نقاش المستخدم:امنموبي

محتويات الصفحة غير مدعومة بلغات أخرى.
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اهلاً و سهلاً
  اهلاً و سهلاً بحضرتك يا امنموبي فى ويكيپيديا مصرى. و ياريت ويكيپيديا مصرى تعجبك و تشارك/ى فيها.

 دى شوية لينكات ممكن تكون مفيده:

For Non "Masri" Speakers, click here to read the introduction in English

--Mahmudmasri (مناقشه) 20:53، 17 نوفمبر 2009 (يو تى سى)[ردّ]

امنموبي[تعديل]

ابتدى اسم الحكيم المصري امنموبي في الظهور ايام الاسره العشرين وهو من اخميم في الصعيد ولكن ماسبب شهره الرجل ده و ايه هو تاثيره في حياة اجدادنا


كتب الحكيم امنموبي كتاب سماه سبايت وهي بالهيروغلوفيه و معناها (تعاليم . حكم ) او( امثال)

انتشر بين اليهود ان مؤلف سفر الامثال هو سليمان الحكيم

بينما مؤلفه الحقيقي هو امنموبي الحكيم

و كان العالم الالماني ارمان عام 1924 اول من نبه الي الشبه بين حكم وامثال امنموبي وبين سفر الامثال وقد وضح ارمان ان الفكر المصري كان مصدر رئيسي لاسفار العهد القديم في بحثه المقدم الي المجمع العلمي البروسي وعنوانه ( مصدر مصري لامثال سليمان )

و اتكلم في البحث ده عن كتاب مصري علي ورق البردي وقد تكررت هذه الحكم المصريه بشكل واضح في سفر الامثال

اثار بحث ارمان واكتشافه هذا علماء المصريات جواالمانيا وبراها واستمرت البحوث والدراسات للمقارنه بين الكتابين


و من بعد ارمان جه (زيته ) و (هيوبرت جريم ) و ركز كل واحد منهم الضوء الي العلاقه بين الكتابين ولكن الكاتب المستفيض اللي اتكلم عن العلاقهة دى باستفاضه هو (هوجو جرسمان ) في كتابه الصغير israels spruchweisheit im zusammenhang der weltiteratur


و مشي ورا العلماء والباحثين دول عدد كبير من المؤرخين و المفكرين في تاكيدهم علي تشابه او تماثل الكتابين ودى شوية من اقوال المرخين و المفكرين

ديورانت بيقول ( ان الامثال ليست من وضع سليمان ) و المؤلف سلامه موسي قال كمان ( ان حكم امين موبي التي ترجمت الي العبرانيه كانت ينبوعا عظيما لسفر الامثال)


والمفاجاه هنا اننا حتي في ( قاموس الكتاب المقدس ) اللي بيعتبر مرجع رئيسي في العقيده المسيحيه بنلاقي الاعتراف ده و دلوقتى بقة ياترى هايفضل اسم الحكيم المصري امنموبي منسي حتى ف كتب المؤرخين المصريين ولا هايظهر من جديد و ياترى هايفضل حقه مهضوم ولا هانقدر نرد الحق لاصحابه؟!!!!

لغة الموسوعه[تعديل]

هاى يا امنموبي. لغة الموسوعه دى هى مصرى. اى مقاله حتتكتب بلغه تانيه حتتمسح. شكرا. --Mahmudmasri (مناقشه) 12:50، 5 يوليه 2010 (يو تى سى)[ردّ]

اسطورة نشاة الكون الفرعونية[تعديل]

كعادة الإنسان القديم كانت أهم الأشياء اللي شغلت فكر المصري القديم هي أصل الخلق، و عشان كده ظهرت الأساطير كتير بتتكلم عن بداية الآلهة والكون.و كانت في تلت أساطير عن الخلق والنشأة بيتبعو تلت نظريات مختلفة . الأولي بتنسب لمدينة هليوبوليس والتانية لهرموبوليس والتالتة لمنف بس في النهاية اللي انتشرت كانت أسطورة هليوبوليس وده بعد ما مزجوها بالآراء الصغيرة من نظريات هرموبوليس ومنف. و دلوقتى نلخص بقه التلث أساطير .

الأسطورة الأولي

هي أسطورة هليوبولس واللي بتقول أن الكون نشأ من ميه و كان مش متشكل وتحت اسم نون و بعدين جه منه الإله آتوم الذي ظهر فوق ربوة تسمى الربوة الاولى أو ربوة الخلق -والإله آتوم يساوي الإله رع- ثم قام الإله آتوم بإيجاد التوءمين "شو " إله الهواء و"تفنوت " ربة الرطوبة وهما اللي أوجدو بجوازهم الإله "جب" إله الأرض والربة "نوت" ربة السماءاللي نتج عنهم "اوزوريس وايزيس وست ونفتيس"

وقد كونت الآلهة التسعة ما يسمي بالتاسوع الإلهي (أي مجمع الآلهة التسعة) ويعتبر التاسوع ده كيان إلهي واحد واشتق منه نظرية كونية وهي بتتصور الكون على هيئة ثالوث تكون من شو إله الهواء وهو واقف و ساند بايديه الجسد الممدد لربة السماء نوت وراقد الإله جب عند قدميه.

أما النظرية الثانية

التي نشأت في هرموبوليس بتقول أن المادة الغير مشكلة كانت موجودة قبل نشاة الكون و كانت ف أربع صفات تمثل تمنية من اللآلهة في أزواج وهم :

"نون ونونيت" إله وربة الماء الأزلي (الماء الأول).

"حوج وحوحيت" إله وربة الفراغ (الفضاء)

"كوك وكوكيت" إله وربة الظلام

"آمون وآمونيت " إله وربة الخفاء

وقبل نشأة الأرض كانت بتعتبر الآلهة دي مجرد صفات للمادة الغير مشكلة (تمثيل) و كونت الآلهة دي ثامون هرموبوليس (مجمع الآلهة الثمانية) و كمان ظهرت من المادة الغير مشكلة الربوة الأزلية (الأولى) في هرموبوليس وعليها كانت في هناك بيضة وهي اللي خرج منها إله الشمس وبدأإله الشمس في تنظيم العالم.

أما النظرية الثالثة

واللي ظهرت في منف - بعد ما بقت عاصمة مصر - حاولو فيها تمجيد الإله "بتاح" إله منف فخلوه في أسطورة نشاة الكون الإله الخالق الأكبر ولكن يحتوي على 8 آلهة أخرى بعضها من التاسوع الهليوبوليسي والباقي من الثامون الهرموبوليسي .

واحتل آتوم مكانة خاصة في النظرية دى ودخل فيها الثنائي "نون وتوبيت" في المجموعة كما أدخل فيها تاتن (واحد من آلهة منف) واللي بيعتبر تجسيد للإله اللي خرجت منه المادة الأزلية الأولى و اضيفت أربعة آلهة أخرى مش محددة بدقة.

وحسب النظرية فالإله آتوم يحمل صفات النشاط والحيوية للإله بتاح وهي الصفات اللي عن طريقها اتحقق الخلق ، أما صفات الفطنة (الفكرة) والقلب ويجسدها الإله حورس و الإرادة واللسان ويجسدها الإله تحوت و الإله بتاح هو اللي كون العالم في صورة عقلية قبل ما يخلقه بالكلمة (كن).

ملحوظة: هنلاقي أساطير تانية فيها أسماء الآلهة بتتكون من اكثر من مقطع وده بيدل يإما على تطور الإله الأصلي إلي عدة شخصيات او على اندماج بعض الآلهة إلي في صورة إله أعظم.