نقاش:ثورة 23 يوليه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

Untitled[تعديل]

على فكره احب اوضح لاخويا الحبيب اللى كتب فى ثورة يوليو شوية نقط مهمه جدا ممكن تكون مش معروفه وهيا ان الانقلاب لما حصل ودى حقائق تاريخيه ثابته و مهمه . وهيا .

  • ان التعريف القانونى و السياسى للى حصل فى 52 هوا انقلاب لانه عمل عسكرى حصل من الجيش انما الثوره الشعبيه بتكون شعبيه حتى واضح من اسمها - ممكن الثوره تكون شعبيه مع دعم من بعض القوات انما على الاقل بيكون للشعب اى دور فيها و زى ماهوا معروف ان اللى حصل فى ليلة23 كانعمل عسكرى بحت و صرف و تم بطريقه سريه - فاذا ماكانش اللى حصل فى 23 يوليو انقلاب امال ازاى يكون الانقلاب .
  • ان مطالب الظباط اللى عملو انقلاب 52 كانت مطالب عسكريه بحته فى البدايه لكن لما لقو مافيش اى مقاومه بداو يزودوطلباتهم .
  • نقطه مهمه جدا و هيا برضه مرتبطه بالنقطهاللى قبليها ان اللى حصل ده و اللى ارتبط بعدين باعلان الجمهوريه ماقامش اساسا عشاناعلان الجمهوريه وهقدم ليكو بعض الادله .
  1. ان اساسا فكرة اعلان الجمهوريه كانت مطروحه اساسا فى مصر من النحاس و كتير من الوفديين وغيرهم من السياسيين قبل 52 يعنى فكرةاعلان الجمهوريه ماكانتش اختراع الظباط الاحرار زى ماكتير فاهمين وللاسف منهم كتير مثقفينو متعلمين كويس مش بس البسطا .
  2. ان الانقلاب لما حصل و اعلن الظباط 6 مبادئ قدام الشعب ماكانش قيها كلام عن اعلان الجمهوريه مع ان البند ده ان كان موجود اساسا فى حساباتهم كان لازم يتحط اول بند .
  3. ان الجمهوريه ماتاعلنتش الابعد اكتر من سنه -ايه بقى اللى يخليهم يستنو كل ده بعد لما استولو على السلطه و سيطرو - بالبندقيه و المسدس -على الحكم على الرغم من انهم حلو الاحزاب و منعو العمل السياسى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 41.238.17.143 17:29، يناير 10، 2010 (UTC)
  • ثورة 23 يوليه معروفه بالإسم ده عند المصريين. و انا خليت تعريفك فى جسم المقاله ( انقلاب ) زى ما هو. النقطه المهمه وانا بأتفق معاك إن الثورة سببت بلاوى كتيره فى مصر زى الحروب بالنيابه و المعتقلات و تدخيل مصر فى الدوامه العربيه اللى بندفع ضريبتها النهارده و كل المآسى اللى كلنا عارفنها. بس ده مش معناه ان قبل الثوره كانت الاحوال كويسه والناس كانت مبسوطه و لعلمك انا عيلتى كانت اقطاعيه وكلهم باشاوات و بكوات :). و انا بس حطت لك من اللى كتبه سلامه موسى اللى عاش فى الفتره دى و كان وطنى كبير عمره ما نافق حد كمجرد مثل. المطلوب بس توزن الكلام عشان يبقى موضوعى. و شكراً على جهدك بس خليك موضوعى. Samsam22 (مناقشه) 17:37، 10 يناير 2010 (يو تى سى)
  • اما بالنسبه لإعلان الجمهوريه فالمكتوب هو : " عن طريقها اتحول نظام الحكم فى مصر من النظام الملكى للنظام الجمهورى ". خد بالك من جملة " عن طريقها " Samsam22 (مناقشه) 17:49، 10 يناير 2010 (يو تى سى)
  • HI SAMSAMازيك JE SUIS HAMADA .

كنت حابب اننا نتناقش فى موضوع استقلال مصر اللى انت بتقول ان على الورق من سنة 23 انا بحس فاهم و مثقف كويس لكن برضه بحس انك زى كتير مصريين ممكن اكون انا واحد منهم متاثرين برضه بكلام كتير اتعودنا نسمعه باستمرار كتير و بالزات فى الاعلام ومنا الموضوع ده احب اوضح ليك وجهة نظرى فى موضوع استقلال مصر سنة 23 و اعلان الدستور .

