جمهورية ڤينيسيا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قالب:ص.م/سطر مختلط اختيارى
جمهورية ڤينيسيا
جمهورية ڤينيسيا
جمهورية ڤينيسيا
علم
جمهورية ڤينيسيا
جمهورية ڤينيسيا
شعار
،  و
 


خريطة الموقع


المدة؟
جمهورية ڤينيسيا
جمهورية ڤينيسيا
علم
جمهورية ڤينيسيا
جمهورية ڤينيسيا
شعار
،  و
 

عاصمة فينيسيا  تعديل قيمة خاصية العاصمة (P36) في ويكي بيانات
نظام الحكم مش محدد
نظام الحكم جمهوريه،  واوليجاركيه  تعديل قيمة خاصية نظام الحكم (P122) في ويكي بيانات
اللغة الرسمية الفينيسيه،  ولاتينى  تعديل قيمة خاصية اللغة الرسمية (P37) في ويكي بيانات
التاريخ
التأسيس 697  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
النهاية 12 مايو 1797  تعديل قيمة خاصية تاريخ الحل أو الإلغاء أو الهدم (P576) في ويكي بيانات
السكان
السكان


جمهورية ڤينيسيا ( Venetian ؛ Italian: Repubblica di Venezia [1] ) أو جمهورية ڤينيسيا (طليانى: Repubblica di Venezia; ڤينيسى: Repùblica Vèneta او Repùblica de Venesia)، المعروفة تقليدى باسم La Serenissima ( بالانجليزى: Most Serene Republic of Venice ؛ Venetian: ) ، كانت دولة ذات سيادة وجمهورية بحرية فى أجزاء من ايطاليا دلوقتى ( شمال شرق ايطاليا بشكل رئيسي) اللى كانت موجودة لمدة 1100 عام من 697 م لحد 1797 م. تمركزت على مجتمعات البحيرة فى مدينة ڤينيسيا المزدهرة ، و ضمت الكتير من الممتلكات الخارجية فى كرواتيا وسلوفينيا والجبل الأسود واليونان وألبانيا وقبرص الحديثة. نمت الجمهورية علشان تكون قوة تجارية فى العصور الوسطى وعززت ده الموقف فى عصر النهضة . تحدث المواطنين لغة ڤينيسيا .

فى سنين ها الاولانىى ، ازدهرت فى تجارة الملح . فى القرون اللى بعد كده ، أنشأت دولة المدينة نظام بحرى . سيطرت على التجارة فى البحر المتوسط ، بما فيها التجارة بين أوروبا وشمال افريقيا ، كمان آسيا . تم استخدام البحرية ڤينيسيا فى الحروب الصليبية ، وعلى الأخص فى الحملة الصليبية الرابعة . بس ، ڤينيسيا اعتبرت روما عدو وحافظت على مستويات عالية من الاستقلال الدينى والأيديولوجى اللى جسده بطريرك ڤينيسيا [2] وصناعة نشر مستقلة متطورة اوى كانت يعتبر ملاذ من الرقابة الكاثوليكية لعدة قرون. حققت ڤينيسيا فتوحات اقليمية على طول البحر الأدرياتيكى . بقت موطن طبقة من التجار الاغنيا اوى ، اللى رعى الفن والعمارة المشهورة على طول بحيرات المدينة. كان تجار ڤينيسيا من الممولين المؤثرين فى أوروبا. كانت المدينة كمان مسقط رأس المستكشفين الأوروبيين العظماء ، زى ماركو بولو ، و ملحنين باروك زى أنطونيو فيفالدى و بينيديتو مارسيلو ورسامين مشهورين زى سيد عصر النهضة تيتيان .كانت الجمهورية تحكم على ايد دوج ، اللى انتخب على ايد أعضاء المجلس العظيم لمدينة ڤينيسيا ، برلمان الدولة المدينة ، وحكم مدى الحياة. كانت الطبقة الحاكمة أوليغارشية من التجار و الأرستقراطيين . لعبت ڤينيسيا والجمهوريات البحرية الايطالية التانيه دور رئيسى فى تعزيز الرأسمالية . دعم مواطنين ڤينيسيا بشكل عام نظام الحكم. فرضت دولة المدينة قوانين صارمة واستخدمت تكتيكات قاسية فى سجونها. كان افتتاح طرق تجارية جديدة للأمريكتين وجزر الهند الشرقية عبر المحيط الاطلنطى يعتبر بداية تراجع ڤينيسيا كجمهورية بحرية قوية. عانت دولة المدينة من الهزايم من البحرية التابعة للامبراطورية العثمانية . سنة 1797 ، اتعرضت الجمهورية للنهب من فى انسحاب القوات النمساوية بعدين الفرنسية ، بعد غزو نابليون بونابرت ، وتم تقسيم جمهورية ڤينيسيا لمقاطعة ڤينيسيا النمساوية ، وجمهورية كيسالبين ، ودولة عميلة فرنسية ، والادارات الأيونية الفرنسية. اليونان . بقت ڤينيسيا كمان فينيتو كلها جزء من ايطاليا الموحدة فى القرن التسعتاشر بعد انتصار مملكة ايطاليا على النمسا فى الحرب التالتة للاستقلال الايطالى .

اصل الاسم[تعديل]

فى تاريخها الطويل ، اتخذت جمهورية ڤينيسيا أسماء مختلفة ، وكلها مرتبطة ارتباط وثيق بالعناوين المنسوبة لالدوج . فى القرن الثامن ، لما كانت ڤينيسيا لسه تعتمد على الامبراطورية البيزنطية ، أُطلق على الدوج اسم Dux Venetiarum Provinciae ( بالانجليزية : Doge of the Province of Venice ) ، [3] بعد كده ، بدايه من 840 ، Dux Veneticorum ( الانجليزية : Doge of the ڤينيسيا ) ، بعد توقيع Pactum Lotharii . دى الاتفاقية التجارية ، المنصوص عليها بين دوقية ڤينيسيا ( لاتينية : Ducatum Venetiae ) والامبراطورية الكارولنجية ، صادقت بحكم الأمر الواقع على استقلال ڤينيسيا عن الامبراطورية البيزنطية.[4] فى القرن اللى بعد كده ، اختفت الاشارات لڤينيسيا باعتبارها سيادة بيزنطية ، وفى وثيقة من 976 هناك ذكر لأروع دومينو فينيتياروم ( الانجليزية : لورد ڤينيسيا ) ، تم بالفعل استخدام التسمية `` الاكتر روعة علشان فى المرة الاولانىى فى Pactum Lotharii و يشير مصطلح "Lord" لحقيقة أن الدوج كان لسه يعتبر ملك ، لحد لو تم انتخابه على ايد الجمعية الشعبية.[5] بعد حصولها على الاستقلال ، ابتدت ڤينيسيا كمان فى التوسع على سواحل البحر الأدرياتيكى ، و من سنة 1109 ، بعد غزو دالماتيا والساحل الكرواتى ، حصل دوجى رسمى على لقب Venetiae Dalmatiae atque Chroatiae Dux ( الانجليزية : Doge of Venice ، دالماتيا وكرواتيا ) ، و هو الاسم اللى استمر استخدامه لحد القرن التمنتاشر. بدايه من القرن الخمستاشر ، انضم لالوثائق المكتوبة باللغة اللاتينية دول الموجودون باللغة ڤينيسيا وبالتوازى مع الأحداث فى ايطاليا ، غيرت دوقية ڤينيسيا اسمها كمان ، وبقت دلوقتى سيادة ڤينيسيا ، اللى كتبت فى السلام تمت تسمية معاهدة 1453 مع السلطان محمد التانى بالكامل lIlustrissima et Excellentissima deta Signoria de Venexia ( الانجليزية : سيجنوريا الاكتر شهرة وممتازة فى ڤينيسيا ).

فى القرن السبعتاشر ، فرض النظام الملكى المطلق نفسه فى الكتير من بلاد اوروبا القارية ،و ده اتسبب فى تغيير جذرى فى المشهد السياسى الأوروبي. مكّن ده التغيير من تحديد الفروق بين الملكيات والجمهوريات بشكل اكتر وضوح : الاولانىى كانت اقتصادات تحكمها قوانين صارمة وتهيمن عليها الزراعة ، الأخيرة تعيش بفضل الشؤون التجارية والأسواق الحرة. كمان ، الأنظمة الملكية ، و قيادتها على ايد عيلة حاكمة واحدة ، كانت اكتر عرضة للحرب والتوحيد الديني. ابتدا ده الاختلاف الملحوظ بشكل متزايد بين الملكية والجمهورية فى تحديده كمان فى الوثائق الرسمية ، ومن هنا اتولدت أسماء زى جمهورية جنوة أو جمهورية المقاطعات السبع المتحدة . تكيفت Lordship of Venice كمان مع دى المصطلحات الجديدة ، علشان تكون جمهورية ڤينيسيا الاكتر هدوءًا ( Italian: Serenissima Repubblica di Venezia Venetian ) ، و هو الاسم اللى اشتهر به اليوم. وبالزى ، تم منح الدوج كمان لقب serenissimo أو ببساطة لقب صفاءه . من القرن السبعتاشر ، اتخذت جمهورية ڤينيسيا أسماء رسمية تانيه لحد ما زى دولة ڤينيسيا أو جمهورية ڤينيسيا. فى الغالب ما يشار الجمهورية باسم La Serenissima ، فى اشارة للقبها باعتبارها واحدة من " الجمهوريات الاكتر هدوءًا ".

تاريخ[تعديل]

قصر دوجى وكاتدرائية القديس مرقس ، مقر ورمز دولة ڤينيسيا

فى القرن الخامس ، دمرت الغزوات الجرمانية البربرية شمال شرق ايطاليا . نقل عدد كبير من السكان لالبحيرات الساحلية بحث عن مكان اكتر أمان للعيش فيه. هنا أنشأوا مجموعة من مجتمعات البحيرة ، تمتد على حوالى 130 كم (81 ميل) من كيودجا فى الجنوب لجرادو فى الشمال ، اللى تجمعوامع بعضللدفاع المتبادل من اللومبارد والهون والشعوب الغازية التانيه قلت قوة الامبراطورية الرومانية الغربية فى شمال ايطاليا. فى مرحلة من العقود الاولانىى من القرن الثامن ، انتخب سكان مقاطعة ڤينيسيا البيزنطية زعيمهم الاولانى أورسوس (أو أورسو اباتو) ، اللى أكدته القسطنطينية و أعطيت بطولات هيباتوس ودوكس . كان أول دوجى تاريخى فى ڤينيسيا . بس ، التقليد ، اللى شهد لأول مرة فى أوائل القرن الحداشر ، ينص على أن الفينيسيين أعلنوا لأول مرة دوق Anafestus Paulicius سنة 697 ، رغم أن دى الحكايه لا تعود لما قبل تاريخ يوحنا الشماس . أى كان الحال ، كان عند الكلاب الاولانىى قاعدة قوتها فى هيراكليا .

علو[تعديل]

نقل خليفة Ursus ، Deusdedit ، مقعده من هيراكليا لمالاموكو فى الأربعينيات. كان ابن أورسوس وزى محاولة والده لتأسيس سلالة. كانت زى دى المحاولات شائعة بين الكلاب فى القرون القليلة الاولانىى من تاريخ ڤينيسيا ، لكن باءت بالفشل فى النهاية. فى عهد Deusdedit ، بقت ڤينيسيا الحيازة البيزنطية الوحيدة المتبقية فى الشمال ، وابتدت السياسات المتغيرة لامبراطورية الفرانكيين فى تغيير الانقسامات الفصائلية جوه ڤينيسيا.كان واحد من الفصائل مؤيد للبيزنطيين. أرادوا البقاء على اتصال جيد بالامبراطورية. فصيل آخر ، جمهورى بطبيعته ، كان يؤمن بالاستمرار فى السير على طريق الاستقلال العملي. كان الفصيل الرئيسى التانى مؤيدًا للفرانكيين. وبدعم من رجال الدين فى الغالب (تماشى مع التعاطف البابوى ساعتها ) ، نظروا لالملك الكارولينجى الجديد للفرانكيين ، بيبين ذا شورت ، كاحسن مزود دفاع ضد اللومبارد. عارض فصيل ثانوى مؤيد للومبارديين اقامة علاقات وثيقة مع أى من دى القوى البعيدة ومهتم بالحفاظ على السلام مع مملكة لومبارد المجاورة (والمحيطة بالبحر). فى تلك الفترة ، أنشأت ڤينيسيا لنفسها تجارة رقيق مزدهرة ، اشترت فى ايطاليا ، من أماكن تانيه ، وبيعت لالمغاربة فى شمال افريقيا (يقال ان البابا زاكارى نفسه منع زى دى التجارة من روما ).[6][7][8] لما اتمنع بيع المسيحيين للمسلمين بعد ميثاق Lotharii ، [9] ابتدا الفينيسيون فى بيع العبيد السلاف وغيرهم من اوروبا الشرقية غير المسيحيين بأعداد اكبر. سافرت قوافل العبيد من اوروبا الشرقية ، عبر ممرات جبال الألب فى النمسا ، للوصول لڤينيسيا. تقدر السجلات الباقية على قيد الحياة العبيد الاناث عند تريميسا (حوالى 1.5 جرام من الذهب أو بالتقريب   الدينار ) والعبيد اللى كانو اكتر عدد فى saiga (وهو أقل بكثير).[10][11] كان للخصيان قيمة بالخصوص ، وظهرت "بيوت الاخصاء" فى ڤينيسيا ، و أسواق العبيد البارزة التانيه ، لتلبية ده الطلب.[12][13] فى الواقع ، كانت ڤينيسيا أبعد ما تكون عن المدينة الايطالية الوحيدة اللى تعمل فى تجارة الرقيق فى اوروبا فى العصور الوسطى .

أوائل العصور الوسطى[تعديل]

بيترو التانى (ل اليسار) وابنه أوتون
خريطة جمهورية ڤينيسيا ، حوالى سنة 1000

ورث خلفاء أوبيليريو ڤينيسيا الموحدة. بواسطة باكس نيسيفوري (803-814) ، أدرك الامبراطوران أن ڤينيسيا تنتمى لمجال النفوذ البيزنطي. بعد شوية قرون ، ادعى الفينيسيون أن المعاهدة اعترفت باستقلال ڤينيسيا بحكم الواقع ، لكن العلما المعاصرين يشككون فى حقيقة ده الادعاء. أبحر أسطول بيزنطى لڤينيسيا سنة 807 و أطاح بالدوج ، واستبدله بحاكم بيزنطي. بس ، فى عهد عيلة ريسببازيو ، نمت ڤينيسيا لشكلها الحديث. رغم أن هيراكلين بالولادة ، لكن أنجيلو ، أول مشارك فى دوج ، كان مهاجر مبكر لريالتو وتميزت عقيدته بتوسيع ڤينيسيا نحو البحر من فى تشييد الكبارى والقنوات والسواتر والتحصينات والمبانى الحجرية. اتولدت ڤينيسيا الحديثة ، فى اتجاه واحد مع البحر. وخلف أنجيلو ابنه جوستينيانو ، اللى سرق رفات القديس مرقس الانجيلى من الاسكندرية ، و أخذها لڤينيسيا ، وجعله شفيع الجمهورية. حسب للتقاليد ، كان القديس مرقس هو مؤسس بطريركية أكويليا . مع هروب البطريرك لجرادو بعد الغزو اللومباردى ، انقسمت البطريركية لقسمين: واحد فى البر الرئيسى ، تحت سيطرة اللومبارد بعدين الفرانكيين بعدين ، والتانى فى جرادو على البحيرات والمناطق الخاضعة للسيطرة البيزنطية. بقا ده بعدين بطريركية ڤينيسيا . مع وجود بقايا الرسول فى يديها ، ممكن أن تدعى ڤينيسيا تانى أنها الوريث الشرعى لأكويليا. فى أواخر العصور الوسطى ، كان ده هو الأساس لاضفاء الشرعية على الاستيلاء على الأراضى الشاسعة للنظام الأبوى فى فريولى والشرق.

فى عهد خليفة المشاركة ، بيترو ترادونيكو ، ابتدت ڤينيسيا فى ترسيخ قوتها العسكرية ، اللى ستؤثر على الكتير من الحملات الصليبية اللى بعد كده وتسيطر على البحر الأدرياتيكى لقرون. قامت Tradonico بتأمين البحر من فى محاربة قراصنة Narentine و Saracen . كان عهد Tradonico طويل وناجح (837-864) ، لكن خلفه Shareazio وبدا أن سلالة حاكمة قد تم تأسيسها أخير. حوالى 841 ، بعتت جمهورية ڤينيسيا أسطول من 60 سفينة (كل منها تحمل 200 رجل) لمساعدة البيزنطيين فى طرد العرب من كروتونى ، لكن فشلت.[14] سنة 1000 ، بعت بيترو التانى أورسيولو أسطول من 6 سفن لهزيمة قراصنة نارينتين من دالماتيا .[15]

العصور الوسطى العالية[تعديل]

حصار صور (1124) فى الأرض المقدسة
حصار القسطنطينية (1203)
رحلة ماركو بولو لالشرق الأقصى فى باكس مونغوليكا

فى أواخر العصور الوسطى ، بقت ڤينيسيا ثرية اوى من فى سيطرتها على التجارة بين اوروبا والمشرق ، وابتدت فى التوسع فى البحر الأدرياتيكى وما وراءه. سنة 1084 ، قاد دومينيكو سيلفو شخصى أسطول ضد النورمان ، لكنه هُزم وخسر تسعة قوادس كبيرة ، هيا اكبر السفن و أكثرها تسليح فى أسطول ڤينيسيا الحربي.[16] شاركت ڤينيسيا فى الحروب الصليبية من البداية بالتقريب . ساعدت مائتا سفينة فينيسية فى الاستيلاء على المدن الساحلية فى سوريا بعد الحملة الصليبية الاولانىى . سنة 1110 ، قاد Ordelafo Faliero شخصى أسطول فينيسى مكون من 100 سفينة لمساعدة بالدوين الاولانى ملك القدس وسيغورد الاولانى ماجنوسون ، ملك النرويج فى الاستيلاء على مدينة صيدا (فى لبنان دلوقتى).[17] سنة 1123 ، تم منحهم حكم ذاتى افتراضى فى مملكة القدس من فى Pactum Warmundi .[18] اكتسب الفينيسيون كمان امتيازات تجارية واسعة النطاق فى الامبراطورية البيزنطية فى القرن الاتناشر ، وفى الغالب ما كانت سفنهم تزود الامبراطورية بقوات بحرية. سنة 1182 ، اندلعت أعمال شغب شرسة مناهضة للغرب فى القسطنطينية استهدفت اللاتين وڤينيسيا على وجه الخصوص. شعر الكثيرون فى الامبراطورية بالغيرة من سلطة ڤينيسيا ونفوذها ، علشان كده لما سار المدعى أندرونيكوس الاولانى كومنينوس لالمدينة ، تم الاستيلاء على ممتلكات ڤينيسيا وسجن أصحابها أو نفيهم ، و هو عمل أذل الجمهورية و أغضبها.

سنة 1183 ، مدينة زارا ( Croatian   ) تمرد بنجاح ضد حكم ڤينيسيا. بعدين وضعت المدينة نفسها تحت الحماية المزدوجة للبابوية وايمريك ، ملك المجر . انفصل الدلماسيون عن المجر حسب  معاهدة  1199 ، ودفعوا للمجر جزء من مقدونيا .  سنة  1201 ، اعترفت مدينة زارا باميريك على أنها أفرلورد.تعاقد قادة الحملة الصليبية الرابعة (1202–04) مع ڤينيسيا لماتر أسطول للنقل لبلاد الشام.  لما كان الصليبيين غير قادرين على دفع ثمن السفن ، عرض دوجى انريكو داندولو النقل اذا كان الصليبيين سيحتلون زارا ، المدينة اللى تمردت من سنين و كانت منافسة لمدينة ڤينيسيا. عند الاستيلاء على زارا ، تم تحويل الحملة الصليبية تانى ، دى المرة لالقسطنطينية. يوصف الاستيلاء على القسطنطينية ونهبها بأنها واحدة من اكتر أكياس المدينة ربحية وشائنة فى التاريخ.[19]

ادعى الفينيسيون الكثير من النهب ، بما فيها الحصنه البرونزية ال 4 الشهيرة اللى أعيدت لتزين كاتدرائية القديس مارك . كمان ، فى التقسيم اللاحق للأراضى البيزنطية ، كسبت ڤينيسيا مساحة كبيرة من الأراضى فى بحر ايجه ، اللى توصل نظرى لثلاثة أثمان الامبراطورية البيزنطية. كما استحوذت على جزر كريت ( كانديا ) وايبويا ( نيغروبونتى ) ؛ المدينة الأساسية دلوقتى لخانيا على جزيرة كريت هيا لحد كبير من البناء الفينيسى ، بنيت على أنقاض مدينة سيدونيا القديمة.[20] جات جزر بحر ايجة لتشكل دوقية ڤينيسيا للأرخبيل . فى c. 1223/24 ، أعلن اللورد ساعتها فى فيليبوبوليس ، جيرارد من استرو ، عن استعداده للاعتراف بسيادة جمهورية ڤينيسيا على جزء من ممتلكاته. [21] أعيد تأسيس الامبراطورية البيزنطية سنة 1261 على ايد مايكل الثامن باليولوج ، لكن لم تسترد قوتها السابقة تانى ، وغزاها الأتراك العثمانيين فى الاخر.

خاضت جمهورية ڤينيسيا حرب قلعة الحب ضد بادوفا وتريفيزو سنة 1215.[22] وقعت معاهدة تجارية مع الامبراطورية المغولية سنة 1221.[23] سنة 1295 ، بعت بيترو غرادينيغو أسطول مكون من 68 سفينة لمهاجمة أسطول جنوى فى الاسكندرونة ، بعدين تم ارسال أسطول آخر مكون من 100 سفينة لمهاجمة الجنوة سنة 1299.[24] يشير Serrata del Maggior Consiglio (Great Council Lockout ) لالعملية الدستورية ، اللى ابتدت بمرسوم 1297 ، اللى بقت بموجبها عضوية المجلس العظيم فى ڤينيسيا عنوان وراثى. نظر لأنه كان للمجلس العظيم الحق فى انتخاب دوجى ، مرسوم 1297 يزى تغيير ذا صلة فى دستور الجمهورية. أدى ذلك لاستبعاد الأرستقراطيين الصغار والعامة من المشاركة فى حكومة الجمهورية.

