لوحات العربيات فى الامارات العربيه المتحده

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

لوحات تسجيل العربيات ف الامارات العربيه المتحده بتخضع لسلطة كل اماره من الامارات السبعه و لكل واحده منها تصميمها المخصوص و نظام ترقيمها.

اللوحات[تعديل]

كل امارة ليها تصميم لوحة تسجيل المركبات الخاص بيها.[1]

الامارة الصورة الوصف
امارة أبوظبي بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف أبوظبى على شريط أحمر على الجانب الشمال أو العلوى أو بتحتوى على واحد من الأرقام 1، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16 أو 17، 50 (لمُدة سنة). و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة عجمان بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف عجمان على واحد من الحروف H ،E ،D ،C ،B ،A. و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة دبي بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف دبى على واحد أو اتنين من الحروف من A الى Z على خلفيه بيضا و تتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة الفجيرة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف الفجيره على واحد من الحروف من A الى G أو T ،S ،R ،P ،M ،K على خلفيه بيضا و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة رأس الخيمة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف رأس الخيمة على واحد من الحروف Y ،V ،S ،N ،M ،K ،I ،D ،C ،A على خلفيه بيضا و ممكن تحتوى على صوره قلعه و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.[2]
امارة الشارقة بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف الشارق على واحد من الأرقام 1، 2، 3 على خلفيه برتقاليه أو بيضا و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.
امارة أم القيوين بتحتوى لوحات تسجيل المركبات ف أم القيوين على واحد من الحروف X ،I ،H ،G ،F ،E ،D ،C ،B ،A على خلفيه بيضا و ممكن تحتوى على صوره قلعه و بتتألف من 5 أرقام بحد أقصى.

المراجع[تعديل]

  1. "License Plates of United Arab Emirates". Archived from the original on 2018-10-04. Retrieved 2020-10-01.
  2. Get sporty car number plate by paying Dh500 - Khaleej Times Archived 2018-02-24 at the Wayback Machine