كنيسة النعمه الرسوليه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
كنيسة النعمه الرسوليه

كنيسه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

في سنة 1935 قام الراحل الأسقف/ غالى إبراهيم بتأسيس كنيسة النعمة الرسولية فى مدينة المنياـ جمهورية مصر العربية. ومنذ ذلك الوقت ابتدت الكنيسة فى النمو والانتشار فى أنحاء الجمهورية. وفي سنة 1940 أستقل مجمع النعمة عن مجمع كنائس النعمة الرسولية. وفي سنة 2006 يضم المجمع 28 كنيسة منتشرين فى أنحاء الجمهورية من الإسكندرية شمالاًلسوهاج جنوباً، وعدد أعضائه اكتر من 2000 عضو، وذلك بخلاف أطفال مدارس ال واحد من اللى يوصل تعدادها حوالى 1500 ولد وبنت فى مختلف الكنائس.

يقوم المجمع بتنظيم برنامج خاص للصلاة باسم الصلاة عبر الأثير عن طريق مجموعات فى كل مكان فى إنحاء الجمهورية. للمجمع خدمة نبذ تصدر من سنة 1963 (خلاصية ـ تعليمية ـ عقائدية ـ تبشيرية) وعلى مدار دى السنين كان لهذه الخدمة حصاد وعلى سبيل المثال وبالتحديد العام الماضي 2005 دى النبذ وصلتلسجن طرهلواحد من المساجين عن طريق مجهول وقام ده المسجون بمراسلة العنوان المطبوع على النبذة وهو عنوان المجمع معلن تأثير الكلمة فى حياته اللى أدتلالتغير بالكامل خلف القضبان.

يقوم المجمع بتعليم الكلمة عن طريق إرسال دروس بالمراسلة لكل من يشترك من كافة الأعمار والمستويات والكنائس بجميع طوايفها. يتم عقد لقاءات بالخصوص بالدارسين فى مناطق قريبة منهم لتوزيع الجوايز التشجيعية على يشترك فى دى الدروس. كما يتم عمل دورى كاس خاص للكنائس المشتركة فى دى الدراسات بقصد التشجيع والتحفيز للدراسة كلمة الله.