القرن الاربعتاشر[تعديل]

تمثال فيتور بيسانى فى سان زانيبولو

الرابطة المقدسة سنة 1332 ( Latin: Sancta Unio ) تحالف عسكرى للدول المسيحية الرئيسية فى بحر ايجه وشرق البحر المتوسط ضد التهديد المتزايد للغارات البحرية على ايد بيليك الأتراك فى الأناضول . قاد التحالف القوى البحرية الاقليمية الرئيسية ڤينيسيا وفرسان الاسبتارية وشمل التحالف مملكة قبرص والامبراطورية البيزنطية فى الوقت نفسه وعدت دول تانيه كمان بالدعم. بعد نجاح ملحوظ فى معركة Adramyttion ، بقيادة ڤينيسيا بيترو زينو ، انحسر التهديد البحرى التركى لفترة من الوقت. اقترن تباين مصالح أعضائه بضمور الدورى وانتهى سنة 1336/7.من سنة 1350 لسنة 1381 ، خاضت ڤينيسيا حرب متقطعة مع جنوة . هُزِموا فى البداية ، ودمروا أسطول جنوة فى حرب كيودجا فى 1379-1381 واحتفظوا بمكانتهم البارزة فى شؤون شرق البحر المتوسط على حساب امبراطورية جنوة المتدهورة. سنة 1363 ، اندلعت ثورة القديس تيتوس ضد الحكم الفينيسى فى مستعمرة كانديا (كريت) بعدين البحار. كان جهدًا مشترك بين مستعمرى ڤينيسيا ونبلاء كريت اللى حاولوا انشاء دولة مستقلة. بعتت ڤينيسيا جيشًا من المرتزقة متعدد الجنسيات اللى بسرعه استعاد السيطرة على المدن الكبرى. بس ، ما كانتش ڤينيسيا قادرة على اعادة احتلال جزيرة كريت بالكامل لحد سنة 1368.بحلول نهاية القرن الاربعتاشر ، ڤينيسيا استحوذت على ممتلكات البر الرئيسى فى ايطاليا ، وضمت ميسترى وسيرافالى سنة 1337 ، وتريفيزو وباسانو ديل جرابا سنة 1339 ، و أوديرزو سنة 1380 ، وسينيدا سنة 1389.

القرن الخمستاشر  : التوسع فى البر الرئيسى[تعديل]

كان فرانشيسكو فوسكارى هو الدوج الخامس والستون لجمهورية ڤينيسيا من سنة 1423 لسنة 1457
موكب فى ساحة القديس مارك بواسطة جنتيل بيلينى سنة 1496
سنة 1403 ، دارت المعركة الكبرى الأخيرة بين جنوة (تحت الحكم الفرنساوى دلوقتى ) وڤينيسيا ضد مدن ، و أدى الانتصار النهائى لهيمنة بحرية وهيمنة على طرق التجارة الشرقية. بس ، بسرعه  تم الطعن فى ده الأخير من فى الصعود اللى لا يرحم للامبراطورية العثمانية . ابتدت الأعمال العدائية بعد ما أنهى الأمير العثمانى محمد الاولانى الحرب الأهلية فى العهد العثمانى و أثبت نفسه كسلطان . تصاعد الصراع لحد كسب بيترو لوريدان بانتصار ساحق على الأتراك قبالة جاليبولى  سنة  1416. ڤينيسيا كمان اتوسعت على طول الساحل الدلماسى من استريا لألبانيا ، اللى تم الحصول عليها من الملك لاديسلاوس ملك نابولى فى الحرب الأهلية فى المجر. كان لاديسلاوس على وشك خسارة الصراع وقرر الهروب لنابولى ، لكن قبل القيام بكده ، وافق على بيع حقوقه اللى خسرها عملى دلوقتى  فى المدن الدلماسية مقابل مبلغ مخفض قدره 100000 دوكات. استغلت ڤينيسيا الموقف وبسرعه  نصبت النبلاء لحكم المنطقة ، على سبيل المثال ، الكونت فيليبو ستيبانوف فى زارا. كانت دى الخطوة على ايد الفينيسيين رد على التوسع المهدد لجيانجاليتسو فيسكونتى ، دوق ميلانو . كانت السيطرة على الطرق البرية الرئيسية الشمالية الشرقية كمان ضرورة لسلامة التجارة. بحلول سنة 1410 ، كان عند ڤينيسيا قوة بحرية من 3300 سفينة (يديرها 36000 رجل) واستولت على معظم اللى يتعرف دلوقتى  باسم فينيتو ،  بما فيها مدن فيرونا (التى أقسمت على ولائها فى تكريس فيرونا للبندقية سنة 1405) وبادوا.[25] فى أوائل  القرن الخمستاشر   ، ابتدت الجمهورية فى التوسع لTerraferma . و كده ، تم الحصول على فيتشنزا ، وبيلونو ، وفيلتر  سنة  1404 ، وبادوا ، وفيرونا ، وايست  سنة  1405.تمت تسوية الوضع فى دالماتيا  سنة  1408 من فى هدنة مع الملك سيغيسموند من المجر ، لكن الصعوبات اللى واجهتها المجر منحت الجمهورية أخير توطيد سيطرتها على البحر الأدرياتيكي. عند انتهاء الهدنة  سنة  1420 ، غزت ڤينيسيا  على طول  بطريركية أكويليا ، و أخضعت تراو وسبالاتو ودورازو ومدن دلماسية تانيه. فى لومباردى ، استحوذت ڤينيسيا على بريشيا سنة 1426 ، وبرغامو سنة 1428 ، وكريمونا سنة 1499.

كان العبيد متوفرين فى دول المدن الايطالية فى أواخر القرن الخمستاشر . بين 1414 و 1423 ، اتباع حوالى 10000 عبد ، تم استيرادهم من كافا ، فى ڤينيسيا. سنة 1454 ، تم تفكيك مؤامرة لتمرد مخطط ضد ڤينيسيا فى كانديا. قاد سيفيس فلاستوس المؤامرة كمعارضة للاصلاحات الدينية لتوحيد الكنائس المتفق عليها فى مجلس فلورنسا .[26] سنة 1481 ، استرجعت ڤينيسيا مدينة روفيغو المجاورة ، اللى كانت قد احتفظت بيها قبل كده من سنة 1395 لسنة 1438 ؛ فى فبراير 1489 ، أضيفت جزيرة قبرص ، اللى كانت فى السابق دولة صليبية ( مملكة قبرص ) ، لممتلكات ڤينيسيا.

القرن الستاشر: عصبة كامبراى وخسارة قبرص ومعركة ليبانتو[تعديل]

معركة كادور ، اللى أشعلت فتيل حرب عصبة كامبراى

ابتدت الامبراطورية العثمانية حملات بحرية فى وقت مبكر من سنة 1423 ، لما شنت حرب استمرت سبع سنين مع جمهورية ڤينيسيا للسيطرة البحرية على بحر ايجة والبحر الأيونى والبحر الأدرياتيكي. استؤنفت الحروب مع ڤينيسيا بعد ما استولى العثمانيين على مملكة البوسنة سنة 1463 ، واستمرت لحد توقيع معاهدة سلام مواتية سنة 1479 بعد حصار شكودرا المزعج . سنة 1480 (لم يعد الأسطول الفينيسى يعوقه دلوقتى ) ، حاصر العثمانيين رودس واستولوا لمده صغيره على أوترانتو . بحلول سنة 1490 ، ارتفع عدد سكان ڤينيسيا لحوالى 180.000 شخص.[27]

استؤنفت الحرب مع العثمانيين من سنة 1499 لسنة 1503. سنة 1499 ، تحالفت ڤينيسيا مع لويس الاتناشر ملك فرنسا ضد ميلان ، وكسبت كريمونا . فى نفس السنه ، تحرك السلطان العثمانى لمهاجمة ليبانتو برا ، وبعت أسطول كبير لدعم هجومه عن طريق البحر. أنطونيو غريمانى ، رجل أعمال ودبلوماسى اكتر منه بحار ، هُزم فى معركة زونشيو البحرية سنة 1499. أقال الأتراك فريولى مرة تانيه. مفضلة السلام على الحرب الشاملة ضد الأتراك وعن طريق البحر ، استسلمت ڤينيسيا لقواعد ليبانتو ودورازو ومودون وكورون . تحول انتباه ڤينيسيا عن موقعها البحرى المعتاد بسبب الوضع الحساس فى رومانيا ، اللى كانت ساعتها واحدة من أغنى الأراضى فى ايطاليا ، اللى كانت اسمى جزء من الولايات البابوية ، لكن مقسمة فعلى لسلسلة من اللوردات الصغيرة اللى كان صعب على قوات روما القيام بها. يتحكم. حرص على الاستيلاء على بعض أراضى ڤينيسيا ، انضمت كل القوى المجاورة لعصبة كامبراى سنة 1508 ، تحت قيادة البابا يوليوس التانى . أراد البابا رومانيا . الامبراطور ماكسيميليان الاولانى : فريولى وفينيتو ؛ اسبانيا: موانئ بوليا ؛ ملك فرنسا : كريمونا. ملك المجر : دالماتيا ، وكل واحد جزء من بعض. ابتدا الهجوم على الجيش الضخم اللى جندته ڤينيسيا من فرنسا.

حصن بالاميدى الفينيسى فى نافبليون ، اليونان ، واحد من الحصون الكتيرة اللى أمنت طرق التجارة الفينيسية فى شرق البحر المتوسط .

فى 14 مايو 1509 ، ڤينيسيا اتغلبت بشكل ساحق فى معركة أجناديلو ، فى غيارا دادا ،و ده يزى واحدة من اكتر النقاط حساسية فى تاريخ ڤينيسيا. كانت القوات الفرنسية والامبريالية تحتل فينيتو ، لكن ڤينيسيا تمكنت من تخليص نفسها من فى الجهود الدبلوماسية. تم التنازل عن موانئ بوليا علشان التصالح مع اسبانيا ، وبسرعه أدرك البابا يوليوس التانى الخطر الناجم عن التدمير النهائى لمدينة ڤينيسيا (التى كانت القوة الايطالية الوحيدة القادرة على مواجهة ممالك زى فرنسا أو امبراطوريات زى العثمانيين).صرخ مواطنين البر الرئيسى لصرخة "ماركو ، ماركو" ، واستعاد أندريا جريتى مدينة بادوفا فى يوليه 1509 ، ودافع عنها بنجاح ضد القوات الامبراطورية المحاصرة. قطعت اسبانيا والبابا تحالفهما مع فرنسا ، واسترجعت ڤينيسيا بريشيا وفيرونا من فرنسا كمان . بعد سبع سنين من الحرب المدمرة ، استرجعت سيرينيسيما سيطرتها على البر الرئيسى غرب لنهر أدا. رغم أن الهزيمة قد تحولت لانتصار ، لكن أحداث سنة 1509 كانت يعتبر نهاية للتوسع الفينيسي.

سيباستيانو فينيير ، قائد أسطول ڤينيسيا فى معركة ليبانتو
سنة 1489 ، و هو العام الاولانى لسيطرة ڤينيسيا على قبرص ، هاجم الأتراك شبه جزيرة كارباسيا ، ونهبوا و أخذوا الأسرى ليُباعوا كعبيد.  سنة  1539 ، هاجم الأسطول التركى ودمر ليماسول . خوف من توسع الامبراطورية العثمانية ، قام البنادقة بتحصين فاماغوستا ونيقوسيا وكيرينيا ، لكن معظم المدن التانيه كانت فريسة سهلة. بحلول سنة 1563 ، انخفض عدد سكان ڤينيسيا لحوالى 168000 شخص.[27] فى صيف سنة 1570 ، ضرب الأتراك تانى ، لكن المره دى بغزو واسع النطاق بدل غارة. هبط حوالى 60.000 جندى ،  بما فيها سلاح الفرسان والمدفعية ، تحت قيادة مصطفى باشا  قرب  ليماسول فى 2 يوليه 1570 ، وحاصروا نيقوسيا. فى عربدة انتصار فى النهارده اللى وقعت فيه المدينة - 9 سبتمبر 1570 - اتقتل 20 ألف نيقوسى ، ونُهبت كل كنيسة ومبنى عام وقصر.  انتشر خبر المذبحة ، و بعد أيام قليلة ، أخذ مصطفى كيرينيا بدون ما يضطر لاطلاق رصاصة واحدة. بس ، قاوم فاماغوستا وطرح دفاع استمر من سبتمبر 1570 لحد اغسطس 1571.كان سقوط فاماغوستا يعتبر بداية الفترة العثمانية فى قبرص. بعد شهرين ، هزمت القوات البحرية للعصبة المقدسة ، المكونة أساس من السفن الفينيسية والاسبانية والبابوية تحت قيادة دون جون من النمسا ، الأسطول التركى فى معركة ليبانتو .[28]  رغم الانتصار فى البحر على الأتراك ، فضلت قبرص تحت الحكم العثمانى طول القرون التلاته اللى بعد كده . بحلول سنة 1575 ، كان عدد سكان ڤينيسيا حوالى 175000  انسان ، لكن جزئى نتيجة لوباء 1575-1576 انخفض ل124000 شخص بحلول سنة 1581.[27]

القرن ال 17[تعديل]

كان حصار كانديا (التحصينات المصورة) فى حرب كريت تانى أطول حصار فى التاريخ ، استمر من 1648 ل1669 لمدة 21 سنه .
حسب   اللمؤرخ الاقتصادى جان دى فريس ، القوة الاقتصادية لمدينة ڤينيسيا فى البحر المتوسط قد تراجعت بشكل ملحوظ فى بداية  القرن السبعتاشر. يعزو دى فريس ده التراجع لخسارة تجارة التوابل ، وتدهور صناعة النسيج غير التنافسية ، والمنافسة فى نشر الكتب بسبب الكنيسة الكاثوليكية المتجددة ، والأثر السلبى لحرب الثلاثين  سنه  على شركاء ڤينيسيا التجاريين الرئيسيين ، والتكلفة المتزايدة واردات القطن والحرير لڤينيسيا.[29] سنة 1606 ، ابتدا نزاع بين ڤينيسيا والكرسى الرسولى باعتقال اثنين من رجال الدين المتهمين بجرائم صغيرة ، وبقانون يقيد حق الكنيسة فى التمتع بممتلكات الأرض وحيازتها. رأى البابا بولس الخامس أن دى الأحكام تتعارض مع القانون الكنسى ، وطالب بالغائها.  لما تم رفض ده ، وضع ڤينيسيا تحت الحظر اللى منع رجال الدين من ممارسة كل الواجبات الكهنوتية بالتقريب . لم تلتفت الجمهورية لالمنع أو الطرد الكنسى ، و أمرت كهنةها بتنفيذ خدمتهم. تم دعمها فى قراراتها على ايد الراهب Servite Paolo Sarpi ، و هو كاتب جدلى حاد اترشحه ليكون مستشار Signoria فى اللاهوت والقانون الكنسى  سنة  1606. تم رفع الحظر بعد سنة ،  لما تدخلت فرنسا واقترحت صيغة تسوية. كانت ڤينيسيا راضية عن اعادة التأكيد على المبدأ القائل بأنه مافيش مواطن متفوق على العمليات القانونية العادية.

أدى التنافس مع اسبانيا هابسبورج والامبراطورية الرومانية المقدسة لآخر حروب ڤينيسيا المهمة فى ايطاليا وشمال البحر الأدرياتيكي. بين 1615 و 1618 ، قاتلت ڤينيسيا الأرشيدوق النمساوى فرديناند فى حرب أوسكوك فى شمال البحر الأدرياتيكى وعلى الحدود الشرقية للجمهورية ، فى الوقت نفسه فى لومباردى ، للغرب ، اشتبكت القوات الفينيسية مع قوات دون بيدرو دى توليدو أوسوريو ، الحاكم الاسبانى لميلانو. ، حول كريما سنة 1617 وفى ريف رومانو دى لومبارديا سنة 1618. لم يدم السلام الهش ، و سنة 1629 رجعت الجمهورية الاكتر هدوءًا لالحرب مع اسبانيا والامبراطورية الرومانية المقدسة فى حرب خلافة مانتوان . فى الحرب القصيرة ، تم هزيمة جيش ڤينيسيا بقيادة زاكاريا ساجريدو المدعوم على ايد الحلفاء الفرنسيين بشكل كارثى على ايد القوات الامبراطورية فى معركة فيلابونا و أقيل مانتوا ، حليف ڤينيسيا الأقرب ، لكن الانتكاسات فى أماكن تانيه للامبراطورية الرومانية المقدسة واسبانيا ضمنت أن الجمهورية عانت لا خسارة اقليمية وتمت استعادة دوقية مانتوا لالمرشح المدعوم من ڤينيسيا وفرنسا ، تشارلز التانى غونزاغا ، دوق نيفيرز .

كما شهد النصف الأخير من القرن السبعتاشر حروب طويلة مع الامبراطورية العثمانية . فى حرب كريت (1645–1669) ، بعد حصار بطولى استمر 21 سنه ، فقدت ڤينيسيا أهم ممتلكاتها الخارجية - جزيرة كريت ( رغم أنها احتفظت بالسيطرة على قاعدتى سبينالونجا وسودا) - فى الوقت نفسه حققت بعض التقدم فى دالماتيا. بس ، سنة 1684 ، استفادت الجمهورية من التورط العثمانى ضد النمسا فى الحرب التركية الكبرى ، وابتدت فى حرب موريان ، اللى استمرت لحد سنة 1699 ، اللى تمكنت فىها من احتلال شبه جزيرة موريا فى جنوب اليونان.

القرن التمنتاشر: انحدار[تعديل]

وفاة لودوفيكو فلانجينى على السفينة ليون تريونفانتى
أنجيلو ايمو ، آخر أميرال كبير ( Capitano Generale da Mar ) للجمهورية

لكن دى المكاسب لم تدم. فى ديسمبر 1714 ، ابتدا الأتراك الحرب التركية - ڤينيسيا الأخيرة ، لما كان نهر موريا "بدون أى من تلك الامدادات المرغوبة اوى لحد فى البلاد اللى تكون فيها المساعدات قريبة وغير معرضة للهجوم من البحر". استولى الأتراك على جزيرتين تينوس و ايجينا ، و عبرو البرزخ ، و أخدو كورنثوس . اعتقد دانييل دولفين ، قائد الأسطول الفينيسى ، أنه من الاحسن انقاذ الأسطول بدل المخاطرة به علشان موريا. لما وصل فى النهاية لمكان الحادث ، سقط نوبليا ومودون وكورونى ومالفاسيا. تم التخلى عن Levkas فى الجزر الأيونية ، وقواعد Spinalonga و Suda فى جزيرة كريت ، اللى لسه فى أيدى ڤينيسيا. هبط الأتراك أخير على كورفو ، لكن المدافعين عنها تمكنوا من طردهم.

عانى الأتراك من هزيمة شديده على ايد النمساويين فى معركة بتروفارادين فى 5 اغسطس 1716. جهود ڤينيسيا البحرية فى بحر ايجه والدردنيل فى 1717 و 1718 ، رغم ده ، لم تحقق نجاح كبير . مع معاهدة باسارويتز (21 يوليه 1718) ، حققت النمسا مكاسب اقليمية كبيرة ، لكن ڤينيسيا خسرت موريا ، اللى كانت مكاسبها الصغيرة فى ألبانيا ودالماتيا تعويض ضئيل. كانت دى الحرب الأخيرة مع الامبراطورية العثمانية. بحلول سنة 1792 ، انخفض الأسطول التجارى لمدينة ڤينيسيا ، اللى كان عظيماً فى يوم من الأيام ، ل309 تجاراً بس.[30] رغم تراجع ڤينيسيا كامبراطورية بحر، الا أنها فضلت فى حيازة مجالها القارى شمال وادى بو ، وتمتد غرب لميلانو بالتقريب . استفادت الكتير من مدنها بشكل كبير من السلام الفينيسي (سلام ڤينيسيا) طول القرن التمنتاشر.

سقط[تعديل]

بحلول 1796 ، لم تعتبر جمهورية ڤينيسيا قادرة على الدفاع عن نفسها من أن كان أسطولها الحربى يتألف من 4 قوادس وسبع سفن شراعية بس.[31] فى ربيع سنة 1796 ، وقعت بيدمونت ، وتعرض النمساويين للضرب من مونتينوت للودى . عبر الجيش بقيادة بونابرت حدود ڤينيسيا المحايدة فى مطاردة العدو. بحلول نهاية العام ، كانت القوات الفرنسية تحتل ولاية ڤينيسيا لحد أديجى . احتجز النمساويين فيتشنزا وكادور وفريولي. مع حملات العام اللى بعد كده ، استهدف نابليون الممتلكات النمساوية عبر جبال الألب . فى التمهيد لسلام ليوبين ، اللى فضلت شروطه سرية ، كان على النمساويين أن يأخذوا ممتلكات ڤينيسيا فى البلقان كثمن للسلام (18 ابريل 1797) فى الوقت نفسه استحوذت فرنسا على الجزء اللومباردى من الدولة.بعد انذار نابليون ، استسلم دوجى لودوفيكو مانين دون قيد أو شرط فى 12 مايو ، وتنازل عن العرش ، فى الوقت نفسه أعلن المجلس الرئيسى نهاية الجمهورية. حسب لأوامر بونابرت ، نقلت السلطات العامة لبلدية مؤقتة تابعة للحاكم العسكرى الفرنسي. فى 17 اكتوبر ، وقعت فرنسا والنمسا معاهدة كامبو فورميو ، اللى وافقت على تقاسم كل أراضى الجمهورية القديمة ، بحدود جديدة غرب نهر أديجى . الديموقراطيون الايطاليون ، وبالخصوص الشاعر الشاب أوغو فوسكولو ، اعتبروا المعاهدة خيانة. بقا الجزء الحضرى من الجمهورية المنحلة اقليم نمساوى ، تحت اسم مقاطعة ڤينيسيا ( Provincia Veneta باللغة الايطالية ، Provinz Venedig باللغة الألمانية).

ارث[تعديل]

أسد القديس مرقس (تفصيل) بواسطة فيتورى كارباتشيو ، الشعار الوطنى لسيرينيسيما

رغم أن الحيوية الاقتصادية لجمهورية ڤينيسيا ابتدت فى الانخفاض من القرن الستاشر بسبب حركة التجارة الدولية نحو المحيط الاطلنطى ، لكن نظامها السياسى لسه يظهر فى القرن التمنتاشر كنموذج لفلاسفة عصر التنوير .

اتعيين جان جاك روسو فى يوليه 1743 كسكرتير على ايد كونت دى مونتايجو ، اللى كان قد تم تعيينه سفيرا للفرنسيين فى ڤينيسيا. بس ، أيقظت دى التجربة القصيرة اهتمام روسو بالسياسة ،و ده دفعه لتصميم كتاب كبير عن الفلسفة السياسية.[32] بعد الخطاب حول أصل و أساس عدم المساواة بين الرجال (1755) ، نشر العقد الاجتماعي (1762).

حكومة[تعديل]

ملف:Venice-government updated.png
الهيكل الحكومى لجمهورية ڤينيسيا

فى السنين الاولانىى للجمهورية ، حكم دوجى ڤينيسيا ڤينيسيا بطريقة استبدادية ، لكن بعدين كانت سلطاته مقيدة بالوعود الدوقي ، و هو تعهد كان عليه أن يأخذه عند انتخابه. نتيجة علشان كده ، تم تقاسم الصلاحيات مع Maggior Consiglio أو Great Council ، المكون من 480 عضو مأخوذًا من العائلات الأرستقراطية ، علشان كده على حد تعبير Marin Sanudo ، "[The doge] مش ممكن يفعل شيئًا بدون المجلس العظيم والمجلس العظيم لا تفعلوا شيئا بدونه ".اتبعت ڤينيسيا نموذج حكومى مختلط ، يجمع بين الملكية فى الدوج ، والأرستقراطية فى مجلس الشيوخ ، وعائلات جمهورية ريالتو فى المجلس العظيم ، والديمقراطية فى الكونشيو .[33] واعتبرها مكيافيلى "ممتازة بين الجمهوريات الحديثة" ، على عكس جمهورية فلورنسا الأصلية.[34][35]

فى القرن الاتناشر ، قللت العائلات الأرستقراطية فى ريالتو من سلطات دوجى من فى انشاء المجلس الصغرى (1175) ، المؤلف من ستة أعضاء مجلس دوقى ، ومجلس الأربعين أو كارانتيا (1179) كمحكمة عليا. سنة 1223 ، تم دمج دى المؤسسات فى Signoria ، اللى تتكون من دوجى ، والمجلس الصغرى ، وثلاثة قادة من Quarantia . كانت Signoria هيا الهيئة المركزية للحكومة ، وتزى استمرارية الجمهورية زى ما هو موضح فى التعبير: "si è morto il Doge، no la Signoria" ("اذا مات Doge ، Signoria مش كذلك").

فى أواخر القرن الاربعتاشر و أوائل القرن الخمستاشر ، تم استكمال Signoria بعدد من مجالس Savii ("الحكماء"): ستة savii del consiglio ، اللى صاغوا ونفذوا سياسة الحكومة ؛ الخمسة savii di terraferma ، المسؤولون عن الشؤون العسكرية والدفاع عن Terraferma ؛ وخمسة Savii ai ordini ، المسؤولون عن البحرية والتجارة والأقاليم الواقعة بعدين البحار .مع بعض، شكلت Signoria و Savii الكلية الكاملة ( Pien Collegio ) ، هيا الهيئة التنفيذية الفعلية للجمهورية.

سنة 1229 ، اتشكل Consiglio dei Pregadi أو مجلس الشيوخ ،  تم انتخاب 60 عضو على ايد المجلس الرئيسي.[36] تركت دى التطورات الدوج مع القليل من القوة الشخصية ووضعت السلطة الفعلية فى أيدى المجلس العظيم.
جلسة الاستماع اللى قدمها دوجى فى سالا ديل كوليجيو فى قصر دوجي بقلم فرانشيسكو غواردى ، 1775–80
سنة 1310 ، اتعمل مجلس العشرة ، علشان يكون الهيئة السياسية المركزية اللى يعمل أعضاؤها سراً.  حوالى سنة  1600 ، اعتبرت هيمنتها على المجلس الرئيسى تهديدًا وبُذلت جهود فى المجلس و أماكن تانيه لتقليل سلطاته ، بنجاح محدود. سنة 1454 ، اتعمل المحكمة العليا لمحققى الدولة التلاته لحماية أمن الجمهورية. عن طريق التجسس ، ومكافحة التجسس ، والمراقبة الداخلية ، وشبكة من المخبرين ، تأكدوا من أن ڤينيسيا لا تخضع لحكم "سينيور" واحد ، كما فعلت الكتير من المدن الايطالية التانيه  ساعتها . تم اختيار واحد من المحققين - المعروف باسم Il Rosso ("الأحمر") بسبب رداءه القرمزى - من أعضاء مجلس دوجى ، اثنان - المعروفين باسم I negri ("السود") بسبب رداءهم الأسود - تم اختيارهم من مجلس العشرة. تولت المحكمة العليا  بالتدريج بعض صلاحيات مجلس العشرة.[36] سنة 1556 ، اتعمل Provveditori ai beni inculti كمان لتحسين الزراعة عن طريق زيادة المساحة المزروعة وتشجيع الاستثمار الخاص فى التحسين الزراعي. شجع الارتفاع المستمر فى أسعار الحبوب فى القرن الستاشر على نقل رأس المال من التجارة لالأرض.

جيش[تعديل]

فى فترة العصور الوسطى ، كان جيش الجمهورية يتألف من العناصر اللى بعد كده :

  1. Forza ordinaria (القوة العادية) ، المجدفون اللى تم تجنيدهم من مواطنى مدينة ڤينيسيا ؛ كل شخص من سن 20-70 كان ملزم بالخدمة فيه. بس ، بشكل عام كان الاتناشر بس نشطًا.
  2. Forza sussidiaria (قوة فرعية) ، القوة العسكرية المأخوذة من ممتلكات ڤينيسيا فى الخارج.
  3. فورزا ستراورديناريا (قوة غير عادية) ، الجزء المرتزق من الجيش ؛ تميل القوادس الفينيسية لتوظيف 30 مرتزقة من رماة الأقواس. مع صعود الجيش الاستكشافى ، بقا العنصر المهيمن فى جيش ڤينيسيا.

فى أوائل الفترة الحديثة ، كانت القوة العسكرية للجمهورية غير متناسبة مع وزنها ال ديموجرافي. فى أواخر القرن الستاشر ، حكمت يقارب من 2 مليون شخص فى كل اماكن امبراطوريتها. سنة 1571 ، وقت التحضير للحرب ضد العثمانيين ، كان عند الجمهورية 37000 جندى و 140 قادس (يحرسها عشرات الآلاف من البحارة والمجدفين) ، باستمدح الميليشيات الحضرية. استطاعت قوة جيش ڤينيسيا فى زمن السلم البالغة 9000 أن تضاعف أربع مرات فى شوية أشهر من فى الاعتماد على الجنود المحترفين والميليشيات الاقليمية فى وقت واحد. أظهرت دى القوات عموم تفوق تقنى ملحوظًا على خصومها الأتراك فى المقام الاولانى ، زى ما هو موضح فى معارك زى حصار فاماغوستا اللى استمر 18 شهر ، تسبب الفينيسيون فى خساير شديده ولم يهزموا الا لما استنفدوا البارود. زى الدول التانيه فى تلك الفترة ، بلغت القوة العسكرية للجمهورية ذروتها فى الحروب ، بس لتعود بسرعة لمستويات وقت السلم بسبب التكاليف. استقر مستوى الحاميات بعد 1577 عند 9000 ، مع 7000 مشاة وبقية سلاح الفرسان. سنة 1581 ، كان فيه 146 قادس و 18 جالس فى البحرية ،و ده يتطلب ثلث ايرادات الجمهورية.[37] فى حرب كريت (1645-1669) ، قاتلت الجمهورية لوحدها فى الغالب ضد الاهتمام الكامل للامبراطورية العثمانية ، و رغم خسارتها ، تمكنت من الاستمرار فى القتال بعد خسارة 62000 جندى فى الاستنزاف ، فى الوقت نفسه ألحقت حوالى 240 ألف خسارة بالجيش العثمانى و اغراق مئات السفن العثمانية. كانت تكلفة الحرب مدمرة ، لكن الجمهورية تمكنت فى النهاية من تغطيتها. أكدت حرب موريان كذلك موقع الجمهورية كقوة عسكرية لحد أواخر القرن السبعتاشر.خضعت القوة العسكرية لمدينة ڤينيسيا لانخفاض نهائى فى القرن التمنتاشر. كان التأثير المشترك للسلام المطول والتخلى عن الوظايف العسكرية على ايد الأرستقراطيين يعنى تحجر الثقافة العسكرية لمدينة ڤينيسيا. كان جيشها فى تلك الفترة ضعيف الصيانة. لم يتم تدريب القوات ، اللى كانت تعمل تحت قيادة ظباط غير عسكريين ، بشكل منتظم وعملوا فى وظايف غريبة مختلفة لتكملة رواتبهم. لم يتراجع أسطولها البحرى لدرجة شديدة ، لكن لم تقترب أبدًا من قوتها النسبية فى القرنين الستاشر و السبعتاشر . فى العام العادى للقرن التمنتاشر ، كان فيه حوالى 20 سفينة من الخط (كل منها 64 أو 70 مدفع) ، و 10 فرقاطات ، و 20 قادس ، و 100 قارب صغير ، اللى شاركت فى الغالب فى الدوريات والبعثات العقابية ضد القراصنة البربريين. لما غزا نابليون سنة 1796 ، استسلمت الجمهورية دون قتال.[38]

اقتصاد[تعديل]

يقدم نبتون لجيوفان باتيستا تيبولو ثروة البحر لڤينيسيا ، 1748-1750 ، هيا قصة رمزية لسلطة جمهورية ڤينيسيا ، كانت ثروة وقوة سيرينيسيما تستندان لالسيطرة على البحر

جمهورية ڤينيسيا كانت نشطة فى انتاج وتجارة الملح والمنتجات المملحة و غيرها من المنتجات على طول طرق التجارة اللى أنشأتها تجارة الملح. أنتجت ڤينيسيا الملح الخاص بيها فى كيودجا بحلول القرن السابع للتجارة ، لكن نقلت فى النهاية لشراء و انشاء انتاج الملح فى كل اماكن شرق البحر المتوسط. اشترى تجار ڤينيسيا الملح واستحوذوا على انتاج الملح من مصر والجزائر وشبه جزيرة القرم وسردينيا و ايبيزا وكريت وقبرص. يتيح انشاء طرق التجارة دى كمان لتجار ڤينيسيا التقاط البضائع القيمة التانيه ، زى التوابل الهندية ، من دى الموانئ للتجارة. قاموابعد كده ببيع أو ماتر الملح وسلع تانيه لمدن فى وادى بو - بياتشينزا ، بارما ، ريجيو ، بولونيا ، من أمور تانيه - مقابل سلامى وبروسسيوتو والجبن والقمح الطرى وسلع تانيه.

[39]

شعارات النبالة[تعديل]

علم فينيتو .

لسه أسد القديس مرقس المجنح ، اللى ظهر على علم الجمهورية وشعار النبالة ، يظهر فى العلم الأحمر والأصفر لمدينة ڤينيسيا (التى ليها ستة ذيول ، واحد لكل مدينة من مدن المدينة. ) ، فى شعار النبالة للمدينة وفى علم Veneto الأصفر والأحمر والأزرق (الذى له سبعة ذيول تزى المقاطعات السبع فى المنطقة).يظهر الأسد المجنح كمان فى الراية البحرية للجمهورية الايطالية ، مع شعار النبالة لثلاث جمهوريات بحرية ايطالية تانيه فى العصور الوسطى ( جنوة ، بيزا ، و أمالفى ).

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

اقتباسات[تعديل]

  1. Francesca Forzan. "Venezia 1600: un dialetto e una lingua" (in الإيطالية). Università di Padova. Archived from the original on 26 December 2022. Retrieved 2022-12-26.
  2. "Translatio patriarchalis Ecclesiae Graden. ad civitatem Venetiarum, cum suppressione tituli eiusdem Ecclesiae Gradensis Archived 19 مارس 2021 at the Wayback Machine", in: Bullarum, diplomatum et privilegiorum sanctorum Romanorum pontificum Taurinensis editio, vol. 5 (Turin: Franco et Dalmazzo, 1860), pp. 107–109.
  3. Romanin, Samuele, Storia documentata di Venezia, p. 348.
  4. Romanin, Samuele, Storia documentata di Venezia, p. 356.
  5. Romanin, Samuele, Storia documentata di Venezia, p. 376.
  6. Duchesne, Louis Marie Olivier.
  7. "CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Pope St. Zachary". newadvent.org. Archived from the original on 1 May 2012. Retrieved 24 December 2019.
  8. Reverend Alban Butler.
  9. Il pactum Lotharii del 840 Cessi, Roberto. (1939–1940) – In: Atti.
  10. Slavery, Slave Trade. ed.
  11. MGH, Leges, Capitularia regum Francorum, II, ed. by A. Boretius, Hanovre, 1890, p. 250–252 (available on-line).
  12. Jankowiak, Marek.
  13. Mary A. Valante, "Castrating Monks: Vikings, the Slave Trade, and the Value of Eunuchs", in Castration and Culture in the Middle Ages, ed.
  14. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 32.
  15. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 53.
  16. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 72.
  17. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 83.
  18. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 77.
  19. Phillips, The Fourth Crusade and the Sack of Constantinople, Introduction, xiii.
  20. "C.Michael Hogan, Cydonia, Modern Antiquarian, 23 January 2008". Archived from the original on 8 September 2017. Retrieved 14 February 2009.
  21. Van Tricht 2011.
  22. Anja Thaller, "«Desiderosi Trivisani de festizar in laude de la bona pase». [permanent dead link]
  23. The enemy within: a history of espionage, General Military, p.49, Terry Crowdy, Osprey Publishing, 2006. ISBN 978-1-84176-933-2
  24. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 176–180.
  25. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 269.
  26. Manousakas, Manousos I. Ἡ ἐν Κρήτῃ συνωμοσία τοῦ Σήφη Βλαστοῦ (1453–1454) καὶ ἡ νέα συνωμοτικὴ κίνησις τοῦ 1460–1462 (PhD thesis thesis). National and Kapodistrian University of Athens.
  27. أ ب ت J. J. Norwich, A History of Venice, p. 494.
  28. Melisseides Ioannes A. (2010).
  29. De Vries, Jan. "Europe in an age of crisis 1600–1750". Cambridge University Press (in الإنجليزية). p. 26. Archived from the original on 3 September 2018. Retrieved 2018-09-02.
  30. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 591.
  31. J. J. Norwich, A History of Venice, p. 615.
  32. Raymond Trousson, Jean-Jacques Rousseau, Tallandier, p. 452
  33. The Political Ideas of St. Thomas Aquinas, Dino Bigongiari ed., Hafner Publishing Company, NY, 1953. p. xxx in footnote.
  34. Niccolò Machiavelli, The Prince, trans. & ed. by Robert M. Adams, W.W. Norton & Co., NY, 1992.
  35. Niccolò Machiavelli, Discourses on Livy, trans. by Harvey C. Mansfield and Nathan Tarcov, University of Chicago Press, Chicago, 1996.
  36. أ ب Catholic Encyclopedia, "Venice Archived 23 اكتوبر 2018 at the Wayback Machine", p. 602.
  37. Gregory Hanlon.
  38. Hanlon, p. 176-177.
  39. Puga, Diego; Trefler, Daniel (2021-05-11). "International Trade and Institutional Change: Medieval Venice's Response to Globalization". The Quarterly Journal of Economics (in الإنجليزية). 129 (2): 753–821. doi:10.1093/qje/qju006. ISSN 0033-5533. Archived from the original on 16 January 2021. Retrieved 11 May 2021.

لينكات برانيه[تعديل]