ديموقراطيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ديموقراطيه
 

بيتكون من رئيس  تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات
عكسه اوتوقراطيه  تعديل قيمة خاصية العكس (P461) في ويكي بيانات
الدول اللى لونها اخف فيها ديموقراطيه اكتر ، و اللى رمادى مفيش معلومات
اقل انظمه بتتغير هى قطر و السعوديه.

الديموقراطيه ( يونانى: δημοκρατία ، انجليزى: Democracy )، مفهوم سياسى قديم بدا ايام المدينه-الدوله فى اتينا القديمه. وكان ده فى القرن الخامس قبل الميلاد ، و الكلمه دى بتتكون من كلمتين يونانيين وهما: " ديموس δῆμος " و " كراتوس κράτος ". كلمة ديموس معناها الشعب ، وكلمة كراتوس معناها سلطه ، فيبقى معنى كلمة ديموقراطيه : سلطة الشعب و بكده هى عكس استبداد فرد او جماعه معينه دينيه او عرقيه او غيرها بالسلطه.

النظام الديموقراطى بمفهومه الغربى بيعتمد بشكل كبير على اللى كان موجود فى اتينا القديمه فى اليونان اللى كان النظام الديموقراطى فيها بيتشكل من حاجتين مختلفين عن بعض ، الاولانيه : عباره عن مجلس بيتكون من حوالى 500 عضو بياخدوا الافكار التشريعيه اللى المواطنين بيقدموها وبعدين يجهزوها على شكل مشروعات قوانين. و التانيه: عباره عن جمعيه من المواطنين ، وده كان نوع من الديموقراطيه المباشره. وكان المواطنين الاتينيين LES CITOYENS ليهم الحق فى الكلمه و التصويت قدام الجمعيه دى اللى كان اسمها اكليزيا ECCLESIA.

مع الوقت ، اتطورت الديموقراطيه وظهرت بشكلها الموجود دلوقتى فى اواخر القرن التمنتاشر و بدايات القرن التسعتاشر.

بطبيعة الحال النظام الديمقراطى مضاد للنظام الديكتاتورى القايم على حكم استبدادى بيقوم بيه فرد او جماعه زى ما كان فى نظام النازى فى المانيا و فى النظام الناصرى فى مصر و النظم الدينيه فى العصور الوسطى و العصر الحديث.

ديموقراطية حديثة[تعديل]

تبتدي البلاد الجديدة بتأسيس نظام ديموقراطيتها على اساس الدستور اللذي بيحدد :

1. مدة خدمة الرئيس ، اربع سنين او خمسة ، قابلة للمد مرة واحدة.

2. نظام واستقلال محكمة دستورية عليا ، تراعي التمشي مع الدستور ، و تعود ليها الوزارة والبرلمان فى حالة الخلاف على قانون جديد من القوانين المدنية .

3. استقلالية القضاء ، وان يكون الجميع فعلا قدام القانون سواء ، من الوزير الى أصغر مواطن عادي .

4. استقلالية الصحافة ، وتعددية وسائل الإعلام لحد لا تسيطر جهة على تعريف الجمهور بالامور .

5. نقطة غير صحيحة

6 . احزاب تقوم بإقناع الجمهور ببرنامج اصلاحاتها ، وبحسب أغلبية اعضاء الحزب فى البرلمان ممكن تكوين الحكومة ، و تكون حكومة تآلف بين حزبين او تلاتة للحصول على اكتر من نصف مقاعد البرلمان ،

7. تحديد عدد الاحزاب بوسيلة نسبة ادنى (مثلا 5%) لدخول البرلمان ، ده يحث الاحزاب أن تكون واضحة فى مبادئها وواضحة فى برنامجها ، تمويل الاحزاب من الدولة ويكون نصيبها بحسب نسبة انتخابها من المواطنين . (زيادة عدد الاحزاب تضيع قدرة المعارضة فى البرلمان ) .

8. البوليس "فى خدمة الشعب" ويتبع وزارة الداخلية ، ووزير الداخلية مسؤول عن عملها امام البرلمان وقدام رئيس الوزارة. القبض على المشتبه به لا بد وان يكون بأمر قضائي ، ولمدة ايام قليلة تحت دخليق . و لازم ابلاغ اهله وتعريفهم بمكان حجزه فى 24 ساعة ، كمان ان ممكن لأهله زيارته لمنع سوء المعاملة فى الحجز. و "من حق " المشتبه فيه الاتصال بمحامي يدافع عنه . ممكن لأعضاء البرلمان استدعاء جلسة خاصة - ممكن أن تذاع فى التلفزيون مباشرة - وتقوم بسؤال الوزير .

9. تفعيل اتحادات العمال والنقابات واستقلاليتها بضمان الدستور .

10. الفن فى تنفيذ الديموقراطية هو تأليف دستور ينظم العلاقات بين المؤسسات التنفيذية الكبيرة فى البلد ب تراقب بعضها البعض باستقلالية ، ويكون لكل منها رقيبا يحاسبها على اساس منطوق الدستور .