ايل سيكريتو دى پوينتى ڤييخو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ايل سيكريتو دى پوينتى ڤييخو


ايل سيكريتو دى پوينتى ڤييخو
النوع سوپ اوپيرا ،  ودراما تاريخيه   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
بطولة ميجان مونتانير ،  ولوريتو موليون ،  وادريانا توريبيچانو ،  وراؤول بينيا ،  والمودينا سيد توستادوا ،  والفيرو مورتى ،  وسيلڤيا مارسو ،  ورامون ايبارا ،  وديانا جوميز ،  واندريا دورو   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
البلد
اسبانيا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
لغة العمل لغه اسبانى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
عدد المواسم
عدد الحلقات
اتذاع لأول مرة ف 23 فبراير 2011  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
وصلات خارجية
الموقع الرسمي الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
IMDb.com صفحة البرنامج  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات


ايل سيكريتو دى پوينتى ڤييخو سوپ اوپيرا من اسبانيا.كانت El Secreto de Puente Viejo (بالانجليزية: The Secret of Puente Viejo ) مسلسل تلفزيونى اسبانى أنتجه Boomerang TV لصالح Antena 3 . عرض المسلسل لأول مرة على انتينا 3 . تم بث المسلسل فى الأصل من 23 فبراير 2011 ل20 مايو 2020.[1]

ملخص[تعديل]

اول موسم (Pepa ، la partera)[تعديل]

تبدأ الحكايه ببيبا ، هيا مراهقة يتيمة فقيرة و أميّة لكن ذكية ، و عندهامعرفة كبيرة فى طب الأعشاب والتوليد ، و أشتهيها مالكها كارلوس كاسترو وحملت منها اتولدت ولد بعدين انطردت من البيت وخدعت للاعتقاد. أن طفلها ولد ميتًا. وجدت ملجأ فى نزل Raimundo Ulloa ( Ramón Ibarra ) أقامت صداقة مع ابنته اميليا وتم توظيفها علشان تكون طبيبة توليد فى فرانسيسكا مونتينيغرو (ماريا بوزاس) ، مرات ابن أنجستياس الحامل اللى تعيش فى الأراضى الثرية. يبدأ أنجستياس وفرانسيسكا فى كره بيبا لما يقع ابن فرانسيسكا تريستان فى حب بيبا. تحمل بيبا اللوم عن وفاة طفل أنجستياس فى الوقت نفسه فى الواقع ، الجانى الحقيقى هو أنجستياس نفسها. فى النهاية ، يتم الكشف عن الحقيقة ويتم ارسال الأخيرة لمؤسسة عقلية تنتحر. بعدين ، اكتشفت بيبا أن مارتن ابن تريستان بالتبنى هو ابنها المفقود من فترة طويلة ، اللى أخذه كارلوس اللى كان شقيق تريستان بالتبنى ، اللى مات بعدين فى حريق مع كل أفراد أسرته. بس ، تم الكشف عن أنه نجا وعاد ، وخطف ابنه. يكتشف القرويون أن كارلوس مات لكنهم لا يجدون الطفل ويعتبروه ميت كمان . تجد بيبا والدتها الحقيقية ، هيا سيدة ثرية أُجبرت على التخلى عن مولودها الجديد غير الشرعى ، لأنها كانت كمان قاصر ، و كان والدها زوج فرانسيسكا المتوفى. تم الكشف كمان عن أن Raimundo و Francisca كانا عاشقين و أن Tristan هو ابنهما ، علشان كده فهو مش شقيق Pepa. بعد الكتير من التجارب ، اتجوزت بيبا وتريستان أخير وولدت ابنتهما أورورا. لسوء الحظ ، تعانى بيبا من الحمل القاسى وتموت وقت الولادة. لما علمت أن تريستان قد اختطف وقت السفر ، تذهب بيبا للبحث عنه. تمكن تريستان من الهروب من الحمقى والتعرف على بيبا فى الجبال قرب بوينتى فيجو. هناك ، يسلم Pepa بمساعدة تريستان ولكنه ضعيف اوى وغير قادر على النهوض. بعد وداع حزين بالدموع ، تأخذ تريستان المولود الجديد لالقرية.

الموسم التانى (La verdad de Gonzalo)[تعديل]

غونزالو (جوردى كول) ، الكاهن الجديد ، ييجى لالمدينة لغرض واحد ، للعثور على عيلته الحقيقية ، مارتين ، ابن بيبا وكارلوس اللى تركوه ميت فى المرحلة الأولى ، وقع فى حب نشأت ماريا ، اللى نشأت فى منزل عرابتها فرانسيسكا ، علشان تكون سيدة نبيلة من الطبقة العليا اللى بقت مغرمة بالحب لابن الأخ اللى مش شقيق لفرناندو (كارلوس سيرانو) بيبا ، المسمى أولمو وبسرعه يتم خطوبتهما. فى دى الأمدح ، يشعر تريستان بالاكتئاب بعد وفاة بيبا ، ولا يتواصل مع أى شخص ، باستمدح والده رايموندو وشقيقته اميليا وابنة أخته ماريا وصهره ألفونسو وخادمته روزاريو. لم يرغب فى الاعتناء بأورورا ، ذكّرته ببيبا وبعتتها لمدرسة داخلية فى سويسرا لما كانت فى السابعة من عمرها. دخلت Candela (Aída de la Cruz) ، هيا حلوانى وحيد هربت من زوجها القاسى ، لحياة تريستان ، وتجعله سعيدًا تانى ويقعان فى الحب. تم الكشف عن أن غونزالو هو مارتن ابن بيبا المفقود من فترة طويلة و أنه يجتمع مع عيلته. بس ، اكتشف الأمر القاسى والعنيف لفرناندو ، مع عمة ماريا بالتبنى وخادمة الجبل الأسود ، تحاول ماريانا ايقاف حفل زفافه مع ماريا لكنه فشل. يتحرش فرناندو ، اللى يشعر بالغيرة بجنون ، بمراته قبل الجواز وبعده ، ومارتن مصمم على انقاذها. يكتشف تريستان أن فرانسيسكا قتل بيبا بتسميمها وقت الحمل ويتبرأ من والدته.

الموسم التالت (La familia unida)[تعديل]

فى دى الأمدح ، يرجع Aurora (Victoria Camps Medina) بعد تخرجه من المدرسة الداخلية ويساعد Candela Tristán فى التصالح مع ابنته. اتضح أن الفتاة مش أورورا ، لكن صديقتها جاسينتا اللى أصيبت بالجنون وسرقت حياة أورورا الحقيقية ، وبعتتها لالهند . تمكن Aurora (Ariadna Gaya) الحقيقى من الرجوع وبمساعدة Martín و María يفضح Jacinta اللى يفر. يجتمع تريستان مجددًا مع أطفاله لكن حياته السعيدة لالأبد تحولت لنهاية مأساوية لما يرجع جاسينتا ويقتله فى حفل زفافه مع كانديلا. قبل زفافه ، قرر تريستان أن يغفر لفرانسيسكا ويتصالح مع والدته ، لكن ترفض. بعد الزفاف ، أطلقت جاسينتا النار على كانديلا ، لكن القذيفة أصابت تريستان ، اللى كان يعانقها ، ومات. تزور فرانسيسكا قبره وتبكى مكسورة من الألم على ابنها المفقود.

