الحركه الديموقراطيه البرازيليه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الحركه الديموقراطيه البرازيليه
 

البلد
البرازيل   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
تاريخ التأسيس 15 يناير 1980  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
قائد الحزب باليا روسى   تعديل قيمة خاصية الريس (P488) في ويكي بيانات
عدد الاعضاء
المقر الرئيسى برازيليا   تعديل قيمة خاصية موقع المقر الرئيس (P159) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

الحركه الديموقراطيه البرازيليه ( Portuguese , MDB ) هو حزب سياسى برازيلي. يعتبر " حزب الخيمة الكبيرة " و هو واحد من الأحزاب اللى تتمتع باكبر تمثيل فى كل اماكن الأراضى الوطنية، مع اكبر عدد من أعضاء مجلس الشيوخ ورؤساء البلديات و أعضاء مجالس المدن ، [1][2][3] دايما ما بيشكلو أ جزء كبير من المؤتمر الوطنى من سنة 1988، كما يضم اكبر عدد من المنتسبين، حيث بلغ عددهم 2,043,709 عضو من يوليه 2023.[4] فى الأصل، اتأسس MDB سنة 1965 كجزء من نظام الحزبين اللى فرضته الدكتاتورية العسكرية البرازيلية ،و ده يوفر معارضة رسمية، إذا تم السيطرة عليها. مع الانفتاح السياسي، سنة 1980، أنشأ الأعضاء السابقون فى MDB البرازيلى حزب الحركه الديموقراطيه البرازيليه ( Portuguese ، PMDB )، الاسم اللى كان معروف لحد سنة 2018.[5] كان حزب الرؤساء السابقين للبرازيل تانكريدو نيفيس وخوسيه سارنى وإيتامار فرانكو وميشيل تامر ، كما قدم الدعم لحكومات فرناندو هنريكى كاردوسو ولويز إيناسيو لولا دا سيلفا وديلما روسيف ، فضل عن الدعم غير الرسمى للحكومة. جايير بولسونارو .[6] و بعد إعادة الديمقراطية فى البرازيل، بقا MDB حزباً كبيراً لا يملك برنامجاً إيديولوجى واضحاً، ويسعى لضم اعضاء كتير من مختلف المواقف ومجموعات المصالح المختلفة تحت جناحه.[7] على ده النحو، تم انتقاد بنك MDB واتهامه بأنه "حزب فسيولوجي" محسوبى ، [7][8][9] يهدف لضمان القرب من السلطة التنفيذية علشان ضمان المزايا والسماح لهم بتوزيع الامتيازات من خلال الشبكات الزبائنية .[8][9] و ظهر ذلك من خلال الدعم اللى قدمته الكتير من الأحزاب الحاكمة من بداية الجمهورية البرازيلية السادسة .[7][8] على ده النحو، يعتبر MDB واحد من الأعضاء الأساسيين فى السنتراو .[10]

تاريخ[تعديل]

ملصق احتفال بالذكرى الثامنة والأربعين لتأسيس الحزب (2014)
شعار الحركه الديموقراطيه البرازيليه ، 1965-1979
المؤتمر العام لبنك التنمية الفلسطينى 2014

