ميكانيكا سماويه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ميكانيكا سماويه
 

صنف فرعى من فلك  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
جزء من فلك  تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات

ميكانيكا سماويه هو فرع من فروع علم الفلك و اللى بيهتم بدراسه حركه الأجرام السماويه.[1][2][3] المجال دا بيطبيق مبادئ الفيزياء الكلاسيكيه لتفسير الظواهر على مستوى الكون و الأجرام السماويه زى النجوم و الكواكب و الكويكبات.

تاريخ الميكانيكا السماويه الكلاسيكيه[تعديل]

الميكانيكا السماويه التحليليه الحديثه بدأت قبل أكتر من 300 سنه لما كتب إسحاق نيوتن كتاب وصف و فسر فيه قوانينه الجذبويه و اللى كان مغزاها تفسير الظواهر الكونيه سنه 1687.

اسم "الميكانيكا السماويه" هو الميكانيكا الكلاسيكيه النيوتنيه اللى مواضيعها خاصه فى المجال الفضائى الكونى أو المجال الظواهرى على مستوى المجرات و بين الكواكب و الماديات الباريونيه بشكل سنه و نيوتن كان شايف انو لازم يتسمى بـ"الميكانيكا المنطقيه", و بعد أكتر من قرن على كتاب نيوتن, ابتكر بيير لابلاس مصطلح "الميكانيكا السماويه".

كانت فيه دراسات عن مشكله مواقع الكواكب و حركتها بترجع إلى 3,000 سنه أو أكتر و من أيام الفلكيين البابليين اللى حاولوا تفسير أجزاء الظواهر على مستوى الأكوان .

الكتاب الإغريق الكلاسيكيين راقبو حركه الأجرام السماويه, و قدمو الآليات الهندسيه لحركتها. و كانت الأرض هى مركز الكون حسب نماذجهم أو حسب نموذج ديموقريطس المفترض بأن الأرض هى مركز الكون اللى كان عندهم مجره واحده و هى المجره اللى هما عليها.

لينكات[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)


ميكانيكا سماويه على مواقع التواصل الاجتماعى