قمر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
قمر ☽︎
،  و
 

على اسم النور  تعديل قيمة خاصية سُمِّي باسم (P138) في ويكي بيانات
الأوج
الحضيض
المسافة من الأرض
نصف المحور الرئيسي
الشذوذ المداري
فترة الدوران
الميل المداري
تابع إلى الارض  تعديل قيمة خاصية يتبع كوكب (P397) في ويكي بيانات
نصف القطر
التفلطح
الحجم
الكتلة
الحرارة
القدر الظاهري


القمر (الرمز: ☽︎) هو التابع الوحيد الطبيعى اللى بيلف حوالين كوكب الارض و اقرب جسم سماوى ليها حسب المسافه و اكتر حاجه بتنور فى السما بعد الشمس.القمر بترمز له بالرمز رمز القمر.

جمال القمر من اكتر الحاجات اللى الهمت الشعرا و شعللت الخيال بتاع الشعوب القديمه و اثرت على الاديان و الثقافات و التقاليد بتاعتهم.من زمان و البشر القدام بيقدسو القمر و بيعبدوه و المصريين القدام كانو بيسموه ياح و ربطو بينه و بين الالاه خونسو و الالاه تحوت و سمو اولادهم اسامى مشتقه من كلمه ياح زى احموس و اللى معناها ابن القمر او القمر اتولد.

البحاره القدام اهتمو بدراسة القمر و قدرو يربطو بين حركته و بين ظواهر طبيعيه و نجحو فى انهم يخمنو المواعيد بتاعة المد و الجزر بدقه معقوله.

مع بداية عصر الفضاء ،القمر كان اول مكان يتجه ليه البشر بره كوكب الارض و الوحيد اللى نجحو انهم يمشو عليه و يجمعو معلومات عنه اكتر من اى معلومات جمعوها عن اى جسم سماوى تانى.

القمر عباره عن جسم مكور مليان صخور و بيلف حوالين الارض مره كل 27.32 يوم تقريا و بيلف حوالين نفسه مره كل 29 يوم و 1/2 و بيلف مع الارض حوالين الشمس مره كل 365 يوم بالتقريب.متوسط المسافه بين القمر و الارض (من المركز للمركز) 384,403 كم و قطره فى اعرض حته بيساوى 3,474 كم (اكبر بشويه صغيره من ربع قطر الارض)..

كتلة القمر بتساوى تقريبا سدس (6/1) كتلة الارض و عشان كده الجاذبيه بتاعته بتساوى بس سدس جاذبية الارض و جاذبيته الضعيفه دى ما بتمكنوش من انه يكون عنده غلاف جوى مستقر.درجة حرارة القمر بتتراوح ما بين +127 بالنهار و -173 بالليل و ممكن توصل عن القطبين بتوعه لـ -240.

القمر ماعليهوش اى نوع من انواع الحياه بعكس كوكب الارض ، السما بتاعته سودا طول النهارده و الليل و عشان كدا ما بتبانش فيها اى نجوم

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: