بينسيلين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
تركيب البينسيلين
فلمنج
مستشفى القديسة ماري، لندن
اعلانات البنسيلين انتشرت في الاربعينات

البينسيلين (R-C9H11N2O4S) هو مضاد حيوي بينتمي لمجموعة البيتا-لاكتام و بيستخدم في علاج اصابات الباكتريا موجبة الجرام.

الاكتشاف[تعديل]

العالم الإسكوتلاندي السير اليكساندر فليمنيج هو اللي اكتشف البينسيلين سنة 1928 بمستشفى القديسة ماري في لندن. و العالم الاسترالي هوارد والتر فلوري (اللي واخد جايزة نوبل في الطب) هو اللي قدر يطور البينسيلين علشان يبقى دوا و يستعمل في العلاج.

التطوير[تعديل]

البينسيلين الاولاني كان مجاله محدود (مش بيقتل كل انواع الباكتريا) و ماكانش ينفع يتاخد بالبؤ علشان كان بيتكسر في المعدة بسبب الحمض Hcl الموجود فيها. و علشان كدا العلما درسو و طوّرو مشتقات كتيرة من البينسيلين بهدف توسيع المجال بتاعه و كمان علشان يخلوه ينفع يتاحد عن طريق البؤ. و شوية شوية بدأ العلما يعلنو عن اكتشاف انواع جديدة من البنسيلينات زي "الامبيسيلين" و "الاموكسيسيلين" و بعدين طلعت مجموعة جديدة من (البيتا-لاكتام) اسمها "سيفالوسبورين" و اللي مجالها اوسع بكتير و ما بتتكسرش في المعدة يعني ينفع تتاخد بالبؤ. و في بعض البينسيلينات الجديدة اللي مجالها بيغطي كمان الباكتيريا السالبة الجرام.

البينسيلين (و بقية مجموعة البيتا-لاكتام) بيبوّظ التركيب بتاع جدار الخلية الباكتيرية و بيخليه يضعف و مايتحملش الضغط الاسموزي (osmotic pressure) بتاع الباكتريا اللي في الآخر بيخليها تنفجر و تموت.

طريئة تصنيعه[تعديل]

البنسلين بيتصنع من الفطر ,عن طريق اننا بنحط الفطريات دي تحت ضغط يخليها تنتج ماده دفاعية اللي هيا البنسلين . وفي طريئة حديثة عن طريق التكنولوجيا الحيوية . وبدات صناعته بشكل جدي مع الحرب العالمية التانيه .


عيوب البنسلين[تعديل]

لا توجد عيوب واضحة الا في حالة سوء استخدامه، وتكون نتائج سوء استخدامه كنتائج سوء استخدام كافة المضادات الحيوية. لذا يجب استشارة الطبيب اولا قبل اي استخدام للمضادات الحيوة ومنها البنسلين. 

حساسية البنسلين[تعديل]

اكبر مشكلة للبنسلين هوا انه ممكن يسبب حساسية عند بعض الناس , وبتأدي الحساسية دي احيانا للموت خلال دقايق لو الشخص مرحش المستشفي , ودي بتكون وراثه وبيتعمل اختبار حساسية في الايد قبل الحقن عشان نتاكد ان الشخص معندوش حساسية للبنسليين , الحساسية دي بتبدأ خلال دقايق وتلاقي الشخص وشه جاب ألوان , وبعدين يبدا ضيق التنفس ودي اكبر مشكلة لانه لازم يتلحق خلال دقايق بدوا حساسية وبعدين تنفس صناعي في المستشفي عشان الحرص علي التنفس هو اهم شئ لحد ما الحالة تستقر .

مقاومة البكتريا[تعديل]

بسبب ان البكتريا بتطور طريقة شغلها هيا كمان عملت مقاومة للبنسلين , وبتبطل شغله وبتفك حلقة البيتا لاكتام بتاعته , عشان كده العلما عملوا نوعين من البنسليين محميين من المقاومة دي

دا عباره عن اموكسيسيللين مع حمض الكلافيولينك , و الحمض ده بيدخل علي البكتريا عشان ينتحر ويشتت البكتريا وطرقها الدفاعية فيدخل الاموكسيسيللين يدمرها .

دا عبارة عن امبسيلين مع سلبكتام وبرضه محمي من مقاومة البكتريا .

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
بينسيلين