فى ظل الحكم العسكرى من سنة 1965 لسنة 1979، كان عند البرازيل نظام حزبين مطبق قانونيا، تجمع أنصار النظام تحت مظلة حزب تحالف التجديد الوطنى (ARENA)، و كانت المعارضة الرسمية تشكل MDB. فى الأساس، كان MDB يتألف تقريباً من كل أعضاء حزب العمل البرازيلى والهيئة الرئيسية للحزب الديمقراطى الاجتماعى . خلال القسم الأعظم من العقد ونصف العقد الاولانى من عمر الدكتاتورية العسكرية، كان التحالف الجمهورى الوطنى يتمتع بأغلبية كبيرة فى المجالس التشريعية الفيدرالية ومجالس الولايات، و كان بنك التنمية متعدد الأطراف عاجزاً فعلى. وبما أن الرئيس تم انتخابه بشكل مش مباشر على ايد الكونجرس، فمن غير الممكن هزيمة مرشح التحالف الجمهورى الوطنى - اللى تم اختياره على ايد القيادة العسكرية العليا -. ولم يقدم MDB لحد مرشحين فى الانتخابات الأولى بعد الانقلاب، فى 1966 و 1969. ورغم أن MDB تقدم بمرشحين للرئاسة فى 1974 و 1978، إلا أنهم تعرضو لهزيمة ساحقة. من سنة 1979، أعيد تقديم التعددية الحزبية لالبرازيل على ايد الحكومة العسكرية. تم السماح لعدد محدود من الأحزاب وتم حل الحزبين الأصليين رسمى، و بقا ARENA معروف رسمى باسم الحزب الاجتماعى الديمقراطى (PDS). غادر الكتير من MDB لالكتير من أحزاب المعارضة الجديدة زى حزب العمل الديمقراطى (PDT)، وحزب العمل البرازيلى (PTB) وحزب العمال (PT). ورغم أن البلاد كانت فى طريقها لإعادة الديمقراطية، فقد سعت الحكومة العسكرية لإضعاف خليفة MDB فى المستقبل من خلال المطالبة بأن تضع الأحزاب الجديدة كلمة "حزب" فى تسمياتها الرسمية، الأمر اللى اضطرها بالتالى لتغيير علامتها التجارية.[11] أرجعت المجموعة اللى فضلت تنظيم MDB القديم باسم حزب الحركة الديمقراطية البرازيلية ( Portuguese  ; بى إم دى بي).

MDB كان حزب خيمة كبير يوحد تقريباً كل معارضى الدكتاتورية العسكرية. وعلى ده النحو، كانت تضم عناصر تتراوح بين مختلف الطيف السياسي. كان عند PMDB شخصية مماثلة لسلفه، بما فيها مجموعة من السياسيين من المحافظين زى خوسيه سارنى للليبراليين زى بيدرو سيمون ، واليساريين زى روبرتو ريكياو ، والشعبويين زى إيريس ريسندى ، والقوميين زى أوريستيس كويرسيا وحركة حرب العصابات السابقة MR-8 . و سنة 1985، كسب زعيم الحزب تانكريدو نيفيس بالانتخابات الرئاسية، لكنه توفى قبل توليه منصبه. بقا نائبه خوسيه سارنى ، اللى انضم مؤخر لالحزب بعد انشقاقه عن الجناح السياسى للجيش، رئيسًا، وخدم لحد سنة 1990. ولحد سنة 2016، كان الرئيس الوحيد للبرازيل اللى ينتمى لالحزب. وفى الانتخابات الرئاسية الأخيرة، لم يقدم الحزب مرشحين خاصين به، مفضل التركيز على انتخابات الكونجرس وحكام الولايات.

وفى الانتخابات التشريعية اللى جرت فى 6 اكتوبر 2002 ، كسب الحزب بـ 74 كرسى من أصل 513 كرسى فى مجلس النواب و 19 كرسى من أصل 81 فى مجلس الشيوخ، ده يخلليه واحد من اكبر الأحزاب فى البرازيل. الحزب قرر عدم إطلاق مرشح للانتخابات الرئاسية سنة 2006 لحد يكون حراً فى الانضمام لأى ائتلاف فى الولايات. وبموجب القانون الانتخابى البرازيلى آنذاك، ماكانش بوسع الأحزاب اللى تقدم مرشحين للرئاسة أن تشكل تحالفات على مستوى الولايات تختلف على المستوى الوطنى (تم إلغاء ده المعيار بعد كده ). وفى انتخابات الكونجرس فى اكتوبر 2006، كسب الحزب بـ 89 كرسى من أصل 513 فى مجلس النواب، علشان يكون اكبر حزب فيه. وفى مجلس الشيوخ، اخد 15 كرسى من أصل 81 بعد تجديد ثلثه، علشان يكون تالت اكبر حزب. كسب PMDB كمان 7 انتخابات حكام ولايات فى نفس الانتخابات. سنة 2010 ، حقق الحزب مكاسب فى مجلس الشيوخ، حيث كسب بـ 16 كرسى من الكراسى المنتخبة علشان يكون المجموع 20 كرسى. و ضعف لحد ما فى الانتخابات التانيه، كسب 79 كرسى فى مجلس النواب ( بقا تانى اكبر حزب) و كسب بمنصب حكام الولايات فى خمس ولايات.

ومن أعضاء PMDB البارزين: واندرلى سيلفا ، تانكريدو نيفيس ، يوليسيس غيمارايش ، إيتامار فرانكو ، أوريستس كيرسيا ، ميشيل تامر، أنتونى جاروتينيو ، خوسيه سارنى ، رينان كالهيروس ، بيدرو سيمون، روبرتو ريكياو ، جيرمانو ريجوتو ، باولو سكاف ، رامز تيبت، مارسيلو فورتونا، إيريس ريزيندى وماجيتو فيليلا. فى 29 مارس 2016، أعلنت الحركة أنها ستترك الائتلاف مع حزب العمال بعد اتهامات ضد الرئيسة ديلما روسيف والرئيس السابق لويس إيناسيو لولا دا سيلفا بالفساد. دعمت PMDB عملية عزل ديلما روسيف . بعد بدء عملية المساءلة، شكل نائب الرئيس ميشيل تامر حكومة ائتلافية ليبرالية جديدة من يمين الوسط مع الحزب الاشتراكى الديمقراطى و أحزاب تانيه. تم تأكيده كرئيس حيث تمت إقالة ديلما من منصبها بشكل دائم على ايد مجلس الشيوخ فى 31 اغسطس 2016، وبكده بقا تانى رئيس برازيلى ينحدر من PMDB.

فى 19 ديسمبر 2017، رجع الحزب لاسمه السابق، الحركة الديمقراطية البرازيلية ( Portuguese ، MDB). واعتبرت دى الخطوة يعتبر محاولة لتجديد هوية الحزب. بقت الحروف الأولى من اسم PMDB مرتبطة بالفساد والمحسوبية، فى حين ارتبط الاختصار الأصلى بالنضال علشان الديمقراطية ، حسب لزعيم الحزب، روميرو جوكا . أعلن الحزب عن برنامج يعتمد على الليبرالية الاقتصادية والمحافظة المالية وزيادة الانفتاح على قطاعات المجتمع المدنى زى الإنجيليين ودعاة حماية البيئة. كما أوضح الحزب أنه سيعطى الأولوية للبرلمانيين اللى يتفقون مع المواقف الجديدة للحزب، و هو ما فسره الكثيرون على أنه تحذير من أن البرلمانيين المتمردين، و بالخصوص السيناتور من بارانا، روبرتو ريكياو، يرتبطون بقوة باليسار القومى البرازيلي. ( اللى ترك الحزب فى الاخر فى صيف سنة 2021 وانضم فى النهاية لحزب العمال )، وحتى رينان كالهيروس ، رئيس مجلس الشيوخ الفيدرالى ، اللى يعتبر من أقوى الشخصيات فى السياسة البرازيلية، لكنه لا يظهر سوى القليل من التوافق مع ويمكن استبعاد حكومة تامر ومقترحات الليبرالية الاقتصادية من الحزب. وقبل شوية أيام، تم طرد السيناتور كاتيا أبرو من توكانتينز من الحزب لدعمها للمعارضة، و بالخصوص لموقفها الثابت ضد إصلاح نظام التقاعد، باعتباره تحالف مع حزب العمال اللى كانت متحالفة معه فى ولاية ديلما روسيف. .

الأيديولوجيا[تعديل]

تم تأسيس MDB الأصلى كحركة قانونية ومدنية معارضة للحكومة العسكرية البرازيلية . بدون برنامج واضح باستثناء إرساء الديمقراطية فى البلاد، كان الحزب مظلة لمعارضى النظام العسكري، بدايه من المحافظين الليبراليين والديمقراطيين المسيحيين من أحزاب زى الحزب الديمقراطى المسيحى والحزب الديمقراطى الاجتماعى لالعمال السابقين والاشتراكيين والشيوعيين، من حزب العمل البرازيلي. الحزب الاشتراكى البرازيلى والحزب الشيوعى البرازيلى . مع إعادة الديمقراطية، ترك الكتير من الوسطيين واليساريين الحزب وانضموا لأحزاب تانيه ذات إيديولوجيات اكتر اتساقًا.

