امير ناخب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الامراء الامبراطوريون الناخبون



من الشمال لاليمين: رئيس أساقفة كولونيا ، رئيس أساقفة ماينز ، رئيس أساقفة ترير ، كونت بالاتين ، دوق ساكسونيا ، مارغريف براندنبورج وملك بوهيميا ( Codex Balduini Trevirorum ، c. 1340 )
اختيار الملك. أعلاه: الأمراء الكنسيون التلاته اللى يختارون الملك يشيرون اليه. فى الوسط: يسلم الكونت بالاتين لنهر الراين وعاءًا ذهبى ، بصفته خادمًا. خلفه ، دوق ساكسونيا مع طاقم مشيرته ومارجريف براندنبورج يجلبون وعاءًا من الماء الدافئ ، كخدمة. أدناه ، الملك الجديد قدام رجال الامبراطورية العظماء ( Heidelberg Sachsenspiegel ، حوالى 1300)

الأمرا الناخبين ( German: Kurfürst (listen), (listen), رر. Kurfürsten ، Czech ، Latin: Princeps Elector ) ، أو الناخبين باختصار ، كانو أعضاء فى المجمع الانتخابى اللى انتخب امبراطور الامبراطورية الرومانية المقدسة . من القرن التلاتاشر ، كان للأمرا الناخبين امتياز انتخاب الملك اللى سيتوج على ايد البابا . بعد سنة 1508 ، ماكانش هناك تتويج امبراطورى و كانت الانتخابات كافية. كان تشارلز الخامس (انتخب سنة 1519) آخر امبراطور يتم تتويجه (1530) ؛ انتخب خلفاؤه أباطرة على ايد المجمع الانتخابى ، كل منهم بعنوان "امبراطور الرومان المنتخب" ( German: erwählter Römischer Kaiser ؛ Latin: electus Romanorum imperator ).

حملت كرامة الناخب مكانة كبيرة واعتبرت فى المرتبة التانيه بعد الملك أو الامبراطور.[1] امتلك الناخبين امتيازات حصرية لم يتم تقاسمها مع أمراء الامبراطورية التانيين ، واستمروا فى الاحتفاظ بألقابهم الأصلية مع لقب الناخب.كان الوريث الظاهر لأمير ناخب علمانى معروف باسم أمير انتخابي ( German: Kurprinz ).

حقوق و امتيازات[تعديل]

كان الناخبين حكام reichsstände ( الامبراطوريات ) ، وتتمتع بالأسبقية على الأمراء الامبراطوريين التانيين. كانو ، لحد القرن التمنتاشر ، مؤهلين حصرى للتحدث باسم Durchlaucht (صاحب السمو). سنة 1742 ، بقا الناخبين مؤهلين للحصول على Durchlauchtigste الفائق (صاحب السمو الاكتر صفاءً) ، فى الوقت نفسه تمت ترقية الأمراء التانيين لDurchlaucht . بصفتهم حكام الامبراطوريات ، تمتع الناخبين بجميع امتيازات الأمراء الامبراطوريين ، بما فيها الحق فى الدخول فى تحالفات ، والاستقلال بخصوص بشؤون العيله الحاكمة ، والأسبقية على الموضوعات التانيه. منحهم Golden Bull امتياز عدم الاستئناف ، اللى منع رعاياهم من تقديم استئناف لمحكمة امبراطورية أعلى. بس ، ده الامتياز ، وبعض الامتيازات التانيه ، تم منحها تلقائى للناخبين ، الا أنها ما كانتش حصرية لهم ، كما تم منح الكتير من العقارات الامبراطورية الاكبر بشكل فردى بعض أو كل دى الحقوق والامتيازات.[2]

حمية امبراطورية[تعديل]

الناخبين ، زى الأمراء التانيين اللى حكمو ولايات الامبراطورية ، كانو أعضاء فى النظام الغذائى الامبراطورى ، اللى تم تقسيمه ل3 كليات : مجلس الناخبين ، ومجلس الأمراء ، ومجلس المدن. و كونهم أعضاء فى مجلس الناخبين ، معظم الناخبين كانو كمان أعضاء فى مجلس الأمراء بحكم امتلاكهم لأراضى أو شغل منصب كنسي. كانت موافقة كلا الهيئتين مطلوبة لاتخاذ قرارات مهمة تؤثر على هيكل الامبراطورية ، زى انشاء ناخبين جدد أو دول الامبراطورية. ناخبين كتير حكمو عدد من ولايات الامبراطورية أو حملوا شوية بطولات كنسية ، و علشان كده كان لهم أصوات متعددة فى مجلس الأمراء. سنة 1792 ، حصل ناخب براندنبورج على ثمانية أصوات ، وناخب بافاريا ستة أصوات ، وناخب هانوفر ستة أصوات ، وملك بوهيميا 3 أصوات ، ورئيس أساقفة ترير بثلاثة أصوات ، والناخب رئيس أساقفة كولونيا ، صوتين ، والناخب رئيس أساقفة ماينز صوت واحد. و كده ، من مائة صوت فى مجلس الأمراء سنة 1792 ، كان تسعة وعشرون صوت ينتمون لناخبين ،و ده منحهم تأثير كبير فى مجلس الأمراء بالاضافة لمناصبهم كناخبين.

بالاضافة للتصويت على ايد الكليات أو المجالس ، صوت البرلمان الامبراطورى كمان فى الائتلافات الدينية ، على النحو المنصوص عليه فى صلح وستفاليا . ترأس رئيس أساقفة ماينز الجسم الكاثوليكى ، أو corpus catholicorum ، فى الوقت نفسه ترأس ناخب ساكسونيا الجسم البروتستانتى ، أو corpus evangelicorum . كان التقسيم لهيئات دينية على أساس الدين الرسمى للدولة مش على أساس دين حكامها. و كده ، لحد لما كان ناخبو ساكسونيا كاثوليكيين فى القرن التمنتاشر ، استمروا فى رئاسة corpus evangelicorum ، من ولاية ساكسونيا كانت بروتستانتية رسمى.

انتخابات[تعديل]

تم استدعاء الناخبين فى الأصل على ايد رئيس أساقفة ماينز فى شهر واحد من وفاة الامبراطور ، والتقوا فى 3 أشهر من استدعائهم. فى فترة ما بين العرش ، تمارس السلطة الامبراطورية على ايد نائبين امبراطوريين . كان كل نائب ، على حد تعبير Golden Bull ، "مدير الامبراطورية نفسها ، مع قوة اصدار الأحكام ، وتقديم المنافع الكنسية ، وجمع العائدات والايرادات والاستثمار مع الاقطاعات ، وتلقى قسم الولاء لـ و باسم الامبراطورية المقدسة ". كان ناخب ساكسونيا نائب فى المناطق اللى تعمل حسب القانون السكسونى ( ساكسونيا ، ويستفاليا ، هانوفر ، وشمال ألمانيا) ، فى الوقت نفسه كان ناخب بالاتين نائب فى بقية الامبراطورية ( فرانكونيا ، وشوابيا ، ونهر الراين ، وجنوب ألمانيا). حل ناخب بافاريا محل ناخب بالاتين سنة 1623 ، لكن لما تم منح ده الأخير ناخب جديدًا سنة 1648 ، كان فيه نزاع بين الاثنين حول من هو النائب. سنة 1659 ، زعم الاتنين أنه يعمل كنائب ، لكن فى النهاية ، اعترف النائب التانى لناخب بافاريا. بعدين ، عقد الناخبان ميثاق للعمل كنائب مشترك ، لكن البرلمان الامبراطورى رفض الاتفاقية. سنة 1711 ، فى الوقت نفسه كان ناخب بافاريا تحت حظر الامبراطورية ، عمل الناخب بالاتين تانى كنائب ، لكن ابن عمه أعيد لمنصبه بعد استعادته بعد 3 سنين . سنة 1745 ، اتفق الاثنين على التناوب كنائبين ، مع بداية بافاريا أولاً. أيد النظام الغذائى الامبراطورى ده الترتيب سنة 1752. سنة 1777 ، حُسم السؤال لما ورث الناخب بالاتين بافاريا. فى الكتير من المناسبات ، بس ، ماكانش هناك فترة خلو العرش ، حيث تم انتخاب ملك جديد فى حياة الامبراطور السابق.

خدمت فرانكفورت بانتظام كموقع للانتخابات من القرن الخمستاشر ، لكن اتعملت الانتخابات كمان فى كولونيا (1531) ، ريغنسبورغ (1575 و 1636) ، و أوغسبورغ (1653 و 1690). ممكن للناخب الظهور شخصى أو يمكنه تعيين ناخب آخر كوكيل له. فى كثير من الأحيان ، تم ارسال جناح انتخابى أو سفارة للادلاء بأصواتهم ؛ تم دخلق من أوراق اعتماد دول الممثلين على ايد رئيس أساقفة ماينز ، اللى ترأس الحفل. جرت المداولات فى قاعة المدينة ، لكن التصويت تم فى الكاتدرائية. فى فرانكفورت ، كنيسة انتخابية خاصة ، أو Wahlkapelle ، كانت تستخدم فى الانتخابات. فى ظل حكم الثور الذهبى ، كانت أغلبية الناخبين كافية لانتخاب ملك ، و كان بامكان كل ناخب الادلاء بصوت واحد بس. كان الناخبين أحرار فى التصويت لمن يرضون (بما فى ذلك أنفسهم) ، لكن اعتبارات العيله الحاكمة لعبت دور كبير فى الاختيار.

قام الناخبين بصياغة استمارة Wahlkapitulation ، أو الاستسلام الانتخابى ، اللى تم تقديمه لالملك المنتخب. ممكن وصف الاستسلام بأنه عقد بين الأمراء والملك ، حيث يتنازل الأخير عن الحقوق والصلاحيات للناخبين والأمراء التانيين. بمجرد أن أقسم الفرد على الالتزام بالاستسلام الانتخابى ، تولى منصب ملك الرومان. فى القرنين العاشر والحداشر ، فى الغالب كان الأمراء يتصرفون بس لتأكيد الخلافة الوراثية فى السلالة الأوتونية السكسونية وسلالة ساليان الفرانكونية. لكن مع التكوين الفعلى لطبقة الأمير والناخب ، بقت الانتخابات اكتر انفتاح ، بدايه من انتخاب لوثر التانى سنة 1125. تمكنت سلالة Staufen من انتخاب أبنائها رسمى فى حياة آبائهم بالتقريب كاجراء شكلي. بعد انتهاء دى السطور بالانقراض ، ابتدا الناخبين فى انتخاب ملوك من عائلات مختلفة لحد لا يستقر العرش تانى فى سلالة واحدة.

لمدة قرنين من الزمان ، كان النظام الملكى اختيارى من الناحية النظرية والعملية ؛ بس ، لم يدم الترتيب ، حيث تمكن آل هابسبورج القوى من تأمين الخلافة جوه سلالتهم فى القرن الخمستاشر . كان كل الملوك المنتخبين من سنة 1438 من أرشيدوق هابسبورج فى النمسا (و بعدين ملوك المجر وبوهيميا) لحد سنة 1740 ، لما ورثت الأرشيدوقية ست تدعى ماريا تيريزا ،و ده أشعل فتيل حرب الخلافة النمساوية . تم انتخاب ممثل عن آل فيتلسباخ لفترة قصيرة من الزمن ، لكن سنة 1745 ، بقا زوج ماريا تيريزا ، فرانسيس الأول من سلالة هابسبورج-لورين ، ملك. كان كل خلفائه من نفس العيلة. ومن بعدين ، بالنسبة للجزء الاكبر من تاريخ الامبراطورية ، كان دور الناخبين احتفالى لحد كبير.

مكاتب عليا[تعديل]

شغل كل ناخب "منصب أعلى للامبراطورية" ( Reichserzämter ) مشابه لمكتب مجلس الوزرا الحديث و كان عضو فى العيله الامبراطورية (الاحتفالية). الناخبين الروحيون التلاته هم رئيس الوزرا ( German: Erzkanzler ، Latin: Archicancellarius ): كان رئيس أساقفة ماينز رئيس أساقفة المانيا ، و كان رئيس أساقفة كولونيا رئيس أساقفة ايطاليا ، و كان رئيس أساقفة ترير رئيس أساقفة بورغوندي. الستة الباقون كانو ناخبين علمانيين ، تم منحهم زيادات فى دراعات همو ده يعكس وضعهم فى العيله. اتعرض دى التعزيزات اما كشارة داخلية ، كما فى حالة Arch-Steward ، و أمين الخزانة ، و Chamberlain - أو dexter ، كما فى حالة Arch-Marshal و Arch-Bannerbearer. أو ، كما فى حالة حامل الكأس ، تم دمج التعزيز فى شعار النبالة ، اللى اتحطه فى المخلب الأيمن للأسد البوهيمى الملكي.

زيادة المكتب الامبراطوري ألمانية لاتينى ناخب




[a] [b] [c]
القوس- النحاسي ارزموندشينك أرشيبينسيرنا ملك بوهيميا
القوس- ستيوارد



(أو قوس- Seneschal )
Erztruchseß أرشيدابيفر ناخب بالاتين لحد سنة 1623
ناخب بافاريا ، 1623-1706
ناخب بالاتين ، 1706-1714
ناخب بافاريا 1714-1806
رئيس الخزانة Erzschatzmeister أرشيثيسوراريوس ناخب بالاتين ، 1648-1706
ناخب هانوفر 1710-1714
ناخب بالاتين ، 1714-1777
ناخب هانوفر ، 1777-1806
القوس- مارشال ارزمارسشال أرخمارسكالوس ناخب ساكسونيا
القوس- تشامبرلين Erzkämmerer أرشيكاميراريوس ناخب براندنبورج
القوس- حامل الراية Erzbannerträger Archivexillarius ناخب هانوفر (1692-1710)
ناخب فورتمبيرغ (1803-1806) [3]
أسلحة ماكسيميليان ، دوق بافاريا ، رئيس ستيوارد والأمير المنتخب
The Arms of George III ، ملك بريطانيا العظمى و أيرلندا والناخب ( بعدين ملك) هانوفر

لما حل دوق بافاريا محل ناخب بالاتين سنة 1623 ، تولى منصب الأخير فى آرتش ستيوارد. لما اتمنح الكونت بالاتين مجموعة ناخبين جديدة ، تولى منصب أمين صندوق الامبراطورية. لما اتمنع دوق بافاريا سنة 1706 ، رجع الناخب بالاتين لمكتب Arch-Steward ، و سنة 1710 ، تمت ترقية ناخب هانوفر لمنصب رئيس الخزانة. تعقدت الأمور بسبب ترميم دوق بافاريا سنة 1714 ؛ استأنف ناخب بافاريا منصب Arch-Steward ، فى الوقت نفسه رجع الناخب Palatine لمنصب رئيس الخزانة ، وتم منح ناخب هانوفر منصب Archbannerbearer الجديد. بس ، استمر ناخبو هانوفر فى أن يتقال عليهم لقب أمناء الخزانة ، رغم أن الناخب بالاتين كان الشخص اللى مارس المنصب بالفعل لحد سنة 1777 ، لما ورث بافاريا والقيادة العليا. بعد سنة 1777 ، لم يتم اجراء أى تغييرات تانيه على العيله الامبراطورية ؛ تم التخطيط لمكاتب جديدة للناخبين المقبولين سنة 1803 ، لكن الامبراطورية ألغيت قبل ما يتم انشاؤها. بس ، ابتدا دوق فورتمبيرغ فى تبنى زخارف حامل القوس. كان يحق لكثير من كبار الظباط استخدام " التعزيزات " على شعارات النبالة ؛ ظهرت الزيادات المذكورة ، اللى كانت يعتبر علامات شرف خاصة ، فى نص دروع الناخبين (كما هو موضح فى الصورة أعلاه) فوق الشحنات التانيه (حسب الشعارات ، ظهرت الزيادات فى شكل انذارات ). استخدم Arch-Steward جولس أو الجرم السماوى أو (الجرم السماوى الذهبى على حقل أحمر). استخدم Arch-Marshal سيف السمور والأرجنت الاكتر تعقيدًا ، وهما سيفان فى سالتير جولس (سيفان أحمران مرتبان على شكل سالتير ، فى حقل أبيض و أسود). كان تكبير القوس-تشامبرلين صولجان أزرق سماوى أو (صولجان ذهبى على حقل أزرق) ، الخزانة القوسية كانت تاج شارلمان أور (تاج ذهبى على حقل أحمر). زى ما هو مذكور أعلاه ، نصب الناخب بالاتين وناخب هانوفر نفسيهما رئيس الخزانة من سنة 1714 لحد سنة 1777 ؛ فى الوقت ده ، استخدم كلا الناخبين الزيادات المقابلة. بس ، لم يستخدم المستشارون التلاته للقوس والحامل القوسى أى زيادات.

قام الناخبن بأداء واجباتهم الاحتفالية المرتبطة بمكاتبهم بس وقت التتويج ، حيث حملوا تاج وشعارات الامبراطورية. وبخلاف ذلك ، تم تمثيلهم على ايد أصحاب " المكاتب الوراثية للعيله " المقابلة. تم تمثيل Arch-Butler بواسطة كبير الخدم الوراثى ( Cupbearer ) ( كونت Althann ) ، و Arch-Seneschal بواسطة المضيف الوراثى ( كونت Waldburg ، اللى اعتمد اللقب فى اسمه باسم "Truchsess von Waldburg") ، أرش تشامبرلين على ايد تشامبرلين الوراثى ( كونت هوهنزولرن ) ، المارشال على ايد المارشال الوراثى ( كونت بابنهايم ) ، و أمين الخزانة على ايد أمين الخزانة الوراثية ( كونت سينزندورف ). بعد سنة 1803 ، قام دوق فورتمبيرغ بصفته حامل الراية بتخصيص عدد زبلن- أشهاوزن باعتباره حامل الراية الوراثي.

تاريخ[تعديل]

شعارات النبالة تمثل الناخبين السبعة الأصليين مع شخصية جرمانيا . كانت الألوان الأصلية حية. كان ثوب جرمانيا ذهبى مش بيج ، و كان اللون الأزرق الرمادى أرجوانى. كمان ، تم طلاء اللون البنى باللون الأحمر الزاهى والرمادى الباهت فى دراعات ساكسونيا كان أخضر لامع.

ابتدت الممارسة الألمانية لانتخاب الملوك لما شكلت القبائل الجرمانية القديمة تحالفات خاصة وانتخبت قادتها. تم اجراء الانتخابات بشكل غير منتظم على ايد الفرانكيين ، اللى خلفتهم فرنسا والامبراطورية الرومانية المقدسة . بقت الملكية الفرنسية وراثية فى النهاية ، لكن الأباطرة الرومان المقدسين فضلو انتقائيين ، على الأقل من الناحية النظرية ، رغم أن آل هابسبورج قدموا معظم الملوك اللاحقين. كل الرجال الأحرار مارسوا حق التصويت فى زى دى الانتخابات ، فقد اقتصر حق الاقتراع فى النهاية على الرجال البارزين فى المملكة. فى انتخاب لوثار التانى سنة 1125 ، اختار عدد قليل من النبلاء البارزين الملك بعدين قدموه لالأباطرة المتبقين للحصول على استحسانهم. بسرعه تمت تسوية حق اختيار الملك على مجموعة حصرية من الأمراء ، وتم التخلى عن اجراءات الحصول على موافقة النبلاء المتبقين. تم ذكر كلية الناخبين سنة 1152 ومرة تانيه سنة 1198. تركيبة الناخبين ساعتها مش واضحة ، لكن يبدو أنها تضمنت ممثلين عن الكنيسة ودوقات الدول الأربع فى المانيا : فرانكس ( دوقية فرانكونيا ) ، وشوابيان ( دوقية شوابيا ) ، وساكسون ( دوقية ساكسونيا ) والبافاريين ( دوقية بافاريا ).

1257 لحرب ال30 سنه[تعديل]

معروف أن المجمع الانتخابى كان موجود بحلول سنة 1152 ، لكن تكوينه مش معروف. تشير رسالة كتبها البابا أوربان الرابع سنة 1265 لأنه من فى " العرف السحيق " ، كان لسبعة أمراء الحق فى انتخاب الملك والامبراطور المستقبلي. كتب البابا أن الناخبين السبعة هم اللى صوتوا للتو فى انتخابات سنة 1257 ،و ده اتسبب فى انتخاب ملكين.

  • 3 ناخبين كنسيين:
  • رئيس أساقفة ماينز
  • رئيس أساقفة ترير
  • رئيس أساقفة كولونيا
  • 4 ناخبين علمانيين:
  • ملك بوهيميا
  • الكونت بالاتين لنهر الراين
  • دوق ساكسونيا
  • مرغريف براندنبورج

أشرف رؤساء الأساقفة التلاته على أرقى و أقوى الكراسى فى المانيا ، فى الوقت نفسه كان من المفترض أن يمثل ال 4 التانيين دوقات الدول الأربع. احتفظ الكونت بالاتين لنهر الراين بمعظم دوقية فرانكونيا السابقة بعد وفاة آخر دوق سنة 1039. بقا مارغريف براندنبورج ناخب لما تم حل دوقية شوابيا بعد قطع رأس آخر دوق شوابيا سنة 1268. احتفظت ساكسونيا ، لحد مع تقلص أراضيها ، بمكانتها البارزة. كان بالاتينات وبافاريا فى الأصل (من 1214) فى حوزة نفس الشخص ، لكن سنة 1253 ، تم تقسيمهما بين عضوين من عيلة فيتلسباخ . رفض الناخبين التانيين السماح لأميرين من نفس العيله الحاكمة بالحصول على حقوق انتخابية ، علشان كده نشأ تنافس ساخن بين الكونت بالاتين ودوق بافاريا حول من لازم يشغل مقعد ويتلسباخ.

فى ذلك ، أكد ملك بوهيميا ، اللى تولى المكتب الامبراطورى القديم لحامل القوس ، حقه فى المشاركة فى الانتخابات. فى بعض الأحيان كان يتم الطعن فيه على أساس أن مملكته ما كانتش ألمانية ، رغم أنه فى العاده ما يتم الاعتراف به ، بدل بافاريا اللى كانت فى النهاية مجرد خط أصغر من Wittelsbachs.[4] كان لاعلان Rhense الصادر سنة 1338 تأثير أن انتخاب غالبية الناخبين يمنح تلقائى اللقب الملكى والحكم على الامبراطورية ، دون تأكيد البابوي. حل الثور الذهبى سنة 1356 أخير الخلافات بين الناخبين. تحته ، كان رؤساء أساقفة ماينز وترير وكولونيا ، كمان ملك بوهيميا ، وكونت بالاتين من نهر الراين ، ودوق ساكسونيا ، ومارجريف براندنبورج ، من حقهم فى انتخاب الملك.

ظل تكوين الكلية دون تغيير لحد القرن السبعتاشر ، رغم أن ناخبى ساكسونيا قد تم نقلهم من الأقدم لالفرع الأصغر لعيلة Wettin سنة 1547 ، بعد حرب شمالكالديك .

حرب ال30 سنه لنابليون[تعديل]

تعرض الناخب بالاتين ، فريدريك الخامس ، سنة 1621 ، للحظر الامبراطورى بعد مشاركته فى الثورة البوهيمية (جزء من حرب الثلاثين سنه ). تم منح مقعد الناخب بالاتين لدوق بافاريا ، رئيس فرع صغير من عيلته. فى الأصل ، عقد الدوق الناخبين شخصى ، لكن بقا بعدين وراثى مع الدوقية. لما انتهت حرب الثلاثين سنه بصلح ويستفاليا سنة 1648 ، اتعمل جمهور ناخب جديد لكونت بلاتين نهر الراين. من أن احتفظ ناخب بافاريا بمقعده ، ارتفع عدد الناخبين لثمانية ؛ بقا خطى Wittelsbach دلوقتى منفصلين بما فيه الكفاية علشان مايشكلوش تهديد محتمل مشترك.

سنة 1685 ، تعطل التكوين الدينى لهيئة الناخبين  لما ورث فرع كاثوليكى من عيلة ويتلسباخ قصر بالاتينات. اتعمل جمهور بروتستانتى جديد  سنة  1692 لدوق برونزويك لونيبورغ ، اللى  بقا معروف باسم ناخب هانوفر (أكد النظام الغذائى الامبراطورى رسمى الخلق  سنة  1708). تحول ناخب ساكسونيا لالكاثوليكية  سنة  1697 لحد يصبح ملك لبولندا ، لكن لم ياتعمل ناخبين بروتستانت اضافيين.  رغم أن ناخب ساكسونيا كان كاثوليكى شخصى ، لكن الناخبين نفسهم فضلو بروتستانت رسمى ، و فضل الناخب زعيم للهيئة البروتستانتية فى الرايخستاغ .  سنة  1706 ، اتمنع ناخب بافاريا و رئيس أساقفة كولونيا فى حرب الخلافة الاسبانية ، لكن تمت استعادة كليهما  سنة  1714 بعد صلح بادن .  سنة  1777 ، انخفض عدد الناخبين ل8  لما ورث الناخب بالاتين بافاريا.

عدوان نابليون استلزم تغييرات كتير فى تكوين الكلية فى أوائل القرن التسعتاشر. وصلت معاهدة لونيفيل (1801) ، اللى تنازلت عن الأراضى الواقعة على الضفةالشمال لنهر الراين لفرنسا ، لالغاء رئيس أساقفة ترير وكولونيا ، ونقل اللى اتبقا من ناخب روحى من ماينز لريغنسبورغ . سنة 1803 ، اتعمل ناخبين لدوق فورتمبيرغ ، ومارجريف بادن ، ولاندغريف هيس-كاسل ، ودوق سالزبورغ ، وبكده يوصل العدد الاجمالى للناخبين لعشرة. لما ضمت النمسا سالزبورغ حسب معاهدة بريسبورغ (1805) ، نقل دوق سالزبورغ لدوقية فورتسبورغ الكبرى واحتفظ بناخبيه. بس ، ماكانش عند أى من الناخبين الجدد فرصة للادلاء بأصواتهم ، حيث تم الغاء الامبراطورية الرومانية المقدسة سنة 1806 ، ولم يتم تأكيد الناخبين الجدد على ايد الامبراطور. سنة 1788 ، ضغطت العيله الحاكمة فى سافوى للحصول على لقب انتخابي. كان طموحهم مدعوم على ايد براندنبورج بروسيا. بس ، بسرعه جعلت الثورة الفرنسية وحروب التحالف اللى بعد كده دى نقطة خلافية.

بعد الامبراطورية[تعديل]

بعد الغاء الامبراطورية الرومانية المقدسة فى اغسطس 1806 ، استمر الناخبين فى السيطرة على أراضيهم ، وحصل الكتير منهم على بطولات أعلى. نصب ناخبو بافاريا وفورتمبيرغ وساكسونيا نفسهم ملوك ، فى حين بقا ناخبو بادن وريغنسبورغ وفورتسبورغ الدوقات الكبرى . رغم ده ، احتفظ ناخب هيس-كاسل بلقب لا معنى له " ناخب هيسن " ، وبكده ميّز نفسه عن أمراء هيسيين التانيين ( دوق هيس الاكبر (دارمشتات) ولاندغريف هيس-هومبورغ ). بسرعه نفيه نابليون وضم كاسل لمملكة ويستفاليا ، هيا خليقة جديدة. ظل ملك بريطانيا العظمى فى حالة حرب مع نابليون واستمر فى اختيار نفسه ناخب هانوفر ، فى الوقت نفسه استمرت حكومة هانوفر فى الشغل فى لندن.

وافق مؤتمر ڤيينا على ناخبى بافاريا وفورتمبيرغ وساكسونيا كملوك ، مع الدوقات الكبرى اللى اتنشأت جديد (أقل من دوقات فورتسبورغ وفرانكفورت . أخير انضم ناخب هانوفر لزملاته الناخبين باعلان نفسه ملك هانوفر . حاول ناخب هيس اللى تم ترميمه ، و هو من ابداع نابليون ، الاعتراف به كملك تشاتى . بس ، رفضت القوى الأوروبية الاعتراف بده اللقب فى مؤتمر ايكس لا شابيل (1818) وبدل ذلك حطته مع الدوقات الكبرى على أنه "صاحب السمو الملكي". ايمان من ناخب هيس-كاسل بأن لقب الأمير المنتخب يتفوق فى الكرامة على لقب الدوق الاكبر ، فقد اختار أن يظل ناخب ، رغم عدم وجود امبراطور رومانى مقدس ليتم انتخابه. فضلت هيس-كاسل الناخب الوحيد فى المانيا لحد سنة 1866 ، لما دعمت البلاد الجانب الخاسر فى الحرب النمساوية البروسية وتم استيعابها فى بروسيا.

روحى[تعديل]

علمانى[تعديل]

  • كان ملك بوهيميا ، اللى كان كمان حاكم لأراضى الدايرة النمساوية (فى الأساس باسم أرشيدوق النمسا ) وملك المجر من سنة 1526 ، من الروم الكاثوليك. كانت الاستثناءات هيا جورج بوديبرادى ( هوسيت ، 1457–1471) وفريدريك الأول ( مُصلح ، 1619–1620).
  • كان مارغاف براندنبورج ، اللى كان كمان دوق بروسيا من سنة 1618 ، وملك بروسيا من سنة 1701 ، وملك بروسيا من سنة 1772 ، من الروم الكاثوليك لحد سنة 1539 ، بعدين اللوثرية لحد سنة 1613 ، بعدين تم اصلاحه لحد نهاية الامبراطورية.
  • كان الكونت بالاتين لنهر الراين كاثوليكى رومانى لحد تلاتينات القرن الخمستاشر ، بعدين اللوثرية لحد سنة 1559 ، بعدين تم اصلاحه لحد سنة 1575 ، بعدين تم اصلاحه تانى لحد سنة 1583 ، بعدين تم اصلاحه تانى لحد سنة 1623 ، لما فقدت بافاريا الكرامة الانتخابية.
  • كان دوق ساكسونيا من الروم الكاثوليك لحد سنة 1525 ، بعدين اللوثرية لحد سنة 1697 ، بعدين الروم الكاثوليك مرة تانيه.

أضيفت فى القرن السبعتاشر[تعديل]

أضيفت فى القرن التسعتاشر[تعديل]

علامات المكتب[تعديل]

دراعات انتخابية[تعديل]

معاطف نبالة ناخبى الأمير تحيط بالامبراطور الرومانى المقدس ؛ من أعلام كتاب يعقوب كوبل (1545). من الشمال لاليمين: كولونيا ، بوهيميا ، براندنبورج ، ساكسونيا ، بالاتينات ، ترير ، ماينز

دراعات الدولة لكل ناخب امبراطوري. تظهر شعارات المكاتب الامبراطورية العليا على الأسلحة المناسبة.

كان الامبراطور ماكسيميليان محاط بدروع الناخبين

3 ناخبين روحيين (رؤساء أساقفة): تم ضم ال3 بواسطة قوى مختلفة من فى الوساطة الألمانية سنة 1803.

4 ناخبين علمانيين:

تمت اضافة ناخبين فى القرن السبعتاشر:

اضافات نابليون[تعديل]

لما شن نابليون حرب على اوروبا ، بين 1803 و 1806 ، تمت محاولة اجراء التغييرات اللى بعد كده على دستور الامبراطورية الرومانية المقدسة لحد انهيار الامبراطورية. باستمدح الأمير فورتمبيرغ ، اللى ورث منصبه بالفعل ، لم يُمنح الناخبين زيادات أو مناصب رفيعة فى العيله الامبراطورية.[5]

ناخبين[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Precedence among Nations". www.heraldica.org. Retrieved 2020-04-26.
  2. Even a small Free Imperial City such as Schwäbisch Gmünd had been granted the Privilegium de non appellando in 1475. Cf. Kaiser Friedrich III.: Privilegium de non appellando für Schwäbisch Gmünd, 1475
  3. “The Holy Roman Empire,” Heraldica
  4. Wolf, Armin (2020-04-23). "Electors". Historisches Lexikon Bayerns. Archived from the original on 2021-11-05. Retrieved 2022-05-16.
  5. "the Holy Roman Empire". www.heraldica.org. Retrieved 2023-05-17.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Electors of the Holy Roman Empire after 1356


المرجع غلط: <ref> فى تاجز موجوده لمجموعه اسمها "lower-alpha", بس مافيش مقابلها تاجز <references group="lower-alpha"/> اتلقت