بحيرة مارتن

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
بحيرة مارتن
 

الموقع
امريكا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المنطقه الاباما   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الطول
المساحه
العمق
خريطة
احداثيات: 32°45′59″N 85°54′04″W / 32.766491666667°N 85.901069444444°W / 32.766491666667; -85.901069444444   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات

بحيرة مارتن فى مقاطعات تالابوسا و إلمور وكوسا فى ألاباما . مساحتها 44.000 فدان (178 كم 2 ) خزان طولها اكتر من 750 ميل(1200 كم) من الشطوط المشجرة.

بحيرة مارتن خزان تم توسيعه من بنا سد مارتن على نهر تالابوسا . يتم استخدام محطة طاقة سد مارتن لتوليد الطاقة الكهرومائية لشركة ألاباما للطاقة . بناء سد مارتن ابتدا سنة 1923 واكتمل سنة 1926،و ده اتسبب فى إنشاء ما كان ساعتها اكبر مسطح مائى من صنع الإنسان فى العالم. كان السد يُعرف فى الأصل باسم Cherokee Bluffs نسبةً لالتكوين الجيولوجى اللى بنى عليه، وتمت إعادة تسميته سنة 1936 تكريم لتوماس مارتن، رئيس شركة ألاباما للطاقة آنذاك.[1] تمتلك شركة Alabama Power وRussell Lands بعض من الخط الساحلي.

سياحة[تعديل]

بحيرة مارتن تالت اكبر بحيرة فى ألاباما، و هيا منطقة ترفيهية شهيرة للسباحة و ركوب المراكب و التزلج على الماء والتخييم ولعب الغولف. الكتير من أحياء الواجهة البحرية والبيوت الفاخرة على بحيرة مارتن. مدن ألكسندر سيتى ودادفيل وجاكسونز جاب وانتقائى فى مكان قريب.

تستضيف بحيرة مارتن كتير من الفعاليات ، بما فيها بطولات الصيد وحدث الألعاب النارية فى 4 يوليه و مهرجان ألكسندر سيتى لمزيكا الجاز (حدث سنوى فى يونيه من كل سنه فى وسط مدينة ألكسندر) والترفيه فى مسرح بحيرة مارتن المدرج على الطريق 63.

تضم بحيرة مارتن معالم سياحية شهيرة كتير ، بما فيها أعشاش النسور والشطوط الرملية والمطاعم ومناطق التخييم والجزر الشهيرة زى جزيرة الماعز.[2] تضم البحيرة شوية معالم، زى برج سميث ماونتن فاير، [3] وجسر كوواليجا، والكتير من المراسي، لكن ممكن المعلم الاكتر شهرة فى البحيرة هو تشيمنى روك، و هو تشكيل صخرى كبير يشبه المدخنة. رغم أن Chimney Rock على بعد شوية مئات من الأمتار، لكن التكوين ده اللى يسميه معظم الناس Chimney Rock هو فى الواقع صخرة أكابولكو. كانت المنطقة مضيق نهر تالابوسا قبل بناء سد مارتن، و منسوب الميه فيها اكتر من 150 feet (46 m) عميق. يزور ده المكان الآلاف من سواقى المراكب كل سنه، اللى يركنون عربياتهم قدام "الصخرة" لمشاهدة الناس وهم يتسلقون ارتفاع 60 feet (18 m) والقفز فى الماء. وفى يوليه 2006، توفى مراهق بعد قفزه من الصخرة.[4]

بقت بحيرة مارتن عطلة نهاية الأسبوع للكتير من العائلات من كل اماكن الجنوب. توجد الكتير من المساكن الحصرية اللى تبلغ قيمتها ملايين الدولارات على البحيرة. من بينها الممتلكات السابقة لـ Richard M. Scrushy ، المؤسس والرئيس السابق لشركة HealthSouth Corporation ، الواقعة فى منطقة Willow Point فى باركر كريك. اتبنا السكن سنة 1998، و مرفأ/مرفأ، وفيه اكتر من 15,000 square feet (1,400 m2) .[5] يمتلك الكتير من الرؤساء التنفيذيين للأعمال من مونتغمرى وبرمنجهام و أتلانتا بيوت على البحيرة.

فى ألاباما بحيرة تحمل نفس الاسم، هيا بحيرة لوغان مارتن على نهر كوسا . بحيرة مارتن وبحيرة لوجان مارتن ليستا جزء من نفس نظام النهر.

جزر على بحيرة مارتن[تعديل]

الجزر الصغيرة هيا مناطق شعبية على بحيرة مارتن:

  • جزيرة المقبرة - مقبرة مقاطعة صغيرة تعود لما قبل بناء سد مارتن على جزيرة صغيرة دلوقتى فى بحيرة مارتن. حوالى 30 × 30 yards (27 m) حولها، هيا فى منطقة خليج باين.
  • جزيرة تشيمنى روك - لطالما كانت جزيرة تشيمنى روك معلم مشهور على بحيرة مارتن. و جه اسمها من صخرة عالية تشبه المدخنة تبرز من أعلى الجزيرة.
  • جزيرة أكابولكو روك - جزيرة أكابولكو روك بجوار جزيرة تشيمنى روك فى مضيق نهر تالابوسا. فى الغالب يتم الخلط بينه وبين Chimney Rock.
  • جزيرة الغزلان - جزيرة صغيرة على بعد أقل من نصف ميل شمال غرب مرسى كوواليجا. عند مستويات الميه المنخفضة، يتم توصيلها بالبر الرئيسى عن طريق كوبرى بري. فى الغالب تعبر الغزلان لالجزيرة فى فصل الشتاء لما يكون منسوب الميه فى أدنى مستوياته وتصبح محاصرة لما يرتفع منسوب المياه. يحتوى شاطئها على ضفاف واسعة من الرمال الناعمة، و علشان كده يرسو الكتير من السكان المراكب على الجزر.
  • جزيرة الأطباء - سميت بده الاسم علشان مجموعة من الأطباء استخدموا الجزيرة كمعسكر لقاعدة الصيد.
  • جزيرة الماعز - جزيرة الماعز شمال سد مارتن. بقا مسكن لعيلة من الماعز.
  • الجزيرة الحقيقية - مش جزيرة أو مجتمع متميز، سماها السكان اسم "طريق الجزيرة الحقيقية" اللى يمر عبرها، والمرسى القريب.
  • جزيرة الرمال - جزيرة الرمال هيا جزيرة صغيرة بين ويلو بوينت ومرسى كوواليجا. على مر السنين، أثر التآكل على الجزيرة، لكن تم مؤخر وضع الصخور حول الجزيرة لمنع اكتمالها. كثيرا ما تقف المراكب على شاطئها الرملى الضحل. من المحتمل أنها أصغر جزيرة فى البحيرة.
  • جزيرة يونغ - كان سكن يونغ (لعبّارة يونغ) موجودًا هنا و دمرته النيران فى أوائل التسعينيات. الأساس باقى وهناك علامات تاريخية على قبور أطفال العيلة.
  • جزيرة ويد هيل - ويد هيل هيا جزيرة صغيرة بالتقريب على الجانب التانى مباشرة من منحدر قارب بليجر بوينت مارينا. و رغم أنها كانت اكبر بكثير فى وقت ما، لكن التآكل اتسبب فى تقليص مساحة اليابسة.
  • جزيرة وودز - جزيرة وودز هيا جزيرة اكبر، تتصل بالبر الرئيسى عن طريق كوبرى برى فى أوقات انخفاض المياه. فيها شوية مسارات للمشى لمسافات طويلة. ممكن العثور عليه فى نهاية طريق Young's Ferry Rd على الجانب الغربى من البحيرة.
  • جزيرة ويلمارث - الجزيرة المأهولة الوحيدة فى البحيرة.

الأعاصير[تعديل]

فى 27 ابريل 2011 ، ضرب إعصار EF4 بحيرة مارتن. تم تدمير الكتير من البيوت والشركات القيمة بالكامل على طول طريقها. تم نقل بعض المركبات لمسافة تزيد عن 100 ياردة. و الإعصار سبب قتل 7 أشخاص فى كل اماكن المنطقة. كان مسارها عبر مقاطعات إلمور وتالابوسا وتشامبرز 44.2 miles (71.1 km) طويلة.[6]

ضرب إعصار آخر الجانب الشمالى من البحيرة فى 12 يناير 2023 . تم تصنيف الإعصار على أنه EF3؛ بس، تم تصنيف الضرر الأقصى قرب البحيرة على أنه EF2.[7]

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Lake Martin" Archived 2012-03-19 at the Wayback Machine, Alabama Power Company
  2. "Lake Martin's island-dwelling goats threatened by dog attacks". 24 May 2021.
  3. "Smith Mountain Fire Tower".
  4. "What lies beneath?". 10 July 2006.
  5. "HealthSouth shareholders buy Richard Scrushy's Lake Martin properties". 9 November 2009.
  6. "Tornado Tracks: April 24th through the 29th, 2011". National Weather Service in Peachtree City, Georgia. National Oceanic and Atmospheric Administration. May 10, 2011. Retrieved July 12, 2013.
  7. "ArcGIS Web Application". apps.dat.noaa.gov. Retrieved 2023-01-16.
بحيرة مارتن على مواقع التواصل الاجتماعى