الست فى مصر القديمه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مشهد الصيد.

الست المصريه كان ليها مكانه رفيعه فى المجتمع المصرى القديم باعتبارها الشريك الوحيد للراجل فى حياته الدينيه و الدنيويه حسب نظرية الخلق و نشاة الكون الموجوده فى المبادئ الدينيه الفرعونيه و المساواه القانونيه الكامله و ارتباط الراجل بالست لاول مره بالرباط المقدس من خلال عقود الزواج الابديه.

كانت المكانه عصريه بشكل مفاجئ و دا بمقارنتها بالمكانه اللى شغلتها الست فى معظم المجتمعات المعاصره وقتها و لحد فى العصور السابقه و برغم من انه تقليديا الرجال و الستات فى مصر عندهم امتيازات مختلفه فى المجتمع بس واضح عدم وجود عوائق مش ممكن حلهاو كان المصريين فى الوقت دا ما بيعترفوش بالست ككائن مساوى للرجل بل تكمله ليه لكن بالرغم من داه كله استفادت المصريات من الموقف اللى كانو فيه فى بعض المجتمعات.

عبرت الديانه المصريه القديمه و الاخلاق عن الراى داه و بيتضح الاحترام تماما فى الدين و اللاهوت زى ما فى الاخلاق لكن كان من الصعب تحديد درجة مطابقتها فى حياة المصريين اليوميه و دا بعيد جدا عن المجتمع اليونانى و اثينا القديمه, اللى بتعتبر فيه الست قاصره قانونيا مدى الحياه. و من جانب تانى, ما بيترددش الادب المصرى فى تقديم الست كطايشه و غريبة الاطوار و مش ممكن الاعتماد عليها.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]


الست فى مصر القديمه على مواقع التواصل الاجتماعى


الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.