انتقل إلى المحتوى

مملكة اوسان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مملكة اوسان
 


خريطة الموقع


المدة؟
 

نظام الحكم مش محدد
التاريخ
التأسيس القرن 8 ق.م  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
النهاية القرن 7 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الحل أو الإلغاء أو الهدم (P576) في ويكي بيانات

مملكة اوسان القديمة ( Arabic: مملكة أوسان‎ ) فى جنوب شبه الجزيرة العربية ، اليمن المعاصر، وعاصمتها كانت حجر يحر فى وادى مرخة، جنوب وادى بيحان، و تتميز دلوقتى بتل أو تل صناعي، يُسمى محلى حجر أسفل . كانت ذات يوم واحدة من أهم الممالك الصغيرة فى جنوب الجزيرة العربية. ويظهر ان المدينة قد دمرت فى القرن السابع قبل الميلاد على ايد ملك ومقرب سبأ كرب الوتر ، حسب نص سبئى يروى النصر بعبارات تشهد على أهميتها بالنسبة للسبئيين .

تاريخ

[تعديل]

الانطباعات الأولى فى نص التسعينيات، بناء على السيراميك اللى عثر عليه السيد سعد أيوب فى الموقع غير المنقّب، تؤرخ رجوع المدينة لنهاية القرن التانى قبل الميلاد واستمرت لحد بداية القرن الاولانى الميلادى (ده اللى يتوافق تمام لالبيانات الكتابية اللى تثبت الملك العربى الجنوبى المؤله الوحيد اللى كان ملك اوسان بالظبط فى الوقت ده بالتقريب ). حوالى 160.000 متر مربع كانت محاطة بالجدران، ولوحظت أساسات المساكن المبنية من الطوب المحروق. اعتمدت الثقافة على الرى بالفيضانات السنوى فى فصلى الربيع والصيف، لما غمرت الفيضانات المفاجئة أسفل الوديان الحقول مؤقتًا، تاركة الطمى الخفيف اللى تآكل بفعل الرياح من كده الحين،و ده كشف عن الأنماط القديمة للحقول والخنادق. يشير التأريخ بالكربون المشع لرواسب الرى فى المناطق المحيطة لأنه تم التخلى عن الرى الأساسى فى النصف الاولانى من القرن الاولانى الميلادي، وتفرق السكان. دى المرة لم يتم اعادة بناء الموقع أبدًا. كانت حجر يهير مركز لمدينة كبيرة بشكل استثنائى فى جنوب شبه الجزيرة العربية ، متأثرة بالثقافة الهلنستية ، مع وجود معابد وقصر محاط بمساكن من الطوب اللبن، مع موقع محتمل لسوق أو سوق وخان يخدم قوافل الجمال. و كان واحد من ملوكها فى الفتره دى هو الحاكم اليمنى الوحيد اللى اخد الأوسمة الالهية. تمثاله الصغير الباقى يرتدى الموضة اليونانية، على النقيض من أسلافه اللى يرتدون الطراز العربي، مع النقبة والشال. وتوجد نقوش اوسانية باللغة القطبانية .

موقع حجر يحر يتوافق مع العواصم التانيه للممالك الصغيرة، عند مصبات الأودية الكبيرة: معين فى وادى الجوف ، ومأرب فى وادى دنا، وتمنة فى وادى بيحان، وشبوة فى وادى عرمة.

لينكات برانيه

[تعديل]
  • الكشف الأثرى عن بعد فى وادى مرخا (باللغة الفرنسية)
  • ممالك القوافل: اليمن وتجارة البخور القديمة، معرض اكتر حرية، واشنطن، 2005. معرض قطع أثرية من اليمن، يضع اوسان فى سياقها. فهرس.
  • روبرت هويلاند، الجزيرة العربية والعرب: من العصر البرونزى لمجيء الاسلام (سلسلة الشعوب القديمة)
  • فريا ستارك وجين جينيسى البوابات الجنوبية للجزيرة العربية: رحلة فى حضرموت