الموسم الرابع (لوس هيرمانوس كونترا فرانسيسكا)[تعديل]

بعد محاولة قتل كانديلا الفاشلة اللى كانت هدف جاسينتا فى المقام الاولانى ، هربت جاسينتا تانى وسممت امدادات الميه فى بوينتى فيجو ،و ده تسبب فى أوبئة مميتة. تمكن مارتن و أورورا من الحصول على الترياق و انقاذ القرية ، لكن ينتهى الأمر بجاسينتا بالانتحار فى غضب غاضب بعد ما أدركت أفعالها. تم الكشف عن أنه بعد ما غادر تريستان بيبا هيا تحتضر فى الجبال و أخذ المولود الجديد أورورا لالقرية ، استيقظت بيبا ، وولدت بوسكو التوأم الشقيق لأورورا وسحبها شخص ما بعد ما فقد الحذر مرة تانيه. تريستان لم تجد جثتها قط. كما أنه لم يكشف أبدًا عما حدث ليها حقيقى. أعطت الطفل التانى لست تمر بجانبها.بعد محاولات فرناندو الكتيرة الفاشلة لقتل مارتن ، اللى كان يتوقع طفل مع ماريا ، فانه يصيب نفسه بشدة وينتهى به الأمر على كرسى متحرك. يعتنى به مارتين وماريا لحد يتعافى مقابل الطلاق. لم يفى فرناندو بكلمته وخطف اسبيرانزا بنت ماريا ومارتينز ، لكن فى النهاية ، تم القبض على كل جرائمه وتم ارساله لالسجن. بس ، تنقلب فرانسيسكا على ماريا لما تكتشف حمل دى الأخيرة وتخطط للتخلص من حفيدة ليها و أخذ الطفل منها. بعد التخلى عن الكهنوت ، اكتوبر تجوز مارتين من ماريا. بعد مؤامرة فرانسيسكا الفاشلة لقتل مارتن ، تغضب ماريا وتحاول قتل عرابتها لوضع حد لأفعالها الشريرة والقاسية لكن مارتين أوقفها. لحماية ابنتهما اسبيرانزا ، شرع مارتين وماريا موتهما بمساعدة أقاربهما والهروب لالخارج. انهم يعيشو فى سعادة دائمة فى كوبا مع اسبيرانزا.

الموسم الخامس (El Chico de los tres lunares)[تعديل]

تأخذ فرانسيسكا بوسكو تحت رعايتها بعد ما أنقذ حياتها وفى النهاية تم الكشف عن أصوله بسبب 3 شامات على ظهره ، تمتلكها بيبا وجميع أحفادها. بوسكو و اينيس ، بنت أخت كانديلا اللى تعمل كخادمة فى قصر الجبل الأسود ، فى الحب لكن فرانسيسكا اكتوبر تجوز بوسكو من ست من الطبقة العليا تدعى أماليا. بس ، تحمل اينيس طفل بوسكو. أماليا ، اللى لم تنجب ، تزيف الحمل كمان ولما تلد اينيس ، تسرق طفلها وتقول ليها انه مات بعد الولادة وتعرضه على أنه طفلها. فى الوقت نفسه ، يوصل Severo Santacruz (Chico García) لالمدينة برفقة Carmelo Leal ( Raúl Peña ) ، صديقه المفضل ، هايكونانمع بعضمسؤولين عن جعل فرانسيسكا يدفع ثمن وفاة والدى Severo من أن قتلتهم فى ماضي. بعد وفاة كونرادو ، وجدت أورورا الحب فى لوكاس ، لكن تركته فى حفل الزفاف وسافرت لباريس .

الموسم السادس (El reencuentro de los mellizos)[تعديل]

فى النهاية ، تم الكشف عن الحقيقة وتوحد اينيس مجددًا مع ابنها وبوسكو. تموت أماليا فى حادث ويتزوج بوسكو و اينيس. لسوء الحظ ، تمرض اينيس من مرض السكرى وتموت. يشعر بوسكو بالحزن لكنه يعد نفسه بعدم تكرار غلط والده. يستأجر مربية لابنه بيلتران ، بيرتا وبسرعه يقعان فى الحب. لكن تبين أن بيرتا كانت عقلية وتحاول قتل فرانسيسكا لما يحاول الأخير فضح حالة بيرتا النفسية لبوسكو. وقت حماية نفسها من بيرتا ، أطلقت فرانسيسكا النار عن غير قصد على بوسكو ومات. آخر رغبة بوسكو هيا أن ترفع أورورا بيلتران. فى البداية ، ترفض فرانسيسكا تسليم الطفل لكن قررتبعد كده عدم تكرار خطأها مع تريستان وترك حبها لبوسكو ينتصر على غرورها وكراهيتها لأورورا. يبتكر سيفيرو وكارميلو خطة تجعل من فىها فرانسيسكا تخسر كل أموالها وتضطر لالتسول مع رايموندو ، حبها الطويل وموريسيو (ماريو زوريلا) ، يدها اليمنى والوحيد اللى لم يتخل عنها لما خسرت مالها . يجد سيفيرو وكارميلو سول فى مدريد ، هيا أخت سيفيرو ، تعمل فى الدعارة ويصطحبها لبوينتى فيجو. فى البداية ، كانت سول خائفة ومتمردة لكن بسرعه تمكنت من التكيف مع حياتها الجديدة ، و ايجاد أصدقاء جدد فى القرية.

الموسم السابع (La época de Los Manantiales)[تعديل]

بعد وفاة بوسكو ، تبيع أورورا قصرها لعيلة ميلا. لكن بسرعه وصلو لالقرية ، ماتت عيلة ميلاس بشكل مأساوى فى حريق سببه أطفال العيلة عن طريق الخطأ. بياتريس (جوليا تشارم) ، الابنة الصامتة للعيلة هيا الوحيدة اللى تبقى على قيد الحياة. يوصل هيرناندو دوس كاساس ، و هو مالك عقار ثرى لكن بعيد المنال ، لالقرية ليكون وصى الفتاة.بعد كده بوقت قصير ، وصلت مراته كاميلا اللى لم يرها على ايد ، اتجوزو فى بلاد مختلفة ، للحصول على حقوق الوصاية على بياتريس ، من كوبا . شخصية كاميلا هيا عكس زوجها تمامًا: فهى لطيفة ومهتمة وبسرعه تفوز بقلب ابنتها بالتبنى فى الوقت نفسه يثير هيرناندو الخوف بس فى الفتاة رغم جهوده فى مصادقتها. تمكنت كاميلا لحد من مساعدة بياتريس على استعادة صوتها. يقع Elías Mato ( Jaime Lorente ) ، الكيميائى اللى يعمل عند Hernando ، فى حب Camila ويحاول فصلها عن زوجها ، لكن فى النهاية ، يقترب الزوجان من بعضهما البعض. لما ينشأ الحب بينهما ، يتعين عليهم الغلب سوء التفاهم اللى أحدثه الياس بينهم وتعلم كيفية الوثوق ببعضهم البعض. تم الكشف بعدين أن Hernando مش الشخص اللى يبدو عليه ، فهو يبدو بارد وقليل القلب من الخارج ولكنه دافئ القلب ومهتم من الداخل. حلت مأساة حياته فى الماضى غيرت أسلوبه: فقد عيلته فى حريق. بس ، نجا واحد من أطفاله: بياتريس ، اللى فقدت ذاكرتها جزئى كمان صوتها. انها خائفة من هرناندو لأنه يذكرها بالشخص اللى أشعل النار. بما أن هرناندو كان يعلم أن هناك من يتآمر ضده ، فقد بعت ابنته للعيش مع ميلاس ، اللى كانو أصدقاء عيلته ، لحمايتها. لما تكتشف كاميلا الحقيقة ، تثبت براءة هيرناندو قدام بياتريس ، وفى النهاية يعيش الثلاثةمع بعضكعيلة حقيقية. بعدين ، تواجه العيلة صراعات جديدة تشارك بياتريس فى مثلث حب مع ماتياس ، ابن اميليا بالتبنى و اسماعيل ، الشريك التجارى الجديد لوالدها.يقع الدكتور لوكاس مولينر فى حب سول لكن لازم يمر حبهما ببعض التجارب اتضح أن سول متجوزه من رب عملها السابق اليسيو. بعد بعض التقلبات والانعطافات ، انفصلت اليسيو وسول واتجوزت من لوكاس. ينتقم سيفيرو من فرانسيسكا ، ويستقر فى القرية ويتزوج كانديلا اللى اكتسب معها ابن اسمه على اسم صديقه المخلص كارميلو اللى يجد كمان الحب ويستقر فى القرية. تموت Sol لما سمم Severiano ، أول حب لاميليا ، عن طريق ال غلط رغبته فى قتل Alfonso ، اللى كان قريب من Sol. اميليا مذنبة بارتكاب جريمة قتل ، وعاد سيفيريانو ليطلب المال ويذهب لأمريكا ، لكن بفضل رجوع ماريا ، جعلوا سيفيريانو يموت ويغادر اميليا السجن. لوكاس يسير فى عزلة عن المدينة مع ابنه.

وصل كريستوبال غاريغيس لالمدينة ، و هو واحد من ولاد سلفادور كاسترو ، ومراقب الجيش اللى جه للانتقام من فرانسيسكا لانتزاع ميراث والدها ، احتفظت فرانسيسكا بميراث سلفادور ، لكن بفضل سيفيرو وكارميلو. اجعل الجيش يرسل كريستوبال لالمغرب .

الموسم الثامن (La sombra de Garrigues)[تعديل]

ماتياس ، اللى يحب بياتريس ، يشعر بالغيرة بشكل غير معقول من اسماعيل اللى تبين أنه شقيق بياتريس المفقود من زمن طويل داميان ، اللى تعلم أنه مات فى الحريق. لكن تبين كمان أن داميان شرير والمذنب الفعلى للنار و كمان موت والدته. يتوب داميان عن أخطائه الماضية ويطلب المغفرة من والده. يوافق هيرناندو على ذلك ، بشرط أن يخضع داميان لعلاج نفسى . يظهر ان داميان يتعافى لكن تم الكشف عن نواياه الشريرة حق لما دفع كاميلا ، اللى لم تثق به أبدًا و كده ، حققت معه ، فى بئر. كاميلا ، الحامل ، تعيش لكن تفقد طفلها. قريباً ، مات داميان فى حادث. لم ينجح هيرناندو فى انقاذ ابنه و هو حزين. يتم اختبار حب هيرناندو وكاميلا تانى لما تحاول لوسيا صديقة كاميلا الوقوف بين الاثنين لكن قوية بما يكفى للمقاومة. تعود سعادة الزوجين لما تحمل كاميلا مرة تانيه.عاد كريستوبال لالبلدة و دلوقتى ، يهاجم عيلة سيفيرو ، كاد أن يجعل كانديلا يُجهض ابن سيفيرو وهم يزورون موته ومات سيفيرو. استولى كريستوبال على منزل سيفيرو بعد وفاته المفترضة و بقا كارميلو دلوقتى محرم له. تقتل كارميلو رجل كان على عداوة كريستوبال ، أرملة ذلك الرجل ، وقعت أديلا (روث لوبيس) وكارميلو فى الحب بدون ما تدرك أن كارميلو هو من قتل زوجها. أخير ، ظهر أن سيفيرو على قيد الحياة وقام هو وكارميلو بمحاربة كريستوبال بطرده من المنزل. يتزوج فرانسيسكا ورايموندو.

الموسم التاسع (Julieta y los hermanos Ortega)[تعديل]

فى دى المرحلة ، أبطال المسلسل هم جولييتا (كلوديا غالان) وسايل (روبين برنال). Saúl واخوه Prudencio (José Milán) ينقذ فرانسيسكا من Cristóbal Garrigues. وصلت جوليتا لبوينتى فيجو مع جدتها كونسويلو (ترينيداد اغليسياس) وابنتها آنا اللى هيا فى الواقع أختها غير الشقيقة ، ولسه أسباب اخفاء جولييتا لهويتها مش معروفة. تموت آنا فى حريق تسبب فيه برودينسيو اللى يحتضر من الغيرة علشان اخوه وجولييت فى حالة حب. من ساعتها ، يحاول برودينسيو فصل جولييتا وسايل دون جدوى.ماتياس يقابل مارسيلا (باولا باليستيروس) ، فى حفلة ويحملها ، ولده السبب هو ملزم بالجواز معها ، وده التصرف يزعج قلب بياتريس وتذهب لالفراش مع أكويلينو لاثارة غيرة ماتياس. تدهور الوضع المالى لـ Dos Casas كتير بعد الأضرار اللى سببها داميان و بعد رحيل لوسيا ووصول أكويلينو ، الرجل اللى عايز اغراق هيرناندو اكتر ، يتلقى عرض عمل وينتقل لتشيكوسلوفاكيا مع عيلته .اتجوزت كارميلو و أديلا وعاد سيفيرو وكانديلا لالمدينة ، لكن كانديلا ماتت كأم زوجها السابقة ، وتأتى والدة زوجها الاولانى لالمدينة وقتلتها ، وسرقة الطفل كارميلو. من ساعتها ، يحاول سيفيرو الانتقام لموت مراته ونجح ، لكنه لم يتمكن من العثور على ابنه ، تم الكشف عن أن الطفل مختبئ مع الصحفية ايرين (ربيكا سالا) ، اللى احتفظت به دون علمها. يقع Severo و Irene فى الحب ويشكلان عيلة مع Carmelo و Adela ، أصدقائهم الروحيين.نيكولاس يقتل ابن جنرال من أن قتل مراته ماريانا ، من ساعتها ، قال ان الجنرال يطارده وبفضل مساعدة الجيران تمكن من الهروب من البلدة ، لكن الجنرال يهاجم اميليا و ألفونسو وهم ، بعد القتل. له هم فى ورطة.