انفصل كتير من الديمقراطيين المسيحيين والليبراليين الاجتماعيين والديمقراطيين الاشتراكيين عن الحزب سنة 1988 لتشكيل الحزب الديمقراطى الاجتماعى البرازيلى بقيادة ماريو كوفاس وفرناندو هنريك كاردوسو وخوسيه سيرا وفرانكو مونتورو . خرج أعضاء تانيين من حزب PMDB من الحزب لأحزاب يسارية اكتر رسوخ ، زى التجسيد الجديد للحزب الاشتراكى البرازيلى ، والحزب الشيوعى البرازيلى ، وحزب العمل الديمقراطى . سنة 2009، تخلى عنه القسم اليسارى الأخير فى الحزب وشكل حزب الوطن الحر ، و هو حزب يسارى متطرف ينحدر من حرب العصابات MR-8 . بس، بقى بعض اليساريين الأقوياء، زى السيناتور روبرتو ريكياو ، فى الحزب، لكنهم اكتر عزلة و أقل قوة (سيترك ريكياو الحزب كمان فى النهاية فى يوليه 2021). سياسيين أقوياء تانيين جوه الحزب، زى حاكم ريو دى جانيرو السابق سيرجيو كابرال فيلهو والسيناتور رينان كالهيروس ، أسسوا موقف سياسى محايدًا، وصفه النقاد ساعات بأنه " فسيولوجى ". خسارة الشمال كانت قوية، تم استبدال مواقف اللى غادرو بمنشقين من أحزاب الوسط ويسار الوسط وحتى اليمين، اللى انضموا لتجنب السقوط من السلطة (حيث مافيش مرشحون مستقلون). السماح له بالترشح فى الانتخابات فى البرازيل) و/أو خسارة الخلافات مع قيادة الحزب المحلى أو الوطني. أدى ده الاستبدال لتغيير طابع الحزب من حزب شامل لحزب وسطى ذو ميل واضح ليمين الوسط. ونفى الحزب طابع يمين الوسط أو أى التزام صارم بأى أيديولوجية سياسية. ويؤكد الحزب أنه حزب مفتوح لأى وجميع البرازيليين الملتزمين بالديمقراطية.

برنامج الحزب من سنة 2015 يعتمد على وثيقة "الجسر لالمستقبل" اللى تتضمن تفاصيل التدابير الواجب اتخاذها لتحديث البرازيل، بما فيها إصلاح قانون العمل، و إصلاح نظام التقاعد، وخصخصة بعض الشركات العامة وتقليص بعض الحقوق الاجتماعية. .[12]

اعضاء[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Senadores em Exercício - Senado Federal". www25.senado.leg.br. Retrieved 2022-10-13.
  2. "PATRI". datapedia.info. Retrieved 2022-10-13.
  3. "DEM, PP e PSD aumentam número de vereadores no Brasil; MDB, PT, PSDB, PDT e PSB registram redução". G1 (in البرتغالية البرازيلية). 17 November 2020. Retrieved 2022-10-13.
  4. "Estatísticas do eleitorado – Eleitores filiados". Archived from the original on 11 July 2014. Retrieved 13 October 2022.
  5. "Aprovada mudança do nome do Partido do Movimento Democrático Brasileiro (PMDB)". Tribunal Superior Eleitoral.
  6. "Radar do Congresso". radar.congressoemfoco.com.br (in البرتغالية البرازيلية). Retrieved 2022-10-13.
  7. أ ب ت Wells, Miriam. "Meet the Kingmakers of Brasilia". Foreign Policy (in الإنجليزية الأمريكية). Retrieved 2022-10-14.
  8. أ ب ت Benites, Talita Bedinelli, Afonso (2017-12-19). "PMDB volta a se chamar MDB: retorno ao passado para aplacar crise de imagem". El País Brasil (in البرتغالية البرازيلية). Retrieved 2022-10-13.{{cite web}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  9. أ ب "Centrão vive quarta encarnação, agora restrito ao fisiologismo". O Globo (in البرتغالية البرازيلية). 2018-07-29. Retrieved 2022-10-13.
  10. "Pouco ou nada separa o MDB dos demais partidos do Centrão | Noblat". VEJA (in البرتغالية البرازيلية). Retrieved 2022-11-02.
  11. Brasil, CPDOC-Centro de Pesquisa e Documentação História Contemporânea do. "PARTIDO DO MOVIMENTO DEMOCRATICO BRASILEIRO (PMDB)". CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (in البرتغالية البرازيلية). Retrieved 2022-10-29.
  12. "Bolsonarism without Bolsonaro for Brazil?". December 2021.

قالب:Brazil political parties