قوات الصاعقة المصرية

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قوات الصاعقة المصرية
 

البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المقر الرئيسى القاهره  تعديل قيمة خاصية موقع المقر الرئيس (P159) في ويكي بيانات
تاريخ التأسيس 1956  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
جزء من القوات البريه المصريه  تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
شهادة التخرج من مدرسة الصاعقة

قوات الصاعقة هيا قوات بتتجهز جسمانيا ونفسيا عن طريق تدريبات خاصة جدا مختلفة عن باقى فروع الجيش. وشرط فى الملتحق بالصاعقة لياقة بدنية وجسمانية عالية، وبيتعملله اختبار طبى خاص. تتعمل الفرقة فى البداية تحت قيادة وحدات الصاعقة على أعلى مستوى من التدريب بمدرسة الصاعقة فى أنشاص، وبيتم اختيار العناصر اللى بتشوفها المدرسة من الظباط علشان ياخدو الفرقة من ظباط وحدات المظلات ووحدات الصاعقة ولواء الوحدات الخاصة البحرية المصرية، ومدة الفرقة (السيل) 34 أسبوع كامل من غير توقف، وبرضو بيتعمل اختبارات لطبية للأفراد علشان يتأكدو من سلامتهم الطبية الأول. وبعدين بتتوزع خطة التدريب بشكل عام.[1][2][3][4][5][6][7][8]

وبيتم قبول الافراد لوحدات الصاعقة على مواصفات خاصة زي اللياقة البدنية العالية وقوة التركيز والتحمل وعلشان يقبلو فرد بالصاعقة لازم يكون عنده فرقتين معلمين صاعقة راقية وفرقة قفز اساسى بالمظلات فمدة فرقة معلمى الصاعقة الراقية 12 اسبوع او 3 أشهر وبتتعمل بمدرسة الصاعقة بانشاص (الشرقية) وبيسمو اللى بالفرقة فدائى ويتم نزع رتبه عنه انه كان ظابط متقسمة  ل3 اجنجة اللى هما الجناح الاساسى ومدته 4 اسابيع هيا تدريبات مكثفة على فنون القتال والاشتباك الحر و صد الضربات بالأيدين و السونكى و برضو طريقة الطعن و الدرء و الاستخدام الجيد لسونكى البندقية الآلية لما الرصاص يخلص. و بيتم التركيز فى الدورة كلها بوجه عام على التكدير العنيف للفدائيين يعنى أن كل المتقدمين علشان ياخدو الفرقة هما فدائيين من غير رتبة لحد لو كانو طلبة كليات عسكرية أو ظباط صف أو لحد ظباط.[9][10][11]

و بيشمل التكدير محدش ينام اطلاق فى بداية الفرقة و التقليل جدا فى أوقات الراحة و التدريبات البدنية العنيفة لزيادة قوة التحمل.و بيتن بعد كدة التدريب على تعدية الموانع العنيفة اللى المفروض تكون موجودة فى ميدان المعركة اللى معروف ب ( تطعيم المعركة )

و بيشمل التعدية من الموانع المتحوطة بالنار و التعدية فى برك المية الموحلة و خلافه. وما ننساش كلنا التدريب على التعايش و هو نقطة أساسية لتدريب أى فرد صاعقة  ويتم التدريب على طريقة التكيف مع الظروف القاسية اللى ممكن جداً أن فرد الصاعقة يلاقى نفسه فيها زى لطبيعة و خطوره المهام اللى بيتكلف بيها و اللى بتفرض عليه انه يفضل ورا خطوط العدو و يستخبى  فترات طويلة يستنى لحظة الهجوم المناسبة.

من الوارد جدا أنه يخلص الـاكل و الميه فبيدربو فرد الصاعقة على طريقة سد جوعه من الطبيعة عن طريق أكل أى حيوان برى زي الأرانب أو الثعابين او الضفادع أو غيرهم لو كان موجود و طريقة قتلهم بدون أدوات و سلخهم و طبخهم لو أمكن و برضو طريقة استخراج ميه من بعض النباتات الصحرواية زى التين الشوكى أو الصبار.و فيه برضو تدريب على عمل دواير النسف و التجديف بالمراكب المطاطية و قفزات الثقة من الثبات من ارتفاعات مختلفة 10 متر - 15 متر.[14][15][16]

أصل التسمية[تعديل]

طيارة خاصة بقوات الصاعقة وقت حرب الخليج الثانية
قوات الصاعقة البحرية

أصل تسمية فرقة الصاعقة بيرجع للملك رمسيس التانى اللى كون فرقة من الحرس الخاص. مهمته الاستطلاع والهجوم واتعرفت باسم الصاعقة و كان الفريق جلال هريدى أول واحد عمل فرقة الصاعقة فى القوات المسلحة فى العصر الحديث سنة 1955 م

الإعداد والتجهيز[تعديل]

بتتعمل الفرقة فى بداية الموضوع تحت قيادة وحدات الصاعقة على أعلى مستوى من التدريب بمدرسة الصاعقة فى أنشاص، و بيختارو العناصر اللى بتشوفها المدرسة من الظباط علشان يأخذو الفرقة من ظباط وحدات المظلات ووحدات الصاعقة ولواء الوحدات الخاصة البحرية. ومدة الفرقة (السيل) 34 أسبوعا كاملا من غير توقف، وبرضو بيتعمل اختبارات طبية للأفراد علشان يتأكدو من سلامتهم الطبية الأول. وبتتوزع خطة التدريب بشكل عام بالنظام دة: الجزء الأول ومدته 4 أسابيع و هو : تدريب الأفراد على التأقلم على عيش فرد العمليات الخاصة وهى بتتطلب جهد واسع من الفرد اللى يتدرب، وهى بتخلى الفرد قادر على تحمل الصعاب فى ميدان الحرب. الجزء الثاني مدتة أسبوعين و هو تعليم الفرد السباحة العسكرية والإنقاذ البحرى تحت المية والطوارئ البحرية والإسعافات الأولية. الجزء التالت ومدته 7 أسابيع و هو اختراق الضاحية لمسافات اكتر من 30 كيلومتر فى عز النهار وفى نص الليل فى أوقات قصيرة. الجزء الرابع مدته أسبوعين و هو تعليم الغطس الدفاعى والغطس الهجومى بـأسطوانة الأكسجين ذات الدايرة المقفولة (عدة الغطس للوحدات الخاصة) وبيبدأ معلمين السيل بمهاجمة المتدرب تحت المية هجوم يدوى علشان ياخدو معداته ويسرقوها من تحت الماء بعدها يتعلم ازاى يدافع عن نفسه ويأخدها منهم مرة تانية. و بعد كدة بيبدأ التدريب على انتشال و إنقاذ الأفراد فى حالة فشل أو تمام مهمة تحت الميه بعد ما يتأكدو من إصابتهم. أسبوع الرماية باستخدام كل أنواع الأسلحة وبيتم التدريب فى النهار والليل. الجزء الخامس و هو الجزء بتاع القفز بالمظلات وبينط المتدرب قفزا حرا وقفزا تكتيكيا وقفزة تطهير المجال برضو فى عز النهار وفى نص الليل على الأرض وبينط جوه الميه لمسافة عن الشط 5 كيلو متر وبعدين يرجع من الميه لحد الشط. الجزء السادس ومدته أسبوعين وفيه بيبدأ المعلمين بتنفيذ طرق تدريب قاسية جدا على المتدربين وفى الأسبوعين دول بيبان المتدربين اللى عايزين فعل أنهم يكونو فدائيين أو العكس، واللى ميقدرش يستحمل بيستخدمو معاه (التكدير العنيف) و هو لفظ خاص بالعسكريين معناه بيدل على التوبيخ القاسي. بعد كدة يجى أسبوع التدريب على اختراق الموانع والحواجز. وبعدين التدريب على مهاجمة الأهداف الساحلية والأهداف البحرية المكشوفة والمقفولة جوة وبرة مينا العدو بـأسطوانة الأكسجين ذات الدايرة المفتوحة وذات الدايرة المقفولة.

أسبوع الجحيم[تعديل]

هو أقسى فترة فى مدة التدريب كلها, بيصحى المتدربين فى نص الليل وهما نايمين جراكن الميه الباردة بتتدلق عليهم وبعدين يقوموا يعملو زحف على الرمل تحت وابل ناري، وبيتم التدريب فى نص الليل يعنى بيحرمو المتدريين من النوم قد ما يقدرو، وبرضو بيستخدم المتدربين النخل أو جذوع الشجر، عن طريق رفعها وعمل تمرينات بدنية (ضغط، بطن، عقلة) ومعظم التمارين دى بتكون وقت الليل، مع رش المتدربين بميه باردة، اتجهزت مخصوص علشان الهدف دة، أما بعد كدة بيبعتو ناس شايلين أسلحة بيضاء ويهجمو على المتدربين فى أوقات عشوائية ولازم المتدرب يمنعهم، بعدها فيه 24 ساعة راحة.

بعد الراحة بيتدرب على استخدام المتفجرات بكل أنواعها فى البر وفى البحر واستخدام متفجرات حية، وبرضو التدريب على اقتحام المبانى والأهداف السكنية فى القرية التكتيكية و بعد التدريب على القفز الحر والنزول على الأهداف السكنية وتطهيرها بعد كدة بيرجعو للتدريبات تحت الميه بما فيها تلغيم الأهداف البحرية باكتر من طريقة.

وبتخلص فترة الجحيم فى بحيرة قارون وجزء ورا السد العالى والجزء التالت فى الفيوم والجزء دا بيتعلم المتدرب فيه النوم والعيش جوة البرك والسباحة فى البرك والهجوم والانسحاب من البرك المائية، وبتتميز البرك دى برضو بنسبة ملوحة عالية جدا، وبعدين مرحلة التدريب على الإقامة 24 ساعة نهار وليل فى البركة فى وضع استعداد ووضع هجوم، و بيحذر المتدربين من التبول علشان البرك دى طبقا للعسكريين فيها جراثيم بتسبح فى مجرى البول وبتقضى على الشخص فى ربع ساعة. وفى النهاية بينتهى أسبوع الجحيم وبتتم التهيئة للجزء الأخير وفيه التدريب الفعلى والحقيقى على العمليات الخاصة فى البحر والجو والبر.

المتابعة[تعديل]

بتخلص فرقة القوات الخاصة مع التركيز على بعض التدريبات الخفيفة، الملاحة الجوية والملاحة البحرية وطوابير السير الطويلة من أنشاص لحد البحر الأحمر رايح جاى وبعدين المرواح مرة تانية.

من عمليات الصاعقة المصرية[تعديل]

رجال الصاعقة بتحارب ضد جيش العدو فى معركة الإسماعيلية
العقيد أسامة إبراهيم قائد قوات الصاعقة فى معركة الإسماعيلية

معركة شدوان[تعديل]

أهم العمليات اللى عملتها قوات الصاعقة ضد الإسرائيليين هيا معركة شدوان و كانت فى شهر يناير 1970. وشدوان جزيرة صخرية معزولة مساحتها تقريباً 70 كيلو متر ومكانها قريِّب من مدخل خليج السويس وخليج العقبة بالبحر الأحمر، وعليها فنار لإرشاد السفن وبعدها عن الغردقة 35 كيلو متر وعن السويس 325 كيلو متر، وبتأمنها سرية من الصاعقة المصرية، ورادار بحري.

ابتدت القوات الإسرائيلية بهجوم ضخم على الجزيرة ليلة الخميس 21/22 يناير منها الإبرار الجوى والبحرى والقصف الجوى اللى استمر لساعات على الجزيرة وضد بعض موانى البحر الأحمر اللى متوقًّع أنها تقدم المعونة لقواتنا, واستمر الخناق لمدة 6 ساعات كاملة بين كتيبة المظلات الإسرائيلية وسرية الصاعقة المصرية.

وقدر الإسرائيليين بقواتهم الجوية من إصابة قارب من المراكب المصرية فى الجزيرة واعترف الإسرائيليين بوقوع 150 من جنودهم بين قتلى ومصابين وبرضو أكد المصريين أن خساير الإسرائيليين كانت اكبر من اللى اعلنوا عنها.

وقالت وكالات الأنباء وقتها أن من القتلى الإسرائيليين ظابطين هما الملازم إسحاق كوهين (24 عام)، والملازم إسرائيل بارليف، وقالت وكالات الأنباء وقتها أن بقية أسماء القتلى متعرفتش.

وفى الساعة تمانية وربع الصبح في يناير صدر بيان عسكرى مصرى أتذاع فيه: "العدو ابتدا فى الساعة خمسة الصبح هجوم جوى مركزى على جزيرة شدوان. واتصدت وسايل دفاعنا الجوى لطياراته ووقَّعت طيارة شافوا قائدها بيهبط بالمظلة فى البحر والاشتباك لسة مكمل لغايت ساعة صدور البيان دة".

واستخدم  الإسرائيليين قواتهم الجوية المتكونة من طيارات الفانتوم و سكاى هوك من صناعة امريكانيه للهجوم على المراكب المصرية اللى كانت بتتصدى له فى المنطقة و أتصاب واحد منها لكن وسايل الدفاع الجوى المصرى وقعِّتله طيارة تانية،و القوات المصرية سببت للقوات الإسرائيلية خساير جسيمة فى الأفراد متقلش عن ثلاثين بين قتيل وجريح (على حسب المصادر العسكرية المصرية) وقدرت وسايل الدفاع الجوى المصرية من اسقاط طيارتين للإسرائيليين واحدة منهم نوعها ميراج والتانية نوعها سكاى هوك.

وبعد خناق عنيف فضل حوالى 36 ساعة كاملة نفذته قوة مصرية صغيرة اضطرت القوات الإسرائيلية اللى تعتبر كتيبة كاملة من المظليين انها تنسحب من الأجزاء اللى احتلتها فى الجزيرة.

وكان الإسرائيليين أعلنوا بالليل ليلة الخناق الأولى أن قواتهم "مش شايفة مقاومة على الجزيرة" إلا أنهم رجعوا واعترفوا فى الساعة تلاته بعد ظهر فى اليوم التانى أن الخناق لسة مكمل على الجزيرة.

وفى اليوم التانى للخناق (الجمعة) اشتركت القوات الجوية فى المعركة وقصفت الاماكن اللى الإسرائيليون يقدروا ينزوا عليها فى شدوان وحدفت فوقها 10 أطنان من المتفجرات فى الوقت اللى القوات البحرية بعتت تعزيز للقوة المصرية على الجزيرة.

وقال رئيس الأركان الإسرائيلى حاييم بارليف، أن الجنود المصريين قدرو يتصدو بقوة للقوات الإسرائيلية ويقاتلو بدقة شبر شبر علشان يحافظو على الجزيرة بأى ثمن.

دبابات إسرائيلية دمرها رجال الصاعقة المصرية فى قرية أبو عطوة قرب الإسماعيلية.

قادة القوات[تعديل]

  • عميد أركان حرب / عماد اليمانى.
  • لواء أركان حرب / مصطفى شوكت.
  • لواء أركان حرب / أيمن شحاتة.[17]
  • لواء أركان حرب / جمال حماد السيد.[18]
  • لواء أركان حرب / سامى سعد زغلول.[18]
  • لواء أركان حرب / أحمد يوسف عبد النبي.[19]
  • لواء أركان حرب / عبد الوهاب مبروك.[20]
  • لواء أركان حرب / عبد الفضيل شوشة.[21]
  • لواء أركان حرب / أحمد إبراهيم العوضي.[22]
  • لواء أركان حرب / عبد الرحيم محمد سيد.[22]
  • لواء أركان حرب / مصطفى كامل.[23]

معرض الصور[تعديل]

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. «السيسي» يشهد عرض مبهر لقوات الصاعقة المصرية
  2. مستوى قوات الصاعقة المصرية
  3. يديعوت أحرونوت:قادة إسرائيل قلقون من وجود "كتائب غير أدمية" فى الجيش المصري
  4. "لماذا قالت المارينز الامريكانيه عن تدريب القوات الصاعقة المصرية انه غير آدمى". Archived from the original on 2015-05-11. Retrieved 2015-12-03. {{cite web}}: Unknown parameter |URL الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الارشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الارشيف= ignored (help)
  5. أسطورة الصاعقة المصرية بالفيديو .
  6. القوات الخاصة المصرية تدريبات الصاعقة
  7. "فيديو لتدريب قوات من الصاعقة المصرية بنص واحد من الشوارع". Archived from the original on 2016-03-25. Retrieved 2015-12-03. {{cite web}}: Unknown parameter |URL الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الارشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الارشيف= ignored (help)
  8. قوات الصاعقة المصرية و عناصر الوحدات الخاصة البحرينية ينفذان فعاليات التدريب المشترك"خالد بن الوليد
  9. صدقى صبحى يتفقد قوات الصاعقة المشاركة فى تأمين الانتخابات
  10. "التدريب والروح المعنوية ركيزتا تفوق الصاعقة". Archived from the original on 2014-11-10. Retrieved 2015-12-03.
  11. "الإعلامى حمدى الكنيسى : قوات الصاعقة المصرية كانت ليها دوراً كبيراً فى وقف حركة تقدم الجيش الإسرائيلى". Archived from the original on 2016-05-27. Retrieved 2015-12-03.
  12. جنرال أمريكى : الصاعقة المصرية هى الأقوى فى الشرق الأوسط
  13. قوات الصاعقة تطمئن المواطنين على طريقتها
  14. "تدريبات قوات الصاعقة المصرية الاكثر رعبا فى العالم". Archived from the original on 2016-05-25. Retrieved 2015-12-03.
  15. قوات الصاعقة المصرية فخر القوات المسلحة المصرية
  16. "تحية اعزاز وتقدير لابطال قوات الصاعقة المصرية". Archived from the original on 2014-11-10. Retrieved 2015-12-03.
  17. اليوم السابع - بالفيديو.
  18. أ ب المصرى اليوم - «السيسي» يشهد مراسم الاحتفال بتسليم وتسلم قيادة وحدات الصاعقة.
  19. المصرى اليوم - المشير طنطاوى يشهد الاحتفال بيوم تفوق «وتسليم وتسلم» قيادة وحدات الصاعقة.
  20. الأهرام - المشير طنطاوى يشهد مراسم الاحتفال بيوم تفوق الصاعقة وتسليم وتسلم قيادة الوحدات.
  21. أرشيف الأخبار العربية - طنطاوى فى الاحتفال بتسليم وتسلم قيادتى وحدات الصاعقة والمظلات : القوات المسلحة طليعة الوطن فى حمايته والدفاع عن مقدساته.
  22. أ ب الأهرام - طنطاوى يشهد تسليم وتسلم قيادات وحدات الصاعقة والمظلات - العوضى قائدا للصاعقة.
  23. "دوت مصر - قائد وحدات الصاعقة الأسبق: انحصار الإرهاب فى رفح (فيديو)". Archived from the original on 2014-10-19. Retrieved 2015-12-03.