علمانيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
علمانيه

مختلف عن الحاد   تعديل قيمة خاصية مختلف عن (P1889) في ويكي بيانات

العلمانيه (Secularity) (العلمانية) صفة شكل من اشكال العلمانية هيا حالة يجرى منفصلة عن الدين. على سبيل المثال ، الاكل والاستحمام ممكن تعتبر امثلة على الانشطه العلمانية ،علشان ماليهاش شيء دينى أصل فيهم. . الاكل والاستحمام تعتبر طقوس دينية من بعض المنظمات الدينية ، و بالتاليهايكون من الانشطه الدينية فى النظرة العالمية.) قول صلاة ، وعبادة ، حضور مدرسة الاحد هيا أمثلة الانشطه الدينية (غير علمانيه) .

معظم الاعمال التجارية والشركات والمنظمات زمنيه (علمانية). كل جامعات الدولة فى امريكا هيا منظمات زمنيه علمانية ، فى حين ان بعض الجامعات الخاصة متصله بالكنيسة ؛ بين الكتير ، الامثله المتصله بالكنيسه 3 بريجام الشباب الجامعى ، جامعة نوتر دام (امريكا) ، و جامعة بايلور. النظام الجامعى فى المملكه المتحدة هو زمنى (علماني) أيضا.

مرادف للزمنيه (علمانيه) هو دنيوى ؛ آخر ممكن ان تصاغ على أنها محايدة فى الامور الدينية. العكس للعلمانيه متدينون وورع.

رغم الارتباك ، العلمانية مش مرادفا للالحاد.

منشأ مصطلح العلمانية[تعديل]

الزمنيه مستمد من كلمة لاتينية تعنى كلمة "من العمر." . المذهب المسيحى ان الله موجود بره الزمن وصلت فى القرون الوسطى لاستخدام العلمانية الثقافة الغربية تشير الى الانفصال عن الشؤون الدينية والمشاركة فى الانشطه العالمية (الزمنيه) منها. و تم تمديد تنطبق على فصل من أى دين ، سواء كان أو ماكانش عنده عقيده مماثلة.

الاستعمال الحديث[تعديل]

امثلة العلمانية المستخدمة فى ده السبيل ما يلى :

  • السلطة العلمانية ، اللى ينطوى على سلطة قانونيه وعسكرية مقابل السلطة الدينية ، او ضوابط الامور الكنسية .
  • رجال الدين العلمانيين فى الكنيسة الرومانيه الكاثوليكيه ، ، تقليديا ، لا يعيشوا حياة الرهبانيه العاديه ، و علشان كده ، الى حد ما ، اكثر الروم الكاثوليك يرون مرجعيه الدينية العالمية أقل مرجعيه الدينية الرهبانيه، وال ذات الصلة ، انظر العلمانية المعهد.
  • التعليم العلمانى ، المدارس اللى مش تابعة للكنائس او غيرها من المنظمات الدينية.
  • الحكومات العلمانيه اللى تتبع قوانين مدنيه بدلا من السلطات الدينية زى الشريعة الاسلامية ، والقانون الكنسى الكاثوليكى ، او هالاخاه اليهودية ، اللى لا مصلحة اى دين بعينه.
  • ثقافة يهوديه علمانيه ، والمظاهر الثقافيه لليهوديه اللى مش على وجه التحديد ادينيه.
  • المزيكا العلمانية ، المخصصه للاستخدام العام ، كما تعارض المزيكا المقدسة اللى تتكون لاستعمال الكنيسة. السوناتات العلمانية ، فى القرن السبعتاشر ، هيا تلك اللى لا تتآلف لاستخدامها فى خدمات الكنيسة.
  • . المنظمات العلمانية للرزانه ، علمانى بديل الكحوليه وعدم ذكرها ، اا كونها فضفاضة رغم منظمة دينية غير طائفي.* العلمانية فى المجتمع يشير الى جوانب المجتمع اللى مش (الجامع ، الكنيسة ، المعبد) منتسبه.
  • العلمانية الروحانيه ، والسعى الى الروحانيه دون الانتماء الرسمى مع الكنيسة او غيرها من التنظيمات الدينية.
  • دولة علمانيه

العلمانية ، كمان العلمانية أو العلمانية (من اللاتينية saeculum ، "دنيوية" أو "جيل")، هيا حالة عدم الارتباط أو الحياد بخصوص بالدين . ممكن إرجاع أصول العلمانية لالكتاب المقدس نفسه، و تجسدت عبر التاريخ المسيحى لحد العصر الحديث. فى العصور الوسطى كان فيه لحد رجال دين علمانيون .[1] ما كانتش الكيانات العلمانية والدينية منفصلة فى فترة العصور الوسطى،لكن كانت تتعايش وتتفاعل بشكل طبيعي.

اليوم، أى شيء لا فيه إشارة صريحة لالدين، سواء سلب أو إيجاب، ممكن اعتباره علمانى . [2] من الاحسن فهم العلمانية، مش على أنها "معادية للدين"، لكن على أنها "محايدة دينى" علشان كتير من الأنشطة فى الهيئات الدينية علمانية فى حد ذاتها، و رغم وجود أنواع متعددة من العلمانية أو العلمنة، معظمها لا يؤدى للادينية. لغوى، تسمى العملية اللى يصبح من خلالها أى شيء علمانى علمنة ، رغم أن المصطلح مخصص بشكل أساسى لعلمنة المجتمع ؛ و أى مفهوم أو أيديولوجية تروج للعلمانية ممكن تسميتها بالعلمانية ، و هو مصطلح يطبق بشكل عام على الأيديولوجية اللى لا تملى أى تأثير دينى على المجال العام . يدرك العلما أن العلمانية مبنية على النماذج البروتستانتية للمسيحية، وتشترك فى لغة موازية للدين، وتكثف السمات البروتستانتية زى تحطيم المعتقدات التقليدية، والشك تجاه الطقوس، والتأكيد على المعتقدات.[3] وبذلك، تعمل العلمانية على إدامة السمات المسيحية تحت اسم مختلف.

مراجع[تعديل]

  1. "Secular Priest". Religion Past and Present Online. Brill. April 2011.
  2. Lee 2015.
  3. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع sec para