محرر حر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
محرر حر
تسمية البنات (بالمصرى: محرره حره تعديل قيمة خاصية صيغة التأنيث (P2521) في ويكي بيانات
فرع من صحفى   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

المحرر الحر هو صحفى بيساهم بالمحتوى ف #واحده من المنشورات. ف بعض الأحيان ببتسمى المحرر المراسل المتجول أو المحرر المتجول . على عكس المحرر اللى بيشتغل على منشور كل يوم و بيمارس التدريب العملى,[1] بيساهم المحرر المتجول بالمحتوى على أساس شبه منتظم و بيكون ليه رأى أقل ف أمور زى التخطيط أو الصور أو اتجاه المنشور. المحرر الحر هوا مصطلح بيستخدم ف الغالب ف مجلات الموضه, و ف العاده بيتعيين محررين أو مشاهير على المدى الطويل. و من الأمثلة البارزه أندريه ليون تالى من فوغ و آنا ديلو روسو من فوغ اليابان.

تفضيلات و غرض[تعديل]

المحررين عموما اكتر استقلاليه؛ مسموح ليهم بتفضيلاتهم الخاصه ف المحتوى اللى لازم ينشؤه, و مش عليهم دايما عرض أفكارهم على المحرر الرئيسى. برغم أنهم لسه بيخضعو لتوجيهات و إشراف رؤساء التحرير و المحررين التنفيذيين, كتير بيجيبو أفكار و الكتاب التانيين بيعملو البحث و الكتابه. "بشكل عام" المحرر ما عندوش مهام محدده, لكن بيشتغل على اللى بيهمه. منصب المحرر المتجول مش دور ثابت فى معظم المنشورات. و بدل داه بيتم إنشاؤه على أساس الحاجه.

اكتر سبب الاكتر لتعيين محرر متجول هوا لما بيتم استبدال محرر بيتمتع بخبرة واسعة و ارتباط طويل بالمطبوعه, اللى فضل ف دور المحرر لفتره طويله جدا, بمحرر جديد مع الاحتفاظ بيه فى منصبه و منحه لقب المحرر العام. ممكن يكون ده بسبب رغبة المحرر ف الرجوع للكتابه بدل ما يبقى ف دور "إدارى" لحد كبير؛ علشان المحرر اللى يعمل من فترة طويلة منهك ويمكن لا يعمل؛ علشان هناك حاجة لمحرر جديد يتمتع بمجموعة مهارات مختلفة أو تركيز مختلف؛ أو يتولى ناشر جديد المسؤوليه و يقرر أن فيه حاجه لمحرر جديد.

بيتم تقديم لقب المحرر المتجول كوسيله للحفاظ على المحرر المنتهيه ولايته ف المنشور بدل فقدان مهاراته و اتصالاته و جاذبية القراء, خاصة لو كان من الممكن توظيف المحرر المنتهيه ولايته على ايد منشور منافس. زى André Lean Talley (تو سنة 2022) لمجلة Vogue, وDiane WellPeth لمجلة Elle, أو Arnaud Henry Salas-Perez لمجلة Visionaire.

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

  • محرر حر معرف مخطط فريبيس للمعارف الحرهعدل على Wikidata

مصادر[تعديل]

محرر حر على مواقع التواصل الاجتماعى