ميكانيكا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
لويس هاين يشغل الطاقه فى بيت ميكانيكى علشان يشتغل

الميكانيكا هى فرع من فروع العلوم الذي يهتم بدراسة الأجسام المادية عندما تؤثر عليها قوة و تحركها من مكان للتانى. و تأثيرها على البيئة المحيطة. اصولها وقواعدها العلمية بدات فى اليونان القديمة على ايد ارسطو و ارخميدس.[1][2][3].

فى الفترة الراهنة. العلماء مثل جاليليو , كبلر و نوتن, وضعوا اساس الميكانيكا الكلاسيكية. وهى فرع من فروع الفيزياء الكلاسيكية التى بتتعامل مع الجزيئات التى تكون إما فى حالة سكون او تتحرك بسرعة اقل من سرعة الضوء. ويمكن تصنيفها ايضا على إنها فرع من فروع العلوم الذي يتعامل مع الحركة و القوى المؤثرة على الأجسام.

تنقسم فروع الميكانيكا لقسمين قسم الإستاتيكا او علم الإجسام الثابتة او الساكنة و قسم الديناميكا وهو العلم الذي يدرس القوى المؤثرة على الأجسام المتحركة . وتتصنف الميكانيكا الى تصنيفين هما الميكانيكا الكلاسيكية والميكانيكا الكمية او ميكانيكا كوانتم او كوانتم ميكانكس.

الميكانيكا الكلاسيكية تشرح حركة الأجسام تحت تأثير قوه واحدة او اكتر من قوه , وتعتبر من اكبر واقدم المجالات فى العلوم والهندسة و التكنولوجيا ويطلق عليها ايضا اسم ميكانيكا نيوتن نسبة إليه.

الميكانيكا الكمية او الكوانتم ميكانكس وهو العلم الذي يدرس الظواهر الفيزيائية فى الظروف النانوية التى يبقى الحدث فيها على اساس ثابت بلانك. الميكانيكا الكمية مشتقة من الميكانيكا الكلاسيكية , وتقدم الحل الرياضى لسلوك وتفاعلات جسيمات الطاقة زى الموجة المزدوجة و المادة.

كلاسيكية و كمية[تعديل]

قسم كبير من الميكانيكا بيفصل بين الميكانيكا الكلاسيكية و الميكانيكا الكمية.

تاريخيا, الميكانيكا الكلاسيكية ظهرت الاول, لاكن الميكانيكا الكلاسيكية ظهرت جديد. الميكانيكا الكلاسيكية نشأت على ايد نيوتن لما حط قوانين الحركة فى مبادئ الرياضة. اتكشفت الميكانيكا الكمية سنة 1925. والأتنين فى العادى كانى بيشكلوا معظم معرفتنا للطبيعة الفيزيائية. الميكانيكا الكلاسيكية خصوصا عبارة عن نموذج من علوم بحته. ومن الضرورى استخدام قوانين الرياضة فى نظريتها. ودا بالإضافة لدور التجربة المهم فى تعديل القوانين دى و عمل الجديد منها.

الميكانيكا الكمية بصورة اوسع, بتضم الميكانيكا الكلاسيكية كفرع صغير فيها والى بتنطبق عليها تحت ظروف معينة. وبالنسبة لمبدأ المراسلات مافيش اى خلاف بين الإتنين كل واحدة بتنتمى لضروف معينة.

مصادر[تعديل]

  1. Dugas, Rene. A History of Classical Mechanics. New York, NY: Dover Publications Inc, 1988, pg 19.
  2. Rana, N.C., and Joag, P.S. Classical Mechanics. West Petal Nagar, New Delhi. Tata McGraw-Hill, 1991, pg 6.
  3. Renn, J., Damerow, P., and McLaughlin, P. Aristotle, Archimedes, Euclid, and the Origin of Mechanics: The Perspective of Historical Epistemology. Berlin: Max Planck Institute for the History of Science, 2010, pg 1-2.