الموسم العاشر (فرناندو ميسيا كونداتاكا)[تعديل]

يرجع فرناندو لالبلدة لمساعدة ألفونسو و اميليا فى حل مشكلته ، واختفى فرانسيسكا واستولى فرناندو على منزل فرانسيسكا. يحاول "رايموندو" العثور على مراته لكن يبدو أنها لا عايزه ى اتلقا عليها. وصلت أنتولينا (ماريا ليما) و اسحاق (ابراهيم الشامي) لالمدينة ، و كان اسحاق خطيب السا لاجونا (أليخاندرا ميكو) ، وكانا سيتزوجان لما اقتحم بعض الارهابيين حفل الزفاف وزيفوا موت السا ، و أنطولينا هيا خادمة السا اللى تمكنوا من الهروب على قيد الحياة مع اسحاق ،مع بعضيصنعون الحياة فى بوينتى فيجو. تم الكشف بعدين أن السا لسه على قيد الحياة لكن تم حبسها على ايد اخوها ، وتمكنت من الهروب والوصول لبوينتى فيجو ، هناك للتعامل مع أنتولينا ، اللى تحب اسحاق ويشكلون مثلث الحب. يحاول Prudencio قتل Saúl ، ويتظاهر Sal بأنه ميت ويذهب Julieta و Prudencio لLa Casona للعيش مع فرناندو و Raimundo ، تاركين منزل جولييتا لالسا و اسحاق. فى دى الأمدح ، وجد رايموندو أن فرانسيسكا فى مستشفى للأمراض العقلية ، هيا متضررة عقلى ، و تم حبسه فى المصحة على ايد فولجينسيو ، ووافق فولجينسيو وفرناندو على حبس فرانسيسكا لتدمير ممتلكات فرانسيسكا. لحسن الحظ ، ماوريسيو وسايل وفرناندو وبرودينسيو يروحو لانقاذ فرانشيسكا ورايموندو وفرناندو يطلقون النار على فولجنسيو ويقتله لحد لا يتمكن فولجنسيو من الكشف عن أن الشرير الحقيقى كان فرناندو. فى البيت ، لسه فرانسيسكا فى حالة جامدة ، علشان كده لما ماكانش هناك الكثير من اليقظة ، يتسلل بره عن القانون ويتظاهر بقتلها ، ذلك الخارج عن القانون هو غونزالو ، اللى رجع لوفاة فرانسيسكا المزيفة فى خطة أعدها مع رايموندو ، جعل فرناندو يعتقد أنها ماتت علشان كشف قناع فرناندو. بعد شهر واحد من رجوع غونزالو ، رجعت ماريا ، اللى كانت على وشك الطلاق من غونزالو ، رجع غونزالو لكوبا بالمال اللى منحه اياه فرناندو لحد يترك غونزالو ماريا ويكون عنده فرصة مع ماريا.

الموسم الحداشر (Santacruz، El desafortunado)[تعديل]

اسبانيا سنة 1926. تغلب Severo Santacruz على المشاكل الناشئة عن المنجم و هو دلوقتى على وشك جنى ما تم زرعه ، لكن تقلبات السوق تعرض كل موارده للخطر. انه مدين وغاضب ، يعلم أن فرانسيسكا هيا اليد السوداء اللى وصلت لسقوطه. على وشك بدء حرب بينهما ، هو واحد من المذنبين فى مصائب الآخر.يعتنى Prudencio دلوقتى بقبو النبيت ، ويعين كمان موظف ، أنطونيو مارشينا. و ذلك ، يدير الصبى كمان قروض مالية ، ويجد نفسه يساعد لولا ، و هو فلاح يمتلك مزرعة فى المدينة: باختصار ، يقع الاثنان فى الحب. يغادر أنطونيو مارشينا بعد العثور على وظيفة قرب المكان اللى كان يعيش فيه ، لأنه خان برودينسيو من فى خدمة فرانسيسكا. بس Prudencio و Lola يعتنين بقبو النبيت ، لكن لما اكتشف Prudencio أن Lola تعمل كمان فى خدمة الجبل الأسود ، قام بطردها. يجد الأخير اشتغل فى نزل Castañeda ، لكن Prudencio يفتقدها ويسامحها وتعود للعمل معه.

فى دى الأمدح ، رجع فرناندو مع صديقته الجديدة ماريا ايلينا. اللى يتزوج به. لكن وقت زواجهما ، انفجرت قنبلة زرعها فرناندو للانتقام من فرانسيسكا ، لكن خطته فشلت وتموت ماريا ايلينا ، فى الوقت نفسه يخاطر ماتياس بفقدان واحده من عينيه وماريا على وشك الاصابة بالشلل. سيأخذ ميسيا كل ميراث مراته. يُجبر اسبيرانزا وبلتران على المغادرة لمدرسة داخلية بسبب الوضع الخطير اللى يحدث فى القرية ، بين الكراهية بين فرانسيسكا ضد سيفيرو وكارميلو.

اسحاق و السامع بعضفى نفس البيت ، لكن أنتولينا تندد بالسا من الزنا بعدين ألقت القبض عليها. اتعرضت السا فى السجن للضرب على ايد روفينا وزميلتها فى الزنزانة وشريك أنتولينا. أطلق سراح السا من السجن و أجبرت "أنتولينا" على مغادرة البلاد على ايد اسحاق ، بعد ما اكتشفت كل شيء عنها. السا معرضة لخطر الموت بسبب مرض ما ويتم اجراء عملية جراحية فى قلبها على طول ، و عندهافرصة علشان تكون مع اسحاق. تموت أنتولينا هيا تسقط من جرف فى الوقت نفسه كانت تحاول قتل زوجها ، و بعد وفاتها يتزوج اسحاق و السا ويتركان بوينتى فيجو.ماتت أديلا فى حادثة عربيه ، بسبب تخريب فرناندو للمكابح. ينتقم كارميلو لوفاة مراته ويحاول ضرب النار على فرانسيسكا لكن موريسيو يراه ويدافع عن عشيقته ياخد الرصاصة. يظهر كارميلو وسيفيرو مسلحين بالبنادق لكاسونا بهدف قتل فرانسيسكا ، لأنهما يعتقدان أنها مذنبة بحادث زوجتيهما ، لكن فى النهاية منع سيفيرو كارميلو من قتل فرانسيسكا ، علشان رايموندو يعرف أن فرناندو هو من قتل أديلا. بس ، فرناندو يجعل كارميلو يعتقد أن الجانى فى وفاة أديلا هو استيبان فرايلي. بعدين ذهب الاثنان لEsteban Fraile ، اللى تلاعب به فرناندو ، و أطلق النار على Carmelo ، بعدين أطلق فرناندو رصاصتين وقتل Esteban Fraile. قرر فرناندو تدمير بوينتى فيجو بمساعدة وكيل وزارة الحكومة خوان جارسيا موراليس. وكيل الوزارة ، فى الواقع ، هو عم ماريا ايلينا ، مرات فرناندو المتوفاة. ده الأخير يجعل غارسيا موراليس يعتقد أنه كان واحد من القرويين اللى قتلوا بنت أخته ، و كده يبدأ وكيل الوزارة فى تغذية كراهية عميقة تجاه كل القرويين. فى دى الأمدح ، عند فرناندو علاقة سرية مع الممرضة دورى فيلتشيز ، المكلفة بمساعدة ماريا على استعادة ساقيها. تدرك ماريا أن الممرضة مجنونة ؛ فى الواقع ، تحاول قتل ماريا ، لأنها تغار منها ومن علاقتها اللى توحدها بفرناندو. الأخير يقتل "دوري" بطعنها ويختطف ماريا.بعد كده ، قام كمان باختطاف ايرين ورايموندو. يعترف جنون ميسيا لايرين بأنه هو اللى قتل أديلا. Severo و Carmelo و Mauricio مسلحين بالبنادق كمان ، يدخلون السقيفة مع فرانسيسكا ، لكنهم لم يعثروا على Mesía ، لكن Irene و Raimundo مقيدون. يجلب فرناندو ماريا لدير قديم مهجور زرع الديناميت لقتل فرانسيسكا وسيفيرو وكارميلو. لما دخل فرناندو الدير ، اقتربت ماريا من المفجر وسحب الرافعة لأسفلو ده تسبب فى انفجار الدير مع وجود فرناندو بداخلها. فى ده المنعطف ، تمكنت ماريا من الحفاظ على نفسها واقفة والرجوع لالفيلا. لكن فرناندو لسه على قيد الحياة ، فى الواقع ، يواصل ارتكاب الجرائم: يقتل ميليتون ويختطف مارسيلا وماتياس وكاميليا و اسبيرانزا وبلتران ويقتل باكو ديل مولينو والد مارسيلا.

برودينسيو ولولا فى خطر بسبب المرابى بابلو أرميرو. أخير تمكن برودينسيو ولولا من الجواز ، فى الوقت نفسه يموت بابلو أرميرو فى حريق فرناندو ميسيا.دون بيرينغاريو يلتقى استر ، ابنته ، اللى أقامها مع مارينا ، هيا فتاة كانت تربطه بيها علاقة غرامية قبل دخول المدرسة الدينية ويصبح قسيسًا. يكشف Don Berengario عن أبوته لجميع جيرانه ، لحد لـ Don Anselmo من فى رسالة. يرجع الكاهن لبوينتى فيجو لمقابلة استير. بس ، يظهر ان الشابة تخطط لبعض الخطط الغامضة ، فهى فى الواقع تنوى سرقة Don Berengario ومشاركة المال مع صديقها Samuel. تأتى والدتها مارينا لبوينتى فيجو للبحث عنها ، لما قالت استر بعدين انها ماتت من اعصار ضرب بيتها فى اسطنبول. تحاول استر بكل الطرق اللى لا يلتقى بيها والدها ، لكن لا تنجح. علشان كده ، لتجنب تعرضها لمارينا ، هربت بعد ما سرقت 3000 بيزيتا من دون بيرينغاريو. يدرك الكاهن أنه لسه يحب مارينا و علشان كده قرر ترك الملابس الكهنوتية. قرر المغادرة للبحث عن استر مع مارينا ، و علشان كده تكوين عيله.

بشكل مش متوقع ، توصل اميليا و ألفونسو لما يناقش ماتياس ورايموندو فى منزل سيفيرو. تم اطلاع الزوجين على ايد رايموندو على آخر الأخطار اللى تحدث فى المدينة ؛ زى وفاة باكو اللى عايز الاثنان الانتقام لموته. رجعت اميليا و ألفونسو لمساعدة أسرتهما ، ويأمل الاثنان فى قتل فرناندو ميسيا. غارسيا موراليس يتخلى عن الفيضان بوينتى فيجو. حاصر رايموندو غارسيا موراليس واعترف له بأنه عم ماريا ايلينا ، و أخيراً ذهب الأخير لالغابة قابل بفرناندو ينوى تفجير عربة مع اسبيرانزا وبلتران بالداخل ، و أخيراً تم انقاذ أطفال ماريا على ايد اميليا و ألفونسو. ان Mesía الغادر للانتقام من الجميع يشعل النار فى Puente Viejo بالكامل. يغادر Severo و Irene Puente Viejo مع ابنهما Carmelito ، وفى النهاية يغادر Carmelo البلاد كمان . قرر دون أنسيلمو كمان مغادرة البلاد. أوقفت ماريا فى النهاية فرناندو وقتله بضرب النار عليه برصاصتين من مسدس. أخير ، تغادر اميليا و ألفونسو مع ماريا و أطفالها ، تريد ماريا استعادة غونزالو والانتقال لكوبا. ينتقل رايموندو وفرانسيسكا لمدريد ، فى الوقت نفسه يذهب موريسيو لأمريكا لزيارة Fe. يغادر كونسويلو ولولا وبرودينسيو لروما للعيش مع سايل وجولييتا.

الموسم الاتناشر (El Resurgir de Puente Viejo)[تعديل]

اسبانيا سنة 1930. مرت أربع سنين من أن ابتدا الحريق اللى أطلقه فرناندو ميسيا دمر بوينتى فيجو. تم تدمير الكتير من البيوت بالكامل بعدين أعيد بناؤها ، بعد هندسة معمارية اكتر حداثة. وصول سكان جدد لالقرية. سنة 1930 ، ميزت الانتفاضات العمالية حياة السكان اللى عملوا فى منجم ماركيز دى لوس فيزوس وفى مصنع الصلب لعيلة سولوزابال ، وهما شيئان متضادان. بقا ماوريسيو بعد عودته لبوينتى فيجو العمدة الجديد. ماتت جراسيا وتعيش بيلين الصغيرة مع أجدادها من الأمهات. تحاول فرانسيسكا ، فى ظلها ، استعادة بيتها والأرض بمساعدة ايزابيل دى لوس فيزوس ، فى الوقت نفسه يبحث عنها زوجها رايموندو بلا كلل.جاءت عيلة Solozábal لالمدينة لادارة مصنع عائلى ، واستقرت فى La Casona ، البيت السابق لدونا فرانسيسكا. هيا مكونة من دون اجناسيو وبناته الثلاث مارتا وروزا وكارولينا. والعيلة التانيه هيا De los Visos ، اللى يأتون لالمدينة لادارة المناجم اللى اشتراها البطريرك الراحل ، واستقروا فى هافانا ، البيت السابق لفرناندو وماريا. تتكون العيلة من ماركيز دونا ايزابيل و أطفالها أدولفو وتوماس. الاتنين ، دون اجناسيو ودونيا ايزابيل ، أعداء ، رغم أن لا واحد من يعرف السبب.

وبسرعه يضطر اغناسيو و ايزابيل علشان يصبحا أقرباء لما روزا و أدولفو فى الحب ، رغم أن الشاب ينجذب كمان لمارتا. لما يدرك أن حبه الحقيقى هو مارتا ، فقد فات الأوان ؛ يعقد حمل روزا الأمور وينتهى الأمر بأدولفو بالجواز منها. كمان ، مارتا حامل وتعود متجوزه من ابن عمها رامون ، فى محاولة يائسة لاخفاء الأبوة الحقيقية لابنها ، اللى مش اللا أدولفو.فى الوقت نفسه ، يواجه فرانسيسكا العمة يولاليا ، اللى تريد الانتقام من الشؤون السابقة ، ويترك رايموندو لحمايته. بعد قتلها ، تم لم شملها بزوجها ، لكن فى حالة نباتية. بشكل مش متوقع ، تعود اميليا لتعتنى به ، وفى الوقت نفسه تم الكشف عن أن فرانسيسكا هو زعيم رؤساء الملايكه ، هيا منظمة سرية ضد الجمهورية انضمت ليها دونا ايزابيل وتوماس ودون فيليبرتو.ابتدت الأمور فى التعقيد فى لا كاسونا وهافانا. فى البداية ، كانت رجوع بيغونيا ، مرات دون اغناسيو المشوهة ، اللى تحاول قتل مانويلا فى الوقت نفسه تتلاعب بابنتها روزا ، فى حالة ذهول كما هيا من ابنتها. كمان ، يكتشف رامون الخداع. ويبدأ بضرب مراته لدرجة أن تفقد طفلها ، فتقتله بيغونيا. فى التانيه ، أدى وصول جان بيير ، عشيقة ماركيز الفرنسية ، لزعزعة استقرار عيلة دى لوس فيزوس ، اتضح أنه والد أدولفو الحقيقى ، علاوة على أنه سبب عداوة دون اجناسيو ودونا ايزابيل.

فى النهاية ، يبدأ كل شيء فى الاستقرار. تكتشف دونا ايزابيل أكاذيب جان بيير وتكتشف أنه قتل رئيس العمال ماكيدا. تكشف روزا أن حملها كذبة و أنها ، بعد ما كانت على وشك قتل كارولينا ، تم ادخالها لمستشفى للأمراض النفسية مع والدتها بيجونيا ؛ تكشف اميليا أنها مصابة بمرض عضال و عندهاالقليل من الوقت للعيش ؛ يغادر أدولفو ومارتامع بعضلبدء حياة جديدة ؛ وتزوج Onésimo و Antoñita. فرانسيسكا ، رغم ده ، يحاول قتل دون فيليبرتو ، والكاهن ، فى قبضة الجنون والتعصب ، يملأ المدينة بالقنابل ويتم تدمير بوينتى فيجو بالكامل. يموت الكتير من الجيران ، بما فيها فيليبرتو ورايموندو وفرانسيسكا. فرانسيسكا نفسها ، ميتة دلوقتى ، تكشف سرها العظيم: حبها الأبدى مع رايموندو. كما كشفت أن الجيران القتلى ما زالوا يعيشو فى البلاد ، كانو سعداء اوى ، و أن دى الأسطورة تم تناقلها لأجيال. فرانسيسكا ورايموندو متشابكان ، حان وقت الراحة.

أقواس الحكايه المتوازية[تعديل]

ل جانب الحبكة الرئيسية ، هناك بعض القصص التانيه اللى تدور حول قصة الشخصيات الرئيسية. يصور المسلسل كمان حياة الشخصيات الثانوية ، وفى الغالب ما تتعلق بالشخصيات الرئيسية أو على الأقل قرب هم. فيما يلى أهم قصص الشخصيات الثانوية:اتضح أن قصة الحب المركزية فى العرض مش قصة حب بيبا وتريستان ، لكن فى الواقع قصة حب رايموندو وفرانسيسكا. كانا واقعين فى حب عميق ، لكن لما هدد والدا رايموندو بافساد حياة فرانسيسكا اذا اتجوزت من ابنهما ، ماكانش قدام رايموندو خيار آخر اللا ترك فرانسيسكا ، و أخبرها أنه لم يحبها أبدًا. اتجوزت فرانسيسكا الحامل والحزن من سلفادور كاسترو ، و هو رجل شرير ، سيئ السمعة بسبب قسوته ، و أنجب بعدين عدد قليل من الأطفال غير الشرعيين بما فيها بيبا. و كده ، خضعت فرنسيسكا لتغييرات كبيرة فى الشخصية ، وتحولت لست باردة وغير حساسة. يؤسس رايموندو وفرانسيسكا علاقة حب وكراهية فى نفس الوقت تنتهى ، بعد سنين كتيرة ، بالتقلبات والمنعطفات ، يلتقى الاثنان أخير.

اميليا ( ساندرا سيرفيرا ) هيا بنت رايموندو بالتبنى وصديق بيبا المفضل. عندها كمان قصتها. تحمل اميليا على ايد دون جوان اسمه سيفريانو ، و هو عامل موسمى من اصحاب الياقات الزرقاء فى القرية يهرب بعد ما سرق ممتلكات أرملة ثرية. ألفونسو ( فرناندو كورونادو ) ، عامل آخر ، و هو ابن روساريو لخادمة تريستان ، يقع فى حب اميليا ويتزوجها ويقبل طفلها. بعد سنين ، تبنت اميليا و ألفونسو صبى مضطرب يدعى ماتياس ( ايفان مونتيس ) ، أجبره والده و اخوته على السرقة. بعدين ، رجعت ماريا لانقاذ والدتها من الابتزاز العاطفى لسيفريانو اللى عايز ممتلكات أسرتها. يطلق سيفريانو النار بمسدس لاخافة سكان القرية ومنعهم من التدخل فى خططه ،و ده يؤدى لوفاة سول المؤسفة. لحد أنه هدد بقتل ابنته لكن البوليس قتلت. رغم طلب اميليا و ألفونسو لعيلة ماريا الرجوع لاسبانيا ، الا أنها ترفض ، ولا ترغب فى المخاطرة بالكشف عن حقيقة اختفاء ماريا. بعدين ، حملت اميليا بطفل ألفونسو لكن بعد حادث مروع كاد أن يودى بحياتها وحياة ألفونسو ، قررت الاثنتان أن بوينتى فيجو مكان خطير اوى بالنسبة لطفلهما لينمو ويغادر لباريس. يقع ماتياس وبياتريز فى الحب لكنه يتركها لمنعها من الانخراط فى أسلوب الحياة الاجرامى لعيلته البيولوجية. يبدأ فى مواعدة فتاة تدعى مارسيلا ( باولا باليستيروس ) لالهاء نفسه عن بياتريس وجعلها تنساه. فى النهاية ، تم ارسال اخوة ماتياس لالسجن لكنه غير قادر على لم شمله مع بياتريس لما يتزوج مارسيلا الحامل. يتدخل بياتريس الغيور اوى باستمرار فى علاقة ماتياس ومارسيلا ، بما فيها جعل ماتياس يخدع مراته ، لكنه فى النهاية يدرك أخطائه ويبدأ بحب مارسيلا من صميم قلبه. أصبحوا والدين فخورين لطفلة تدعى كاميليا. لما نقلت عيلتها لتشيكوسلوفاكيا ، وعدت بياتريس نفسها بالرجوع و أخذ ماتياس بعيد عن مارسيلا.

سوليداد ( أليخاندرا أونييفا ) هيا الطفلة المشتركة الوحيدة لفرانسيسكا وسلفادور و أخت بيبا وتريستان غير الشقيقة. انها سيدة فخورة وراقية وطيبة القلب من الطبقة العليا لكن تعانى كتير بسبب حبها لخوان ( جوناس بيرامى ) ، ابن روزاريو ( أديلفا كالفو ) وخادمة تريستان بعدين تريستان وشقيق ألفونسو الأصغر ، اللى فى الغالب ما يواجه مشكلة . اتجوزت سوليداد وخوان لكن بسرعه انفصلا بعد ما تسبب خوان عن غير قصد فى اجهاض سوليداد ، وتركها بلا أطفال . الاتنين يحاولان المضى قدم ، خوان بتوظيف فتاة مكالمة اسمها انريكيتا ( أندريا دورو ) ، اللى فى حبه ، وسوليداد من فى الانخراط مع شقيق بيبا ، أولمو ( ياجو غارسوا ). يغادر أولمو سوليداد لما يكتشف أنها غير قادرة على انجاب الأطفال ، لكنه يعودبعد كده لما يعلم أن عنده ابن ، فرناندو ، من مدرسه السابق فى المدرسة اللى كان على علاقة به. ترفض سوليداد قبول أولمو وتلتقى بخوان اللى لطالما أحبته. قرروا الانتقال لباريس وبدء حياتهممع بعضمرة تانيه ، لكن فريق Olmo و Enriqueta يتعاونان لايقافهما. لما يغادر سوليداد وخوان ، يصادفهما انريكيتا ويطلق النار على سوليداد ، لكن خوان يضحى بحياته لانقاذ حبيبته. يهرب انريكيتا تارك سوليداد حزين. بس ، الأخير يفضل التقاعد فى دير على البقاء مع أولمو. بعد سنين ، و بعد شوية محاولات للانتحار ، رجعت لالمنزل. سوليداد مكتئب اوى ولمساعدتها على الغلب حزنها ، قررت خادمةها وصديقتها ماريانا وكاهن القرية بادرى أنسيلمو ( ماريو مارتين ) احضار ذكريات سوليداد السعيدة عن دروس العزف على البيانو من فى تعيين مدرس. بس ، مش عندها أى اهتمام ، أن أمنيتها الوحيدة هيا الذهاب لباريس هاتكون سعيدة مع خوان وتنهى حياتها هناك. يساعدها المعلم فى تحقيق رغبتها. بعدين ، تعود سوليداد من باريس. تغير. لم تعتبر هيا الشخص البائس ، بلا رغبة فى الحياة ، لكن ست مرحة ومفعمة بالحيوية وخالية من الهموم تعيش بالطريقة اللى تريدها. فى باريس ، قابلت انريكيتا ، اللى تتسول دلوقتى فى الشوارع ، اللى كشفت ليها كل شيء عن ألوان أولمو الحقيقية ، بما فيها تحالفهما وكيف كان مقتل خوان جزء من خطته. ما كانتش دى جريمة أولمو وحدها ، فقد قتل كمان بالتبنى والدة بيبا الحقيقية علشان ميراثه و هو مسؤول عن وفاة والدة فرناندو. يرجع سوليداد لبوينتى فيجو لسبب واحد: معاقبة أولمو ومنعه من ارتكاب المزيد من الجرائم. بمساعدة قاتل أولمو ، فضحت أولمو وبعتته لالسجن.بعد كده ، تغادر لتكمل حياتها. لما يكتشف فرناندو أن والده يقف بعد وفاة والدته ، يتبرأ منه. لحد أنه يحاول قتل والده فى السجن. ينجو أولمو لكنه يفقد ذاكرته ويتحول لعامل متواضع يعمل بجد. بعد فترة وجيزة ، استعاد ذاكرته تانى ، لكنه خائفو ده فعله وخوف من أن يفعل زى دى الأشياء تانى ، ينتحر. تتزوج سوليداد من تيرينس ، و هو رجل أمريكى ذو بشرة داكنة ، لكن فى حب سيمون ( جوناس بيرامى ) ، و هو عامل من اصحاب الياقات الزرقاء يشبه خوان تمامًا. رغم استعداد سوليداد لنسيان سيمون والبقاء مع زوجها ، لكن تيرينس أطلق سراحها. تنتقل لاوستراليا مع سيمون ويعيشان فى سعادة دائمة.

ماريانا ( كارلوتا بارو ) هيا بنت روزاريو الوحيدة ، خادمة من الجبل الأسود ، صديقة تانيه لبيبا وصديق سوليداد المقرب. انها مجتهدة ولطيفة وقلقة دايما على اخوتها. ماريانا بائسة فى الحب لأنها تفقد اثنين من أحبائها. الاولانى هو باكيتو ، غودسون والدتها اللى يوصل لبوينتى فيجو لدعم عيلة روزاريو بعد رحيل ابنها الأصغر. يتورط باكيتو عن غير قصد مع مهربى المخدرات متنكرين فى زى الصيادلة ويفقد حياته. التانى هو أنطونيو اللى يوصل لالقرية للانتقام لمقتل اخوه على ايد أشقاء ماريانا لحماية أختهم من الاغتصاب. يقع أنطونيو فى حب ماريانا. تحبه تانى ، لكن لما تكتشف نواياه الأولية ، تقتله فى حالة دفاع عن النفس وتُسجن. بعد سنين ، رجعت ماريانا لقصر فرانسيسكا لتعمل كخادمة لأنها تعتقد أن عقوبتها مش عقوبة كافية على جريمتها. فى النهاية ، وجدت الحب تانى واتجوزت من المصور نيكولاس أورتونو ( أليخاندرو سيغوينزا ) ، اللى كسبت معها بنت تدعى جوانا. لسوء الحظ ، تدمرت حياة العيلة السعيدة لما اتقتلت ماريانا فى ظروف غامضة.

يمتلك أطفال بيبا كمان أقواس قصصهم المتوازية ، و شخصيات من الجيل الأول. كما تم تصوير قصة الحب المأساوية القوية والمستقلة لأورورا فى العرض. فى حب كونرادو ( روبين سيرانو ) وتتفاعل معه ، و هو عالم جيولوجى عنيد ولطيف القلب قتل بوحشية بعدين على ايد خطيبته السابقة وقت الدفاع عن أورورا. بعد وفاته ، ينتقل أورورا لباريس لمتابعة دراساته العليا. لم تعتبر لبوينتى فيجو الا بعد وفاة بوسكو و اينيس لأخذ بيلتران لتربيته على ايد مارتن وماريا فى كوبا .يعرض المسلسل كمان بعض اللحظات الكوميدية ، يصور حياة بيدرو ميرانار ( انريك بينافينت ) ، عمدة بوينتى فيجو وعيلته. مراته دولوريس ( ماريبيل ريبول ) هيا ست واثقة من نفسها وتتسم بالثرثرة ، وعرضة للنميمة اللى تتولى بعدين منصب زوجها مؤقتًا. ابنهما هيبوليتو ( سيلو نييتو ) هو شاب مرح وحيوى ورأسه فى الغيوم ويواجه صعوبات فى اختيار المهنة أو الهوايات اللى عايز الانشغال بيها ، ويخلق مع والديه الكثير من المواقف المسلية. ينقذ كوينتينا ( بلانكا باريس ) ، موظفة سيرك تعانى من العمى الخلقى ويقعون فى الحب. يساعد هيبوليتو وعيلته كوينتينا على استعادة بصرها من فى دفع تكاليف الجراحة. تتزوج كوينتينا من هيبوليتو ، وتنضم لفرقة الكوميديا فى العرض لكن تترك زوجها بعدين مع صاحب عمل فى السيرك . استأجرت دولوريس وبيدرو خياط اسمه جراسيا ( كارمن كانيفيل ) لمصادقة هيبوليتو وصرف انتباهه عن حزنه. 2 فى البداية يكرهون بعضهم البعض ، بس ليقعوا فى الحب. بعد وصول خبر وفاة كوينتينا ، يتزوجان. ينهار جواز دولوريس وبيدرو بعد ما توجه الأخير لروسيا للانضمام لالشيوعيين وترك مراته فى سحق ست محلية. يجد Dolores الراحة فى شركة Tiburcio ( Cèsar Capilla ) ، و هو موظف سيرك عضلى وذكوري. توصل أنباء وفاة بيدرو من روسيا ومعه جرة. دولوريس وتيبورسيو يتزوجان.

ممثلين[تعديل]

فريق التمثيل الرئيسى[تعديل]

الممثل شخصية الحلقات
ماريا بوزاس فرانسيسكا الجبل الأسود 1 -2324
رامون ايبارا رايموندو أولوا 1 –2324
سيلو نييتو هيبوليتو ميرانار 1 –2324
ماريبل ريبول ماريا دولوريس أسينجو 1 –2324
ماريو زوريلا موريسيو جودوي 836 –2324
ايفان مونتيس ماتياس كاستانيدا 950 –2324
خوسيه غابرييل كامبوس أونيسيمو فرنانديز 1269 - 2324
بولا باليستيروس مارسيلا ديل مولينو من 1651 ل2324
سيزار كابيلا تيبورسيو كومينو 1713 - 2324
سيلفيا مارسو ايزابيل دى لوس فيسوس من سنة 2161 ل2324
مانويل ريجويرو اجناسيو سولوزابال من سنة 2161 ل2324
سارة سانز روزا سولوزابال من سنة 2161 ل2324
بيرتا كاستانى كارولينا سولوزابال من سنة 2161 ل2324
لورا مينجيل مارتا سولوزابال من سنة 2161 ل2324
أدريان بيدراجا Adolfo de los Visos من سنة 2161 ل2324
أليخاندرو فيرغارا توماس سولوزابال من سنة 2161 ل2324
المودينا سيد مانويلا سانشيز من سنة 2161 ل2324
Adrián Exposito بابلو سينتينو من سنة 2161 ل2324
أنخيل هـ. سانشيز خيسوس أوروتيا من سنة 2161 ل2324
أرانتكسا أرانجورين انكارناسيون اغليسيا من سنة 2161 ل2324
روزر تابياس أليسيا أوروتيا من سنة 2161 ل2324
أندريس سواريز فيليبرتو من سنة 2161 ل2324
كارليس سانجيمى أوجينيو هويرتاس من سنة 2161 ل2324
طونى سالغادو اينيغو ماركويدا من سنة 2161 ل2324
لوسيا كارابالو أنتونيتا مالو من سنة 2161 ل2324

فريق التمثيل الرئيسى السابق[تعديل]

موسم الحلقات العرض الاولانى للمسلسل سلسلة خاتمة تقييمات البث
مشاهدون يشارك
1 381 23 فبراير 2011 21 اغسطس 2012 1،615،000 14.5٪
2 200 22 اغسطس 2012 6 يونيه 2013 1،960،000 15.4٪
3 85 7 يونيه 2013 4 اكتوبر 2013 1،940،000 15.2٪
4 169 7 اكتوبر 2013 9 يونيه 2014 ؟ ؟
5 195 10 يونيه 2014 16 مارس 2015 ؟ ؟
6 200 17 مارس 2015 28 ديسمبر 2015 ؟ ؟
7 254 29 ديسمبر 2015 3 يناير 2017 ؟ ؟
8 121 4 يناير 2017 26 يونيه 2017 ؟ ؟
9 225 27 يونيه 2017 23 مايو 2018 ؟ ؟
10 219 24 مايو 2018 3 ابريل 2019 ؟ ؟
11 111 4 ابريل 2019 10 سبتمبر 2019 ؟ ؟
12 165 11 سبتمبر 2019 20 مايو 2020 ؟ ؟
المجموع 2324 23 فبراير 2011 data-sort-value="" style="background: #ececec; color: #2C2C2C; vertical-align: middle; text-align: center; " class="table-na" | —| data-sort-value="" style="background: #ececec; color: #2C2C2C; vertical-align: middle; text-align: center; " class="table-na" | —

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "El secreto de Puente Viejo". Grupo Boomerang TV (in Spanish). Retrieved 30 September 2015.{{cite web}}: CS1 maint: unrecognized language (link)
ايل سيكريتو دى پوينتى ڤييخو على مواقع التواصل الاجتماعى