النازيين الجداد

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
النازيين الجداد
،  و
،  و
،  و
 

انحياز سياسى اقصى اليمين  تعديل قيمة خاصية الانحياز السياسي (P1387) في ويكي بيانات

النازيين الجداد هى حركة عنصريه متطرفه سياسيه بتتبع الايديولوجيه النازيه. موجوده فى الدول اللى اغلب سكانها بيبقوا بيض البشره خصوصا فى امريكا. بيعتروا ان البيض هما احسن عرق فى الدنيا و كل الاعراق التانيه درجة تانيه و تالته وكمان بيتعاملوا مع غير البيض بعنصريه على اساس انهم حيغيروا النظام الاجتماعى للبلد اكمنهم بيعتقدوا ان المهاجريين اللى جايين عندهم و التنوع العرقى حايسبب انقراض البيض فلازم التعامل مع غير البيض بالمنظر دا. صحيح أن النازيين لديهم عنصريه لعرق الأبيض وقد يكون هذا كذب أو صحيح من أجل دول الحلفاء يجندون الأفارقة وآسييون والخ من أجل هكذا ومن أجل مصالحة اليهود الكلاب

فى المانيا[تعديل]

افكار النازيه اصلا ظهرت فى المانيا على ايد هيتلر, فى مجموعات سياسيه منها الحزب الوطنى الاشتراكى اللى افكاره نازيه بيحرض على معاداة المهاجرين و انهم لازم يترحلوا من المانيا.

فى امريكا[تعديل]

افكار ال تفرقه عنصريه موجوده فى امريكا من زمان و كانت هى المسيطره لحد الستنات , وقف ضدها عدد كبير من الزعماء الأفرو-أميريكان زى مارتن لوثر كينج و مالكوم اكس. بعد 11/9 انضم المسلمين للسته بتاعة المتطرفين دول مع السود و غيرهم من الاقليات والمهاجرين. من اشهر الحركات دى كو كلوكس كلان اختصارها ك.ك.ك KKK.