المصرية للاتصالات

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

معلومات شركة *اسم_الشركة = الشركة المصرية للاتصالات

الموقع_الإلكتروني = http://www.telecomegypt.com.eg المصرية للإتصالات المصرية للإتصالات هي شركة مصرية بتقوم بتقديم خدمات التليفون الأرضي. اتعملت فسنة 1854 م وكان اسمها زمان " الهيئة القومية للاتصالات السلكية واللاسلكية". عدد المشتركين في الشركة دلوقتي 11 مليون و دة مخليها أكبر شركة تليفون أرضي في الشرق الأوسط. سنة 2001 الشركة عملت شركة تي إي داتا المخصصة لتزويد خدمة الإنترنت.

التطور[تعديل]

خلال السنين القليلة الي فاتت أتطورت الشركة من حيث خدمة العملاء في كل أنحاء مصر ووفرت أكبر مركز لخدمة العملاء فالشرق الأوسط علي مدار الـ24 ساعة. كما قامت بتطوير مركز الأعطال.

مشروعات على المستوى الإقليمي[تعديل]

من أهم المشروعات الإقليمية الي بنتها المصرية للإتصالات والي يعتبر أكبر المشاريع المستقلة مشروع:TE North الي بيستفيد من موقع مصر الجغرافي. المشروع دة بيمتد لأكتر من 3000 كم ليصبح من أكبر الكابلات البحرية في العالم من حيث الكثافة و من الممكن ان الشركة تستغل الطلب علي خطوط الـIP في أسيا و الهند و ربطها بالمنطقة الغربية للكرة الأرضية و بيساهم فتقليل تكلفة السعة الترددية الي بتحملها المصرية للإتصالات و الشركات التابعة لها. السنة الي فاتت وقعت الشركة عقد بيع 25% من السعة الكلية للمشروع و حققت تقدم ملحوظ في اختيار شركائها من كبري الشركات العالمية مثل:Alcatel - Lucent للإستفادة من خبراتهم فالمجال دة و مش الشركات دي بس كمان الشركات دي:

  • Centra شركة لإنتاج الحاسبات الآلية
  • Xceed مركز خدمة عملاء يقدم خدماته لعديد من الشركات العالمية
  • MERC شركة متخصصة في تاسيس وإدارة شبكات الويرلس

مصادر خارجية[تعديل]