مغامرات جوجو العجيبه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مغامرات جوجو العجيبه

 

البلد
اليابان   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
وصلات خارجية
الموقع الرسمي الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات


مغامرات جوجو العجيبه (باليابانى: ジョジョの奇妙な冒険) هيا سلسله مانجا يابانيه بتتكون من 9 اجزاء, من رسم وكتابه الفنان اليابانى هيروهيكو اراكى.[1][2][3] كان اول ظهور للمانجا لما اتنشرت فى مجله شونين جمب الاسبوعيه من سنة 1986 لحد 2004, بعدها فى سنة 2005 نقلت لمجله سينين شهريه اسمها الترا جمب.

مانجا مغامرات جوجو العجيبه تعتبر فى وقتنا الحالى دا هى تانى اكبر سلسله مانجا فى شويشا بمجموع يوصل لحد 118 ملجد, السلسله مقسمه لـ 9 اجزاء كل جزء بيحكى مغامره جديده لـ بطل جديد لقبه "جوجو".

ست حلقات اوفا اتنشرت اتقتبست فيهم الجزء التالت من المانجا من استديو A.P.P.P. اتنشرت فى سنة 1993 لحد 1994, و بعدها اقتبس نفس الاستديو الجزء الاول و التانى للمانجا فى سنة 2000 لحد 2002, كمان الاستديو المنتج انتج فلم سينمائى بيحكى قصه الجزء الاول فى سنة 2007.وفى سنة 2012 اعلن عن انمى من انتاج ديفيد برودكشن بدا عرضه على قناة طوكيو ام اكس مقتبس الجزء الاول و التانى من المانجا, بعدين عمل نفس الاستوديو جزء جديد للانمى مقتبس من الجزء التالت للمانجا و اتعرض فى سنة 2014 و2015 عشان اتقسم على جزئين, و فى سنة 2016 بدا عرض جزء جديد للانمى مقتبس من الجزء الرابع, وانتج الاستوديو انمى jojo golden wind مقتبس من الجزء الخامس للمانجا و اتعرض من سنة 2018 لحد 2019, واخر حاجه نزلت لانمى هوا jojo stone ocean مقتبس من الجزء السادس للمانجا و اتعرض سنة 2021 لحد 2022.

مانجا مغامرات جوجو العجيبه باعت 120 مليون طبعه, و عشان كدا بتعتبر واحده من احسن سلاسل المانجا مبيعا فى التاريخ.

القصه[تعديل]

جوجو الدم الوهمى - JOJO:Phantom Blood

هوا الجزء الاول من المانجا و القسم الاول من الجزء الاول للانمى بيتكلم عن صراع بين "جونثان جوستار" و اخوه بالتبني "ديو براندو" على ورث ابوهم "جورج جوستار" اللى كان يملك ثروة واراضي كتير ،و بعدها بفتره قدر ديو انه يسيطر على قناع غامض حوله لمصاص دماء و بقى عايز يسيطر بيه على العالم و جونثان بيحاول يمنعه و يتعلم قوى جديده من واحد اسمه زيبلى وبيساعده على هزيمه ديو.

جوجو اتجاه المعركه - JOJO:Battle Tendency

هوا الجزء التانى من المانجا و القسم التانى من الجزء الاول للانمى بتدور الاحداث سنة 1938 مع اقتراب الحرب العالميه التانيه و البطل الجديد جوزيف جوستار (اللى هوا حفيد جونثان جوستار) بينتقل هوا و جدته ايرينا من لندن لنيو يورك و فى نفس الوقت سبيدواجون (صديق جده جونثان) و ستريتس (واحد من صحاب زيبلى) بيلاقو اقنعه تانيه غير اللى اتكسر و تلات اشخاص محنطين (صناع الاقنعه) و بيقرر ستريتس انه ياخد ديو قدوه ليه و بيلبس القناع و يتحول لمصاص دماء و يروح يقتل جوزيف بس جوزيف بيهزمه و ستريتس بيقوله ان سبيدواجون عايش بس الجيش الالمانى النازى خدوه هو التماثيل الناس المحنطه و الالمان بيصحو واحد من المحطنين و بعدين باقى المحطنين بيصحو و بيبدا صراع بين جوزيف و المحنطين.

جوجو صليبيون ستاردست - JOJO:Stardust Crusaders

هوا الجزء التالت من المانجا و الجزء التالت من الانمى بيتكلم عن رجوع ديو مره تانيه و اكتشافه سهم بيكسبه قوه جديده اسمها الاستاند و بيحاول يسيطر على العالم بيه و باستخدام جسم جونثان اللى استحوذ عليه و بيحاول بطل الانمى جوتارو و جده جوزيف كسبو هما كمان القوه انهم يوصلوا لديو فى مصر عن طريق رحله طويله من اليابان لمصر عشان يقضو على ديو و عشان يقدر جوتارو انقاذ امه اللى ورثت قوه الاستاند زى باقى العيله بس جسمها مش مسحتمل القوه و بيساعدهم صديق جوزيف المصرى محمد عبدول انهم يوصلو لمصر و ديو بيحاول يوقفهم باستعمال عبيده اللى بيبعتهم ليهم و فى من العبيد دول اللى هيخلص من عبوديته و هينضم لجوتارو و جوزيف و عبدول زى كاكوين و بولناريف.

جوجو الالماسه لا تنكسر - JOJO:Diamond Is Unbreakable

هوا الجزء الرابع من المانجا و الانمى بتدور الاحداث سنة 1999, جوتارو اللى بيروح لـمدينه صغيره اسمها موريـو عشان يضور على قريبه جوسكى اللى يبقى ابن جوزيف الغير شرعى و بيحاول معاه يقوف سلسلة جرايم الاختفاء و القتل فى البلده و الاستحواذ على سهم الاستاندات و القضاء على المجرم كيرا يوشكاجى صاحب الاستاند القوى.

جوجو الريح الذهبيه - JOJO:Golden Wind

هوا الجزء الخامس من المانجا و الانمى و بيتكلم عن جورونو جوفانا الابن المزيج بين طموح و نبل جونثان وجشاعه ديو و هوا ابن ديو بعد ما اخذ جسم جونثان و بيحاول جورونو انه يبقى زعيم المافيا فى ايطاليا و يمنع تجاره المخدرات بمساعدة بوتشارتى.

جوجو المحيط الحجرى - JOJO:Stone Ocean

هوا الجزء السادس من المانجا و الانمى و بيتكلم عن جولين كوجو ابنه جوتارو كوجو تم اتهامها و سجنها ظلم بعد ما كانت راكبه العربيه مع حبيبها روميو اللى كان سايق و فجاه روميو يخبط واحد بالغلط و بعدها بتحاول جولين ترن على الاسعاف لكن روميو يوقفها خوف من ان الشرطه تقبض عليه و اقنعها انهم يخبو الجثه فى شنطة العربيه و يهربو لكن جولين بتتمسك و بيتم محاكمتها و حبيبها روميو بيخونها و بيعينلها محامى فاسد و بيتحكم بالحبس 15 سنه فى سجن جرين دولفن ستريت فى المستوى الرابع شديد الحراسه و بيحصل صراع بينها و بين راهب السجن الاب بوتشى على روح ابوها جوتارو اللى استحوذ عليها بوتشى بقوه ستانده.

جوجو سباق الكره الفولازيه - JOJO:Steel Ball Run

هوا الجزء السابع من المانجا و لسه متعملش منه انمى, بتدور الاحداث فى بعد او عالم مختلف عن المواسم السابقه و القصه بتتكلم عن جونى جوستار ورحلته و مغامراته مع جايرو زيبيلى فى سباق "ستييل بول رن."

جوجو جوجوليون - JOJO:JoJolion

هوا الجزء التامن من المانجا و لسه متعملش منه انمى, بيتكلم عن جوسكى (من نفس عالم الجزء السابع) وحياته و بيحاول معرفه هو مين و استرجاع ذكرياته مع ياسوهو هيروشى.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "Top 10 Shonen Jump Manga by All-Time Volume Sales". October 23, 2012. Retrieved October 16, 2013. {{cite web}}: Unknown parameter |deadurl= ignored (help)
  2. |title=New York Times Manga Best Seller List, July 31-August 6 |work=Anime News Network|date=2016-08-12 |accessdate=2016-08-12 |deadurl=no |archiveurl=https://web.archive.org/web/20160813132903/http://www.animenewsnetwork.com/news/2016-08-12/new-york-times-manga-best-seller-list-july-31-august-6/.105321 |archivedate=August 13, 2016 |df=mdy-all }} [https://web.archive.org/web/20170523105332/http://www.animenewsnetwork.com/news/2016-08-12/new-york-times-manga-best-seller-list-july-31-august-6/.105321 Archived 2017-05-23 at the Wayback Machine
  3. "コミックナタリー - 鳥山明、CLAMP、うすた京介ら「ジョジョ」描く別冊付録". Natalie.mu. September 19, 2012. Retrieved September 27, 2013. {{cite web}}: Unknown parameter |deadurl= ignored (help)
مغامرات جوجو العجيبه على مواقع التواصل الاجتماعى