فرقة اولاد

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

فرقة اولاد بشكل فضفاض مجموعة صوتية تتكون من مطربين شباب، فى العاده فى سنين المراهقة أو فى العشرينات من العمر وقت التشكيل.[1] بشكل عام، توصل فرق الأولاد أغانى الحب اللى يتم تسويقها للفتيات والشابات. ترقص الكتير من فرق الأولاد و الغناء، وعادةً ما تقدم عروض مصممة بدقة عالية. فى العاده ما يكون عند فرق الأولاد الكورية الجنوبية مغنى راب معينون. يتشكل بعض الفرق دى من نفسها، وفى الغالب تتطور من مجموعات الكنيسة الكورالية أو مزيكا الإنجيل . فى المقابل، ياتعمل التانيين بواسطة مديرى المواهب أو منتجى التسجيلات اللى يجرون اختبارات الأداء. نظر لكونها مجموعات صوتية، معظم أعضاء فرقة الأولاد لا يعزفون على الآلات المزيكا، سواء فى جلسات التسجيل أو على المسرح. إنهم متشابهون فى المفهوم مع نظرائهم المعروفين باسم مجموعات الفتيات . بلغت شعبية فرق الأولاد ذروتها 3 مرات: الاول فى الستينيات والسبعينيات (على سبيل المثال، مع فرقة جاكسون 5 و أوزموندز )؛ فى المرة التانيه بلغت ذروتها فى أواخر التمانينات والتسعينيات والعقد الاولانى من القرن الواحد و عشرين، لما كانت أعمال زى New Kids on the Block ، Take That ، Backstreet Boys ، NSYNC ، Boyzone ، Five ، A1 ، O-Zone و Westlife تهيمن على مخططات البوب العالمية ؛ و آ خر مرة فى العقد الاولانى من القرن الواحد و عشرين لحد الوقت الحاضر، مع ظهور مجموعات زى One Direction و The Wanted و Big Time Rush و The Vamps و Balinciaga و أعمال الكيبوب زى BigBang و Seventeen و BTS .

تاريخ[تعديل]

التاريخ المبكر[تعديل]

ابتدت أولى مزيكا فرقة اولادان فى أواخر القرن التسعتاشر كفرقة رباعية بدون مصاحبة من الالات المزيكا .[2] كانو فى العاده مجموعة من الذكور وغنوا فى تناغم من 4 أجزاء . كانت رباعيات صالون الحلاقة شائعة فى الجزء الاولانى من القرن العشرين. تم إحياء المجموعة الصوتية الذكورية فى أواخر الأربعينيات والخمسينيات من القرن العشرين باستخدام مزيكا دو ووب . غنت فرق Doo-wop حول موضوعات زى الحب والمواضيع التانيه المستخدمة فى مزيكا البوب . كانت أولى آثار فرق الاولاد فى نص الخمسينيات من القرن العشرين رغم عدم استخدام مصطلح فرقة اولاد. كانت المجموعة الصوتية الامريكانيه الأفريقية The Ink Spots واحدة من أوائل ما يُطلق عليه دلوقتى فرق الاولاد. لم ياتعمل مصطلح فرقة اولاد لحد أواخر التمانينات، حيث كان تتسما قبل كده اسم المجموعات الصوتية الذكورية أو "مجموعات الغناء الوئام الهيب".[3]

رغم وصفها عموم بأنها فرقة روك، لكن الفرقة الاكتر مبيع فى التاريخ ( فرقة البيتلز ) وصفها بعض الصحفيين بأنها "الفرقة الأولى" أو "الأصلية"، " قبل ما يفكر أى شخص فى ده المصطلح"، و سبب ده حصرى لللاستجابة الحماسية اللى تلقوها من جمهورهم الشابات.   أشار نقاد تانيين إن التقييم ده لفرقة البيتلز باعتبارها "فرقة اولاد" ممكن تطبيقه على كل الفرق التانيه فى الستينيات، قائلين: "إذا كانو (فرقة اولاد)، كذلك كان الجميع [4] ويواجهه تانيين ، بما فيها رينغو ستار ، اللى أشاروا لأنه من البداية، كتب فريق البيتلز ومارسوا سيطرة إبداعية على موسيقاهم الخاصة، وعزفوا على آلاتهم الخاصة، ولم يتم تصنيعها بواسطة شركة تسجيل، ولم يفعلوا ذلك. لا فيها حركات الرقص المصممة اللى بقت بعدين مرتبطة بفرق الأولاد.[4] بس، ألهمت فرقة البيتلز إنتاج المسلسل التلفزيونى سنة 1966 المونكيز ، اللى ضم مجموعة مزيكا تحمل الاسم نفسه ، اتنشأت للعرض، وتتكون من الممثلين ال 4 . كان عند Monkees مهنة كفرقة مزيكا الروك والبوب بعد ما تم إصدار أغانيهم من المسلسل التلفزيونى كسجلات ناجحة.

أواخر الستينيات والسبعينيات: جاكسون 5 و أوزموندز[تعديل]

الأوزموندز

رغم أن مصطلح "فرقة الاولاد" ماكانش منتشر الاستخدام ساعتها ، لكن أقدم المجموعات اللى سبقت ده التنسيق كانت مجموعات زى جاكسون 5 و أوزموندز اللى ساعدت فى تشكيل نموذج لفرق الاولاد. كانت فرقة جاكسون 5 مجموعة اخت أسست الكتير من الاتفاقيات المزيكا اللى تتبعها فرق الأولاد. على سبيل المثال، تميزت موسيقاهم بتناغم وثيق من مزيكا السول وخطافات البوب الجذابة اللىاتأثرت بقدر مااتأثرت بموتاون وتتصرف زى فرقة سوبريمز . قامت المجموعة كمان بدمج حركات الرقص المصممة فى عروضهم. غنّى كل أعضاء الفرقة، و هو تقليد منتشر لفرقة الاولاد، بدل وجود قائد فى المقدمة والباقى على الآلات المزيكا؛ و كده لم يهيمن أى شخص على المسرح.  [ بحاجة لمصدر ] كمان مجموعة شقيقة، ابتدت The Osmonds لأول مرة فى غناء مزيكا الحلاقة للجمهور المحلي، قبل ما يتم تعيينهم لأداء فى ديزنى لاند فى بداية حياتهم المهنية. أكسبهم ظهورهم فى برنامج ديزنى الخاص المتلفز مواقع تلفزيونية إضافية، زى عرض آندى ويليامز وعرض جيرى لويس .

أواخر السبعينيات والتمانينات: مينودو، الطبعة الجديدة، والأطفال الجدد فى المبنى[تعديل]

توجد سوابق تانيه (بصرف النظر عن تلك اللى سبق ذكرها) عبر تاريخ مزيكا البوب. تم نسخ ده النوع للغات وثقافات تانيه غير الأنجلو أمريكية. اتأسست فرقة الصبى البورتوريكية مينودو ، اللى تجذب الجماهير اللاتينية الشابة، سنة 1977. كان عند مينودو تقليد فريد بين فرق الأولاد: لما واحد من الأعضاء 16 سنه ، أو يصبح طويل القامة، أو يتغير صوته، يتم استبداله. تتراوح أعمار أعضاء مينودو عموم بين 12 و 16 سنه .

The Bay City Rollers هيا فرقة بوب اسكتلندية كانت الاكتر شهرة فى نص السبعينيات. لاحظت فرقة The British Hit Singles & Albums أنها كانت "أحاسيس المراهقين الترتان من إدنبرة "، و كانت "الأولى من الكتير من الأعمال اللى اتعلن عنها على أنها" اكبر مجموعة من فرقة البيتلز "وواحدة من اكتر الأعمال الصاخبة فى سن المراهقة فى السبعينيات". لفترة قصيرة لحد ما لكن متحمسة (الملقبة بـ "Rollermania")، كانو آيدولز فى سن المراهقة فى كل اماكن العالم. كانت المجموعة من أولى الفرق المزيكا، زى فرقة المونكيز من قبلهم، اللى أخذت الصيغة اللى عرضتها فرقة البيتلز وطبقتها على سوق المراهقين. حققت المجموعة نفس القدر من النجاح لكن لفترة زمنية محدودة. فى ذروة شعبيتها فى المملكة المتحدة، تم إجراء مقارنات مع فرقة البيتلز. بحلول الوقت ده كمان ، كان عند عشاق Bay City Roller أسلوب مميز تمام فى اللباس، و كانت عناصره الرئيسية هيا سراويل الترتان بطول الكاحل و أوشحة الترتان، حيث استفادت المجموعة من البضائع والترويج.

العوامل الرئيسية للمفهوم[تعديل]

تعتبر صورة المجموعة أمر مهم للنجاح التجارى لمجموعة "فرقة اولاد"، حيث يتم التحكم فيها بعناية من خلال إدارة كل جوانب ملابس المجموعة والمواد الترويجية (التى يتم توفيرها بشكل متكرر لمجلات المراهقين ) ومقاطع الفيديو المزيكا. العامل الرئيسى لفرقة اولاد هو أن تكون عصرية. وده يعنى أن الفرقة تتوافق مع أحدث اتجاهات الموضة والمزيكا فى المشهد المزيكا الشعبي. عادةً، هايكون لكل عضو فى المجموعة بعض السمات المميزة وسى اتصور على أنه يمتلك صورة نمطية معينة للشخصية، زى "الطفل" أو "الولد الشرير" أو "الشخص الخجول". إدارة تصوير الموسيقيين المشهورين أمر قديم قدم المزيكا الشعبية ، التصنيف الخاص لأعضاء الفرقة هو سمة مميزة لفرق الاولاد والفتيات. فى الكيبوب، تعتبر المناصب المعينة رسمى جوه المجموعة أمر شائع، زى "الزعيم"، "الماكني" (الكورية: 막내، الإنجليزية: "الأصغر")، "مرئي"، "مركزي"، "مغني"، "مغنى راب". و "راقصة". تعتمد التلاته الأخيرة على المهارات المتخصصة للأعضاء وتنقسم كمان لمناصب "رئيسية" و"رئيسية" و"فرعية" (مغني/مغنى راب/راقص)، وفى الغالب يكون الأعضاء اللى يشغلون المناصب "الرئيسية" تعتبر الاكتر مهارة ولها اكبر عدد من الأجزاء فى الأغانى أو يتم تسليط الضوء عليها وقت أجزاء الرقص الفردي. "القائد" هو المتحدث الرسمى اللى يمثل المجموعة فى الأماكن العامة، و هو المسؤول عن التوسط بين أعضاء المجموعة، كمان بين المجموعة والتسمية.[5] فى معظم الحالات، كتابة و ترتيب و إنتاج موسيقاهم بيعملها منتج مع الفرقة فى كل الأوقات و يتحكم فى صوت المجموعة - إذا لزم الأمر، لدرجة تعيين مغنيى الجلسة لتسجيل غناء إرشادى لكل عضو فى المجموعة الغناء بشكل فردى إذا لم يتمكن الأعضاء من الانسجام بشكل جيد مع بعض . بس، علشان وضوح كل صوت، تسجيل كل صوت على حدة هو الاكتر شيوع فى معظم المجموعات الصوتية الحديثة. فى السنين الأخيرة، بقا الظبط التلقائى أداة شائعة فى الإنتاج الصوتي، و اتعرضت بعض فرق الأولاد لانتقادات شديدة لده السبب. تعرض البعض كمان لانتقادات بسبب مزامنة الشفاه فى عروضهم كمان ، على سبيل المثال New Kids on the Block .

يتميز أداء فرقة اولاد النموذجى بالرقص المصمم بشكل متقن، يتناوب الأعضاء فى الغنا و/أو مزيكا الراب. لا تقوم فرق الاولاد عموم بتأليف أو إنتاج المواد الخاصة بها، إلا إذا ضغط الأعضاء بقوة كافية للتحكم الإبداعي. بس، اتعمل بعض الفرق حول موهبة مؤلف الأغانى جوه المجموعة زى جارى بارلو من Take That أو تونى مورتيمر من East 17 . مش من غير المألوف العثور على أغانى إضافية فى الألبوم كتبها واحد أو اكتر من أعضاء الفرقة؛ بس، نادر ما يستخدمها منتجوها كأغانى فردية.

بس، من القرن الواحد و عشرين، كان متوقع فرق الأولاد تكتب الأغانى أو على الأقل تساهم فى جزء منها بشكل غنائي. بصرف النظر عن المجموعات المذكورة أعلاه اللى كان عندها كاتب أغانى أساسى واحد على الأقل من بدايتها، بسرعه لحقت بيها مجموعات تانيه. فى نهاية التسعينيات، ابتدت مجموعات زى Backstreet Boys و *NSYNC ، اللى استخدموا قبل كده كتاب زى Max Martin خلال ألبوماتهم المبكرة، فى كتابة أغانيهم الخاصة.[6] المجموعات الأحدث من أواخر العقد الاولانى من القرن الواحد و عشرين، زى JLS ، من المقابلات المبكرة وضحت أنهم يكتبو أغانيهم الخاصة ويحتفظون بصورتهم الخاصة علشان ده جزء مهم من التسويق. لحد أن بعض الفرق المزيكا زى The Wanted أمضت وقت فى تعلم حرفة كتابة الأغاني.[7] كان فيه كمان اتجاه صاعد لما يسمى بـ "كاتب الأغاني" أو "الأصنام المنتجة" ( الكورية : Hangul 작곡돌، rev. Rom. jakgok-dol) فى مزيكا البوب الكورية من أوائل العقد الاولانى من القرن الواحد و عشرين. فى الوقت الحاضر، مش من غير المألوف أن يكون عند المجموعات عضو واحد على الأقل يشارك بشكل كبير فى كتابة الأغانى و إنتاج مزيكا المجموعة.[8] فى كثير من الحالات، دول الأعضاء هم مغنى الراب فى المجموعة، اللى فى الغالب اكتسبوا خبرة فى كتابة الأغانى و إنتاجها وقت نشاطهم كمغنى راب هواة أو تحت الأرض قبل الانضمام لالمجموعة. هناك كمان توقعات أعلى لمغنى الراب لكتابة كلمات الأغانى الخاصة بهم نظر لكون التعبير عن الذات قيمة أساسية لنوع الهيب هوب .[9] هناك حالات لـ "منتجين آيدولز" يكتبون أو ينتجون لفنانين تانيين بره عملهم الفردى أو الجماعى كمان ، زى جى دراغون من BIGBANG ، وجونغهيون من SHINee ، وزيكو من Block B ، و RM من BTS ، وشوقا. أو AB6IX ' لى دايهوى .[10]

يمكن للأفراد كمان الاستمرار فى تحقيق نجاح اكبر كفنان منفرد يخرج من فرقة اولاد بعد ما استخدم شعبية المجموعة للبناء عليها. فى العاده ما يشير ده لنهاية المجموعة لحد لم الشمل المحتمل فى المستقبل. ومن الأمثلة على ذلك مايكل جاكسون من The Jackson 5 ، ودونى أوزموند من The Osmonds ، وريكى مارتن من Menudo ، و Justin Timberlake من * NSYNC ، ورونان كيتنغ من Boyzone . فى بعض الأحيان، لا يكون النجم المنفرد الاكتر نجاح فى الفرقة هو العضو الاكتر شهرة زى روبى ويليامز ، على عكس المغنى الرئيسى جارى بارلو من فرقة Take That . نقل بعض أعضاء فرقة الصبى لوظايف ناجحة فى أماكن تانيه فى وسايل الإعلام. ذهب مايكل دولينز من The Monkees علشان يكون منتج تلفزيونى ناجح ، حيث اشتغل فى امتيازات ITV زى LWT و Television South . فى الكيبوب، من المتوقع والشائع أن يشرع الأعضاء فى مساعى فردية كفنانين موسيقيين أو فى قطاعات ترفيهية تانيه، زى التمثيل، أو كشخصيات متنوعة، مع حياتهم المهنية الجماعية بعد بضع سنين . على أبعد تقدير، يحدث ده فى الوقت اللى يوصل فيه العضو الاكبر سن لسن 28 سنه (فى حالات استثبعيده 30 سنه ) ويتم تجنيده للخدمة العسكرية الإلزامية ،و ده يجبر المجموعة على التوقف مؤقت لمدة 18 شهر على الأقل. فى الغالب يستمر الأعضاء التانيين فى متابعة مساعيهم الفردية ويجتمعون مجددًا كمجموعة وقت عدم وجود أى عضو فى الخدمة، أو بعد ما يكمل كل الأعضاء خدمتهم، BTS و Exo من الأمثلة الحديثة.[11]

أنواع الفن والمزيكا[تعديل]

رغم أن معظم فرق الأولاد تتكون من تأثيرات آر أند بى أو البوب، لكن أنواع المزيكا التانيه، أبرزها مزيكا الريف والمزيكا الشعبية ، ممثلة  كمان . جنوب 65 ومارشال ديلون ، على سبيل المثال، كانا الاتنين فرقتين لمزيكا الريف. Il Divo ، اللى أنشأها سيمون كويل  سنة  2004، هيا مجموعة صوتية توصل مزيكا البوب الأوبرالى بعدة لغات (الإيطالية بشكل رئيسي). من ساعتها  بقت فرق الاولاد الأوبرالية/الكلاسيكية ذات شعبية كبيرة وشائعة، خاصة فى المملكة المتحدة. من سنة 2001، كان فيه بعض التقاطع مع مزيكا البوب القوية والبوب بانك من الفرق اللى تعزف على الآلات المزيكا الحية. فى الفتره الاخيره، قررت بعض فرق الاولاد الرجوع لجذورها الأصلية، و أبرزها The Overtones .

الجدل[تعديل]

منذ العقد الاولانى من القرن الواحد و عشرين، كرهت مجموعات زى Backstreet Boys و LFO مصطلح "فرقة الاولاد" وفضلت أن معروفه باسم "مجموعة صوتية ذكورية".[12][13] كان التصنيف بين فرق الأولاد كمان هو السبب الرئيسى لانفصال عيلة موفات . اتهمت الصحافة المزيكا فرق الاولاد بالتركيز على مظهر المجموعة وتسويقها فوق جودة المزيكا، ومحاولة جذب جمهور قبل المراهقة عمدًا والتوافق مع الاتجاهات بدل أن تكون أصلية. زى دى الانتقادات ممكن أن تصبح لاذعة للغاية. فى الغالب يُنظر لفرق الأولاد على أنها قصيرة العمر,[14] رغم أن بعض الأعمال زى The Jackson 5, باك ستريت بويز, الطبيعة البشرية, طبعة جديدة, SMAP, شينهوا,[15] حافظ Take That و Westlife على وظايف دائمة.

فرق الأولاد الاكتر مبيع[تعديل]

فرق الاولاد الاكتر مبيع عن أرقام المبيعات المزعومة اللى تزيد عن 40 مليون تسجيل:

اسم جنسية عدد من أعضاء سنين النشاط النوع ألبومات الاستوديو المبيعات المطالب بها
باك ستريت بويز امريكا 5 → 4 → 5 1993–الآن (30 سنه ) البوب 10 100 مليون
جاكسون 5 امريكا 5 → 6 → 4 1964–1990، 2001، 2012 للوقت الحاضر (59 سنه ) مزيكا البوب/آر أند بي 18 100 مليون
الأوزموندز امريكا 5 1958–1980 (22 سنه ) البوب 22 77 مليون
أطفال جدد فى المبنى امريكا 5 → 4 → 5 1984–1994، 2008–الآن (37 سنه ) البوب 6 70 مليون
*إن سينك امريكا 5 1995–2002، 2023 للوقت الحاضر (28 سنه ) البوب 4 70 مليون
اتجاه واحد المملكة المتحدة/أيرلندا 5 → 4 2010–2016 (6 سنين ؛ توقف) البوب 5 70 مليون
باى سيتى رولز United Kingdom 5 1964-1981، 1982-1987، 1990، 1996، 1999-2000، 2015-2016، 2018 للوقت الحاضر (59 سنه ) البوب 16 70 مليون
بويز التانى رجال امريكا 5 → 4 → 3 1988 للوقت الحاضر (31 سنه ) آر أند بي 11 60 مليون [16]
خذ ده المملكة المتحدة 5 → 4 → 5 → 3 1990–1996، 2005–الآن (31 سنه ) البوب 9 45 مليون
حياة الغرب أيرلندا 5 → 4 1998-2012؛ 2018–الحاضر (23 سنه ) البوب 12 45 مليون

شوف كمان[تعديل]

  • فرقة نسائية بالكامل
  • مجموعة فتيات

مصادر[تعديل]

  1. Hickey, Walt (June 4, 2014). "Boy Bands: More Like Man Bands". FiveThirtyEight. Retrieved June 7, 2014.
  2. "Definition of the Barbershop Style, from the Contest and Judging Handbook". Barbershop Harmony Society. July 11, 2002. Archived from the original on June 7, 2007. Retrieved June 6, 2007.
  3. "Boy bands". Did you know. Retrieved June 29, 2012.
  4. أ ب "Were the Beatles a Boy Band?". Rock N Heavy. January 2022. Retrieved August 16, 2022.
  5. "What Do Positions Mean in K-Pop?". The Mary Sue (in الإنجليزية). 2022-04-12. Retrieved 2022-11-17.
  6. "*NCharge *NSYNC". Yamaha All Access Magazine. 2001.
  7. "The Wanted go to songwriting camp to write new album". Digital Spy. UK. July 13, 2011. Retrieved June 29, 2012.
  8. Lee Yeonjeong (2013-01-20). "'Idols only good at dancing and singing?' Songwriter idols on the rise". 연합뉴스 (in الكورية). Retrieved 2022-11-17.
  9. Kang Nae-ri (2016-07-08). "'Beyond self-composing to producing' - The era of idol rappers". YTN star (in الكورية). Retrieved 2022-11-17.
  10. "5 K-Pop Songwriters & Producers Who Defined 2021: SUMIN, Teddy Park, ADORA, RM & SUGA". www.grammy.com. Retrieved 2022-11-17.
  11. Woodyatt, Yoonjung Seo,Amy (2022-10-17). "BTS members to embark on mandatory military service". CNN (in الإنجليزية). Retrieved 2022-11-17.{{cite web}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  12. "I would be the dessert because I'm satisfying". Pop Justice. October 24, 2007. Archived from the original on November 29, 2014. Retrieved August 16, 2012. We were never a boyband. We always thought of ourselves as a white vocal harmony group, we didn't model ourselves on Take That or anything.
  13. "Not Just Another Boy Band". CA. January 18, 2000. Archived from the original on January 1, 2013. Retrieved August 16, 2012. As long as you like my music, buy the record, come to the shows, fact of the matter is, if you see us, you'll know we're not a boy band.
  14. Hickey, Walt (June 4, 2014). "'90s Boy Bands: A Numerical Retrospective". FiveThirtyEight. Retrieved June 7, 2014.
  15. "Shinhwa's longevity introduced in US magazine". Koreatimes.co.kr. July 29, 2013. Retrieved June 4, 2014.
  16. Hill, Libby (January 6, 2016). "Boyz II Men to play teen angels in Fox's 'Grease: Live'". Los Angeles Times. Retrieved June 25, 2017.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Pop music