هوارد كارتر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
هوارد كارتر

هوارد كارتر (9 مايو 1874 - 2 مارس 1939) انجليزى: Howard Carter عالم أثار إنجليزي وخبير بعلوم المصريات. اتولد بمدينة لندن حى كينسينجتون، قضى طفولته بشكل اساسي فى سوافهام، نورفولك فعاش مع عماته، أشتهر بسبب اكتشافه لمقبرة توت عنخ آمون بوادي الملوك، الأقصر، مصر.

مقبرة توت عنخ امون[تعديل]

قناع توت عنخ امون

في سنة 1907 بعد سنين من البحث والتنقيب، تعرف كارتر على اللورد كارنارفون، اللى كان واحد من الهواة المتحمسين واللي كان على استعداد لتمويل بعثات كارتر الاستكشافية لا صبح كارتر المسئول عن كل أعمال التنقيب لكارنافون.

قام كارنافون بتمويل بحث كارتر عن الفرعون المجهول مسبقا توت عنخ امون، واللي اكتشفه كارتر، بعد عدة شهور من التنقيب والبحث بدون فايده، فاصبح اللورد كارنارفون غير راضي عن النتائج وفشل استثماراته، وفي سنة 1922، أعطى كارتر موسم واحد أخير لإكمال أعمال التنقيب.

بيت كارتر بطيبا

في 4 نوفمبر سنة 1922 بعد 15 سنه من البحث وجد كارتر مقبرة توت عنخ أمون "ك.ف62" اللى كانت أفضل مقبرة اتوجدت على مر التاريخ لم تمس من قبل بوادي الملوك، فارسل برقية للورد كارنارفون للحضور فورا لمصر، وفي 26 نوفمبر سنة 1922، مع كارنارفون وأبنتة، وحضور أخرىن، قام كارتر بعمل "الكسر الصغير" الشهير في الزاوية الشمال لمدخل المقبرة، وأصبحت بادية للعين بواسطة ضوء شمعة، فشوهدت الأثار الذهبية الخاصة بالمقبرة بالإضافة إلى الكنوز الأثرية من خشب الأبنوس اللي كانت على حالها من وقت الدفن.

وحتى الوقت ده كان كارتر ما يعرفش بعد هل هي "مقبرة أم مجرد مخبأ" ولكنه تأكد لما شاهد ختم واضح بأحد الأبواب المحروسة بين تمثالين. ولما سـأله كارنارفون "هل وجدت شيء" قال نعم "أشياء مذهلة". King Tutankhamen's Tomb

ترجع أهمية مجموعة الملك توت عنخ آمون للعديد من الاسباب؛ اولها أن كنز الملك توت عنخ امون هو اكمل كنز ملكي اتوجد ولا نظير له، إذ يتكون من 358 قطعة تشمل القناع الذهبي الرائع وثلاثة توابيت على هيئة الانسان، احدها من الذهب الخالص والآخران من خشب مذهب. ثانيا:ًأن تلك الأمتعة ترجع الى الاسرة الثامنة عشر اشهر وأزهى عصور الدولة الحديثة حيث انفتحت البلاد على أقاليم الشرق الادنى القديم بفضل الحملات العسكرية والعلاقات التجارية من تصدير واستيراد للموارد والمنتجات المصنعة ونشاط اهل الحرف والفنانين. وأخيراً؛ أن هذه المجموعة الهائلة قد ظلت فى مصر، وتوضح كيف كان القبر الملكي يجهز ويعد فهناك أمتعة الحياة اليومية كالدمى واللعب، ثم مجموعة من أثاث مكتمل وأدوات ومعدات حربية، وتماثيل للأرباب تتعلق بدفن الملك وما يؤدى له من شعائر، وبوق توت عنخ آمون الشهير المصنوع من الفضة وأخر من النحاس، وكل هذه المحتويات الآن بالمتحف المصرى بالقاهرة. رابعاً: من هذا الكنز او المجموعة الهائلة نتعرف على الكثير من حياة الملك وحبة للصيد وعلاقته بزوجته "عنخ أسن آمون" اللى من المعتقد أن تكون قريبته، بالإضافة لمعرفة أهم اعماله وحاشيته، وأخيراً كرسي العرش الوحيد اللي وصل لنا من حضارة المصريين القدماء.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: