انتقل إلى المحتوى

لوحات العربيات فى الامارات العربيه المتحده

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

لوحات تسجيل العربيات ف الامارات العربيه المتحده بتخضع لسلطة كل اماره من الامارات السبعه و لكل واحده منها تصميمها المخصوص و نظام ترقيمها.

اللوحات[تعديل]

كل امارة ليها تصميم لوحة تسجيل المركبات الخاص بيها.[1]

الامارة الصورة الوصف
امارة أبوظبى بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف أبوظبى على شريط أحمر على الجانب الشمال أو العلوى أو ب فيها واحد من الأرقام 1، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16 أو 17، 50 (لمُدة سنة). و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة عجمان بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف عجمان على واحد من الحروف H ،E ،D ،C ،B ،A. و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة دبى بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف دبى على واحد أو اتنين من الحروف من A الى Z على خلفيه بيضا و تتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة الفجيرة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف الفجيره على واحد من الحروف من A الى G أو T ،S ،R ،P ،M ،K على خلفيه بيضا و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة رأس الخيمة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف رأس الخيمة على واحد من الحروف Y ،V ،S ،N ،M ،K ،I ،D ،C ،A على خلفيه بيضا و ممكن فيها صوره قلعه و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.[2]
امارة الشارقة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف الشارق على واحد من الأرقام 1، 2، 3 على خلفيه برتقاليه أو بيضا و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة أم القيوين بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف أم القيوين على واحد من الحروف X ،I ،H ،G ،F ،E ،D ،C ،B ،A على خلفيه بيضا و ممكن فيها صوره قلعه و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.

المراجع[تعديل]

  1. "License Plates of United Arab Emirates". Archived from the original on 2018-10-04. Retrieved 2020-10-01.
  2. Get sporty car number plate by paying Dh500 - Khaleej Times Archived 2018-02-24 at the Wayback Machine