كهوف ومغارات لبنان

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

المغارات والكهوف فى لبنان بيقدر عددها حوالى 700 مغارة بأشكال و أحجام متفاوتة منها مغارات وادى قنوبين، اللى توصل لخمسين مغاره، تنتشر عبر جبال لبنان تجذب الكثير من المهتمين والباحثين والجيولوجيين والسياح فى إطار سياحة جبلية فى لبنان تتوفر على شوية مؤهلات طبيعية وثقافية ممكن أن تتعدد وظيفتها السياحية، من السياحة البيئية والايكولوجية وجذب الباحثين العلميين فى علم الجيولوجيا وعلم الأركيولوجيا وعلوم لأرض.

المغارات[تعديل]

  • اشهر مغارات وكهوف لبنان:
الاسم صورة ملاحظات
مغارة أفقا
على مسافة 80 كلم شمال شرقى بيروت، ترتفع عن سطح البحر 1100، وتضم شلالات كبيره. وتتدفق من مغارة - أو مغارات - أفقا ميه نهر إبراهيم اللى كان يعرف قديما بنهر أدونيس.
مغارة الزحلان على مسافة 80 كلم شمال شرقى بيروت، ترتفع عن سطح البحر 1100، وتضم شلالات كبيره. وتتدفق من مغارة - أو مغارات - أفقا ميه نهر إبراهيم اللى كان يعرف قديما بنهر أدونيس.
مغارة قاديشا
تقع قريبة من غابة الأرز عند بلدة بشرى بشمال لبنان، وتطل على وادى قاديشا اللى يخترقه النهر اللى يحمل اسمه.
مغارة جعيتا
أشهر مغارات لبنان، وقمة السياحة اللبنانية، فهى مغاره بتجاويف وشعاب ضيقه، وردهات وهياكل وقاعات نحتتها الطبيعة، وتسربت ليها المياه الكلسية وعالم من القباب والمنحوتات والأشكال والتكوينات العجيبة.
مغارة كفرحيم قدر الخبراء الجيولوجيين عمر المغارة بما يزيد على أربع ملايين سنه. هيا مكونه من شوية طبقات، تضم بداخلها فى كل جانب مشاهد متنوعة الأشكال والأحجام، ومياها متدفقة على شكل شلالات.
مغارة البحيره مغارة البحيره أو مغارة المطران الواقعة فى بلدة البحيره، واللى تمتد على مساحة 1215 متراً، ويتخطى ارتفاعها فى بعض الأماكن الثلاثين متراً.
كهف أنطلياس كهف كبير يقع شمال شرق بيروت قرب وادى قصر عقيل .

مصادر[تعديل]