احمد الزيات

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
إفرايم داڤيد الزيات

احمد الزيات راجل اعمال مصرى كان رئيس شركة بيرة الاهرام المصريه.

أحمد الزيات اتولِد بإسم "إفرايم داڤيد الزيات" ( 31 أغسطس 1962)، هو رجل أعمال ومربي خيول مصري، وصديق مقرب من جمال مبارك، ابن الرئيس السابق حسني مبارك. كان الزيات مالك شركة الأهرام للمشروبات، التي تحتكر صناعة البيرة في الشرق الأوسط، وتقدر ثروته بنحو 2 مليار دولار، وهو متوقف لنحو عشر سنوات، عن سداد قروض من البنوك المصرية قدرها 3 مليار جنيه.

حياته الشخصية[تعديل]

أحمد الزيات يهودي أرثوذكسي، منذ ميلاده. وهو متزوج من جوان ولديه أربع أطفال، آشلي، جستن، بنجامين، وإما. ويقيم في تينك، نيوجرسي (ضاحية مدينة نيويورك)، وله منزل فى القاهرة ولندن.

والزيات يهودي متدين، ومساهم سخي في القضايا اليهودية. تبرع الزيات بمبلغ 500.000 دولار لصالح مدرسة فريش، مدرسة أرثوذكسية حديثة في پاراموس. في 2001 كُرم هو وزوجته جوان من قبل معهد سيناء لذوي الاحتياجات الخاصة في تي‌نك، نيوجرسي من أجل أعمالهم الخيرية.

تربية الخيول[تعديل]

دخل الزيات مجال سباق الخيول في 2005، وفي 2008 أصبح الزيات من رواد ملاك الخيول في أمريكا الشمالية، وفي 2015 حاز الاسطبل الذي يملكه، اسطبل الزيات، على الترتيب الخامس في أمريكا الشمالية. كان اشترى شركة بيرة الاهرام المملوكة للدولة و بعدين باع جزء منها بعد 3 سنين لشركة هاينيكن الهولاندية للبيرة.

العائلة[تعديل]

أحمد علاء الزيات هو ابن علاء أحمد حسن الزيات وحفيد احمد حسن الزيات مؤسس مجلة الرسالة، وشقيق المهندس شريف الزيات العضو المنتدب لشركة القابضة المصرية الكويتية ورئيس مجلس الإدارة معتز الألفى.

منتجات وانشطة الشركه الرئيسية[تعديل]

  • مشروبات بيريل و فيروز
  • بيرة ستلا
  • بيرة سقارة
  • بيرة مايستر
  • بيرة هاينيكن
Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.