الدوميناتي

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

عصر الدوميناتي او الامبراطورية الرومانية المتأخرة (بالإنجليزي: Dominate or Late Roman Empire) كان آخر شكل من اشكال الحكم في الامبراطوريه الرومانيه القديمه (قبل التقسيم) , بدأ مع نهايت ما يعرف بـأزمة القرن التالت اللي استمرت من سنت 235 - 284 , و استمر لغايت تقسيم الامبراطوريه و سقوط الجزء الغربي منها سنت 476 . نظام الدوميناتي استمر في الجزء الشرقي من الامبراطوريه المعروف باسم الامبراطورية البيزنطية بس اتطور و بقى ملكيه اوتوقراطيه صرف .

التسميه[تعديل]

كلمت دوميناتي متاخده من الأصل اللاتيني دومينوس Dominus اللي معناه "السيد أو الإله" , و هي كلمه كانت عادة بتستخدم لما عبد ينده على سيده . استخدام الكلمه امتد في عهد اسرت يوليوس كلاوديوس و بقيت اوقات بتستخدم كلقب بيتنده بيه الامبراطور الروماني نفسه , و مع وصول دقلديانوس , اول اباطرت عصر الدوميناتي , للحكم الكلمه بقيت هي الندا الرسمي للامبراطور . و من الاسم كده نظام الحكم في عصر الدوميناتي كان بيعتبر الحاكم مش مجرد سياسي او حتى ملك , كان بيعتبره في مستوى إله , سلطاته كانت سلطات اقرب للآلهه , و من هنا كانت تسميه "دومينوس" او "السيد" اقرب تسميه لوصف المكانه الجديده للامبراطور.

نهايت عصر الامبراطوريه الاولانيه[تعديل]

خلال عصر الامبراطوريه الاولانيه كان الاباطره بيعدلوا دستور الجمهورية الرومانية مع الحفاظ ع الحد الادنى من شكل الدوله الجمهوري . طبعاً ده لا ينفي ان السلطات المدنيه و العسكريه كلها كانت في واقع الحال متجمعه في ايد الامبراطور و ان بقيت مؤسسات الدوله كان ليها سلطات شكليه . بس ع الاقل كان لسه فيه مجلس شيوخ بيجتمع و يناقش حاجات , و كان لسه مجلس الشيوخ ده عندو صلاحيت انتخاب المرشحين لمنصب القنصليه المزدوجه .النظام ده فضل مستمر لغايت أزمة القرن التالت اللي كانت السبب في نهايت عصر الامبراطوريه الاولانيه . بنهايت الازمه دقلديانوس لغى كل السلطات المتبقيه لمجلس الشيوخ , و اخترع نظام جديد هو نظام مجلس الحكم الرباعي و هو نظام معتمد على الحكم من خلال امبراطورين في رتبت "اغسطس" بيساعدهم امبراطورين معاونين في رتبت "قيصر" , بحيث تكون الامبراطوريه متقسمه ادرياً لنصين شرقي و غربي , و بيحكم كل نص اغسطس بيساعده قيصر.

التغييرات الجوهريه عن النظام السابق[تعديل]

دقلديانوس و كل الاباطره اللي جم من بعدو لغوا تماماً اي طبيعه ديموقراطيه لنظام الحكم , و زقوا الموضوع في اتجاه تأليه الحاكم , بشكل كان متأثر شويه بالانظمه الملكيه القديمه في مصر و ايران , و ابتدوا يلبسوا هدوم ملكيه مطرزه بالجواهر و الدهب على عكس بساطت التوجا الرومانيه اللي كان الاباطره اللي قبلهم بيلبسوها .

الاباطره بقوا بيسكنوا في قصور ضخمه بدال البيوت العاديه اللي كانوا بيسكنوا فيها قبل كده , و ظهر لأول مره مصطلح "البلاط الامبراطوري" للإشاره لموظفين القصر الامبراطوري و المتصلين بيهم , و بقى مجرد القرب من الامبراطور هو مصدر نفوذ و سلطه في حد ذاته . تأليه الحكام كان عاده رومانيه موجوده من قبل نظام الدوميناتي , بس كان شرف بيمنحه مجلس الشيوخ للاباطره العظام بعد ما يموتوا , بس في عهد الدوميناتي اتحول الموضوع لتقليد تلقائي , يعني الامبراطور بمجرد قعاده على كرسي العرش بيتحول إلى إله .

كمان الاباطره استحدثوا تقاليد جديده للبلاط من ضمنها الركوع اودام الامبراطور و ان الوزرا و الموظفين يبوسوا طراطيف الروب الامبراطوري بتاعه كمظهر من مظاهر التفخيم . بعد تحول الامبراطور قسطنطين للمسيحيه سنت 312 و اعتبار المسيحيه هي الدين الرسمي للامبراطوريه في عهد ثيوديسيوس سنت 380 الموضوع اتحول من تأليه لتبجيل , يعني الامبراطور بقى هو حامي العقيده في نظر العوام من الناس .

مراجع[تعديل]