البحر المتوسط

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

Coordinates: 35°N 18°E / 35°N 18°E / 35; 18

صورة ل البحر المتوسط متاخدة ب القمر الصناعى

البحر المتوسط هو بحر من المحيط الأطلنطى يحيط به منطقة حوض البحر المتوسط موجود بين قارة أوروبا و و افريقيا وغرب آسيا والأناضول و مساحته 2.5 مليون كيلومتر مربع (965000 ميل مربع) و ب يربطه ب المحيط الأطلنطي مضيق جبل طارق اللى عرضه 14 كيلومتر (9 ميل) بس.

اتكونت ( إيه الهقص ده و دى كلام محترم بيتاخد فيه حسبنا الله عليكم) حضارات عظيمة على طول شواطيء البحر المتوسط في العصور القديمة و كان البحر وسيلة مهمة للتواصل الثقافي و التبادل التجارى بين الحضارة المصرية القديمة، بلاد بين النهرين(سوريا والعراق)، الحضارة الفينيقية،و اليونانية و الرومانية والبيزنطية والأشورية. دراسة تاريخ البحر المتوسط من اهم الحاجات اللي ب تخلي الواحد يقدر يفهم كتير من المجتمعات الحديثة و ازاى اتشكلت و اتطورت.البحر المتوسط متاخد من الاسم اللاتينى للبحر لان القدام كانو متخيلين ان البحر المتوسط موجود في وسط أو مركز الأرض. البحر المتوسط اتسمى اسامي كتيرة من الشعوب اللي بتطل عليه و الأسامي دي اتبدلت و اتغيرت على مر الزمن.

  • الرومان: بالضافة للتسمية اللي اتذكرت فوق، كان الرومان القدام بيسمو البحر المتوسط مارى نوسترام يعنى البحر بتاعنا.
  • اليونانيي القدام كانو بيسموه(ميزوجيوس) يعنى البحر اللي في وسط الأرض.
  • الأتراك بيسموه آك دنيز يعني البحر الأبيض
  • العرب بيسموه البحر الأبيض المتوسط و أكيد ممكن ملاحظة التأثير التركي-العثماني على التسمية دي. قبل كدة كان أسمه عند العرب القدام بحر الروم علشان الامبراطورية الرومانية كان ب تسيطر على البحر و الدول الل بتطل عليه.

الجغرافيا[تعديل]

البحر المتوسط موصول ب المحيط الأطلنطي عن طريق مضيق جبل طارق من ناحية الشرق. و كمان موصول من ناحية الغرب ب بحر مرمرة و البحر الإسود . أما من ناحية الجنوب الغربي ف قناة السويس بتوصله ب البحر الأحمر. البحر المتوسط مليان جزر كبيرة و مشهورة زي قبرص، كريت، رودس، صقلية، و مالطا، كورسيكا و مايوركا. بالنسبة ل المناخ ف بشكل عام الشتاء بيبقى برد و مطر و الصيف بتاعه حر و جاف.

الدول المحيطة[تعديل]

دلوقتي فيه اثنين و عشرون دولة بتطل على البحر المتوسط و هم:

  • مصر و ليبيا و تونس و الجزائر و المغرب فى (أفريقيا).
  • أسبانيا و فرنسا و موناكو و إيطالياو مالطا و سلوفينيا و كرواتياو البوسنة و مونتينجرو (الجبل الاسود) و البانيا و اليونان و تركيا و قبرص و جبل طارق فى (أوروبا).
  • سوريا و لبنان و فلسطين في (غرب أسيا).

التاريخ[تعديل]

البحر المتوسط بيعتبر مهد الحضارات و تاريخ الشعوب و البلاد المطلة عليه تاريخ مليان بالانجازات من أول عصور ما قبل التاريخ لما ظهرت الحضارة المصرية في وادي النيل و الحضارة السومريه في ميسوبوتاميا. و بعديها بشوية انتشرت المدنية في كل الهلال الخصيب و الشام.امتدت بقعة النور و الحضارة بشكل سريع لهضبة الاناضول (حضارة الحيتيين) وما مرش وقت كبير قبل نشوء مراكز حضارية و ثقافية جديدة في جزر قبرص و كريت و بسرعة اتبدل ميزان القوة في حوض البحر المتوسط لصالح الشمال و بدأت تظهر ابداعت اليونانيين القدام في الفلسفة و السياسة و سيطروا على البحر المتوسط بالكامل لأول مرة و أسسوا امبراطورية هيلينستية على انقاض الامبراطورية الفارسية و ساهموا في نقل الافكار و المعارف اليونانية بين شواطيئ البحر المتوسط بصورة اسرع من اي وقت تاني. البطالمه و بعدهم الرومان و من بعديهم العرب و المماليك و الاتراك اتبادلو السلطة والسيطرة على حوض و شعوب البحر المتوسط.وفي العصر الحديث و قعت اغلب دول الجنوب تحت الاحتلال الأوروبي و خصوصا بريطانيا(مصر و السودان و العراق)و فرنسا (لبنان و سوريا وتونس و الجزائر و المغرب) و إيطاليا و أسبانيا بنسب اقل.

المستقبل[تعديل]

نجحت دول الشمال في توحيد نفسها سياسيا و اقتصاديا ضمن الاتحاد الاوروبيو على العكس لسة للاسف دول الجنوب في صراعات و عراقيل بتمنع التعاون و من أهم المشاكل دي مشكلة اسرائيل و فلسطين اللي كانت السبب الرئيسي في تجميد مبادرة برشلونة -سنة 1995- اللي كانت ب تهدف لتحقيق السلام و الاستقرار و تعميق العلاقات الاقتصادية بين دول الشمال الاوروبي و يقية الدول اللي بتطل على البحر المتوسط. في أكتوبر 2007 دعا الرئيس الفرنساوي نيكولا ساركوزي لقيام الاتحاد المتوسطي بين الدول المطلة على البحر و اتعقد اول اجتماع في فرنسا في 13 يوليو 2008.دعوة ساركوزي لقت ترحيب من بعض الدول ولقت معارضة من بعض الدول التانية.

الإتحاد للمتوسط[تعديل]

ساركوزي بيقترح تشكيل الاتحاد المتوسطي سنة 2007

دعوة الرئيس الفرنساوي ساركوزي زعلت مش بس دول الجنوب عشان ماتخدش رأيها قبل الاعلان عن الاتحاد، و كمان زعلت دول أوروبية كتيرة زي ألمانيا اللي شايفة ان دعوة ساركوزي ح تضعف و حتشتت الأتحاد الاوروبي. اسم الأتحاد المتوسطي اتغير و بقى الاتحاد للمتوسط و اتغيرت عضويته و بقت بين دول الاتحاد الاوروبي ال 27 من ناحية و دول البحر المتوسط التانية من ناحية تانية بالاضافة للأردن و موريتانيا. مصر بقت أول رئيس للأتحاد بالاشتراك مع فرنسا و لمدة سنتين و اما بالنسبة للمقر بتاع السكريتارية العامة ف لسة ما تحددش و شارك في القمة التأسيسية 43 دولة و من أشهر الرؤسا و الزعما اللي حضرو حسني مبارك من مصر، بشار الاسد من سوريا، إيهود أولميرت من إسرائيل، رجب طيب اوردوجان من تركيا و انجيلا ميركل من المانيا و جوردون براون من بريطانياو طبعا نيكولا ساركوزي من فرنسا. وما حضرش الملك المغربي محمد السادس و العقيد القذافي من ليبيا. [1] و أهم الحاجات اللي اتفق عليها الزعما اللي حضرو:

  • تطوير التعاون الاقتصادي بين دول الاتحاد
  • تطوير التعاون البيئي علشان يحافظو على البحر المتوسط من التلوث
  • تطوير التعاون التعليمي و فتح جامعة أورو-متوسطية لتبادل المعرفة العلمية
  • تطوير التعاون السياسي زي التوسط بين سورياو لبنان لحل مشاكلهم، التوسط بين إسرائيل من جهة و الفلسطينيين و السوريين من جهة تانية.[2]

مراجع[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
البحر المتوسط
دول البحر المتوسط
دول افريقيا: Flag of Egypt.svg مصر  · Flag of Libya.svg ليبيا  · Flag of Tunisia.svg تونس  · Flag of Algeria.svg الجزاير  · Flag of Morocco.svg المغرب
دول اوروبا: Espagne اسپانيا  · Flag of Turkey.svg توركيا  · Flag of Greece.svg اليونان  · Flag of Albania.svg ألبانيا  · Flag of Montenegro.svg مونتينيجرو  · Flag of Bosnia and Herzegovina.svg البوسنة و الهرسك  · Flag of Croatia.svg كرواتيا  · Flag of Slovenia.svg سلوفينيا  · Flag of Malta.svg مالطا  · Flag of Italy.svg ايطاليا  · Flag of Monaco.svg موناكو  · Flag of France.svg فرنسا  · Flag of Cyprus.svg قبرص
دول آسيا: Flag of Israel.svg اسرائيل  · Flag of Palestine.svg فلسطين  · Flag of Syria.svg سوريا  · Flag of Lebanon.svg لبنان