كونت هولاندا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
كونت هولاندا
عن المنصب


شعار النبالة لكونتات هولاندا

كونتات هولاندا حكمو مقاطعة هولاندا فى البلاد المنخفضة بين القرن العاشر و القرن الستاشر.

الأصول الفريزية[تعديل]

المملكة الفريزية كانت تضم معظم هولاندا دلوقتى ، فقد تم تقليص مقاطعة فريزلاند اللى بعد كده فى هولاندا كتير . بالفعل فى أوائل العصور الوسطى، لم تعتبر منطقة فريزيا الغربية (فريزيا غرب فلي) جزء من فريزيا بعد دلوقتى ، وبقت معروفه باسم هولاندا (مقاطعات شمال وجنوب هولاندا وزيلاند دلوقتى ). كان فلوريس التانى أول كونت أعاد تسمية اسمه من كونت "ويست فريزيا" لكونت "هولاندا".

فريزيا السليم فى العصور الوسطى شملت بس الجزء الوسطانى والشرقي. كان الجزء الوسطانى (الموافق لمقاطعة فريزلاند النيديرلاندية دلوقتى ) مأهول بالفلاحين الأحرار اللى قاوموا بنجاح كل محاولات اللوردات الإقطاعيين لإخضاعهم، و بالخصوص كونتات هولاندا و أساقفة أوتريخت. فى الجزء الشرقي، أنشأ زعماء القبائل المحليون دولهم الخاصة (داخل الإمبراطورية الرومانية المقدسة) فى أواخر العصور الوسطى. بقت مقاطعة بعد سنة 1446 لحد سنة 1744، بعد كده تم دمجها جوه بروسيا و المانيا بعدين .

بيت هولاندا[تعديل]

كان الكونت الاولانى لهولاندا، ديرك الأول، هو الابن أو الابن بالتبنى لجيرولف، الكونت فى فريزيا (يقترح ديكسترا أن ديرك ممكن كان ابن لأخت جيرولف و أن والده توفى فى الوقت نفسه كان لسه رضيع). . اخد أرض حول إغموند من تشارلز السمين فى مكان اسمه بلاديلا (بلاديل الحديثة قرب أيندهوفن، هولاندا) سنة 922. ويعتبر ده يعتبر بداية مقاطعة هولاندا. بس، لحد حوالى سنة 1100، كانت الأسماء المعتادة للمقاطعة هيا ويست-فريزلاند، فريزيا أو كينمرلاند؛ رغم ده، التهم من ديرك الاولانى تُسمى تقليدى باسم هولاندا .

لاحظ أن التسلسل الزمنى للأعداد القليلة الأولى غير مؤكد. تم اقتراح وجود عدد بين ديرك الاولانى وديرك التانى مؤخر بس، حيث يُعتقد أن الإشارات لالأعداد المسماة ديرك بين 896 و 988 تشير ل3 أعداد مختلفة، مش اثنتين. ياتحط ده الكونت ديرك التالت بين ديرك الاولانى والتانى ويتم ترقيمه كـ ديرك الاولانى مكرر لتجنب الخلط مع الترقيم المحدد بالفعل اللى يشير لالتهم التانيه لهولاندا المسماة ديرك.

حكمت كونتات فريزيا الغربية محلى باسم رئيس أساقفة أوترخت، لكن مع مرور الوقت، بقا كونتات هولاندا يهيمنون على أسقفية أوترخت. كان رئيس أساقفة أوترخت يحكم المنطقة نيابة عن الإمبراطور الرومانى المقدس، اللى رأى أن السلطة تتضاءل بسبب النظام الإقطاعى اللى حكم فيه الكونتات والدوقات بالتقريب كسيادة.

حاول كونتات هولاندا بشكل متكرر زيادة أراضيهم لكن باستمدح الاستحواذ على زيلاند خلال القرن الاربعتاشر، لم يحققوا نجاح دايما. وبدل ذلك بقت جزء من ممتلكات سلالات العصور الوسطى الجبارة، الاول فيتلسباخ بعدين فالوا بعد كده هابسبورج.

عيلة هابسبورج[تعديل]

  • ماكسيميليان (حكم من 1482 ل1494، الوصي)، إمبراطور رومانى مقدس، زوج مارى الأولى
  • فيليب التانى الوسيم (حكم من 1494 ل1506)، الملك فيليب الاولانى ملك كاستييا
  • تشارلز التانى (حكم من 1515 ل1555)، الإمبراطور الرومانى المقدس شارل الخامس، ملك اسبانيا
  • فيليب التالت (حكم من 1555 ل1581، من 1581 ل1598 لقبى بس)، الملك فيليب التانى ملك اسبانيا

أمدح "الحكم الأجنبي" على ايد بورغوندى وهابسبورج، كانت المقاطعة تحكم على ايد مالك الملعب باسم الكونت. سنة 1581، أعلنت العقارات العامة للمقاطعات المتحدة استقلالها عن الحكم الإسبانى لفيليب التانى (الذى كان فيليب التالت ملك هولاندا). لحد معاهدة مونستر سنة 1648، ظل ملوك اسبانيا يستخدمون لقب كونت هولاندا، لكنهم فقدوا السلطة الفعلية على المقاطعة لصالح ولايات هولاندا .

  • فيليب الرابع (1598 - 1621، لقبى بس)، الملك فيليب التالت ملك اسبانيا
  • فيليب الخامس (1621 - 1648، لقبى بس، تنازل فى 1648)، الملك فيليب الرابع ملك اسبانيا

بعد[تعديل]

المقاطعة فضلت موجودة كدولة عضو تأسيسية فى الجمهورية النيديرلاندية لحد سنة 1795. لم يعد هناك المزيد من التهم، علشان عقارات هولاندا وغرب فريزيا كانتا سيادة المقاطعة ( رغم أن الكونتية اتعرضت على ويليام الصامت سنة 1584، قبل وقت قصير من وفاته). كان أصحاب الملعب ، اللى كانو خدم للعقارات، هم الرؤساء التنفيذيون الفعليون خلال الفتره دى.

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Burgundian Circle

مصادر[تعديل]

  • بى كى إس ديكسترا، عين ستامبووم ، أمستردام 1991.
كونت هولاندا على مواقع التواصل الاجتماعى