مسيحيه اصوليه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مسيحيه اصوليه


A Christian Demonstrator Preaching at Bele Chere.

المسيحية الأصولية Christian fundamentalism هيا مذهب فكرى بروتستانتى ظهر فى القرن التسعتاشر فى الولايات المتحدة الأمريكية،[1][2] يشدد ده المذهب على الحقيقة الحرفية للكتاب المقدس، أى أنه يفسر الكتاب بشكل لفظى غير قابل للتأويل الأدبى أو التاريخي.

انتشر ده المذهب بين البروتستانت بين 1880 و 1890، واللى كانو فى تلك الفترة يعيشو أوضاع مضطربة بسبب الاضطرابات العمالية وبسبب تنامى هجرة الكاثوليك للولايات المتحدة، وكمان من الدراسات النقدية اللى كانت تتناول الكتاب المقدس.

عارض ده المذهب أى توافق محتمل لما يتوصل له العلم الحديث وبين ما هو مدون فى الكتاب المقدس، مثال على ذلك رفضه لنظرية التطور والارتقاء لمخالفتها قصة الخلق التوراتية. كان ده من الأسباب اللى أعطت ده المذهب زخماً قويا فى فترة العشرينيات. فى فترة التلاتينات والأربعينيات أنشأت الكتير من المعاهد والكليات الأصولية المختصة بدراسة الكتاب المقدس، رافق ذلك كمان تشكل بعض الجماعات الأصولية بين المعمدانيين و المشيخيين، بعضها انشقت عن كنائسها مشكلة كنائس جديدة.

فى أواخر القرن العشرين ابتدت المسيحية الأصولية بتأسيس مؤسسات اعلامية علشان التبشير ولنشر الأفكار الخاصة بها، كما أنها تمكنت من التتغلغل فى الحياة السياسية الامريكانيه وبقت طرفا نافذا فى اليمين المسيحى الأمريكي.

المراجع[تعديل]

  1. Fundamentalism at merriam-webster.com. Accessed 2011-07-28.
  2. Marsden (1980), pp. 55-62, 118-23.

مصادر[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: