سنمار

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

جزاء سنمار ده مثل بيحكى عن سخصية واحد كان اسمه سنمار و كان مهندس كبير جدا و كان غالبا رومانى (رومى عند نطق العرب) فطلب منه ملك عربى انه يبنى ليه قصر جميل فبالفعل بنى سنمار قصر الخورنق للملك و هوا على مسافة ميل شمال مدينة النجف و بعد لما خلص سنمار القصر فالملك و هوا بيتفرج على القصر مع سنمار بعد لما خلص القصر رماه الملك منه. و بترمز حكاية سنمار للخيانه و نكران الجميل.

  • و عموما حصل اختلافات كتيره عن شخصية سنمار و عن اصله سواء رومانى اوغير و هوا على اى حال مثل و اخف فى الفاظه من المثل المصرى اللى بيقول الكلب مايعضش الايد اللى تتمد ليه.
Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.