يحيئيل نهارى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

يحيئيل نهارى

معلومات شخصيه
الميلاد 27 فبراير 1961 (63 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القدس   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

مواطنه
اسرائيل   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه حزان   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
المهنه حزان   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

كانتور يحيئيل نهارى او يهيل نهارى יחיאל נהרי مغنى ومرتل طقسى اسرائيلى.

اتولد فى القدس لأبوين من الجيل التانى من أصول يمنية وسوريه. كان والد نهارى فنان ورسام جدارى موهوب، و كان يرسم المعابد اليهودية فى القدس، و كانت والدته خياطًه ماهره.

دخل مدرسة حوريف، هيا مدرسة دينية خاصة للبنين. من سن الرابعة، كان والده يأخذه هو و اخوه تسفى لالكنيس فى التالتة صباح كل يوم سبت لمدة أربع ساعات من الغناء قبل الخدمة. ظهر لأول مرة على التلفزيون و هو فى الثامنة من عمره.

كان والده محب للمزيكا ولاحظ أنه فى سن مبكرة كان نهارى يكرر فى الأسبوع الأغانى من صباح السبت المبكر.

اصطحبه والده لكل اماكن البلاد للقاء المرتلين العظماء، السفارديم والأشكينزى، والاستماع ليهم كل وهم يغنون. كان يذهب كل يوم بعد المدرسة لمنزل جده الحاخام والكانتور، لاجراء دراسات كانتورية. كان يقضى ساعات كل يوم يستمع لالمزيكا العربية الكلاسيكية اللى قدمها له والده. تسجيلاته المبكرة التانيه، و هو كمان فى الثامنة من عمره، كانت قراءات من التوراة اتذاعت على الراديو قبل بداية يوم السبت مباشرة. كعضو فى الفرقه، لما ابتدا ظهوره العلنى فى ده الوقت.

فى الثانيه وعشرين من عمره، اتجوز نهارى ونقل للندن، وتولى منصب فى الكنيس الاسبانى والبرتغالى فى مدينة لندن، فمكث لمدة 3 سنين .

وفى سنة 1985 طلبت منه واحده من اكبر المجتمعات السفارديمية فى امريكا، شارلتسيون، أن يعمل كمرتل. وقت وجوده فى امريكا، وعمل كمان كمرتل فى جماعة بنى اسحاق السوريه.

من سنة 1990، سافر نهارى على نطاق واسع، ونقل موسيقاه لالمجتمعات السفارديميه فى كل اماكن العالم: البرازيل والمغرب وباريس وايطاليا والمكسيك وبنما والأرجنتين ولندن. يواصل اقامة الحفلات المزيكا والغناء بانتظام فى اسرائيل و امريكا وفى كل اماكن العالم.

حياته الشخصيه[تعديل]

هو أب لثلاثة أطفال من مراته الأولى. وفى سنة 1999 اكتوبر تجوز من بيرى سيمون وطلقها بعد 4 سنين من الجواز. عاش فى ميامي، فلوريدا، بعدها هاجر وعاد ليعيش فى اسرائيل.

من البوماته[تعديل]

  • مئير ليفى يستضيف يحيئيل نهارى (1974)
  • حفل مزيكا فى بلاط الملكة - ألبوم مزدوج (2005)
  • فصول الأجداد (2005)
  • غزو أمريكا الجنوبية (2005)
  • أغنية المقترضين - 3 ألبومات
  • ألبوم مع الشاعر اليمنى بورات ليفى (2020)