فتيشيه جنسيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
الفيتشيه الجنسيه للشخص البودوفيلى بتركز على الرجل.
تركيز الراجل على هدوم الستات الداخليه من انواع الفيتشيات الجنسيه.

الفتيشيه الجنسيه Sexual fetishism او الفتيشيه الايروتيكيه erotic fetishism هى احساس شخص بالتلذذ الجنسى من ادوات معينه أو مواقف معينه. الاداه أو الموقف بيتسمو فتيش fetish. الشخص المصاب بالفتيشيه بيتسمى فتيشيست fetishist. فى علم النفس و الطب النفسانى الفتيشيه الجنسيه بتعتبر داء مرضى بيسبب تفضيلات جنسيه بتضاعف اللذه الجنسيه لتحقيق علاقه جنسيه أحسن بين شخصين. مضاعفة الاحساس الجنسى عن طريق التركيز على أجزاء معينه من الجسم بتتسمى بارتياليزم partialism زى مثلاً البودوفيليا اللى فيها المصاب بيركز على الرجلين.

كلمة " فتيشيه " اتطورت من الكلمه البرتغاليه " فيتيسو feitiço " اللى معناها عمل سحرى spell ، و الكلمه البرتغالى نفسها جايه أصلاً من اللاتينى. الفتيش fetish كمصطلح انثروبولوجى معناه " الاعتقاد فى القوه السحريه الخارقه للطبيعه للجمادات " و بالذات الجمادات اللى بيصنعها السحارين للسيطره على الغير. مصطلح فتيشيه جنسيه استخدم لأول مره عن طريق عالم النفس الفرنساوى ألفريد بينيت Alfred Binet.

عادة المصابين بالفتيشيه الجنسيه رجاله هيتروسيكسواليين heterosexuals ميلهم الجنسى للستات بس ، و الادوات اللى بيركزو عليها اغلبها حاجات بتستخدمها الستات زى الكولوتات و السوتيانات و الجزم أم كعب عالى و الشرابات النايلون. فى الحاله دى بيركز الراجل مثلاً على هدوم الستات الداخليه و بيتلذذ جنسياً من الفرجه عليها أو لمسها أو شمها أو لحسها. بالنسبه للرجاله الهوموسيكسواليين homosexuals اللى ميلهم الجنسى للرجاله التركيز عادة بيكون على ادوات بيستخدمها الرجاله.

لو الفتيشيه الجنسيه سببت عيا نفسى للشخص أو بقت بتسيطر على حاجات مهمه فى حياته بتتشخص الفتيشيه كحالة بارافيليا محتاجه علاج ، لكن المصابين بالفتيشيه الجنسيه عادة بدل مابيعرضو نفسهم على اخصائى لعلاج حالتهم بيتمسكو بالحاله كوسيله للتلذذ الجنسى.

شوف كمان[تعديل]