تاججارت

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تاججارت
بطولة مارك ماكمانوس   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
البلد
المملكه المتحده   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
عدد المواسم
عدد الحلقات
مواقع التصوير ادنبره   تعديل قيمة خاصية موقع التصوير (P915) في ويكي بيانات
اتذاع لأول مرة ف 6 سبتمبر 1983[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
IMDb.com صفحة البرنامج  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات

تاججارت هو برنامج خيال بوليسى تلفزيونى اسكتلندى انشاه جلين تشاندلر ، الذى كتب كتير من الحلقات، وانتجته استوديوهات STV لشبكة ITV . اتعرض فى الاصل كمسلسل قصير "القاتل" من 6 ل20 سبتمبر 1983، قبل ان يتم انتاج سلسلة كاملة استمرت من 2 يوليه 1985 لحد 7 نوفمبر 2010. تدور احداث المسلسل حول مجموعة من المحققين فى البداية فى ادارة البحث الجنائى فى ماريهيل التابعة لبوليس ستراثكلايد ، رغم وضع قصص مختلفة فى اجزاء اخرى من جلاسكو الكبرى و فى مناطق اخرى من اسكتلندا. عمل الفريق من مركز بوليس جون ستريت الخيالي. مارك ماكمانوس ، الذى لعب شخصية جيم تاججارت، توفى فى سنة 1994. بس، استمرت السلسلة تحت نفس الاسم. تاججارت واحد من اطول الاعمال الدرامية التلفزيونية فى المملكة المتحدة.

تاريخ[تعديل]

الحلقة التجريبية الاسكتلندية اللى اخدت جايزة البافتا "القاتل"، من اخراج لورانس مودى و اتذاعت سنة 1983، شخصية كبير المفتشين جيم تاججارت (الذى لعب دوره مارك مكمانوس لحد وفاته سنة 1994)، محقق صارم و خبير شق طريقه. من الرتب. كان صديقه الاصلى هو المحقق الرقيب بيتر ليفينغستون ( نيل دنكان ). يمثل ليفنجستون الجيل الجديد من الخريجين الشباب اللى يدخلون قوة البوليس وكتير ما كانت علاقته صعبة مع تاججارت نتيجة لذلك. كان رئيس تاججارت فى الطيار هو المشرف روبرت موراى ( توم واتسون ) ورئيسه بعد الحلقة التانيه "Dead Ringer" كان المشرف جاك ماكفيتى ( ايان اندرس ). شخصية اخرى مهمة كانت مرات تاججارت جين (هارييت بوشان)، التى لم تمنعها اعاقتها الجسدية من متابعة عدد من الاهتمامات فى الحياة، فى الوقت نفسه تمسك زوجها الساخر بوظيفته بشكل اساسي. طول عصر مكمانوس، كان فيه دايما بالتقريب حبكة فرعية فى كل حلقة تتعلق بالحياة المنزلية لعيلة تاججارت، والتى اصبحت فى بعض الاحيان متشابكة مع القضية التى يتم دخليق فيها. و كان اكثر ما لا يُنسى هو رعاية عيلة تاججارت المستمرة لعمة جين الخرف هيتى (شيلا دونالد) ، التى يحتقرها جيم ويحسدها على البقاء فى منزله. استمرت دى الحبكة الفرعية فى الفترة من 1990 ل1991 لحد اتقتلت شخصية هيتى فى نهاية موسم 1991، "المسرات العنيفة"، حيث تم تنفيذ جنازتها على ايد شركة فاسدة من متعهدى دفن الموتى اللى كانو ايض موضوع تحقيق تاججارت.فى سنة 1987 تم تقديم شخصية مايكل جاردين ( جيمس ماكفيرسون ). ترك نيل دنكان المسلسل فى سنة 1987 وفى سنة 1990 تم تقديم صديقة جديدة جاكى ريد ( بليث داف ).

ماكمانوس توفى سنة 1994 امدح تصوير واحده من الحلقات. تم تفسير غياب تاججارت عن الحكايه الاذاعية من فى حضوره اجتماعات مع رئيس البوليس طول الوقت. فى سنة 1995، افتتحت حلقة "بلاك اوركيد" بجنازة تاججارت. رغم وفاة شخصية العنوان استمر المسلسل. تمت ترقية جاردين لمفتش محقق وتم تقديم دى سى ستيوارت فريزر ( كولين ماكريدى ) ، علشان يكون الصاحب الذى طالت معاناته لجاردين ، الصاحب السابق الذى طالت معاناته لتاججارت. تم الكشف بعدين عن ان فريزر مثلى الجنس. ظهر ماكريدى مبكر فى تاججارت لما لعب دور المشتبه به فى عصابة الشباب. انضم دى روبى روس ( جون ميتشى ) لالفريق فى سنة 1998. ظهرت ميتشى مبكر فى تاججارت فى سنة 1990 لما لعب دور مشتبه به اسمه روبى ميكليجون فى حلقة بعنوان "عقدة الحب".

لما غادر ماكفرسون المسلسل فى سنة 2002، اتقتلت شخصيته واستبدلت بـ DCI Matt Burke، الذى كان يعمل قبل كده فى Special Branch ، والذى لعبه Alex Norton ، والذى سبق له ان ظهر فى المسلسل و هو يلعب دور المشتبه به فى جريمة قتل جورج برايس فى سنة 1986 فى حلقة "Knife-Edge". ". تم اظهار العلاقات الشخصية لظباط البوليس فى دى السلسلة على انها لا شيء تحسد عليه: وصفت ريد نفسها وبورك وروس وفريزر بانهم "ثلاث مطلقات ومثلى الجنس عازب" فى حلقة "السقيفة والرصيف". بعد الانتهاء من تصوير المسلسل 26 فى ديسمبر 2009، أُبلغ كولين ماكريدى انه وشخصيته لن يعودوا لتصوير المسلسل التالي.

نزاع ITV/STV[تعديل]

ITV plc ، الشركة التى تدير امتيازات شبكة ITV فى انجلترا وويلز وجنوب اسكتلندا، فشلت فى الاعلان عما اذا كانت تخطط لعرض اى حلقات جديدة من تاججارت ، مما دفع STV لتعليق انتاج البرنامج فى سبتمبر 2009. اعلنت STV فى نوفمبر 2009 انها ستنتج حلقات جديدة من تاججارت لبثها فى سنة 2010 بغض النظر عما اذا كانت قناة ITV plc قد قررت عرضها. فى فبراير 2010، اتعلن عن ان ITV وSTV قد وضعا اختلافاتهما التجارية الاوسع جانب لانتاج مسلسل جديد، والذى لازم على المشاهدين الاسكتلنديين رؤيته اولاً. شارك المذيعان فى تكليف سلسلة من ستة اجزاء من العرض. استثمرت UKTV ايض مقابل حقوق التكرار. ظهرت حلقات جديدة من تاججارت لاول مرة على قناة STV فى خريف سنة 2010 قبل بثها على قناة ITV فى بقية انحاء المملكة المتحدة فى سنة 2011. عرضت قناة UKTV Alibi الحلقات فى سنة 2013. ماكانش اللحاق بالمسلسل الجديد عبر الانترنت متاحًا لمستخدمى STV Player لحد تم بث العرض على ITV و UTV .

تنسيق و بث[تعديل]

تغير شكل العرض على مر السنين. كان العرض فى الاصل 3 حلقات مدة كل حلقه ساعة واحدة لكل قصة. تم تغيير ده بعدين من آخر قصة مرسلة فى سنة 1998 لنمط منتظم من القصص المستقلة مدتها ساعتان، و من يوليه 2002، تم اختصارها ل60 دقيقة. بعد حلقة خاصة مدتها ساعتين فى يناير 2003، تم اطالة الحلقات مرة اخرى بدايه من اكتوبر دى المرة ل90 دقيقة متواصلة فى "Genesis" الخاص بالعام الجديد سنة 2008.بعد كده اصبح العرض سلسلة من القصص المستقلة مدتها ساعة واحدة لاول مرة من سنة 2003.

فى الغالب ما كان عشاق العرض يشعرون بالاحباط بسبب الجدولة غير المنتظمة للعرض. رغم انه تم تصوير مجموعات او سلاسل من العرض مع بعض ، الا انها فى الغالب لا يتم عرضهامع بعضكما هو الحال مع المسلسلات الاخرى. وبدل ذلك، تم دمجها فى الجدول الزمنى كلما كان فيه فجوة، مما يعنى انها لم يتم عرضها فى الغالب فى اسابيع متتالية او فى ليلة واحدة محددة من الاسبوع. فى الغالب ما تمر اشهر بين حلقات المسلسل نفسه التى يتم عرضها. كان ده هو الحال لحد كبير فى استراليا حيث تعرض قناة ABC TV حلقات تضم الممثلين الرئيسيين التلاته بترتيب عشوائى مع العروض دلوقتى او الحديثة. ده جعل صعب اوى فهم تاريخ العرض.

اصدارات DVD[تعديل]

حقوق DVD فى المملكة المتحدة للكتير من حلقات Taggart (المسلسلات السابقة على وجه الخصوص) مملوكة لشركة Clearvision. بس، تم اصدار بعض الحلقات (خاصة تلك التى تعود لسنة 2002 ) على اقراص DVD فى المملكة المتحدة بواسطة Acorn Media UK . هناك ايض اصدارات المنطقة 1 والمنطقة 4 لاسواق امريكا الشمالية واستراليا . اصبحت بعض اصدارات اقراص DVD دلوقتى نادرة اوى وتم حذفها ولم يتم اصدار اصدار Blu-ray فى الوقت الحالي.

ممثلين[تعديل]

رئيسى[تعديل]

آخر[تعديل]

  • توم واتسون كمشرف روبرت موراى (1983-1985)
  • جافين براون بدور الرقيب بلاكمان (1983-1985)
  • ستيوارت هيبورن فى دور دى اس كينى فورفار (1986-1987)
  • باتريشيا روس فى دور DS/Sgt Laura Campbell (1987–1988)
  • انتونى كوكرين فى دور الدكتور كولين كروفورد (1987-1993)
  • لى بياجى فى دور اليسون تاججارت (1988-1993)
  • جراى اوبراين بدور دى سى روب جيبسون (1993-1995)
  • ياسمين مارلى فى دور WPC هيذر ماكنتاير (1999-2001)
  • بريان كوان فى دور DCS بريان هولمز (2000-2005)
  • ليزلى هاركورت فى دور اخصائية علم الامراض الدكتورة جيما كير (2003-2005)
  • مايكل ماكنزى فى دور الطبيب الشرعى الدكتور ماغنوس بيرد (2005-2008)
  • كاترينا بريان فى دور اخصائى علم الامراض الدكتور اليس سنكلير (2008-2010)
  • آلان ماكهيو مساعد لرئيس البوليس ستراثيرن (2008–10)
  • داود غدامى فى دور عالم الامراض دنكان كلارك (2010)
  • سيوبهان ريدموند فى منصب رئيس المراقبين. كارين كامبل (2010)
  • انيكا روز فى دور DC/DS ميتا رحيم (2010)

ضيف شرف[تعديل]

موقع التصوير[تعديل]

تم تصوير العرض فى المقام الاول فى جلاسكو و حواليها ومنطقتها الحضرية، لكن العرض كان يغامر احيان ابعد من كده، على سبيل المثال لبحيرة لوخ لوموند وادنبره والمرتفعات الاسكتلندية . استخدمت بطاقة العنوان الاصلية للعرض لقطة بانورامية لجلاسكو ماخوذة من قمة كاثكين برايس لالجنوب من المدينة. فى السنين الاولى، تم ايض التقاط لقطات حية للمدينة من وجهة النظر هذه. فى السنين اللاحقة، تم استخدام لقطة لوسط المدينة ماخوذة من The Lighthouse on Mitchell Lane. فى السلسلة اللاحقة، تم استخدام مبانى جامعة ستراثكلايد على نطاق واسع فى اللقطات الخارجية. تم استخدام مستوى مدخل مبنى كولفيل كمركز للبوليس، على سبيل المثال، وشارع جون، و هو الاسم الذى اطلق على مركز البوليس فى السلسلة، هو موقع حقيقى جوه الحرم الجامعي.

توزيع دولى[تعديل]

تم بث المسلسل فى استراليا على قناة ABC1 . فى سنة 2011، بثت قناة ABC1 حلقات يوم الجمعة الساعة 8:30 مساءً. قامت ABC1 بالفعل ببث الحلقات 101 "IOU" و 102 "Local Hero" و 103 "The Rapture" قبل ان تقوم STV بكده بسبب تعارض المواعيد. 7TWO يكرر الحلقات مباشرة لالحلقة الاولى.

تم بث المسلسل فى نيوزيلندا على قناة Vibe . تم بث المسلسل فى ايرلندا على RTÉ . فى الدنمارك ، تم بث المسلسل على قناة DR ، و كان عرض منتشر مع ترجمة دنماركية. تم بث تاججارت لاول مرة على DR2 من سنة 2002 لسنة 2006 حيث تمبعد كده بث ست حلقات اخرى. بعد رقمنة التلفزيون الدنماركي، ظهر تاججارت على DR1 من حلقات ظهرت فيها جيمس ماكفيرسون فى دور DCI Jardine. من ان تم بث تاججارت من المسلسل القصير الاول "القاتل" لحد تم اختصار مدة الحلقة ل45 دقيقة. تم بث القصص المكونة من 3 حلقات الواحدة تلو الاخرى، لكن تم دمجها ايض فى حلقة واحدة طويلة.

تحليل[تعديل]

كان يُنظر لرهاب المثلية عند جيم تاججارت على انه يمثل مستوى التعصب الذى لسه سائدًا فى البوليس البريطانية فى التمانينات، و تحدى بيتر ليفينغستون فى وقت مبكر من المسلسل.[2]

لينكات برانيه[تعديل]

ملحوظات[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb): https://www.imdb.com/title/tt0088621/ — تاريخ الاطلاع: 10 مارس 2022
  2. "Murder, Maryhill and mastery: the story of Taggart". inews.co.uk (in الإنجليزية). 2018-09-30. Retrieved 2021-08-17.

{

{لينكات مشاريع شقيقه}}

تاججارت على مواقع التواصل الاجتماعى


قالب:Taggart