فرانك بول كالاپريس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
فرانك بول كالاپريس
معلومات شخصيه
الحياه العمليه
المدرسه الام جامعة كاليفورنيا (بركلى)   تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
موظف فى جامعة برنستون   تعديل قيمة خاصية ربُّ العمل (P108) في ويكي بيانات
الجوايز
جايزة هانز ا. بيتا (2023)[1]  تعديل قيمة خاصية الجوائز المستلمة (P166) في ويكي بيانات

فرانك بول كالاپريس عالم فيزياء الجسيمات التجريبى أمريكي.

كالاپريس اخد الدكتوراه سنة 1967 من جامعة كاليفورنيا، بيركلى ، تحت اشراف يوجين كومينز . من سنة 1970 كان عضو فى مجموعة الفيزياء النووية فى جامعة برينستون ، بعدين بقيادة روبى شير وجيرى غارفي، حيث بقا بعدين أستاذًا ورئيس لـ برينستون سيكلوترون.

فى البداية كان مهتم باختبار ثبات الانعكاس الزمنى (T-invariance) فى اضمحلال ذرات الغاز النبيل المستقطبة زى 19Ne ،و ده اتسبب فى الاختبار الاكتر دقة لثبات T فى اضمحلال بيتا الضعيف لمدة 20 سنه . بعدين بحث، من أمور تانيه، عن تفاعلات ومحاور ضعيفة جديدة. استخدم مع ويل هابر وجوردون كيتس و آ رت ماكدونالد الضخ البصرى على ذرات الغاز النبيل المستقطبة للبحث عن انتهاكات التكافؤ فى القوى النووية وانتهاك تناظر T عبر عزم ثنائى القطب الكهربائى الدائم فى ذرات الغاز النبيل. من التسعينيات، قاد تجربة بوريكسينو للنيوترينوات الشمسية فى غران ساسو مع جيانباولو بيلينى . ومن فى القيام بذلك، حققوا أدنى خلفية على الاطلاق (2022) فى نطاق دون MeV و أول ملاحظة كاملة للنيوترينوات من تفاعل بروتون-بروتون ، بما فيها الملاحظة الأولى للنيوترينوات من 7 Be (انظر تفاعل بروتون-بروتون #الرئيسية). التفاعلات التسلسلية ، و هيا تانى اكتر النيوترينوات الشمسية شيوع و حقق بوريكسينو أول قياس فى الوقت الحقيقي) وبيب . كما حققوا كمان أول قياس فى الوقت الفعلى لنيوترينوات PP (النيوترينوات الشمسية الاكتر انتشار ). وكانوا كمان أول من رصد النيوترينوات من دورة Bethe-Weizsäcker (CNO). و مكن ده من تأكيد عملية تفاعلات الاندماج فى الشمس. فى Borexino قام بتصميم وبناء، من أمور تانيه، نظام الاحتواء ونظام التنظيف الخاص بجهاز الوميض. مع KamLand ، نجح Borexino كمان فى الكشف بشكل موثوق عن النيوترينوات الجيولوجية (النيوترينوات الناتجة عن التفاعلات فى باطن الأرض).

فرانك بول كالاپريس يشارك فى عمليات البحث عن المادة المظلمة (DarkSide، كاشف تحت الأرض على شكل اوضه اسقاط زمنية مع الأرجون السائل، برنامج SABER على كاشفات يوديد الصوديوم).

وهو زميل الجمعية الفيزيائية الأمريكية . سنة 2023 اخد جايزة Hans-A. -جايزة Bethe عن "الشغل الرائد على أجهزة الكشف الكبيرة ذات الاشارات الخلفية المنخفضة جدًا، و بالخصوص Borexino، حيث تم قياس الطيف الكامل للنيوترينوات الشمسية، وبلغت ذروتها باكتشاف نيوترينوات CNO، حيث اتعرض كل التفاعلات المنتجة للطاقة للتطور النجمى تجريبى" ".

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

فرانك بول كالاپريس على مواقع التواصل الاجتماعى