مستخدم:خرياسوس المدون/شائعات

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

قرار حظر استيراد الدواجن[تعديل]

ممكن الناس بتوع "الحكومة مضبطة قرار استيراد الدواجن لأحمد الوكيل".. و "أحمد الوكيل استورد 150 الف طن و إلخ إلخ".. يتفضلوا ينعموا علينا و يورونا بوالص الشحن أو أي مستند يفيد صحة اللي قالوه دا؟

ممكن حد يورينا صورة الإعتماد المستندي المفتوح باسم أحمد الوكيل لمنتج الدواجن برا؟

أي مستند؟ أي حاجة تثبت اللي بتقولوه دا..؟؟

و ليه الحكومة ماظبطتش نفسها في "المليار جنيه" ربح بدل ما تظبط "الوكيل"؟؟

و للا اتكلمتوا في الموضوع دا علي أي اساس بالضبط؟

لسه كل ما عبيط مأجور يكتب بوست بتاخدوه علي إنه حقيقة كونية؟

يا ترى اللي كتب البوست و نشر الموضوع دا حيتعاقب و للا ماشية بالحب برضه؟؟؟

تخفيض حصة الفرد من 5 إلى 3 أرغفة[تعديل]

رئيس شعبة المخابز ينفي تخفيض حصة الفرد من 5 إلى 3 أرغفة يومياً.. فيديو http://akhbarelyom.com/news/645983/6-3-2017/رئيس-شعبة-المخابز-ينفي-تخفيض-حصة-الفرد-من-5-إلى-3-أرغفة-يومياً..-فيديو

تعاقد المخابرات مع شركتين أمريكيتين لتحسين صورة مصر[تعديل]

خير اللهم اجعله خير، صحينا النهاردة علي بوستات "فضيحة لمصر" و "فضيحة تم الزج باسم مصر فيها"، حسب الكلمات اللي استعملوها لوصف الخبر.. اللي - كالمعتاد - مافهموهوش من الأصل...

و الفضيحة المزعومة هي تعاقد الدولة المصرية مع شركتين أمريكيتين، دورهم هو تحسين صورة مصر الإقتصادية و مد خطوط للعلاقات العامة، و تسليط الضوء على المشاريع اللي مصر بتعملها و الفارق الرهيب اللي وصلناله عن أيام حكم الجاسوس.

بتهدف العقود دي كمان لأنها توضح صورتنا للإعلام و المنظمات الحقوقية برا، و إننا مش فاتحين معتقلات تعذيب زي ماهم فاتحين "جوانتنامو" لا سمح الله، و بنكفل لأي متهم حقه في الدفاع..

بتهدف لأننا نوضح لوسائل الإعلام و الحكومات و الشعوب إننا دولة مستقرة صلبة.. الإرهاب مش متنشر فيها زي ما بيصور إعلام الإخوان.. و لا احنا بنقتل السياح؛ زي ما راح الإخوة النشطاء مدمني البرونكوفين بتاع الكحة يروجوا أمام السفارات..

بتخلق لنا "لوبي" جوا الدولة دي.. و يخلي لك وجود و تأثير فيها.. بالإضافة للقنوات الرسمية.

دا يجيبلك سياح و مستثمرين و يخلق لك فرص لشراكات استراتيجية.. خصوصا إن "تسويق الموضوع" مش جاي منك.. لا.. جاي منهم فيهم.. يعني من حد الناس تطمن له أكتر..

- طيب هو في دولة بتعمل كده؟ أيوه كل الدول بتعمل كده أو عملت كده في وقت ما، و تعاقدت مع شركات زي دي، و اختلفت مدد العقود حسب حاجة كل دولة..

دي لينك عن تعاقد تركيا مع شركة من دول عشان تقول للناس إن تركيا كان فيها انقلاب و إنه أردوغان حلو و عبد الله جولن وحش.. و إن تركيا جميلة وديموقراطية و يا ريت تروحوا تستثمروا فيها..

http://thehill.com/business-a-lobbying/lobbying-hires/290417-turkey-hires-pr-firm-after-coup-attempt

طبعا الشركة ماقدرتش تروج لتركيا إقتصاديا، بالرغم من إن دا شغلها.. و بقت بتصدر صورة سلبية سيئة عن الاقتصاد التركي و ماشتغلتش مع تركيا غير أسبوعين بس، لأن الشركات دي "مش مطبلاتية" و لا "قبّيضة" بيزيفوا الحقايق للي يدفع.. هو بيعرف بس يسوق لك الواقع ويكسب من وراك و يحافظ علي مصداقيته..

- طيب ليه التعاقد دا أعلن؟

في قانون أمريكي صدر سنة 1938 و اتعدل آخر مرة سنة 1966، اسمه "قانون العملاء الأجانب Foreign Agents Registration Act" - عميل هنا يعني زبون مش جاسوس - بتتسجل أي دولة بتباشر عقود زي دي بموجبه، وبيجبر وزارة العدل تعلن عن التعاقدات دي أول بأول..

إنجلترا و فرنسا و ألمانيا و هولندا و إسرائيل و تركيا و أيرلندا و و السعودية والصين و الإمارات وغيرهم كتير.. مسجلين في التعاقدات دي طبقا للقانون دا.

أمريكا نفسها عملت كده عشان تحسن صورتها أيام حرب العراق...

دا في كمان موقع إليكتروني عاملاه وزارة العدل الأمريكية، لتطبيق التشريع دا بالذات.. و حاطين عليه عنوانهم و بيقولوا للجمهور: لو عايزين أي بيانات أو معلومات عن أي تعاقد زي ده.. تعالوا زورونا.. و سايبين كل بياناتهم!

دا الموقع https://www.fara.gov/

- طب ليه التعاقد أعلن عنه بالسرعة دي؟

علشان القانون بيلزم الحكومة عندهم تعلن عن التعاقدات دي دورياً أولاً بأول..

- طبيعي المخابرات هي اللي تتعاقد؟

أيوه طبيعي.. و اللي اتعاقد مع الشركات دي لتحسين صورة أمريكا عالميا أيام حرب العراق كانوا البنتاجون و السي آي إيه..

لينك من الجارديان عن تعاقد البنتاجون مع "شركة علاقات عامة PR" بريطانية:

https://www.theguardian.com/media/2001/oct/26/marketingandpr.terrorismandthemedia

و عن تعامل المخابرات الأمريكية مع الشركات دي:

http://www.whatreallyhappened.com/RANCHO/LIE/HK/HK2.html

مش كفاية بقى كودين و برونكوفين و كلّة و منقوع صرم عشان الحاجات دي مضرة بالصحة و للا إيه؟؟

ناويين تفضلوا تخرفوا في حالة الهذيان دي كده و تضيعوا وقتنا نفهمكم ليوم الحشر يعني و للا إيه بالضبط؟

إفساد علاقات مصر الخارجية[تعديل]