نثر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

النثر هوا نوع من انواع الكتابه اللى بتعتبر من اسهل و اعم انواع الادب الموجود فى اى لغه وده لسهولته و قربه من الحديث المرسل اللى النا س بتستخدمه فى الكلام العادى, النثر بيختلف عن الشعر بالتنوع الكبير فى الالحان و كمان مش بيلتزم بالقافيه ولا بالوزن. بساطته و بنيته الحره خلته الاستخدام الاعم فى الكتابه الموضوعيه و الجرايد والمجلات و حاجات تانيه كتير.

النثر الادبى ليه تعريفات كتيره لكن من اوضحها: التعبير عن الأفكار والعواطف والانفعالات بكلام جميل مش بيتقيد بالوزن ولا بالقافيه زى الشعر التقليدى, فهوا كلام بيعبر عن اللى جوه نفس الإنسان من أفكار وخواطر ومشاعر وانفعالات , والكلام ده بيستخدم لغه أدبيه وبيستخدم الخيال اللي بيولد صوره فنيه رائعه بتعبر عن اللى بيدور في فكر الإنسان.

الحاجات التي يختلف فيها النثر عن الشعر[تعديل]

- النثر ليس مقيد باوزان ولا بالقوافي.

- النثر له قدره اكبر من الشعر على عرض الأفكار والإقناع بالرأي.

- النثر له قدره كبيره على الجمع بين الفكره والعاطفه بتوازن دقيق جداً .

الحاجات اللى بيتفق فيها النثر مع الشعر[تعديل]

- الاتنين عباره عن تعبير عن الأفكار والمشاعر .

- الاتنين بيستخدموا اللغه بعنايه كبيره .

- الاتنين بيستخدموا الخيال والصوره الفنية لتوضيح المعنى وتزيينه .

أنواع النثر[تعديل]

- المقاله:المقالة نوع من الأدب، هي قطعة إنشائية، ذات طول معتدل تُكتب نثراً، وتُهتمُّ بالمظاهر الخارجية للموضوع بطريقة سهلةٍ سريعة، ولا تعنى إلا بالناحية التي تمسُّ الكاتب عن قرب. رأى النور في عصر النهضة الأوروبية، واتخذ مفهومه من محاولات التي أطلق عليها اسم Essais، و"الفصل" (صيد الخاطر) كما عرفه العرب أقدم رائد للمقالة في الآداب العالمية، ذلك أن الفصل في الأدب العربي قد ظهر قبل ظهور مقالات مونتاني إمام هذا الفن غير مدافع بين الأوروبيين، فقد ظهر فن المقالة لأول مرة في فرنسا سنة 1571م، ثم ظهر بعد ذلك ببضع عشرة سنة في كتابات فرانسيس بيكون، ثم أصبحت المقالة منذ ذلك الحين فناً إنكليزياً شائعاً بين قراء الإنكليزية مع سبق الفرنسيين إليه.


- الخطابه

- القصه

- المسرحيه

كل نوع من الانواع دول بيعتبر فن بذاته ليه قواعده و اصوله.

مصادر[تعديل]

تعريف النثر