نكاو التانى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
نكاو التانى هوه حاكم مصر رقم 135


نكاو التانى
Necho-KnellingStatue BrooklynMuseum.png
 

معلومات شخصيه
تاريخ الوفاة سنة 595 ق م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الزوجة خدبنيت ار بنت الاولانيه  تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
ابناء بسماتيك التانى  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب بسماتيك الاول  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
عيله ملوك الاسره المصريه السته والعشرين  تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
تمثال برونزي لنخاو الثاني، محفوظ في متحف بروكلين

نكاو التانى Necho II[1] (أو Nekau )[2] ، هو واحد من فراعنة الأسرة المصرية السته والعشرين في تاريخ مصر القديم، تولى الحكم من سنة 610 الى 595 قبل الميلاد، وكانت عاصمة الملك هى صا الحجر(نكاو) في الأسرة السادسة والعشرين، ، تدخل في آسيا. فحارب يوشيا ملك يهوذا، اللى أراد اقفال الطريق أمامه بعد أسوار مجدو. فقتل يوشيا في المعركة، وعين نكاو ملكا من اختياره لعرش أورشليم. فظل فرعون سيد فلسطين وسوريا مدة أربع سنين. غير انه دخل في عدة معارك وهزم نبوخذنصر علي يديه واحتلت بعدها بابل من قبل الفرس

نشاطه البحري والتجاري[تعديل]

يروى هيرودوت كيف اضطلع نكاو الثاني، اللى أراد مد نشاطه البحرى والتجارى، بحفر القناة اللى كانت تصل نهر النيل بالبحر الأحمر. وأعطى مصر أسطولا من السفن ذات الثلاثة صفوف من المجاديف. وقام بحارته الفينيقيون برحلة استغرقت ثلاث سنوات، من البحر الأحمر الى رأس الرجاء الصالح، وعادوا عن طريق جبل طارق. ولم يستطع العالم القديم أن يصدق أن الشمس اللى تشرق دائما من على اليسار، أشرقت يوماً ما من على يمين البحارة. ومع أن هذه الرحلة تبدو بالغة الأهمية، فانها لم تتبع بأخرى، ولم يتبعها أحد بعد ذلك.

نشاطه الحربي[تعديل]

في عهد نكاو التانى خسرت مصر حروبها في بلاد الشام في مواجهة البابليين وقد ثبت تاريخياً أن القوات المصرية اللى ارسلها نكاو التانى لقتال البابليين كانت عددها قليل في العدة والعتاد ولكنه استطاع ان يردهم في معركة دارت على حدود رفح الحالية فيما يعرف بالحرب المصريه البابليه.

مراجع[تعديل]

  1. Thomas Dobson. Encyclopædia: Or, A Dictionary of Arts, Sciences, and Miscellaneous Literature. Stone house, no. 41, South Second street, 1798. Page 785 Archived 2 January 2014[Date mismatch] at the Wayback Machine.
  2. A History of Egypt, from the XIXth to the XXXth Dynasties. By Sir William Matthew Flinders Petrie. p336. Archived 2 January 2014[Date mismatch] at the Wayback Machine.

معجم الحضارة المصرية القديمة - الطبعة الثانية - مكتبة الأسرة 1996 - مصر.

قبله:
بسماتيك الاول

ملوك الاسره المصريه السته والعشرين 664 ق.م.– 610 ق.م.

بعده:
بسماتيك التانى

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: