بيل جيتس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

ويليام هينرى جيتس التالت انجليزى: William Henry Gates III المشهور ببيل جيتس، وبيل هو اختصار لاسم وليام في الولايات المتحدة الأمريكية وهو رجل أعمال ومبرمج أمريكي وأسس شركة مايكروسوفت مع بول آلان سنة 1975. وهو وبيملك أكبر نصيب فردي من أسهمها. بيعتبر بيل جيتس علي طول واحد من اغني اغنياء العالم وكان الاغني في العالم من سنه 1995 لحد 1999 باستثناء سنه 1998 كان التالت في الترتيب. ويعتبر دلوقتى تاني اغنياء العالم.

حياته[تعديل]

اتولد بيل جيتس في مدينه سياتل, واشنطن في 28 اكتوبر, سنة 1955. من وأهله وليام جيتس وماري ماكسويل جيتس. عند بيل اخت كبيره (كريستاني) واخت صغيره (ليبي) وابوه من اصول إيرلاندي-أسكوتلاندي (بريطاني).

كبر بيل في عيله عندها تاريخ كبير في الشغل السياسى والاعمال والخدمه الاجتماعيه. اشتغل والد-جده محافظ وعضو في الهيئه التشريعيه بتاعة الولايه, واشتغل جده نايب لرئيس بنك وطني, وكان ابوه محامي معروف وكمان, مسكت امه منصب اداري في جامعه واشنطن, وكانت عضوه معروفه في منظمات محليه وبنوك. عشان كده مكنش غريب ان بيل يوري الذكاء والطموح وروح المنافسه في سن بدري. عشان كده سبء زمايله في المدرسه الابتدائي وخصوصا في الرياضه والعلوم. عشان كده اهله بعتوه مدرسه لايك سايد (Lakeside) الخاصه واللي معروفه بالبيئه الاكاديميه المتميزه. وكان للقرار ده التاثير الكبير في حياة بيل ومستئبله. في المدرسه دي, عرف بيل الكمبيوتر لاول مره.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
بيل جيتس