فلستيون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
فلستيون

البلد
 

شمشون
Peleset, captives of the Egyptians, from a graphic wall relief at Medinet Habu, in about 1185-52 BC, during the reign of Ramesses III

الفلستيون Philistines أو الفلستينيون (مفرده فلستي من أرض فلستة) هم ولاد شعب قديم استقروا فى مدن كنعانية كغزه و عسقلان و اسدود وشيدوا حضارة قديمة مذكورة فى الكتاب المقدس على أنهم من شعوب البحر اللى هاجرت من كريت أو الاناضول (ممكن تكون جزيرة كريت دلوقتى حسب رأى مؤرخى الكتاب المقدس) واستقرت فى المنطقة الساحلية الجنوبية من أرض كنعان.[1][2][3] لما دمر الملك نبوخذ نصر التانى ملك بابل نظامهم السيادي، بعد ما خضعت بالفعل لعدة قرون على ايد آشور.[4] بعد ما أصبحوا جزء من إمبراطوريته وخليفتها، الإمبراطورية الفارسية، فقدوا هويتهم العرقية المميزة واختفوا من السجل التاريخى والأثرى بحلول أواخر القرن الخامس قبل الميلاد.[5] وفى وثائق مصرية قديمة يعرفون باسم PRST.,r] و جت على ذكرهم واحده من الجداريات الفرعونية بوادى الملكات (الأقصر) واللى تعود لزمن الملكة حتشبسوت - العيله الخامسة على أنهم حطوا برحالهم ساحل مريوط، فقام الفراعنة بإجلائهم عن مصر فانقسموا لجماعتين الجزء الاكبر حط رحاله بفلسطين التاريخيه أما الجزء الأصغر فتوجة غرباً مستقراً فى مدينة درنه الليبية وحولها.

عاش الفلستيون فى الساحل الجنوبى من بلاد كنعان ساحل سوريا، بين غزه من الجنوب و يافا من الشمال فى القرن ال12 قبل الميلاد، و أطلق اسمهم على دى المنطقة عرفت باسم «پلشت» (بالعبرية) أو «پالاستو» (بالأكدية). بعد استقرارهم فى بلاد كنعان اعتنق الفلستيون الديانة الكنعانية و أخذ يعبدون معبودات كنعانية زى داجون. لم تبق من لغة الفلستيين إلا بعض الكلمات ولا يعرف بوضوح إذا تبنوا واحد من اللغات الكنعانية أو تمسكوا بلغاتهم الأصلية ويمكن أن لغتهم كان مزيج لغتهم الأصلية ب واحده من اللغات الكنعانية.

وهم على الأغلب بعد تسمية المنطقة كلها بعدين بفلسطين. أطلق المؤرخ الإغريقى هيرودوت اسم فلسطين السورية "Syria Palestinae" فى كتبه فى القرن السادس قبل الميلاد على عموم المنطقة الجنوبية الغربية من بلاد الشام. بقا ده الاسم رسمى فى الإمبراطوريه الرومانيه فى القرن 2 للميلاد، وشاع فى اللغات الأوروبية وفى اللغة العربية بصيغة فلسطين.

مصادر[تعديل]

  1. {{cite book}}: Empty citation (help)
  2. Dictionary.com – "Philistines". Archived 2016-02-29 at the Wayback Machine
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)CS1 maint: url-status (link)
  4. St. Fleur, Nicholas. 2019. "DNA Begins to Unlock Secrets of the Ancient Philistines." نيو يورك تايمز. Archived 2021-05-13 at the Wayback Machine
  5. قالب:استشهاد بهارفارد دون أقواس.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: