بسماتيك الاول

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
بسماتيك الاول هوه حاكم مصر رقم 134


بسماتيك الاول
،  و
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد القرن 7 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة سنة 610 ق م[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه مصر الفرعونيه  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
ابناء نيتوكريس الاولى،  ونكاو التانى  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب نكاو الاول  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
عيله ملوك الاسره المصريه السته والعشرين  تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
مناصب
فرعون   تعديل قيمة خاصية المنصب (P39) في ويكي بيانات
في المنصب
664 ق.م  – 610 ق.م 
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه مصريه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بسامتيك الاول

بسماتيك الاول ( اتوفى 609 قبل الميلاد ) ، ملك مصر من سنة 663 لسنة 609 ق.م ، مؤسس الاسره السته و عشرين. بطل تحرير مصر من الاشوريين. استعان فى حربه بفرقتين يونانيتين . امتاز عصره بحركة احياء التقاليد الفنيه للدوله المصريه القديمه ، و بتشجيع التبادل التجارى مع اليونانيين فاتكونت فى مصر جاليه كبيره منهم عاشت فى مدن مقفوله عليهم.

حياته[تعديل]

بسماتيك الاولانى كان أول فراعنة العيله السادسة والعشرون، واللى وحد مصر فى العام الثامن من حكمه لما بعت أسطول قوى فى مارس 656 ق.م،لطيبه و أجبر" ملكة مصر" على اتخاذ ابنته نيتوكريس وريثة لها.

وتبدأ العيله 26 بالملك بسماتيك الاولانى ابن الملك نكاو الاول وتنتهى بالملك بسماتيك التالت، فاصبحت البلاد فى عهده مستقلة تماما بعد ما كانت على ايد تحت الحكم الأشورى، وخلص مصر من الأشوريين ومن الكوشيين، ونهض بالبلاد نهضة كبيره.

يرى "بيترى" أن اسم بسماتيك فى تركيبه هو من طراز اسم (شباكا) واللى يعنى القط البرى، ويعودلالأصل الكوشى، لكن هناك رأى مخالف يرى أنه له أصل ليبى ويعنى ابن الأسد، أما "فيدمان وشبيجلبرج" فيؤكد أن أصل التسمية مصرى خالص، و أن التفسير اللغوى للاسم هو "إنسان الإله تك"، و أن تك هو الإله المحلى للمكان اللى نشأت فيه دى العيله فى دلتا النيل وبالخصوص منطقة سايس.

من الظاهر أن بداية حكم الملك بسماتيك الاولانى كانت مليانه بالمصاعب والعقبات، و أن الأخبار التى تتكلم عنه كانت مفعمة ونفى على ايد مناهضيه و حوصر فى مستنقعات ساحل البحر المتوسط .

ويقول المؤرخ القديم أسترابون "من المحتمل أن بسماتيك تغلب على الأمراء الإقطاعيين فى موقعة أو موقعتين، غير أن أمراء الإقطاع كانو يأملون فى أنهم بعدها سيفيقون من هزيمتهم ويستردون سلطانهم المفقود، لكن الأحداث والواقع أظهرت لهم أنهم كانو مخدوعين.

ماكانش للملك بسماتيك عيله كبيرة على زى سابقيه من الملوك، لكن من المؤكد الفعلى بكل المواثيق أنه لم يتزوج اللا مرة واحدة بسلكن كان مخلص لأسرته الصغيرة، مراته "محيتنوسخت" وابنته "نيتوكريس"وابنه "نيكاو" و هو الأمير اللى اتعرف باسم (نكاو التانى) وتربع على عرش مصر فى سنة 609 ق.م بعد وفاة أبيه الملك بيسماتيك الاولانى ولا يعرف عدد سنين حكمه بالتفصيل.

شوف كمان[تعديل]

قبله:
نكاو الاول

ملوك الاسره المصريه السته والعشرين 664 ق.م.– 610 ق.م.

بعده:
نكاو التانى

مصادر[تعديل]

  1. المؤلف: ديفيد كريستال — العنوان : The Cambridge Encyclopedia of Language — الصفحة: 288 — الناشر: مطبعة جامعة كامبريدجISBN 978-0-521-42443-1
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: