اوڤييدو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
(تحويل من اوفييدو)
اوڤييدو
(بالاسپانى: Oviedo)[1]  تعديل قيمة خاصية الاسم الرسمي (P1448) في ويكي بيانات
 

اوڤييدو
اوڤييدو
علم
اوڤييدو
اوڤييدو
شعار
 

الاسم الاصلى (بالاسپانى: Oviedo)،  و(بالأستوريانو: Uviéu تعديل قيمة خاصية الاسم الأصل (P1705) في ويكي بيانات
البلد
اسبانيا [2]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المدينه التوأم
الارض و السكان
احداثيات 43°21′45″N 5°51′01″W / 43.3625°N 5.8502777777778°W / 43.3625; -5.8502777777778   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[3]
المساحه
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
التعداد السكانى
الذكور
الاناث
عدد الاسر
الحكم
التأسيس والسيادة
بيانات تانيه
المنطقه الزمنيه ت ع م+01:00   تعديل قيمة خاصية المنطقة الزمنية (P421) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
الرمز البريدى 33001–33013  تعديل قيمة خاصية الرمز البريدي (P281) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

اوڤييدو مدينه ف استورياس ف اسپانيا اتأسست فى القرن التامن الميلادى. مملكة استورياس كانت اول كيان سياسى مسيحى فى شمال اسبانيا بعد انهيار مملكة الجوث. بعد وفاة الملك رودريجو فى معركة جواداليتى و غزو المسلمين. مملكة أستورياس استمرت من سنة 718 لسنة 925 ، جت بعدها مملكة ليون لما الملك الفونسو التانى حول العاصمة لاوڤييدو. اوڤييدو هيا عاصمة منطقة أستورياس.

سانتا ماريا ديل نارانكو (ضريح قبل الرومانسيك)
سان جوليان دى لوس برادوس (ضريح قبل الرومانسيك)
سان ميغيل دى ليلو (ضريح قبل الرومانسيك)
كاتدرائية سان سلفادور (تأسست سنة 781 بعد الميلاد)، وتمثال لا ريجينتا
كنيسة سان إيسيدورو إل ريال
دير سان بيلايو
بناء فى بلازا دى لا إسكانداليرا

اوڤييدو ( ) أو Uviéu (الأسترية: [ uˈβjew ] ) هيا عاصمة إمارة أستورياس فى شمال اسبانيا والمركز الإدارى والتجارى للمنطقة. و هو كمان اسم البلدية اللى فيها المدينة. اوڤييدو على بعد حوالى 24 kilometres (15 mi) جنوب غرب خيخون [4] و 23 kilometres (14 mi) جنوب شرق أفيليس ، [5] على شط خليج بسكاى . قرب اوڤييدو من المحيط أقل من 30 kilometres (19 mi) مع موقعها المرتفع مع مناطق المدينة اللى يزيد ارتفاعها عن 300 متر فوق مستوى سطح البحر، ده يخللى المدينة تتمتع بمناخ بحرى ، رغم عدم وقوعها على الشاطئ نفسه.

تاريخ[تعديل]

مملكة أستورياس ابتدت سنة 720، مع ثورة الأرستقراطى القوط الغربى بيلاجيوس (685–737) ضد المسلمين اللى كانو يحتلون معظم شبه الجزيرة الأيبيرية ساعتها . سيطر الغزو المغاربى اللى ابتدا سنة 711 على معظم شبه الجزيرة، لحد ثورة بيلاجيوس فى الجبال الشمالية. مملكة أستورياس الناتجة، اللى فى منطقة فقيرة اقتصادى فى أيبيريا، تم تجاهلها لحد كبير على ايد المسلمين. سنة 720، كانت المنطقة اللى فيها اوڤييدو دلوقتى لسه غير مأهولة.[6] ويقال أن هناك راهبان هما ماكسيمو وفروميستانو ( Latin: Maximus et Fromestanus ) ، أسس المدينة سنة 761. و كان مفروض تكتمل دى التسوية قريب ببناء كنيسة صغيرة مخصصة للقديس فنسنت . اتأسست اوڤييدو على تلة غير مأهولة، دون أى أساس قوطى أو رومانى قبل ما تصبح مدينة أستورية.[7] بعد بيلاجيوس، اللى تو سنة 737، أسس ألفونسو الأول (739-757) سلالة حكمت لحد سنة 1037. كانت المملكة الأسترية على علاقة عدائية مع جنوب اسبانيا المغاربية. سنة 794، اتعرضت اوڤييدو للنهب والنهب على ايد الخليفة هشام الاولانى فى واحده من حملاته الكتيرة ضد الممالك المسيحية.[8] يقال إن الملك ألفونسو الاولانى "وضع نظام القوط بأكمله، زى ما كان فى طليطلة ، وفى الكنيسة كما فى القصر".[9] كان الهدف من اوڤييدو هو تحويلها لمدينة مشابهة لمدينة توليدو القوطية الغربية. بمجرد أن استقر الملوك فى اوڤييدو، اعتمدوا قدر كبير من الطراز المعمارى وصور توليدو. وحتى مع أخذ ذلك فى الاعتبار، ما كانتش اوڤييدو تشبه بالضرورة عاصمة الڤيسيجوث القديمة فى توليدو. تتبع الكنائس والمبانى فى اوڤييدو التقاليد الرومانية الإقليمية المتأخرة. نظر لأن أستورياس ساعتها كانت منطقة فقيرة زراعى فى اسبانيا، حجم المبانى مثير للإعجاب للغاية.[10]

التقليد المعمارى الغنى فى اوڤييدو ابتدا مع الملك فرويلا الاولانى (757-768). كان الملك فرويلا الاولانى ملك أستورياس ، رابع ملوك أستورياس، هو أول مروج للمدينة كما يتضح من بنائه لكل من القصر والكنيسة القريبة. تم ترميم دى الكنيسة بعدين على ايد ألفونسو الثاني. تدين مدينة اوڤييدو لملك لاحق، ألفونسو التانى العفيف (791–842)، بتأسيسها كعاصمة ومقر للحكم نتيجة لانتقال البلاط من برافيا و إنشاء طريق الحاج لسانتياجو دى كومبوستيلا ، حدث كبير فى تاريخ اوڤييدو، شكلت الكنيسة المخصصة للمخلص وكاتدرائية سان سلفادور والقصر الملكى نواة اوڤييدو. اتبنا كنيسة سان جوليان دى لوس برادوس كمان فى عهد ألفونسو التانى ، هيا واحدة من احسن الكنائس الأستورية المحفوظة. واصل خليفة ألفونسو التانى ، راميرو الأول (842-850)، خط بناء ألفونسو الثاني. قام راميرو الاولانى ببناء مبنيين، كنيسة سانتا ماريا ديل نارانكو وسان ميغيل دى ليلو . من المحتمل أن تكون كنيسة سانتا ماريا دى نارانكو فى الأصل قصر لراميرو الاولانى بعدين تحولت بعدين لكنيسة.[11] بحلول ده الوقت، كان مركز بلاط القصر فى اوڤييدو، اللى كان المقر الملكى الرئيسي. كانت دى المحكمة تحت سيطرة أعضاء النبلاء الأستوريين.[12] فترة ولاية راميرو الاولانى (842-850) اللى دامت 8 سنين كانت غير مستقرة، حيث واجه تمردات من كونتات القصر. التمرد الاولانى ضد راميرو الاولانى كان بقيادة ألرويتوس، والتمرد التانى كان بقيادة بينيولوس. لم ينجح هذين التمردين فى إزالة راميرو الأول. ممكن كانت دى التمردات هيا السبب بعد قيام راميرو الاولانى ببناء قصره فى الجبال المحيطة باوڤييدو، بعيد عن العنف على الأرجح.[12] خلال القرن التاسع فى اوڤييدو، كان قانون الملكية على الطراز الرومانى شائع. تشير وثائق القرن التاسع كمان لوجود أرستقراطيات صغيرة الحجم فى كل اماكن المملكة، فضل عن وجود كبير للفلاحين من ملاك الأراضي.[13]

بعد عهد راميرو الأول، وصل أوردونيو الأول (850-866) لالسلطة وبدأ خلافة الأب والابن للملك الأستوري. كان أوردونيو أول ملك يندفع جنوب نحو الأراضى العربية.[13] بعد وفاة أوردونيو الاولانى فى 27 مايو 866، حاول المغتصبون الاستيلاء على العرش. لجأ الملك اللى بعد كده ألفونسو التالت (866-910)، اللى كان فى التالتة عشرة من عمره ساعتها ، لكاستييا لحد قتل أتباعه المغتصب.[14] لم يتم توثيق مساهمات ألفونسو التالت فى تشييد المبانى بشكل جيد زى مساهمات راميرو الاولانى أو ألفونسو الثاني. لا تذكر وقائع ألفونسو التالت أى مبانى أنشأها ألفونسو التالت، ولا تذكر وقائع ألبيلدا. سنة 882، اتبعت جثمان الشهيد القرطبى أولوجيوس لاوڤييدو. كان ده يعنى هدية دبلوماسية من الأمير محمد الاولانى (852-886). تم إعدام يولوجيوس سنة 859. محتمل أن الجثة كانت مصحوبة بمجموعة كتب يولوجيوس.[14] فى القرن الستاشر، تم اكتشاف المخطوطة الوحيدة لكتابات يولوجيوس فى مكتبة كاتدرائية اوڤييدو. وهنا تم نسخها مرة واحدة قبل ما تختفى تمام من المكتبة. بعد هجوم سنة 881 ضد الجيش الأموي، رجع ألفسونسو التالت لاوڤييدو لإعادة بناء الكنائس. وفى الوقت ده قام ببناء قصر أو أكثر. ربطت وقائع ألبيلدا ووقائع سامبيرو انتصارات ألفونسو التالت فى المعركة ببرنامجه لبناء الكنيسة فى اوڤييدو.[15] سنة 908، أمر ألفونسو التالت بصنع صليب ذهبى ومرصع بالجواهر لاحتواء الصليب اللى حمله بيلاجيوس الاولانى فى كوفادونجا. يقع "صليب النصر" ده فى Camara Sancta فى كاتدرائية اوڤييدو. بس، يشير تحليل Carbon14 الأخير للصليب الخشبى لأنه ماكانش أقدم من الغلاف الذهبى اللى تم إنشاؤه ليحيط بالصليب. تُظهر لنا عملية الغلاف اهتمام ألفونسو التالت بإدامة أسطورة بيلاجيوس الأول.

فى نهاية عهد ألفونسو التالت، واجه تحديات كتير . سنة 901، قاد نبى اسمه الهمان "جيشًا كبير من المسلمين" وحاول الاستيلاء على زامورا.  فيرمودو شقيق ألفونسو التالت ثار فى أستورجا. كان فيه شوية محاولات لاغتيال ألفونسو التالت المسن على ايد أبنائه. أطيح بألفونسو التالت على ايد أبنائه، وتوفى فى زامورا. تم نقل جثته لاوڤييدو لدفنها. يربط انتقال البلاط الملكى لليون ، بعد وفاة ألفونسو التالت "العظيم"، حياة المدينة بالآثار المحفوظة فى كاتدرائيتها ومرور الحجاج اللى يزورون السلفادور، ويواصلون طريقهم لسانتياجو دى كومبوستيلا. قضى الملوك وقت أقل فأقل فى اوڤييدو بعد التغيير، و أمضوا وقت أطول فى سهول دويرو الغنية. اتبنا ليون بعد ما بقت العاصمة، وفى النهاية تجاوزت اوڤييدو حسب البناء.

خلال القرن الاتناشر، تم اختلاق مواثيق ملكى كتير على ايد الأسقف بيلايو دى اوڤييدو ، "إل فابولادور" ("الخرافي"). نظر لوجود عدد قليل من عمليات التفتيش على مسك الدفاتر الداخلية فى المملكة، بقت زى دى الإجراءات شائعة فى كل اماكن أستورياس. لما تلاشت المستندات الأصلية، تم نسخها على الهياكل، وفى كثير من الأحيان مع تعديلات تناسب احتياجات دول اللى نسخوا المستندات. ممكن رؤية المثال الأوضح فى Liber Covenantorum ، اللى جمعه الأسقف بيلايو دى اوڤييدو سنة 1109. تحتوى دى الوثيقة على الكتير من حقوق التأكيد وحقوق الملكية لكاتدرائية اوڤييدو على ايد الملوك الأستوريين والليونيين. كان هدف الأسقف بيلايو من بعد كده هو محاولة الحصول على استقلال كرسيه عن رئيس أساقفة توليدو أو سانتياجو، كمان الترويج لاوڤييدو كوجهة للحجاج.[16] حسب لسانشيز ألبورنوز، "لقد كان (الأسقف بيلايو) دايما، دايما، يزيف دايما".[17] من المفترض أن الأسقف بيلايو لم يرتكب أى تزوير أبدًا علشان الاستمتاع، لكن فى المقام الاولانى للترويج لكنيسة اوڤييدو.[18] تشهد القرون اللى بعد كده (من الاتناشر لالسادس عشر) تطور مدينة العصور الوسطى، اللى لسه خطوطها العريضة محفوظة لحد اليوم، وبناء أسوار المدينة، والحريق المدمر اللى وقع عشية عيد الميلاد سنة 1521، و أعمال قناة المياه ، ولوس أنجلوس. بيلاريس ، اتبنا ها لتزويد المدينة بالمياه طول القرن الستاشر. أدى تأسيس كلية الفنون ( جامعة اوڤييدو ) على ايد فرناندو دى فالديس سالاس ، فى بداية القرن السبعتاشر، لفتح اوڤييدو قدام التوسع الحضرى التدريجي. كان الدافع الإضافى فى القرن التمنتاشر هو النبلاء الإقليميون وبناء القصور الرائعة. فى القرن التسعتاشر بسبب النمو الصناعى وتطوير الضواحى لشارع أوريا؛ و أخيراً فى القرن العشرين بالتطور الإدارى والتجاري.

فى اكتوبر 1934، اندلعت ثورة يسارية ضد الحكومة المحافظة، وتمركزت فى شوية مدن. فى أستورياس، تطور القتال لحرب أهلية صغيرة قصيرة العمر: إضراب عمال المناجم فى أستورياس سنة 1934 . قام 50.000 عامل، معظمهم من عمال المناجم، بتسليح نفسهم بالديناميت واستولوا على اوڤييدو بعد قتال عنيف. سيطروا على الترسانة بـ 30 ألف بندقية ومدافع رشاشة. بعت رئيس أركان الجيش الجنرال فرانسيسكو فرانكو جنودًا تغلبوا على المتمردين بعد قتال عنيف فى الشوارع اتسبب فى مقتل 3000 متمرد وجرح 7000 تانيين. اتعرضت الكاتدرائية لأضرار بالغة، حيث تم تفجير الكنيسة الصغيرة اللى يرجع تاريخها لالقرن الثامن بواسطة لغم. و بعد ذلك، تم تداول الكتير من القصص الفظيعة الكاذبة.[19] حصار اوڤييدو سنة 1936 كان حدث مايتنسيش فى الحرب الأهلية الإسبانية . نهضت حامية الجيش لدعم الانقلاب القومى وصمدت فى وجه حصار دام 3 أشهر على ايد قوة جمهورية مرتجلة لحد تم تخفيفها سنة 1937.

جغرافيا[تعديل]

اوڤييدو فى وسط أستورياس بين نهر نالون ونهر نورا . شمال لاس ريجوراس ويانيرا ، جنوب ميريس وريبيرا دى أريبا ، و شرق سييرو ولانغريو ، و غرب جرادو وسانتو أدريانو . يتراوح ارتفاع اوڤييدو بين 80 و 709 متر فوق مستوى سطح البحر. المدينة محمية من الرياح القوية بواسطة مونتى نارانكو فى الشمال وسييرا ديل أرامو فى الجنوب. وسط المدينة جبلى لحد ما.

اقتصاد[تعديل]

الاقتصاد يعتمد بشكل كبير على قطاع الخدمات ، مع وجود الكتير من مبانى المكاتب فى وسط المدينة. إن وضع اوڤييدو كمركز إدارى للمنطقة يدعم عدد كبير من الوظايف فى الإدارة العامة. قطاع التصنيع ، اللى لسه مهم فى ده الجزء من اسبانيا، ليس منتشر فى اوڤييدو نفسها، ولكنه اكتر أهمية فى البلديات المجاورة سييرو ويانيرا اللى شمال المدينة، بين اوڤييدو وخيخون . سنة 2009، بلغ إجمالى ديون البلدية 135 مليون يورو.[20]

بنيان[تعديل]

اوڤييدو فيها تاريخ معمارى غنى جدًا، حيث يرجع تاريخ الكتير من المبانى لأوائل العصور الوسطى. تم تنفيذ كتير من مشاريع البناء فى عهد ألفونسو التانى (791-842) وعهد راميرو الأول (842-850). لم يتم توثيق مساهمات ألفونسو التالت بشكل جيد. ويقال إن ألفونسو التانى بنى أربع كنائس، إحداها مخصصة للمسيح المخلص، ومريم العذراء المباركة، والقديس تيرسوس، و إس إس جوليان وباسيليسا. هناك آثار قليلة للكنائس المخصصة للمخلص والسيدة العذراء والقديس صور. من المحتمل أن تكون كنيسة سان سلفادور ، اللى كانت مخصصة للمخلص، أسفل كاتدرائية اوڤييدو. تم هدم كنيسة سانتا ماريا دى لا كورتى ، اللى كانت مخصصة للسيدة مريم العذراء، سنة 1702.[21] أما القديس ترسوس فالكنيسة المخصصة له موجودة اليوم باسم كنيسة القديس ترسو . يُعتقد أن ألفونسو التانى قد بناه بس حيط ونافذة ثلاثية الإضاءة. يرجع تاريخ غالبية بقية الكنيسة لالقرن الاربعتاشر.[11] احسن كنيسة تم الحفاظ عليها اللى اتبنا ا فى عهد ألفونسو التانى كانت سان جوليان دى لوس برادوس .

منظر بانورامى لاوڤييدو

يقال إن مبنيين اتبنا هم فى عهد راميرو الأول، أحدهما كان كنيسة مخصصة للسيدة العذراء مريم والتانى كان قصر. اتبنا ا بره اوڤييدو مباشرة، على مونتى ليجنوم. يظهر ان كنيسة سانتا ماريا دى نارانكو كانت فى الأصل قصر، لكن تم تحويلها بعدين لكنيسة. تتمتع الكنيسة بتصميم غير معتاد عن الكنائس التانيه ساعتها ، ممكن لأنه كان من المفترض أن فيها اوضه عرش للملك. الكنيسة التانيه اللى بنيت فى عهد راميرو الاولانى كانت سان ميغيل دى ليلو .[21] إن تاريخ ألبيلدا ، و هو واحد من المصادر الأساسية المستخدمة لتحديد أى مبنى أمر به الملك، يمتد بس لسنة 883. ولده السبب، لم يتم توثيق الإنشاءات اللى تم إجراؤها خلال عهد ألفونسو التالت كملك.[15]

المواقع المعمارية البارزة فى اوڤييدو:

  • كاتدرائية سان سلفادور،اتعملت سنة 1388 فوق الكاتدرائية السابقة اللى اتأسست فى القرن الثامن. اتبنا الكنيسة الأصلية على ايد فرويلا الاولانى القاسى (757)، بعدين بناها ألفونسو التانى (791-842). اتبنا البرج على الجانب الجنوبى من الكنيسة سنة 1556. ولم يكتمل البرج الشمالى أبدًا.[22]
  • كاميرا سانتا دى اوڤييدو. يرجع تاريخها لسنة 802. و جوه الكاتدرائية، ملحقة بالجناح الجنوبى للكاتدرائية، هيا مصنفة اليونسكو موقع التراث العالمى. يضم صندوق أركا سانتا وعاء ذخائر سوداريوم اوڤييدو. يضم Cámara Sancta الكتير من الكنوز المسيحية. كان فيه صليب النصر الكبير المذهّب والمرصّع بالجواهر لألفونسو التالت، اللى تم تصنيعه لإيواء صليب خشبى استخدمه الملك الأستورى الأول، بيلايو. من المفترض أن الصليب الخشبى قد استخدم فى النصر الأستورى فى معركة كوفادونجا سنة 718. أما أركا سانكتا نفسها، المغطاة بألواح فضية مزخرفة، فقد تم تكليفها على ايد ألفونسو السادس (1072-1109).[23]
  • قاعة سانتا ماريا ديل نارانكو، القرن التاسع. جناح كبير نسبى، و هو جزء من مجمع قصر اتبنا للملك راميرو الأول.
  • سان ميغيل دى ليلو (كنيسة صغيرة)، القرن التاسع.
  • كنيسة سان جوليان دى لوس برادوس. اتبنا دى الكنيسة فى الأصل على ايد ألفونسو التانى (791-842)، هيا واحدة من احسن الكنائس الأستورية المحفوظة. تتميز الكنيسة بأسلوب الزخرفة الجدارية. و رغم أنه ورد أنه اتحطه قرب واحد من القصور، إلا أنه لم ى اتلقا على أى أثر لده القصر. من الناحية الأيديولوجية، يظهر ان الكنيسة كانت تعارض الصور الدينية، اللى يبدو أنها توازى حركة تحطيم الأيقونات فى الإمبراطورية البيزنطية. بس، ماكانش هناك توثيق لده المثل الأعلى المتداول فى اسبانيا فى ده الوقت، علشان كده مش ضرورى استنتاج الموقف الأستورى من تحطيم المعتقدات التقليدية من دى الحقيقة.[24]
  • لا فونكالادا . نافورة القرن التاسع. إنه العمل المدنى الوحيد المحفوظ ما قبل الرومانسكى فى كل أوروبا.
  • اتعمل جامعة اوڤييدو سنة 1574، لكن تم افتتاحها بس فى 21 سبتمبر 1608، عيد القديس متى. تم تمويله حسب وصية رئيس الأساقفة د. فرناندو فالديس سالاس، الوزير والمفتش العام فى عهد تشارلز الخامس، الإمبراطور الرومانى المقدس وفيليب التانى.
  • قاعة المدينة (الدار الدستورية). يرجع تاريخه لسنة 1662.
  • كنيسة La Balesquida (القرن التلاتاشر ). مرتبط بنقابة تايلورز فى اوڤييدو. تم ترميمه مرار وتكرار فى القرنين السبعتاشر والتاسع عشر والعشرين. إنه مخصص لعذراء الأمل.
  • بيت يانيس (القرن التمنتاشر). إنها احسن واجهة باروكية فى منطقة أستورياس بأكملها.
  • منزل ديان بايارينوس (القرن العشرين). مبنى على طراز الفنون الجميلة. فى الوقت الحاضر، يضم معهد إدواردو مارتينيز تورنر المزيكا.
  • دير سان فيسنتى (القرن الثامن). وفى الوقت الحالي، موطن متحف أستورياس الأثرى.
  • الدير كنيسة سانتو دومينغو، اوڤييدو (القرن الستاشر). واحده من المستوطنات الرهبانية بره أسوار المدينة. احترق المبنى الأصلى سنة 1934 و أعيد بناؤه بشكل كبير بعد الحرب الأهلية.
  • سوق الفونتان (القرنين السبعتاشر و التمنتاشر). مجمع بسيط ولكنه ضخم لحد ما؛ ساحة رواق من القرن التمنتاشر تضم سوق الخضار. وقع ضحية لمناورات المضاربة. تُركت لتتدهور من تلقاء نفسها؛ بدعوى أنه كان غير قابل للإصلاح، تم هدمه بعد كده سنة 1998 و أعيد بناؤه ليوفر كل وسايل الراحة الحديثة، لكن مع تغيير أبعاده الأصلية بشكل جذري؛ المجمع الأصلى أقل بكثير من البديل الحديث.
  • مبنى سكنى Casas del Cuitu، أوائل القرن العشرين فن الآرت نوفو.
  • قصر المؤتمرات فى اوڤييدو من تصميم سانتياجو كالاترافا.
  • كنيسة سان تيرسو، أو كنيسة القديس تيرسوس، جنوب غرب الكاتدرائية الرئيسية. بس الطرف الشرقى للكنيسة ممكن أن تعود جذوره لعهد ألفونسو التانى ، مع إنشاء بقية الكنيسة خلال القرن الاربعتاشر. تعتبر النافذة ذات الأقواس الثلاثية والجدار الشرقى الأجزاء الوحيدة من الكنيسة اللى اتبنا ا فى أوائل القرن التاسع.[22]
  • قصر كامبوساجرادو بنى فى 1728 و 1744 ويجمع بين العمارة الباروكية والكلاسيكية الجديدة. و هو الايام دى مقر المحكمة الإقليمية فى أستورياس.[25]

ساحات[تعديل]

  • بلازا دى لا إسكانداليرا ، فى منطقة وسط المدينة
  • بلازا ديل فونتان ، فى الأحياء القديمة بالمدينة. تم استخدامه كسوق لعدة قرون.
  • كورادا ديل أوبيسبو
  • بلازا بورلييه ، بجوار الكاتدرائية فى منطقة وسط المدينة.

ثقافة[تعديل]

متحف الفنون الجميلة فى أستورياس
مسرح كامبوامور
مبنى برلمان إمارة أستورياس
شارع أوريا، وسط المدينة

ألهمت اوڤييدو مدينة فيتوستا الخيالية فى فيلم لا ريجينتا للمخرج ليوبولدو ألاس . استوحت المدينة كتاب إسبان تانيين، بما فيها رامون بيريز دى أيالا فى تيغرى خوان ودولوريس ميديو فى روايتها نوسوتروس لوس ريفيرو . ظهر اوڤييدو بشكل بارز فى فيلم وودى آلن فيكى كريستينا بارسلونا .

المتاحف فى اوڤييدو :

المراكز الثقافية التانيه فى اوڤييدو :

المؤسسات الثقافية : Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias هيا الأوركسترا الأولى فى المنطقة، إمارة أستورياس. توصل دى الأوركسترا السيمفونية المتفرغة مجموعة واسعة من المقطوعات المزيكا الكلاسيكية مع عازفين منفردين وقادة أوركسترا من الطراز العالمي. يقع مقرها فى Auditorio Principe Felipe فى اوڤييدو، لكن توصل كمان عروضها بانتظام فى أماكن الحفلات المزيكا الرئيسية فى خيخون و أفيليس. هيا معترف بيها دولى باعتبارها واحدة من احسن فرق الأوركسترا فى اسبانيا، كما أنها ملتزمة ببرامج المغامرة مع التركيز القوى على التعليم والشراكات المجتمعية. روسين ميلانوف هو مدير المزيكا. تستضيف اوڤييدو كمان جوايز أميرة أستورياس السنوية (التى كانت تسمى قبل كده جوايز أمير أستورياس ). يكرم ده الحدث المرموق، اللى يقام فى مسرح كامبوامور بالمدينة، الإنجازات الدولية فى 8 فئات مختلفة. ومن الفائزين السابقين بالجوايز أوسكار نيماير ، وبوب ديلان ، وفرانسيس فورد كوبولا فى فئة الفنون ؛ ونيلسون مانديلا ومحطة الفضاء الدولية وآل جور فى فئة التعاون الدولي؛ وماريو بونج وسى إن إن وكوينو فى فئة الاتصالات والعلوم الإنسانية. يجذب الحرم الجامعى الدولى لجامعة اوڤييدو كتير من العلما الأجانب من كل اماكن العالم. أعطت المدينة اسمها لسوداريوم اوڤييدو، هيا بقايا دينية تاخد بالاحترام هناك من القرن التاسع.

رياضات[تعديل]

الفورمولا واحد[تعديل]

أشهر رياضى من اوڤييدو هو بطل العالم للفورمولا 1 لعامى 2005 و 2006 فرناندو ألونسو ، المشهور بكونه الفائز الوحيد بلقب الفورمولا 1 فى اسبانيا، بعد ما تسابق مع ميناردى ، رينو ، فيرارى ، ماكلارين ، جبال الألب ، وأستون مارتن . يمتلك ألونسو متحف رسمى عن مسيرته المهنية وحياته، و حلبة كارتينج صممها بنفسه، فى لانيرا، قرب اوڤييدو.[26]

الفرق الرياضية فى اوڤييدو[تعديل]

الأحداث الرياضية السنوية[تعديل]

ملعب كارلوس تارتيرى
  • المسابقة الدولية لقفز الحواجز
  • مدينة عرض الخيل اوڤييدو
  • مدينة اوڤييدو سان سيلفستر* رياضة التسلق فى الهواء الطلق
  • Vuelta a España (ركوب العجل)
  • فويلتا أستورياس (ركوب العجل)
  • صعود نارانكو (ركوب العجل)
  • مدينة اوڤييدو للعجل الجبلية مفتوحة
  • معيار دورة مدينة اوڤييدو
  • بطولة الهوكى الدولية
  • رالى أمير أستورياس الدولي
  • البطولة الوطنية لسباق العربيات
  • مسابقة الحواجز الدولية
  • الشطرنج الدولى المفتوح
  • ليالى الملاكمة
  • بطولة الصعود للبولينج
  • بطولة سان ماتيو باولز
  • Open de España (قرص الجولف)

الأعياد والتقاليد[تعديل]

العوامة الكوبية خلال اليوم الامريكانى فى موكب أستورياس
ساحة الفونتان
حروف ثلاثية الأبعاد

التقويم الاحتفالي:

  • Cabalgata de los Reyes Magos de Oriente: العرض التقليدى اللى يمتد على اثنتى عشرة ليلة، حيث يسير حكماء الشرق التلاته وحاشيتهم فى شوارع المدينة الرئيسية، ويصلون لساحة الكاتدرائية، حيث يقدمون قربانهم للطفل يسوع.
  • لانتروكسو ( كرنفال )
  • سوداريوم اوڤييدو للجمهور يتعرض 3 مرات فى السنة: الجمعة العظيمة ، وعيد انتصار الصليب فى 14 سبتمبر، و أوكتافها فى 21 سبتمبر.
  • عيد الصعود
  • La Foguera de San Xuan ( نار القديس يوحنا ):
  • لا باليسكويدا أو مارتيس ديل بولو أو مارتيس ديل كامبو : عطلة رسمية، يوم الثلاثاء فى نص شهر مايو، حيث يقوم الناس بنزهة فى الحدائق
  • عيد سان ماتيو، و هو مهرجان شعبى يستمر لمدة أسبوع مع طعام الشارع والمزيكا والحفلات المزيكا فى ساحة الكاتدرائية و Día de América en Asturias
  • El Desarme (يوم نزع السلاح)، إحياء لذكرى الانتصار الماكر للسكان المحليين على الجيش الكارلى خلال الحرب الكارلية الأولى، خلال تلاتينات القرن التسعتاشر.

فن الطهو النموذجى للمحافظة:

  • فابادا ، يخنة الفاصوليا مع قطع مختارة من لحم الخنزير، إلخ.
  • كالوس ، أمعاء
  • كارنى جوبيرنادا (قطع لحم محضرة مع البصل والثوم وصلصة النبيت الأبيض)
  • تشوريزو على السدرة ( نقانق تشوريزو محضرة فى عصير التفاح )
  • الباكسارينات ، أشكال مصنوعة من فتات الخبز والبيض الملون بالزعفران
  • Carbayones ، معجنات اللوز النموذجية فى اوڤييدو
  • سيدرا ، ( عصير التفاح )، مشروب أستورى نموذجي، عصير التفاح المخمر
  • أروز كون ليتشي ، يشبه بودنغ الأرز
  • فريكسويلوس ، يشبه الكريب

مناخ[تعديل]

مناخ اوڤييدو محيطى معتدل (Cfb فى تصنيف مناخ كوبن ). مناخها مشابه اوى لمدينة خيخون المجاورة، مع تقلبات طفيفة فى درجات الحرارة بسبب ارتفاعها وموقعها الداخلي. الشهر الاكتر دفئًا فى اوڤييدو هو شهر اغسطس بمتوسط يوصل ل23.3 °C (73.9 °F) درجة .[27] يقع وسط المدينة على ارتفاع أقل من محطة الأرصاد الجوية، لذا من المحتمل أن يكون اكتر اعتدال لحد ما على مدار العام حيث يقع الاتنين فى تدرج تصاعدى بعيد عن البحر. موقعها البحرى يجعل الشتاء اكتر اعتدالاو ده هو عليه فى اسبانيا القارية زى ما هو الحال فى منطقة العاصمة مدريد ، لكن الصيف بطبيعة الحال أقل حرارة بكثيرو ده هو عليه فى الداخل. هناك ميل طفيف للجفاف خلال فصل الصيف، و إن كان أقلو ده هو عليه فى مناطق تانيه من اسبانيا.

نقل[تعديل]

مطارات[تعديل]

مطار أستورياس ، على بعد حوالى 48 kilometres (30 mi) من وسط المدينة؛ فى بلدية كاستريلون يخدم اوڤييدو . يرتبط المطار بالمدينة عبر الطريق السريع A-8 والطريق السريع A-66 وخدمة الاوتوبيسات المجدولة ( Alsa ).

نقل عام[تعديل]

فى اوڤييدو الايام دى 15 خط للاوتوبيسات [28] وواحد Búho (البومة) الخط. تعمل خدمات البومة فى أيام السبت وال واحد من وعشية الاجازات الرسمية، باستثناء يوم عيد الميلاد وعشية عيد الميلاد .[29] تم تنفيذ الخطين الأخيرين ( Línea U y Línea V ) اللى يربطان المناطق الريفية فى اوڤييدو فى مارس 2020 ويعملان بس بين الاثنين والجمعة.[30]

سكة حديد[تعديل]

محطة سكة حديد اوڤييدو توفر مجموعة واسعة من خدمات المسافات الطويلة والمتوسطة، و الخدمات الإقليمية والضواحى ( cercanías ) اللى تديرها شركة Renfe ، وخطوط Renfe Feve ذات النطاق الضيق. جوه البلدية، توجد محطات سكك حديدية تانيه على شبكة Cercanías Asturias ، فى La Corredoria، Llamaquique، El Caleyo، Olloniego، Santa Eulalia de Manzaneda، Tudela-Veguín، Parque Principado، Colloto، Argañosa-Lavapiés، Las Campas، Las Mazas، سان كلاوديو، سوتو-أودريون، تروبيا، فوسو دى لا رينا، وكاشيس.

سكك حديد التعدين[تعديل]

قاطرة Couillet البخارية رقم 4 لسكة حديد التعدين Oviedo-Villapérez

سكة حديد التعدين Oviedo-Villapérez كانت سكة حديدية ضيقة النطاق . كان يزيد شويه ا عن 7 kilometres (4.3 mi) طويلة وامتدت من اوڤييدو لمناجم خام الحديد فى مناطق التعدين فيلابيريز ونارانكو من سنة 1880 لسنة 1916.

الترام[تعديل]

من سنة 1922 لسنة 1956، كان فيه نظام ترام فى اوڤييدو.[31]

مشاهير[تعديل]

جوايز أميرة أستورياس فى مسرح كامبوامور

تينو كاسال مغنى وكاتب أغانى ومنتج.

أماكن تانيه فى البلدية[تعديل]

خريطة مع أبرشيات اوڤييدو.

علاقات دولية[تعديل]

قاعة مدينة اوڤييدو
"Estatua del León" (يمكن يرجع تاريخها للقرن السبعتاشر ) بالخارج فى قاعة المدينة.

المدن التوأم – المدن الشقيقة[تعديل]

اوڤييدو على توأمة مع:[32]

اوڤييدو، فلوريدا (الولايات المتحدة) من سنة 1877  

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. العنوان : Relación de Municipios y sus Códigos por Provincias — الناشر: المعهد الوطني للإحصائيات
  2. مُعرِّف مكان في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/ort/7000.htm — تاريخ الاطلاع: 6 اغسطس 2018
  3.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف علاقة على خريطة الشَّارع المَفتُوحة (OSM) (P402) في ويكي بيانات {{cite web}}: Empty citation (help)
  4. "Distancia de Oviedo a Gijón en coche". esdistancia.com (in الإسبانية). Archived from the original on 6 August 2020. Retrieved 2018-12-18.
  5. "Distancia de Oviedo a Avilés en coche". esdistancia.com (in الإسبانية). Archived from the original on 6 August 2020. Retrieved 2018-12-18.
  6. Linehan, Peter.
  7. Linehan 1993, p.83-4
  8. Hisham I, D.M. Dunlop, The Encyclopaedia of Islam, Vol.
  9. Chronica Albeldensia.
  10. Wickham, Chris.
  11. أ ب Collins, Roger.
  12. أ ب Collins 2012, p.71
  13. أ ب Wickham 2009, p.500-3
  14. أ ب Collins 2012, p.78
  15. أ ب Collins 2012, p.81
  16. Collins 2012, p.51
  17. 'Siempre, siempre, siempre falsificó al service de las Gloria de su iglesia’: Hist.
  18. Linehan 1993, p.78-9
  19. Gerald Brennan, The Spanish Labyrinth: An Account of the Social and Political Background of the Spanish Civil War (2nd ed. 1950) pp 285-87
  20. "Microsoft Word - Informe_Deuda_Local_2009" (PDF). Archived from the original (PDF) on 4 November 2015. Retrieved 2013-03-12.
  21. أ ب Collins 2012, p.109
  22. أ ب Collins 1998, p.217-9
  23. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Collins 1998 , ص 217-9
  24. Collins 1998, 217-9
  25. Vasquez de Prada, Fernanadez (4 November 2011). "Palacio de los Marqueses de Camposagrado en Oviedo/Arquitecto de la Riva Ladron de Guevara". Patrimonio Arquitectónico de Asturias (in الإسبانية). Patrimonio Arquitectónico de Asturias. Archived from the original on 20 November 2015. Retrieved 2015-05-05.
  26. "Fernando Alonso museum". Fernando Alonso.com. Archived from the original on 2017-05-14. Retrieved 2015-11-04.
  27. "Standard Climate values for Oviedo". Aemet.es. Archived from the original on 22 July 2015. Retrieved 2015-07-22.
  28. "Líneas y Servicios en Oviedo". TUA. 2020-07-09. Archived from the original on 24 June 2020. Retrieved 9 July 2020.
  29. "Línea Búho en Oviedo". TUA. 2020-07-09. Archived from the original on 5 July 2020. Retrieved 9 July 2020.
  30. "Líneas U y V en Oviedo". TUA. 2020-07-09. Archived from the original on 6 August 2020. Retrieved 9 July 2020.
  31. "Cuando Oviedo tenía tranvía". La Voz de Asturias. 13 April 2019. Archived from the original on 19 August 2020. Retrieved 2020-05-18.
  32. "Ciudades Hermanadas" (in الإسبانية). Excelentísimo Ayuntamiento de Oviedo. Archived from the original on 2015-07-15. Retrieved 2015-06-25.

لينكات برانيه[تعديل]