  1. اولا من حيث المبدا في كتير فاكرين ان استقلال مصر كان عن انجلترا لا وده لاكتر من سبب و اسمحلى اوضح وجهة نظرى اللى يا اساسا مبنيه على حقايق قانونيه .
  2. اولا ان وجود قوات جيش الانجليز فى مصر من سنة 1882 ماكانش احتلال اساسا انما كان وضع زى اوضاع كتيره فى العالم هديك شوية امثل منا .
  3. فيه قوات امريكيه كانت موجوده فى دول كتير من دول غرب اوروبا فى فترة الحرب البارده ومنا فرنسا و انجلترا هل ممكن نقول ان امريكا فى فترة الحرب البارده كانت محتله فرنسا و انجلترا .
  4. فيه قوات امريكيه فى الامارات و قواعد عسكريه امريكيه فيها , هل ممكن نقول ان امريكا محتله الامارات .
  5. فيه قواعد امريكيه موجوده فى قطر و السعوديه هل ممكن نقول ان اميركا محتلام .
  • غير كده ان الاحتلال ليه مقومات و سمات ومظاهر كتيره احب اعرض شويه منا لو تحب و منها .
  1. ان الدوله اللى بتكون محتله من دوله او مستعمره من مستعمراتها بتكون جزء من الدوله يعنى مابيكونش ليها علم او سلام وطنى والكلام ده قانونى مش وجهة نظر .
  2. اكيد انت تعرف اتفاقية الحكم الثنائى على السودان و اللى كانت سنة 1899 و اللى كانت بين مصر وبريطانيا , يعنى اتفاقية حكومه مع حكومه هل ده ممكن يحصل و انجلترا محتله مصر او مستعمراها زى مابعض اللى مش فامين بيقولو ( بقصد باللى مش فاهمين اللى بيقولو استعمار ) و ده لان الاستعمار بيغير ثقافة المستعمره و لغتها ( بالعافيه ) و احيانا الدين كمان ( برضه بالعافيه ) .

اللى حابب انى اوضحه لكل احبائى فى ويكيبيديا مصرى ان استقلال مصر سنة 23 ماكانش عن بريطانيا و انماكان عن تركيا بعد لما اتهزمت فى الحرب العالميه الاولى و عمل اتاتورك النظام الجمهورى واستقلت مصر عنها بعد فتره متلاحقه من الاحتلالات اللى بدات بغزو العرب مصر. 41.238.17.143 03:55، يناير 11، 2010 (UTC)

شاهد من العصر[تعديل]

  • ازيك يا حماده. قبل ما ابدأ فى حط ملحوظات احب اشير لأخر فقره فى نصك بتقول :" واستقلت مصر عنها بعد فتره متلاحقه من الاحتلالات اللى بدات بغزو العرب مصر".

لاء احتلالات مصر بدأت قبل كده بكتير عن طريق الفرس وغيرهم و بعدين عن طريق الإسكندر الأكبر و بعده الرومان و البيزنطيين.

بالنسبه لإحتلال الانجليز لمصر ما تقدرش تقارن ده بوجود قواعد عسكريه والا تبقى انجلترا ما استعمرتش و لا احتلت حد. انا مش حا أدخل فى مناقشه عقيمه بخصوص تعريفات لكن بس حاأدون مقتطفات من كتاب لسلامه موسى و انا اخترت سلامه موسى لإنه عاصر الفتره اللى بتتكلم عليها و كان مفكر كبير وعلى درجه كبيره من الثقافه وفوق كده ما كانش بينافق حد. و كان بيعشق الثقافه الاوروبيه.

  • فى عام 1903 اجتزنا امتحان الشهادة الابتدائية، وكنا فى القطر كله لانزيد على ثلاثمائة أو أربعمائة تلميذ.. ولم يكن بالقطر كله سوى ثلاث مدارس ثانوية كانت فى نظامها ثكنات يتسلط عليها الإنجليز بالأوامر العسكرية والعقوبات العسكرية.
  • وكان الإنجليز يحاربون شيئين فى الأمة لا ثالث لهما. وكانوا يكفلون بقاءنا فى ظلام الجهل وزلة الفقر بهذين الشيئين، وهما التعليم والصناعة. ونجحوا فى ذلك نجاحاً عظيماً. فلم يسمحوا طول إشرافهم على وزارة المعارف بإنشاء مدرسة ثانوية للبنات فى أى مدينة من مدن القطر... فكانت المدرسة السنية الابتدائية فى القاهرة، وكانت ناظرتها إنجليزية تصر على إتخاذ البرقع للتلميذات وهن فى العاشرة أو الثانية عشرة من العمر.
  • وتقدمت الآنسة نبوية موسى لامتحان الثانوية فى سنة 1907 من بيتها ، فرفض دنلوب المستشار الإنجليزى لوزارة المعارف قبولها فى الامتحان... وتقدمت فى السنة التالية فقبلت ونجحت. ولكن الإنجليز تنبهوا فلم تفز فتاة مصرية بالشهادة الثانوية منذ 1908 إلى 1929.
  • وكان ناظر المدرسة يدعى شارمان، وكان يتأنق فى تعذيبنا.
  • وكنا نتحدث فى تلك السنين عن شيئين يحركان المجتمع المصرى هما: الإحتلال الإنجليزى و حركة قاسم أمين لتحرير المرأة... وكان الحزب الوطنى أعظم قوة تكافح الإحتلال فى ذلك الوقت.
  • وكان الخديوى عباس محور الحركة الوطنية، فى أوائل حكمه...ومما زاد الخديو اتجاهاً نحو الحركة الوطنية تلك الإهانات الشخصية التى كان يجدها من كرومر ( المندوب السامى الانجليزى )... وحاول ( كرومر ) مرة ، عقب انتقاد الخديو للجيش المصرى الذى كان كتشنر قائداً عاماً له، أن يعين وزيراً إنجليزياً، وكان كرومر هذا من عتاة الإستعماريين ، وهو الذى أحال القطر المصرى كله إلى عزبة قطن، وقتل الصناعة المصرية قتلاً تاماً.
  • وبفضل الحزب الوطنى، بل بفضل الشاب مصطفى كامل، تزايدت الحركة الوطنية وأخذت موجاتها تعلو وتزيد، ورأى كرومر عجزه عن مكافحتها، فحمله الغيظ على العنف الأحمق، بل على التوحش الإجرامى.
  • فإن الإنجليز ،بعد أن رأوا سياسة كرومر الشرسة مع الخديو قد أحالته إلى وطنى يدس لهم ويؤيد الحركات الوطنية ضدهم، عينوا السير الدون جورست وكيلاً لهم بالقاهرة.
  • ثم جاء كتشنر ، فأعاد سياسة كرومر، ولكن فى فجاجة العسكرى وغشومته.
  • فقال ( كرومر ) : ماهى حقائق الحال المصرية الآن؟ أولها أن الإحتلال البريطانى سيدوم إلى ما شاء الله. وقد قالت لنا حكومة صاحب الجلالة الملك ذلك رسمياً. والثانى أنه ما دام الإحتلال البريطانى باقياً فالحكومة البريطانية تكون بالضرورة مسئولة عن الخطة التى تجرى عليها الحكومة المصرية.
  • عمد جورست على مناورة استعمارية أخرى هى إيجاد الخلاف والشقاق بين المسلمين والأقباط فكان الموظفون الإنجليز يحرضون الأقباط من ناحية على المسلمين ثم يعودون فيحرضون المسلمين من ناحية أخرى على الأقباط... وهكذا انتهى جورست إلى "تهنيد" مصر.
  • وكان المندوبون الإنجليز ، كرومر وجورست وكتشنر، سواء فى الغاية، وهى استغلالنا ونهب أموالنا.
  • كان (كرومر) يصرح بأنه يجب على الرئيس المصرى أن يخضع للمرءوس الإنجليزى. وكان لكل وزارة "مستشار" وهو فى حقيقته وزير يتصرف كما يشاء.

سنة 1914 : رحلت إلى الريف ورأيت كيف كان يسلط الإنجليز علينا الموظفين المصريين .. لخطف محصولاتنا. وكانت الجمال والحمير بل الرجال يخطفون أيضاً كما لو كانوا فى قرية زنجية على خط الاستواء قد كبسها النخاسون لخطف سكانها وبيعهم فى سوق الرقيق.. فكان الرجل يربط بالحبل الغليظ من وسطه، وخلفه أمثاله، ويسيرون على هذه الحال صفاً إلى أن يبلغوا "المركز" فيحبسون فى غرفة المتهمين ثم يرحلون إلى فلسطين.

  • وقد قام عمالنا المصريون وهم من الفلاحين بخدمة الحملة الإنجليزية فى فلسطين. وكانوا يعدون بعشرات الألوف مات أكثرهم وعمى بعضهم.
  • وكنا نقرأ الأخبار كما يحب الإنجليز أن نفهمها ولذلك كانت الرقابة صارمة.
  • فى 1882 حكم علينا الإنجليز، بمعاونة المستبدين المصريين، بالموت السياسى. وبقينا فى هذا الموت إلى 1919 حيث بعثنا وشرعنا نعود إلى التاريخ.. وكانت جميع طبقات الأمة فى ثورة. فإن الفلاحين بعد أربع سنوات من خطف محصولاتهم ورجالهم كانوا حاقدين على الإنجليز. وكانت الطبقة المتوسطة من الموظفين حاقدة أيضاً على الإنجليز الذين منعوا الرياسة فى الوظائف عن المصرى وقصورها على الإنجليزى.
  • فلما كانت الحرب الكبرى الأولى رأينا الإنجليز يتصرفون بحظوظنا كما لو كانوا آلهة فوق السحاب، ويعلنون على العالم "حماية" مصر، ثم يخلعون الخديو، ثم يرتقى عرش مصر بدلاً منه السلطان حسين. ثم يمنعوننا من الإجتماع أو الكتابة، ويراقبون جرائدنا حتى لا يكتب حرف إلا بإسمهم.
  • كنا فى تلك الايام لا نستطيع السفر إلا بإذن من موظف إنجليزى، ولو كان الانتقال لا يتجاوز القاهرة وبنها. وأذكر أنى حين أردت الحصول على هذا الإذن دخلت على الموظف الإنجليزى فجابهنى بقوله : استكلال؟ بلهجة التهكم.
  • وسرت فى البلاد موجة من السخط على الإنجليز. واعتقل الإنجليز سعد ورفاقه، ونفوهم إلى مالطة فى مارس 1919.
  • بعد لجنة ملنر : وسافر الوفد المصرى إلى لندن، فطلبنا نحن الإستقلال وطلب الإنجليز الإستعمار.
  • وكثرت الإضطرابات. فعمد الإنجليز إلى العنف والعسف، فألقوا القبض على سعد ورفاقه ونفوهم فى 1921 إلى سيشيل...اعلنوا "استقلال" مصر فى 28 فبراير 1922 بشروط أربعة هى حق الإنجليز فى : 1. حماية المواصلات البريطانية فى مصر. 2. الدفاع عن مصر ضد أى إعتداء أجنبى. 3. حماية الأجانب والأقليات. 4. بقاء السودان على ما كان عليه.
  • لكن استطاع الإنجليز بعد ذلك أن يحطموا استقلالنا ويزيفوا دستورنا على يد زيور و اسماعيل صدقى و امثالهما.
  • لم يكتب تاريخ الجناية التى جنتها بريطانيا على مصر إلى الأن... وهو حين يكتب سوف يقف الجمهور فى مصر، كما تقف شعوب العالم خارج مصر، على جنايات تتجاوز حدود الخيال.
  • وبهذا استطاع الإنجليز أن ينزلوا بنا إلى الحضيض جهلاً وفقراً وعجزاً.
  • إذ حتم علينا الإنجليز ألا ننشر حرفاً فى جريدة أو مجلة أو كتاب إلا بعد أن يقرأه الرقيب.. وقد قطع الإستعمار البريطانى بيننا وبين الجمهور.
  • الحكومة المصرية ، بإيعاز المستعمرين الإنجليز أيضاً، سنت قانوناً تستطيع أن تحرم به أى مصرى خارج القطر من رعويته المصرية، ويكفى لذلك قرار من مجلس الوزراء بلا محاكمة ولادفاع.. وقد منعنى هذا القانون من أن أترك مصر منذ عشرين سنة.. فما هو أن أضع قدمى فى باريس حتى أجد قراراً بحرمانى من الرعوية المصرية، وعندئذ يجب أن أتسكع سائر عمرى إلى أن أموت خارج وطنى بعيداً عن أولادى.
  • الإجليز هم الذين جعلوا زيور (باشا) يحل البرلمان فى 1925 فى نفس اليوم الذى عقد فيه. وهم الذين سلطوا علينا اسماعيل صدقى فيما بين 1930 و 1934 كى يضرب الأمة بالسياط والبنادق، وهم الذين حملوا محمد محمود باشا فى 1929 على أن يعطل البرلمان ثلاث سنوات " تقبل للتجديد " ولكننا مع ذلك مضطرون إلى أن نسمى هذا الحكم فيما بين 1919 و 1947 مصرياً ، لأن الأيدى التى أنفذت السياسة كانت مصرية. فيما بين 1900 و 1919 كانت السلطة الإنجليزية صريحة. المستعمرين الإنجليز كانوا خلف هذه العربده فى حياتنا الدستورية ولك الايدى المنفذة كانت مصرية.
  • فأما أحداثنا الداخلية فأكبرها ثورة 1952، وطرد فاروق و إعلان الجمهورية ثم تأميم قناة السويس فى 1956 بعد إجلاء الجيش البريطانى عن الوطن.
  • على أن لفاروق هنا فضلاً قد أسداه إلى بلادنا من حيث لا يرى ومن حيث لا يقصد ، ذلك أن الحرب بيننا وبين إسرائيل قد نبهت الجيش إلى مدى الفسادالذى كان يعم البلاد. فكانت البداية للتفكير والعمل لإنقاذ الوطن من الإستعمار البريطانى والإستبداد الفاروقى.. وسارت الثورة ، التى شرحتها فى كتابى " الثورات "، فى تدرج: التخلص من السراى، ثم التخلص من الإقطاعيين، ثم التخلص من الإنجليز.
  • حين أعرض لأحداث بلادنا فيما بين 1947 و 1957 أجدها على إختلاف بارز بين نصفيها. فالنصف الأول إلى 1952 كان انحداراً، كاد يكون انهياراً، فى السياسة والأخلاق. فقد ظهرت حركات رجعية أوشكت على إحالة بلادنا إلى جهنم، كما فسد الجهاز الحكومى، وطغى العرش. Samsam22 16:15، يناير 11، 2010 (UTC)

هي الصفحة ديه بتتكلم عن تاريخ ثورة يوليو ولا تاريخ النحاس؟ طيب ممكن يكون تاريخ النحاس تمهيد للثورة... لكن مش ممكن يبقي 80% من الصفحة عن تاريخه و20% فقط عن الثورة! ثم إن مفيش تعريف قانوني بيقول نسميها إنقلاب مش ثورة ولا تعريف سياسي... الثورة هي تغير مفاجئ وكبير .. ده تعريف الثورة.. هل "انقلاب" يوليو مهوش تغيير مفاجئ وكبير؟ هل ثورة يوليو مغيرتش وجه العالم العربي كله؟

معقولة صفحة عن ثورة يوليو ميذكرش فيها جمال عبد الناصر؟.. طب فين إعلان الثورة الي قاله السادات؟ طب فين التحرك العسكر للثورة؟ فين اصلا الكلام عن الثورة؟! ده كله كلام عن مصطفي النحاس! الظاهر إن ويكبيديا مصري حالها مش هايتصلح ابدا

*تقدر تزود كل اللي انت شايفه ناقص ومحتاج اضافة انت مرحب بيك وبمساهماتك.
*متالفش تعريفات من عندك اللي انت بتقوله ده ملوش معنى مع احترامي ولو كلمة انقلاب مش موافق عليها تقدر ببساطة تحطها في النقاش عشان تشيلها بس الاول روح قوللهم في ويكيبيديا عربي اللي حالها عاجبك يمكن وقوللهم شيلوا كلمة انقلاب من العنوان نفسه.--Escalader (مناقشه) 10:14، 16 يوليه 2011 (يو تى سى)
  • ماأعرفش حماده اللى كتب المقاله راح فين. معلش الأستاذ عايز شوية كلام حماسى زى باسم الأمة سندمر الإستعمار و كلام من ده. بس برضه اعتقد المقاله محتاجه شوية تزويدات و لإيه وصلت الثوره دى مصر و ازاى اسرائيل احتلت فى زمنها سينا مرتين فى ظرف 10 سنين. Samsam22 (مناقشه) 10:47، 16 يوليه 2011 (يو تى سى)
  • نسيت اقول كمان ان الثوره بتختلف عن الانقلاب. ثورة 1919 كانت ثوره لكن لما تقوم مجموعه عسكريه بقلب نظام الحكم فده اسمه انقلاب. احنا بنسمى الانقلاب ده ثوره تجاوزاً. طبعاً فيه تعريف قانونى للإنقلاب بس المشكله ان الناس فى المنطقه دى بتحب الجعجعات الفارغه و عايشه فى اوهام. ابعد عنك الجهل هارى المنطقه ، و فى نهاية المطاف بينتهى الموضوع بحكم عسكرى مستبد. Samsam22 (مناقشه) 10:52، 16 يوليه 2011 (يو تى سى)