قنسطنطين الاول

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
قسطنطين الاول
الإمبراطورالـ57 في الإمبراطورية الرومانية
Rome-Capitole-StatueConstantin.jpg
تمثال راس قسطنطين العظيم في متاحف كابيتوليني. الراس مصنوعه من الحجر و كانت جزء من تمثال كامل مصنوع من البرونز .[1]
سنين الحكم 25 يوليو 306  – 29 أكتوبر 329 [notes 1]
29 أكتوبر 312  – 19 سبتمبر 234 [notes 2]
19 سبتمبر 324  – 22 May 337[notes 3]
(&0000000000000030.00000030 سنه, &0000000000000301.000000301 يوم)
الاسم بالكامل Flavius Valerius Aurelius Constantinus Augustus
الميلاد 27 فبراير 272
مكان الميلاد نايسس, مويزيا
الوفاه 22 مايو 337(337-05-22) (العمر 65)
مكان الوفاه نيقوميديا
اللى قبل كده قسطنطيوس الاول
اللى بعد كده قسطنطين التاني
قسطنطيوس التاني
قنسطنس I
Consort مينرفينا, ماتت او اطلقت سنت 307
فاوستا
Offspring قسطنطينا
هيلانه
كريبوس
قسطنطين التاني
قسطنطيوس التاني
قنسطنس
Dynasty الأسرة القسطنطينية
الأب قسطنيطيوس كولوروس
الأم هيلانه

قسطنين الاول المعروف برضو باسم قسطنطين العظيم و القديس قسطنطين (باللاتيني : Flavius Valerius Aurelius Constantinus Augustus) هو امبراطور روماني حكم من سنت 306 لغايت سنت 337. قسطنطين هو ابن قسطنطيوس كولوروس زابط في الجيش الروماني من صاحبته هيلانه . ابو قسطنين اترقى لرتبة امبراطور معاون "قيصر" في حكم الجزء الغربي من الامبراطوريه سنت 293. بس قسطنين اتبعت ضمن وحده عسكريه للجزء الشرقي و وصل لرتبة قائد اثناء حكم دقلديانوس و ماكسيميان . و سنت 305 اترقا لرتبت امبراطور كامل "اغسطس" هو و تلاته قاده تانيين هاينازعوه على الحكم بعد كده . قسطنطين راح للغرب لمساعدت ابوه في حملته ضد تمرد كاروسيوس في بريطانيا . بعد وفات ابوه في نهايت المعارك الجيش اعلن قسطنين وريث لعرش ابوه سنت 306. بعدها قسطنين دخل في سلسله من الحروب الاهليه ضد القياصره التانيين اللي كانوا بينازعوه على الحكم و هما لايكنيوس و ماكسمينوس و سفيروس بالإضافه لـمكسينتوس ابن الامبراطور السابق ماكسيميان اللي حاول يقود تمرد و يعلن نفسو امبراطور . الحروب دي انتهت بانتصار كاسح لقسطنطين اللي بقا الامبراطور الاوحد على عرش الامبراطوريه الرومانيه بالنصين الشرقي و الغربي سنت 324.

بعد وصوله للكرسي الامبراطوري , قسطنطين قام بعدد كبير من الاصلاحات الاداريه و الاقتصاديه و الاجتماعيه و العسكريه اللي اسهمت بشكل كبير في تقويت الامبراطوريه و فصل الجيش عن الحياه السياسيه. كمان قام بإصدار عمله جديده اسمها سوليدوس عشان يقضي ع التضخم الاقتصادي , العمله دي فضلت العمله الرسميه للامبراطوريه البيزنطيه و كتير من دول اوروبا بعد قسنطين بأكتر من الف سنه . قسطنين كان اول امبراطور روماني يتحول للمسيحيه و كان له دور مهم في اصدار مرسوم ميلانو اللي كفل حريت العقيده و العباده في كل انحاء الامبراطوريه . و كان هو الداعي لعقد مجمع نيقيا سنت 325 للاتفاق على الملامح الاساسيه للعقيده المسيحيه بشكلها الحالي . و من الناحيه العسكريه , قسطنطين اعاد تنظيم الجيش الروماني و قسمه لوحدات ثابته مهمتها تامين الحدود و الحصون المهمه و وحدات تانيه ميدانيه مهمتها الحروب المفتوحه , و دي كانت فكره جديده على وقته . القسمين بتوع الجيش كانوا خاضعين لقياده عسكريه موحده على عكس القيادات المتفرقه اللي كانت موجوده قبل كده , و ده ساعده انه يعمل حاميات قويه تقدر تصد هجمات برابرة الشمال و في نفس الوقت يقوم بحملات ضخمه يقضي بيها على تهديدات القبايل الفرانكيه و الآلامانيه و القوطيه و قدر يضم مناطق للامبراطوريه كان الاباطره اللي قبليه خسروها سواء في الحروب او في المعاهدات.

عصر قسطنطين شهد انجازات كبيره و مهمه , من ضمنها انه بنى عاصمه جديده للامبراطوريه في بيزانتيوم و سماها روما الجديده اللي بعد كده الرومان سموها على اسمه القسطنطينيه تكريماً ليه . القسطنطينيه فضلت عاصمه للامبراطوريه البيزنطيه لأكتر من 1000 سنه بعد وفات قسطنطين . اهم تأثير لقسطنطين على الحياه السياسيه هو انه استبدل نظام الحكم الرباعي المعروف باسم tetrarchy بنظام التوريث الملكي الاسري , اللي هايكون تاسيس لنظام الحكم في اوروبا لغايت القرن التسعتاشر . تاريخياً , الكنيسه الكاثوليكيه في العصور الوسطى كانت بتعتبر قسطنطين رمز للفضيله , و الحكام العلمانيين اللي حكموا اوروبا بعد كده اعتبروه نموذج يحتذى بيه في الاصطلاح الاداري الهيكلي للدوله و رمز للهيبه الامبراطوريه . بس في عصر النهضه ابتدا المؤرخين يعيدوا النظر في شخصيت قسطنطين بشكل نقدي من خلال وثايق تاريخيه بينت ان قسطنين كان مجرد طاغيه مههوس بالسلطه و توافرت له الظروف انه يبني الامبراطوريه على حساب اضطهاد شعوب الاقاليم اللي الامبراطوريه احتلتها , لكن التوجهات الحديثه في دراست التاريخ بتحاول توازن بين الآراء المعجبه و الناقده لحكم قسطنطين .

نتيجه لأن قسطنطين هو اول امبراطور روماني مسيحي , فا ده بيديله اهميه خاصه في تاريخ المسيحيه . قسطنين هو اللي بنى كنيسة القيامه في اورشليمالقدس في مكان دفن السيد المسيح عشان تبقى قبله للحجاج من كل انحاء العالم . وجود قسطنطين على العرش إدا سلطه دنيويه كبيره للكنيسه , و ده اللي بيخلّي الكنايس على اختلاف الطوايف المسيحيه بتعتبر قسطنطين شخصيه محوريه في المسيحيه و بعض الطوايف بتعتبره من ضمن الرسل .

شوف كمان[تعديل]

Vexilloid of the Roman Empire.svg

مصادر[تعديل]

  1. Jás Elsner, Imperial Rome and Christian Triumph, 64, fig.32

ملاحظات[تعديل]

  1. قيصر على الجزء الغربي سنت 309 , بس اعترفوا بيه فعلياً في الجزء الشرقي في ابريل 310
  2. امبراطور للامبراطوريه الموحده
  3. امبراطور للامبراطوريه الموحده.