ذا تويتس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ذا تويتس
(بالانجليزى: The Twits تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
المؤلف روالد دال   تعديل قيمة خاصية مؤلف (P50) في ويكي بيانات
اللغه انجليزى   تعديل قيمة خاصية لغه العمل او الاسم (P407) في ويكي بيانات
الناشر جوناثان كيب للنشر   تعديل قيمة خاصية الناشر (P123) في ويكي بيانات
تاريخ النشر 1980  تعديل قيمة خاصية تاريخ النشر (P577) في ويكي بيانات
عدد الصفحات
الرسام كوينتن بليك   تعديل قيمة خاصية الرسام التوضيحي (P110) في ويكي بيانات
المواقع
ردمك 1-904357-33-4  تعديل قيمة خاصية رقم الكتاب المعياريُّ الدَّوليُّ العشاريُّ (ISBN-10) (P957) في ويكي بيانات

التويتس هيا رواية أطفال صدرت سنة 1980 للكاتب البريطانى رولد دال . تم نشره لأول مرة بواسطة جوناثين كيب . تتميز الحكايه بـ ذا تويتس (مستر و مسز Twit)، زوجين حاقدين وخاملين وغير مهذبين يقومين باستمرار بإلقاء النكات العملية السيئة على بعضهما البعض لتسلية أنفسهما، و ممارسة شرهما المخادع على قرودهما الأليفة. اشمئزاز دال من الدقون كان مصدر إلهام التويتس. كما ذكر، كتب ذا تويتس فى محاولة "لفعل شيء ضد اللحى".[1] يتذكر كاتب سيرته الذاتية ، مايكل روزن ، المرة الأولى اللى قابل فيها الزوجين ، انحنى دال نحو جو ابن روزن وقال عن لحية والده: "محتمل أنها فيها فطور ده الصباح. وعشاء الليلة الماضية. و قطع قديمة من الزباله، و أى حاجات قديمة". " صادفه. ممكن تلاقى كمان عجلة دراجة فيها".

سنة 2003، تم إدراج رواية " التويتس" فى المرتبة 81 فى قائمة "الكبار يقرؤون" ، و هو استطلاع أجرته هيئة الإذاعة البريطانية (BBC) للجمهور البريطانى احسن  200 رواية  .[2] سنة 2012، ظهر التويتس على طابع بريدى تذكارى للبريد الملكى . تم تعديل ذا تويتس للمسرح سنة 2007 ومن المقرر إصدار فيلم رسوم متحركة مقتبس من إخراج فيل جونستون سنة [3][4]

أصدرت Penguin Books الكتاب فى شكل كتاب صوتى مرتين، سنة 2001 قرأه سايمون كالو و سنة 2023 قرأه ريتشارد أيواد .

ملخص[تعديل]

فكرة ذا تويتس نشأت بسبب رغبة Dahl فى "فعل شيء ضد الدقون "، لأنه كين يكرههم بشدة. الجملة الأولى من الحكايه هي: "كم فيه الكثير من الرجال اصحاب الوجوه المشعرة فى الوقت الحاضر".

حبكة[تعديل]

يعيش زوجين بشعين وحاقدين وحاقدين يُعرفين باسم "التويتس"مع بعضفى منزل من الطوب بدون شبابيك. إنهم يلعبون باستمرار النكات العملية السيئة على بعضهم البعض بدافع الكراهية لبعضهم البعض.

كمين يحتفظو بعيلة من القرود الأليفة، Muggle-Wumps. يحاول التويتس، وهم مدربون سيرك معتزلون، إنشاء أول سيرك قرد مقلوب. سيطلبون دايما من القرود الوقوف على رؤوسهم لساعات متواصلة.

يستخدم مستر تويت الغراء المسمى Hugtight على أمل اصطياد الطيور لكى تصنعها مسز تويت فى فطيرة الطيور. تحاول القرود تحذير الطيور قبل ما تهبط على الشجرة، لكن الطيور الناطقة باللغة الإنجليزية لا تفهم لغة القرود الأفريقية.

يطير طائر رولى بولى مرة واحدة فى الأسبوع لزيارة القرود، لإنقاذ الطيور سر من خلال العمل كمترجم للغات. فى ليلة الثلاثاء، رأت مجموعة من 4 أولاد السلم بجوار دى الشجرة وقرروا الصعود إليه، بدون ما يفكروا أو يعرفو أن الغراء كين موجودًا عليه. فى صباح يوم الأربعاء، رأى مستر تويت أن الأولاد قد أخافوهم. بسبب الغضب، يتهمهم مستر تويت، لكنهم يهربون. يحاول مستر تويت كذا مره اصطياد الطيور، و بعد ما سئم من عدم الوصول لأى مكان، قرر مستر تويت شراء أسلحة مع مراته لقتلها.

توصلت عيلة Muggle-Wumps لفكرة لاستخدام غراء مستر تويت لربط أثاث التويت بسقف بيتهم، فى الوقت نفسه تتوصل الطيور لفكرة لتلطيخ رؤوس التويت بالغراء. صُدم التويتس، واندفعوا لمنزلهم وشاهدوا الفوضى الناتجة. يقترح مستر تويت أن يقفوا على رؤوسهم لحد يكونوا "الطريق الصحيح للأعلى". يعرض طائر Roly-Poly بعد كده طيرين Muggle-Wumps طول طريق الرجوع لإفريقيا، ويهرب Muggle-Wumps.

بعد ساعات، قام مستر ومسز تويت بوضع كل ثقلهما على الرأسين والتقاط "الانكماش المخيف" - مع ضغط أجسادهما "لأسفل". تتقلص رؤوسهم فى أعناقهم، وتتقلص أعناقهم فى أجسادهم، وتتقلص أجسادهم فى أرجلهم، وتتقلص أرجلهم فى أقدامهم. تتقلص أقدامهم للا شيء اللا زوجين من الأحذية والملابس القديمة. لم يعد مستر ومسز تويت موجودين فى أى مكان. يتم الاحتفال بغيابهم على طول على ايد الجميع.

مستر تويت[تعديل]

مستر تويت شخص شرير، له شعر يغطى وجهه بالكامل، باستمدح جبهته وعينيه و أنفه. شعره (الذى يعتقد خطأً أنه يجعله يبدو "حكيم وعظيمًا" لكن متفق عليه على نطاق واسع على ايد الجميع يجعله يبدو وكأنه أحمق)، غير مهذب. ولأنه لا يغسلها أبدًا، لحيته تحمل بقايا الطعام العالقة هناك وقت تناول الطعام، بما فيها السردين المعلب وجبنة ستيلتون ورقائق الذرة. وفى بعض الأحيان، يلعق دى القصاصات ويأكلها لما يشعر بالجوع.

كجزء من خطة لجعل مسز تويت تشعر بأنها تتقلص، قام بتمديد كرسيها وعصاها ببطء لحد اقتنعت بأنها بقت أقصر.

بدل مسح فمه بقطعة قماش، يقوم مستر تويت ببساطة بمسحها على جعبته. مستر تويت يشرب الخمر ويحب البيرة. لحد أنه يشرب الكحول فى وجبة الإفطار. ومعروف أنه يكون هادئًا اوى لما يخطط. هو ومراته يسيئون معاملة قرودهم، Muggle-Wumps. أبقوا Muggle-Wump وعيلته محبوسين فى قفص بالجنينة. هدم الأطباء النفسيون المخيفون مستر تويت للا شيء. لم يبق من التويتس اللا حزمتين من الملابس القديمة، وزوجين من الأحذية، وعصا للمشي.

مسز تويت[تعديل]

مسز تويت هيا مرات مستر تويت القبيحة والمخيفة. يقال إنها كانت تمتلك وجه جميل ذات مرة، لكن أفكارها القبيحة ابتدت تظهر على وجهها لحد بقت قبيحة جدًا، لدرجة أنك لا تقدر تحمل النظر ليها.

تستغل عينها الزجاجية فى إلقاء نكات عملية انتقام من زوجها، وتظهر أعمال متعددة من القسوة والوحشية طول القصة: السبب الرئيسى بعد استخدامها لعصا المشى كين كسلاح ضد الأطفال والحيوانات الأبرياء، فهى تشارك فى تعذيب القرود الأليفة الخاصة بالزوجين، Muggle-Wumps، و قدمت ذات مرة للسيد تويت وجبة غداء من الديدين المتخفية فى هيئة معكرونة .

رغم أنها أظهرت فى كثير من الأحيين  أعمال غباء، فقد أظهرت كمان ذكاءً: فقد تمكنت من المناورة فى طريقها للخروج من حملها لالسماء بواسطة البالونات عن طريق مضغ الكتير من الخيوط والهبوط بأمين  على الأرض. وبصرف النظر عن ده، فقد  اتصورا على أنها بشعة وقاسية وغير صحية.

الحيل[تعديل]

سلسلة من المقالب تقدم حبكة القصة. تظهر الأوصاف الموجزة أدناه:

العين الزجاجية[تعديل]

تزيل مسز تويت عينها الزجاجية وتسقطها فى كوب البيرة الخاص بزوجها و هو لا ينظر. ماكانش الأمر كذلك لحد يفرغ الكوب لحد يرى العين جالسة هناك،و ده أذهله بشيء فظيع. تضحك مسز تويت وتشمت بأن ده يثبت أنها تراقبه دايما.

الضفدع[تعديل]

انتقام لخدعة العين الزجاجية، يضع مستر تويت ضفدع فى سرير مسز تويت، ويخيف مسز تويت بادعاء أن العنصر الموجود فى سريرها هو "الماهر العملاق"، وله "أسنين زى المفكات" اللى يعض بها. قبالة أصابع قدميها . بعدين أغمى على مسز تويت، وعند دى النقطة قام مستر تويت برش إبريق من الماء البارد على وجهها. وسرعين ما تتعافى، فى الوقت نفسه يقفز الضفدع على وجهها ليقترب من الماء.

بعدين يدعى مستر تويت أن "العملاق Skillywiggler" هايعض أنفها قريب . بعدين تهرب مسز تويت.

السباغيتى الدودية[تعديل]

للانتقام من خدعة الضفدع، تضع مسز تويت ديدان من الجنينة فى معكرونة مطبوخة، اللى يأكلها مستر تويت، حيث طمأنتها مسز تويت بأنها مجرد نوع جديد يسمى "Squiggly Spaghetti" اشترته مؤخر. لما أكلها، كشفت مسز تويت الحقيقة بسعادة،و ده أثار رعب مستر تويت واشمئزازه.

المنكمشات[تعديل]

انتقام من Wormy Spaghetti، يقوم مستر تويت بلصق قطع من الخشب لا يزيد سمكها عن بنس واحد على عصا مسز تويت كل ليلة، كمان على أرجل كرسيها، ده يخللى مسز تويت تعتقد أنها تتقلص ببطء.

بعدين يخيفها مستر تويت بالادعاء بأنها أصيبت بمرض يسمى "الانكماش"، اللى سيؤدى لاختفائها. بعدين يدعى مستر تويت أنه لعلاج الأطباء النفسيين، لازم تكون مسز تويت "ممددة". بعدين قام مستر تويت بربط مسز تويت فى الجنينة بـ 60 بالون غاز بهدف تركها هناك لفترة لتلقينها درسًا.

بس، بمجرد أن أخطأت مسز تويت بالقول إنه إذا انقطعت الأوتار، فده وداع لها، يتظاهر مستر تويت بربط المزيد من الخيوط فى كاحليها، قبل ما يقطع الأوتار ويرسلها لالسماء. تعود مسز تويت فى النهاية عن طريق عض الكتير من خيوط البالون لحد تغرق ببطء، وتنهار فى النهاية على مستر تويت فى الجنينة وتضربه بلا معنى بعصا المشى الطويلة بعد كده مباشرة.

الشجرة اللزجة[تعديل]

توجد "شجرة ميتة كبيرة" فى جنينة تويتس، اللى يستخدمها مستر تويت لاصطياد الطيور عن طريق نشر غراء لاصق ضخم على الفروع. بعدين تقوم مسز تويت بتحويل الطيور الأسيرة لفطيرة . خلال القصة، تم القبض على 4 تلاميذ بدل الطيور، لكنهم هربوا عن طريق فك سراويلهم والسقوط على الأرض بره جنينة التويت بعد ما قال مستر تويت إنه سيصنع فطيرة للصبيين بدل فطيرة الطيور. ده الاستخدام للغراء هو اللى ادا القرد الأسير Muggle-Wump وعيلته فكرة استخدامه ضد التويتس.

إنقاذ الحيوانات[تعديل]

باستخدام صديقهم Roly-Poly Bird كمترجم فورى للغات، ينقل Muggle-Wump ومراته و أطفاله تحذير أن أى طائر يهبط على Big Dead Tree سيتم طهيه فى فطيرة طائر مسز Twit. لما قام مستر تويت، رد على ذلك، بنشر الغراء على قفص القرود (الذى يعمل يعتبر جبعدين بديل)، قامت القرود بتغيير التحذير. ينتهى الأمر بالطيور بالهبوط على سطح منزل تويتس.

ده يثير غضب مستر تويت، اللى لا عايز الاستمرار فى انتظار فطيرته، علشان كده قرر التويت الذهاب لالمتجر و شرا مسدس لكل منهم. وقت غيابهم عن دى المهمة، يخطط موجل-وامب لخدعة أخيرة: قلب منزل التويتس رأس على عقب. بمساعدة الطيور، يقوم Muggle-Wump بإزالة السجادة من الأرض، و كل الطاولات والكراسى والأشياء التانيه الموجودة فى المنزل، ويستخدم غراء مستر تويت لإلصاق الأشياء رأس على عقب لحد السقف. ترك الأرض عريانه تماما.

من خلال القيام بذلك، سيعتقد التويتس أنهم قد انقلبوا رأس على عقب، حيث سيقفون على ما يشبه سقف بيتهم وسيقفون على رؤوسهم ليكونوا فى الطريق الصحيح للأعلى. للحفاظ على رؤوسهم ملتصقة بالأرض، سيضع طائرين كمية صغيرة من الغراء على رؤوس التويتس قبل دخولهم البيت مباشرةً، بحيث لما يقفون على رؤوسهم، هايلتصقون.

بمجرد الانتهاء من الاستعدادات لهذه الخدعة، التويتس يرجع لالمنزل. كل شيء يسير زى ما هو مخطط له، يعتقد التويتس أنهم قد انقلبوا رأس على عقب ولذا وقفوا على رؤوسهم لمواجهته، بس ليظلوا عالقين على الأرض العارية. بس، الرؤوس لم تُخلق لكى نقف عليها. مع وجود الكثير من الثقل من الأعلى، يحصل التويتس حرفى على "الانكماشيين"، كما ذكرنا قبل كده فى الكتاب، لكن دى المرة مش خدعة؛ ده هو الشيء الحقيقي. بعد أسبوع أو نحو ذلك، يختفى التويتس، ويصرخ يعرفهم "مرحب !". فى نفس الوقت ده ، يهرب طائر Muggle-Wumps وRoly-Poly لموطنهما الأصلى فى افريقيا.

جدل الرقابة 2023[تعديل]

رغم أن رولد دال قد أصدر تعليماته للناشرين بعدم "تغيير فاصلة واحدة فى  واحد من كتبي"، فى فبراير 2023، أعلنت Puffin Books ، هيا قسم من Penguin Books ، أنها ستعيد كتابة أجزاء من الكتير من كتب أطفال Dahl. الروايات، وتغيير اللغة، على حد تعبير الناشر، "لضمين  استمرار الاستمتاع بيها للجميع اليوم".  اتقابل القرار بانتقادات حادة من المجموعات والشخصيات العامة بما فيها المؤلفين  سلمين رشدى   وكريستوفر باولينى,  رئيس الوزراء البريطانى ريشى سوناك,[5][6] الملكة كاميلا,[5]   كيمى بادينوش ،  قلم أمريكا ، [5][6] وبريين كوكس .[7] رفض ناشرو دال فى امريكا وفرنسا وهولندا دمج التغييرات.[5]

فى The Twits ، تم إجراء اكتر من عشرة تغييرات، بما فيها تغيير عبارة "ستاتى وسادتي" ل"أهل" و إزالة كلمات زى " باتي " و "جوزي " و "مسمار " و" قبيح " و "شمطاء" .[8]

النص الأصلي نص 2023
و كانت تحمل فى يدها اليمنى عصا للمشي. و كانت تخبر الناس أن السبب فى ذلك هو أن عندها ثآليل تنمو فى باطن قدمهاالشمال وكين المشى مؤلمًا. لكن السبب الحقيقى بعد حملها للعصا هو أنها تقدر ضرب الأشياء بها، حاجات زى الكلاب والقطط والأطفال الصغار. و كانت تحمل فى يدها اليمنى عصا للمشي. مش لأنها كانت بحاجة للمساعدة فى المشي. لكن السبب الحقيقى بعد حملها للعصا هو أنها تقدر ضرب الأشياء بها، حاجات زى الكلاب والقطط والأطفال الصغار.

فيلم[تعديل]

من فبراير 2003، تم تطوير فيلم روائى طويل مقتبس من الكتاب بواسطة شركة Vanguard Animation ومؤسسها John H. Williams . كجزء من صفقة متعددة الصور مع صور والت ديزنى ، اتعيين فانجارد لإنتاج فيلم رسوم متحركة / حركة حية CG، مع كتابة السيناريو جون كليز وكيرك ديميكو .

فى نوفمبر 2004، مارك ميلود مضا عقد اخراج الفيلم، فى حين تم إلحاق كليز بدور البطولة فى الفيلم. فى اكتوبر 2006، بعد التغييرات التنفيذية/النظام فى ديزني، نقل المشروع لعنوين العمل والعالمى . بحلول يناير 2012، ذكر الموقع الرسمى لـ Vanguard Animation أن كونراد فيرنون ، مخرج Shrek 2 و Monsters vs. Aliens ، سيخرج الفيلم.[9]

بحلول ابريل 2022، تم تحويل مسلسل رسوم متحركة تلفزيونى لـ Netflix لفيلم روائى طويل.[10] فيلم رسوم متحركة ، من إخراج فيل جونستون ، من المقرر إطلاقه سنة

مسرح[تعديل]

تم عرض إنتاج مسرحية The Twits من تأليف إندا والش و إخراج جون تيفانى فى مسرح رويال كورت بلندن سنة 2015، فى الفترة من 7 ابريل ل31 مايو.[11][12] ضم فريق الممثلين جيسون واتكينز فى دور مستر تويت، ومونيكا دولين فى دور مسز تويت، وجلين بريتشارد فى دور الأب القرد، وكيت ديفيس فى دور الأم القرد.

سنة 2020 وقت إغلاق كوفيد -19 ، تم إجراء قراية  مسرحية لمسرحية The Twits فى مسرح يونيكورن بلندن من إخراج نيد بينيت و أداء زوبين فارلا ومارتينا ليرد .[13] تم تسجيل الأداء وبثه فى الأصل فى 3 أجزاء موقع يوتيوب .

العلاقات مع كتب رولد دال التانيه[تعديل]

  • يظهر كمان قرد اسمه Muggle-Wump فى فيلم The Enormous Crocodile . يظهر كمان قرد يشبه الرسم التوضيحى لكوينتين بليك لنفس الشخصية فى الزرافة والبيلى و أنا .
  • يظهر كمان طائر ممتلئ الجسم فى The Enormous Crocodile ويمكن العثور عليه كمان فى Dirty Beasts .
  • تظهر حاجات معينة فى الكتاب، زى لحية مستر تويت و"Wormy Spaghetti" وفطيرة الطيور، ضمن وصفات رولد دال المثيرة للاشمئزاز .[14]
  • تم ذكر غراء قوى اوى كمان فى ماتيلدا .
  • أوصاف الطيور لعقل موجل-وامب ("منقط"، "بالمي"، "باتي"، "جوزي"، "لولب"، "أحمق") هيا نفس تلك اللى يستخدمها الوالدين لوصف عقل ويلى ونكا . فى الفصل 18، "أسفل نهر الشوكولاتة"، من تشارلى ومصنع الشوكولاتة .

مصادر[تعديل]

  1. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع new words
  2. "The Big Read – Top 100 Books". BBC. Retrieved 16 September 2014. First of two pages. Archived 2 September 2014 by the publisher.

    Charles Dickens and Terry Pratchett led with five of the Top 100. The four extant Harry Potter novels all made the Top 25. The Dahl novels were Charlie, The BFG, Matilda, and The Twits.
  3. Ntim, Zac (18 September 2023). "'The Twits': Animated Feature Adaptation Of Roald Dahl Book Set At Netflix, First Look Revealed". Deadline (in الإنجليزية الأمريكية). Retrieved 29 September 2023.
  4. "The Twits hit Lancaster!". BBC. Retrieved 3 June 2012.
  5. أ ب ت ث المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع NPR
  6. أ ب المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Forbes
  7. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Politico
  8. Kirka, Danica. "Critics reject changes to Roald Dahl books as censorship". abc NEWS. Retrieved 3 March 2023.
  9. "The Twits". Vanguard Animation. Archived from the original on 15 April 2012. Retrieved 21 January 2012.
  10. Taylor, Drew (April 20, 2022). "Netflix Animation Erased: Executives Fired, Shows Canceled and Accusations of 'Staged Data' (Exclusive)". Yahoo!. Retrieved April 20, 2022.
  11. "Roald Dahl's The Twits". RoyalCourtTheatre.com. 11 December 2023.
  12. "The Twits review – Enda Walsh monkeys with Roald Dahl's diabolical due". TheGuardian.com. 15 April 2015. Retrieved 11 December 2023.
  13. "Watch Roald Dahl's The Twits: a disgustingly delightful reading – video". TheGuardian.com. 5 September 2020. Retrieved 11 December 2023.
  14. Roald Dahl's Completely Revolting Recipes: A Collection of Delumptious Favourites. Random House, 2 November 2009.

لينكات برانيه[تعديل]