مارى مارتين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مارى مارتين
(بالانجليزى: Mary Martin تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الميلاد 1 ديسمبر 1913 [1][2][3][4][5][6][7]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


ويذرفورد   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 3 نوفمبر 1990 (77 سنة)[8]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


رانتشو ميراج   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

سبب الوفاة سرطان القولون   تعديل قيمة خاصية سبب الوفاة (P509) في ويكي بيانات
مواطنه
امريكا   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
ابناء لارى هاجمان   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المدرسه الام الكليه الملكيه للفنون   تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه ممثلة افلام ،  ومغنيه ،  ومزيكاتيه ،  وممثلة تيليڤزيون ،  وممثلة مسرح   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه انجليزى [9]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 1938  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات
الجوايز
 جوايز مركز كينيدى   تعديل قيمة خاصية الجوائز المستلمة (P166) في ويكي بيانات
المواقع
IMDB صفحته على IMDB[10]  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات

مارى ڤيرچينيا مارتين (1 ديسمبر 1913 - 3 نوفمبر 1990) كانت ممثلة ومغنية أمريكية. كانت ملهمة رودجرز وهامرشتاين ، و أنشأت الكتير من الأدوار الرائدة على المسرحفى مسيرتها المهنية، بما فيها نيلى فوربوش فى جنوب المحيط الهادى (1949)، وشخصية العنوان فى بيتر بان (1954)، وماريا فون تراب فى صوت المزيكا (1959). . اخدت لقب الشرف من مركز كينيدى سنة 1989. كانت والدة الممثل لارى هاجمان .

بدايات[تعديل]

ولد مارتين فى ويذرفورد، تكساس . وصفت سيرتها الذاتية طفولتها بأنها آمنة وسعيدة.  كانت عندها علاقات وثيقة مع وا عندهاكمان إخوتها. لما كانت ممثلة شابة، كان عند مارتين أذن غريزية لإعادة إنشاء الأصوات المزيكا.

والد مارتن، بريستون مارتن، كان محامى، و والدتها، خوانيتا بريسلي،كانت معلمة كمان. و رغم أن الأطباء أخبروا خوانيتا بأنها ستخاطر بحياتها إذا حاولت إنجاب طفل آخر، إلا أنها كانت مصممة على إنجاب صبي. بدل ذلك، أنجبت ماري، اللى ألزمتها بعدين بأن تصبح مسترجلة تمامًا.

كان عند عيلة مارتين حظيرة وبستان كانا يستمتعان بها. لعبت مع أختها الكبرى جيرالدين (التى أطلقت عليها اسم "الأخت")، حيث كانت تتسلق الأشجار وتركب المهور. مارتين يعشق والدها. "كان طويل القامة، وسيم المظهر، ذو شعر فضي، وذو عيون بنية لطيفة. كانت أمى هيا من تضبطني، لكن أبى كان هو من يستطيع أن يحولنى لملاك بنظرة واحدة بس."  : 19 مارتين اللى قال "لن أفهم القانون أبدًا"  : 19 ابتدت الغناء على منصة الفرقة المزيكا، بره قاعة المحكمة حيث كان والدها يعمل كل ليلة سبت. غنت فى ثلاثية مع أختها وماريون سوفورد، التلاته كل يرتدون أزياء الجرس . "حتى فى تلك الأيام، بدون الميكروفونات، كان صوتى العالى ينتشر فى كل اماكن الساحة. اعتقدت دايما أننى ورثت صوتى المحمول من والدي."  : 19 

