فاسكون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
منطقة شعب الڤاسكون

الڤاسكون (اسپانى: Vascones; لاتينى: vasconum, المفرد vasco[1][2]) شعب عاش فى المنطقة اللى دلوقتى نافارا, والمناطق الشمالية الغربية من اراغون شمال شرق ووسط لاريوخا و بلاد الباسك و دول هم اللى سماهم الرومان ڤاسكون ومن المرجح أن تكون الڤاسكون أجداد شعب الباسك

الايبيريين[تعديل]

الايبيريين هم أول الشعوب اللى عاشو فى شبه الجزيرة الأيبيرية وهي المنطقة اللى دلوقتى نافارا, والمناطق الشمالية الغربية من اراغون شمال شرق ووسط لاريوخا و بلاد الباسك و دول هم اللى سماهم الرومان ڤاسكون ومن المرجح أن تكون الڤاسكون أجداد شعب الباسك. الفينيقيين والإغريق عاشو فى شبه الجزيرة الأيبيرية, لكن كان اتصالهم محدود مع الڤاسكون. الايبيريين كان ليهم سمات ثقافية محددة حسب المعايير الإثنوجرافية واللغوية و كان منهم شعب التوردانوس (اسپانى: turdetanos أو túrdulos), اللى عاشو فى أراضى مملكة تارتيسوس (اسپانى: Tartessos) القديمة. الكتابات عن الايبيريين بتوفر بيانات متناقضة في كتير من الأحيان. بين سنة 1200 قبل الميلاد و 800 قبل الميلاد فى عصر الحديد اتبلورت فى الشمال الغربى مجتمعات الكانتابريين اللى هم شعوب سلتيك شبه الجزيرة الايبيرية و يبدو ان اللى كانو عايشين في الجبال سماهم الرومان بالحروف اللاتيني ڤاسكون.

التوردانوس[تعديل]

التوردانوس كانو على اتصال مستمر مع قرطاج اليونانية المجاورة هيرودوت وصف التوردانوس بأنهم شعب اتمتع بتحضر فى ظل حكم الملك ارجانثونيوس اللى رحب بالمستعمرين فى القرن الخامس قبل الميلاد. التوردانوس كان عندهم قوانين مكتوبة واستخدمو السيلتيبريين Celtiberian المرتزقة لمواصلة حربهم ضد روما.

نوتات[تعديل]