تذكرت أنها كانت تمتلك ذاكرة فوتوغرافية لما كانت طفلة. ما كانتش الاختبارات المدرسية مشكلة، و كان تعلم الأغانى أمر سهلاً. اخدت طعمها الاولانى للغناء المنفرد فى قاعة الإطفاء، نالت تقدير الجمهور. "أحيان أعتقد أننى خدعت عيلتى و أصدقائى المقربين منفى منح الجمهور الكثير من الحب اللى كنت سأحتفظ به لهم. لكن دى هيا الطريقة اللى خلقت بها، ولا أعتقد حق أننى أستطيع منع ذلك."  : 20 تم تطوير حرفة مارتين منفى مشاهدة الأفلام و بقا مقلدًا. كانت تفوز بجوايز المظهر والتمثيل والرقص زى روبى كيلر والغناء تمام زى بينج كروسبى . "لا، أبدًا، لا أستطيع أبدًا أن أقول إننى عشت طفولة محبطة. كانت كلها فرحة. اتعودت أمى أن تقول إنها لم تر طفل سعيدًا كده على ايد - و أننى أستيقظ كل صباح بابتسامة. لا أتذكر ذلك، لكن أتذكر أننى لم أرغب أبدًا فى الذهاب لالسرير، أو الذهاب لالنوم، خوف من أن يفوتنى شيء ما."  : 20 

جواز[تعديل]

فى المدرسة الثانوية، مارتين واعدت بنجامين هاجمان قبل ما تغادر للالتحاق بالمدرسة النهائية فى وارد بلمونت فى ناشفيل، تينيسى . استمتعت فى ناشفيل بتقليد فانى برايس فى الحفلات الغنائيه، لكن وجدت المدرسة مملة وشعرت بأنها مقيدة بقواعدها الصارمة. كانت تشعر بالحنين لالوطن تجاه ويذرفورد وعيلتها وهاجمان.فى الزيارة، أقنعت مارى وبنيامين والدة مارى بالسماح لهما بالجواز.  : 16 اتجوزت قانونى فى 3 نوفمبر 1930 فى كنيسة جريس الأسقفية (هوبكنزفيل، كنتاكي) .[11] بعد 10 أشهر، حملت بطفلها الاولانى ( لارى هاجمان ) و أُجبرت على مغادرة وارد بلمونت. بس، كانت سعيدة ببدء حياتها الجديدة، لكن بسرعه علمت أن دى الحياة كما قالت بعدين ما كانتش اللا "لعب الأدوار".  : 39 

كان شهر العسل فى منزل والديها، وتلاشى حلم مارتين فى الحياة مع عيلة وسياج خشبى أبيض. "كنت فى السابعة عشرة من عمري، ست متجوزه بلا مسؤوليات حقيقية، بائسة بسبب مشاعرى المختلطة، خائفة من أن يكون هناك غلط فادح بى لأننى لم أستمتع بكونى زوجة. والأسوأ من كده كله، ماكانش عند ما يكفى للقيام به. ". (ص. 39) جت "الأخت" لإنقاذها واقترحت عليها أن تعلم الرقص. علمت "الأخت" مارتين رقصتها الحقيقية الأولى - قباقيب الفالس. قامت مارتين بتقليد خطوتها الأولى فى الرقص بشكل مثالي، وافتتحت استوديو للرقص. هنا، ابتكرت حركاتها الخاصة، وقلّدت الراقصين المشهورين اللى شاهدتهم فى الأفلام، وعلمت رقصة الفالس "الأخت". وكما تذكرت بعدين : "كنت أفعل شيئًا أردت أن أفعله، ألا و هو الإبداع".  : 44 

فترة التدريب فى المهنة[تعديل]

رغبة منها فى تعلم المزيد من الحركات، ذهبت مارتين لكاليفورنيا لحضور مدرسة الرقص فى مدرسة فرانشون وماركو للمسرح، بعدين افتتحت استوديو الرقص الخاص بيها فى مينيرال ويلز ، تكساس. تم منحها استوديو للرقص على أساس أنها ستغنى فى الردهة كل يوم سبت. هناك، تعلمت كيفية الغناء فى الميكروفون وكيفية صياغة أغانى البلوز. فى واحد من الأيام وقت عملها، دخلت بالصدفة لال اوضه الخطأ، حيث كانت تُجرى الاختبارات. سألوها عن المفتاح اللى ترغب فى غنائه "كم هيا حمراء الوردة، كم هيا زرقاء السماء". نظر لعدم وجود أى فكرة عن مفتاحها، غنت بغض النظر واخدت الوظيفة.

بالرجوع لكاليفورنيا، تم التعاقد مع مارتين ليغنى أغنية "How Red the Rose" فى مسرح فوكس فى سان فرانسيسكو ، بعدها حفلة مزيكا فى مسرح باراماونت فى لوس انجليس . كان فيه مشكلة واحدة: كان عليها أن تغنى فى الأجنحة. سجلت أول حفلة احترافية ليها هيا غير مدركة أنها ستصبح قريب مركز الصدارة.

بعد فترة وجيزة، علمت مارتين أن الاستوديو الخاص بيها فى تكساس قد تم إحراقه على ايد رجل كان يعتقد أن الرقص خطيئة.  : 24 وابتدت فى التعبير عن عدم رضاها. أعطاها والدها النصيحة قائل إنها صغيرة اوى على الجواز. تركت مارتين كل شيء وراءها بما فيها ابنها الصغير لاري، وبقيت فى لوس انجليس فى الوقت نفسه كان والدها يتولى طلاقها من بنيامين هاجمان. فى لوس انجليس، انغمست مارتين فى اختبارات الأداء، لدرجة أنها بقت معروفه باسم "مارى الاختبار". كان أول اختبار احترافى ليها ووظيفتها على شبكة الإذاعة الوطنية.  : 26-29، 31 من الاختبارات الأولى لمارتن، غنت " Indian Love Call ". بعد ما انتهت من الأغنية، قال "رجل طويل متعرج يشبه الجبل" لمارتين أنه يعتقد أن عندها شيئًا مميز. و كان أوسكار هامرشتاين التانى  : 58-59 كان ده يعتبر بداية حياتها المهنية.

مذياع[تعديل]

ابتدت مارتين مسيرتها الإذاعية سنة 1939 كمغنية فى إحياء قصير الأمد لـ The Tuesday Night Party على CBS . سنة 1940، كانت مغنية فى برنامج Good News of 1940 على قناة NBC ، اللى أعيدت تسميته لMaxwell House Coffee Timeفى تلك السنة. سنة 1942، انضمت لفريق عمل Kraft Music Hall على قناة NBC، علشان تاخد مكان كونى بوسويل . كانت كمان واحدة من نجوم Stage Door Canteen على قناة CBS، 1942-1945.

برودواى[تعديل]

مارتين فى صورة ترويجية للإنتاج الأصلى لفيلم صوت المزيكا

مارتين مثلت فى فيلم "اترك الأمر لي" للمخرج كول بورتر ! ، ظهرت لأول مرة فى برودواى فى نوفمبر 1938 فى ده الإنتاج. بقت مشهورة فى برودواى وكسبت باهتمام وسايل الإعلام الوطنية هيا تغنى " قلبى ينتمى لأبى ". بهذه الأغنية فى الفصل التانى ، بقت نجمة "بين عشية وضحاها".  : 41 أ رجع مارتين تمثيل الأغنية فى فيلم Night and Day ، و هو فيلم هوليوود عن كول بورتر، حيث لعبت دورها فى اختبار أداء بورتر ( كارى جرانت ). قفزت أغنية "My Heart Belongs to Daddy" لمسيرتها المهنية وبقت مميزة اوى بالنسبة لمارتين - لحد أنها غنتها لوالدها المريض فى سريره بالمستشفى فى الوقت نفسه كان فى غيبوبة. ولم تعلم مارتين على طول بوفاة والدها. تقول العناوين الرئيسية "فتاة بابا تغنى عن أبى فى الوقت نفسه يموت أبي". بسبب جدول العرض المتطلب، ماقدرتش مارتين من حضور جنازة والدها.  : 44-45  سنة 1943 لعبت دور البطولة فى المسرحية المزيكا الجديدة لكورت ويل One Touch of Venus بعدين Lute Song سنة

كممرضة نيلى فوربوش، افتتح مارتين مسرحية برودواى فى جنوب المحيط الهادى فى 7 ابريل 1949. كان أدائها يسمى "لا تنسى". ... مضحكة ومؤثرة بدورها"، واخدت جايزة . كتب ريتشارد واتس جونيور من نيو يورك بوست : "لم يسبق لى أن رأيتها تفعل شيئًا أعدنى للجمال والفكاهة وموهبة التوصيف المبهج والمحبة المطلقة لتصويرها لنيلى فوربوش". .... إن أداءها لا يقاوم تمامًا." افتتحت فى إنتاج West End فى 1 نوفمبر 1951.

كان نجاحها الكبير اللى بعد كده هو دور بيتر فى إنتاج برودواى لبيتر بان فى اكتوبر 1954 حيث كسب مارتين بجايزة توني.

افتتح مارتين عرضه فى برودواى بعنوان "صوت المزيكا" بدور ماريا فى 16 نوفمبر 1959، وبقى فى العرض لحد اكتوبر 1961. كسبت بجايزة تونى احسن ممثلة فى مسرحية مزيكا. أعطت المسرحية المزيكا مارتين "الفرصة لعرض سحرها المنزلي".

سنة 1966، ظهرت فى برودواى فى المسرحية المزيكا المكونة من شخصين أفعل! أفعل! مع روبرت بريستون وتم ترشيحه لجايزة تونى (الممثلة الرائدة فى مسرحية مزيكا). ابتدت الجولة الوطنية مع بريستون فى مارس 1968 لكن تم إلغاؤها مبكر بسبب مرض مارتن.
مارتين يصور بيتر بان على المسرح سنة 1954
رغم أنها ظهرت فى تسعة أفلام بين 1938 و 1943، إلا أنها تم تجاهلها بشكل عام فى النسخة المصورة من المسرحيات المزيكا. أوضحت بنفسها ذات مرة أنها لم تستمتع بصناعة الأفلام لأنها ما كانتش تتمتع بالتواصل مع الجمهور اللى كانت تتمتع به فى العروض الحية. كان أقرب ما وصلت ليه للحفاظ على أدائها المسرحى هو ظهورها التلفزيونى فى دور بيتر بان . اتعرض إنتاج برودواى من سنة 1954 بعدين على تلفزيون NBC باللون المتوافق مع RCA فى أعوام 1955 و 1956 و 1960. احتفظت مارتين كمان بأدائها المسرحى سنة 1957 بدور آنى أوكلى فى Annie Get Your Gun  لما بث تلفزيون NBC الإنتاج مباشرة فى ذلك العام.
 مارتين لم تستمتع بصناعة الأفلام، إلا أنها استمتعت على ما يبدو بالظهور على شاشة التلفزيون كما فعلت كتير . كان آخر ظهور ليها فى فيلم روائى طويل هو الظهور بنفسها فى الشارع الرئيسى فى MGM لبرودواي  سنة   ظهر مارتين  سنة  1980 فى عرض Royal Variety Performance فى لندن و هو يؤدى أغنية "Honeybun" من جنوب المحيط الهادى. ظهر مارتين فى مسرحية Legends مع Carol Channing فى جولة وطنية امريكانيه مدتها سنه واحده افتتحت فى دالاس فى 9 يناير 1986  : 272-278 

الجوايز والتكريمات[تعديل]

نجمة للتسجيل فى ممشى المشاهير فى هوليوود فى 1560 شارع فاين ، هوليوود : عندها كمان واحدة للراديو فى 6609 هوليوود بوليفارد.

تم إدخال مارتين فى قاعة مشاهير المسرح الامريكانى سنة اخدت مرتبة الشرف من مركز كينيدى ، و هو تكريم سنوى للإنجازات المهنية، سنة 1989. اخدت جايزة دونالدسون سنة 1943 عن فيلم One Touch of Venus . تم تقديم جايزة تونى الخاصة ليها سنة 1948 وقت ظهورها فى شركة الرحلات الوطنية Annie Get Your Gun عن "نشر المسرح لبقية اماكن البلاد وقت أداء العروض الأصلية فى نيو يورك". فى 1955 و 1956، حصلت الاول على جايزة تونى لبيتر بان ، بعدين جايزة إيمى لظهورها فى نفس الدور على شاشة التلفزيون. حصلت كمان على جايزة تونى لجنوب المحيط الهادى و سنة 1959 عن صوت المزيكا .

الحياة الشخصية[تعديل]

بعد طلاق مارتين سنة 1936 من بنجامين هاجمان، اتجوزت من ريتشارد هاليداى عام فى وقت مبكر من زواجهما، عمل ناقدًا درامى لجورنال New York World-Telegram وناقدًا سينمائى لجورنال New York Daily News . فى النهاية، بقا هاليداى منتج أو منتج مشارك لاثنين على الأقل من مشاريع مارتن. فى أوائل السبعينيات، عاش الزوجان، حسب لنعيه فى مارس 1973 فى جورنال كونيتيكت صنداى هيرالد ، "فى مزرعة واسعة يملكونها قرب أنابوليس " فى ولاية غوياس، البرازيل. كانت المزرعة تسمى "Nossa Fazenda Halliday" (مزرعة Halliday الخاصة بنا). أطلق سكان المنطقة المجاورة للمزرعة البرازيلية على مارتين اسم دونا ماريا.

كتبت الباحثة الثقافية ليليان فادرمان أن مارتين والممثلة جانيت جاينور فى الغالب ما يسافران مع هاليداى ومع زوج جاينور.

اكتشفت جاينور وزوجها أنابوليس سنة 1950، و بعد فترة وجيزة زارتها مارتين وزوجها. كان عند مارتين وجانيت جاينور مزارع مجاورة قرب أنابوليس ، غوياس ، البرازيل .

فى مساء يوم 5 سبتمبر 1982، تعرض مارتين وجانيت جاينور وزوج جاينور بول جريجورى ومدير أعمال مارتين بن واشر لحادثة عربيه خطير فى سان فرانسيسكو . تجاوزت شاحنة إشارة حمراء عند زاوية شارعى كاليفورنيا وفرانكلين واصطدمت بسيارة أجرة الأقصر اللى كانت تستقلها المجموعة،و ده اتسبب فى اصطدامها بشجرة. اتقتلت غسالة، و أصيب مارتين بكسر فى ضلعين وكسر فى الحوض، و أصيب زوج جاينور بكسر فى ساقيه. أصيب جاينور بعدة إصابات خطيرة. وتم القبض على سواق الشاحنة بتهمتى القيادة تحت تأثير الكحول، والقيادة المتهورة، والسرعة، وتجاوز الإشارة الحمراء، وقتل المركبات . فى 15 مارس 1983، أُدين بالقيادة تحت تأثير الكحول وقتل المركبات واتحكم عليه بالسجن لمدة 3 سنين . توفيت جاينور بعد سنتين متأثرة بمضاعفات إصاباتها.

كان مارتين ديمقراطى ودعم أدلاى ستيفنسونفى الانتخابات الرئاسية سنة 1952 .[12]

الحياة الجنسية[تعديل]

لطالما كانت الحياة الجنسية لمارتين موضوع للنقاش.[13][14] سنة 1979، أخبرت باتسى كيلى بوز هادلى أن مارتين كانت مثلية.[15] سنة 2016، ذكر كاتب السيرة الذاتية ديفيد كوفمان أن هاليداى كانت يعتبر "زوج [مارتن]، وصديقتها المفضلة، وغطاءها المثلي/المستقيم"، [16] فى الوقت نفسه سنة 2019، ذكرت جورنال The Advocate أن مارتين "ببساطة [كان موضوع] عمر من اشاعات الخزامى ." [17]

موت[تعديل]

تمثال بيتر بان فى مسقط رأس مارتين فى ويذرفورد فى مقاطعة باركر ، تكساس

توفيت مارتين بسبب السرطان قبل 4 أسابيع من عيد ميلادها السابع والسبعين فى بيتها فى رانشو ميراج، كاليفورنيا، فى نوفمبر 3, 1990. اتدفنها فى مقبرة سيتى غرينوود فى ويذرفورد، تكساس.

عمل[تعديل]

منصة[تعديل]

فيلم[تعديل]

التيليڤزيون[تعديل]

الظهور الإذاعى[تعديل]

سنة برنامج الحلقة/المصدر
1943 مقصف باب المسرح رفع الستار عن النصر
1943 مسرح فيليب موريس روبرتا

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. وصلة : 134194233  — تاريخ الاطلاع: 27 ابريل 2014 — الرخصة: CC0
  2. مُعرِّف موسوعة بريتانيكا على الإنترنت (EBID): https://www.britannica.com/biography/Mary-Martin — باسم: Mary Martin — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017 — العنوان : Encyclopædia Britannica
  3. معرف الشبكات الاجتماعيه: https://snaccooperative.org/ark:/99166/w6cr5vhs — باسم: Mary Martin — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  4. معرف شخص في قاعدة بيانات برودواي على الإنترنت: https://www.ibdb.com/broadway-cast-staff/51662 — باسم: Mary Martin — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  5. معرف شخص في قاعدة بيانات برودواي على الإنترنت: https://www.ibdb.com/broadway-cast-staff/93981 — باسم: Mary Virginia Martin — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  6. فايند اغريف: https://www.findagrave.com/memorial/3709 — باسم: Mary Martin — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  7. مُعرِّف شخص في قاعدة بيانات "جينيا ستار" (GeneaStar): https://www.geneastar.org/genealogie/?refcelebrite=martinm0 — باسم: Mary Martin
  8. http://data.bnf.fr/ark:/12148/cb12310390s — تاريخ الاطلاع: 10 اكتوبر 2015 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — الرخصة: رخصة حرة
  9. http://data.bnf.fr/ark:/12148/cb12310390s — تاريخ الاطلاع: 10 اكتوبر 2015 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — الرخصة: رخصة حرة
  10. مُعرِّف فنَّان في موسوعة "ميوزيك برينز" (MusicBrainz): https://musicbrainz.org/artist/727fed20-2b04-442e-92ca-50b969831595 — تاريخ الاطلاع: 16 سبتمبر 2021 — الناشر: مؤسسة ميتا برينز
  11. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Encyclopedia.com-Mary_Martin
  12. Motion Picture and Television Magazine, November 1952, page 33, Ideal Publishers
  13. " Desire in evidence", by Stacy Wolf, in Text and Performance Quarterly; vol. 17, no. 4 (1997); DOI: 10.1080/10462939709366198
  14. Passing Performances: Conference Opens Closet of American Theatre; by James Wilson; in CLAGSNews vol. 9, no. 1 (Winter 1999); "Why does it matter if Mary Martin, the sweetheart of the American musical theatre, was most likely bisexual?"
  15. Hollywood Lesbians, by Boze Hadleigh; p. 62; published 1994 by Barricade Books; "PK: But it figures why certain actresses - the sisterhood? - want to be Peter Pan. Gals like Mary Martin and Jean Arthur. They want to be boys. BH: You mean because Martin and Arthur are lesbians. PK: In a nutshell."
  16. Remembering Mary Martin, the girl who could fly, by Elysa Gardner, in USA Today; published July 12, 2016; retrieved May 18, 2023
  17. 18 Photos of Carol Channing and Her Many LGB Friends, by Christopher Harrity; at The Advocate; published January 16, 2019; retrieved May 18, 2023
  18. " Rodgers & Hammerstein: The Sound of American Music (TV), March 16, 1985" Paley Center, accessed July 30, 2019
مارى مارتين على مواقع التواصل الاجتماعى