علمانيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

العلمانيه (Secularity) (العلمانية) صفة شكل من اشكال العلمانية هيا حالة يجرى منفصلة عن الدين. على سبيل المثال ، الاكل والاستحمام ممكن تعتبر امثلة على الانشطه العلمانية ،علشان ماليهاش شيء دينى أصل فيهم. . الاكل والاستحمام تعتبر طقوس دينية من بعض المنظمات الدينية ، و بالتاليهايكون من الانشطه الدينية فى النظرة العالمية.) قول صلاة ، وعبادة ، حضور مدرسة الاحد هيا أمثلة الانشطه الدينية (غير علمانيه) .

معظم الاعمال التجارية والشركات والمنظمات زمنيه (علمانية). كل جامعات الدولة فى امريكا هيا منظمات زمنيه علمانية ، فى حين ان بعض الجامعات الخاصة متصله بالكنيسة ؛ بين الكتير ، الامثله المتصله بالكنيسه 3 بريجام الشباب الجامعى ، جامعة نوتردام ، و جامعة بيلور. النظام الجامعى فى المملكه المتحدة هو زمنى (علماني) أيضا.

مرادف للزمنيه (علمانيه) هو دنيوى ؛ آخر ممكن ان تصاغ على أنها محايدة فى الامور الدينية. العكس للعلمانيه متدينون وورع.

رغم الارتباك ، العلمانية مش مرادفا للالحاد.

منشأ مصطلح العلمانية[تعديل]

الزمنيه مستمد من كلمة لاتينية تعنى كلمة "من العمر." . المذهب المسيحى ان الله موجود بره الزمن وصلت فى القرون الوسطى لاستخدام العلمانية الثقافة الغربية تشير الى الانفصال عن الشؤون الدينية والمشاركة فى الانشطه العالمية (الزمنيه) منها. و تم تمديد تنطبق على فصل من أى دين ، سواء كان أو ماكانش عنده عقيده مماثلة.

الاستعمال الحديث[تعديل]

امثلة العلمانية المستخدمة فى ده السبيل ما يلى :

  • السلطة العلمانية ، اللى ينطوى على سلطة قانونيه وعسكرية مقابل السلطة الدينية ، او ضوابط الامور الكنسية .
  • رجال الدين العلمانيين فى الكنيسة الرومانيه الكاثوليكيه ، ، تقليديا ، لا يعيشوا حياة الرهبانيه العاديه ، و علشان كده ، الى حد ما ، اكثر الروم الكاثوليك يرون مرجعيه الدينية العالمية أقل مرجعيه الدينية الرهبانيه، وال ذات الصلة ، انظر العلمانية المعهد.
  • التعليم العلمانى ، المدارس اللى مش تابعة للكنائس او غيرها من المنظمات الدينية.
  • الحكومات العلمانية اللى تتبع قوانين مدنيه بدلا من السلطات الدينية زى الشريعة الاسلامية ، والقانون الكنسى الكاثوليكى ، او هالاخاه اليهودية ، اللى لا مصلحة اى دين بعينه.
  • ثقافة يهوديه علمانيه ، والمظاهر الثقافيه لليهوديه اللى مش على وجه التحديد ادينيه.
  • المزيكا العلمانية ، المخصصه للاستخدام العام ، كما تعارض المزيكا المقدسة اللى تتكون لاستعمال الكنيسة. السوناتات العلمانية ، فى القرن السبعتاشر ، هيا تلك اللى لا تتآلف لاستخدامها فى خدمات الكنيسة.
  • . المنظمات العلمانية للرزانه ، علمانى بديل الكحوليه وعدم ذكرها ، اا كونها فضفاضة رغم منظمة دينية غير طائفي.* العلمانية فى المجتمع يشير الى جوانب المجتمع اللى مش (الجامع ، الكنيسة ، المعبد) منتسبه.
  • العلمانية الروحانيه ، والسعى الى الروحانيه دون الانتماء الرسمى مع الكنيسة او غيرها من التنظيمات الدينية.
  • دولة علمانيه

العلمانية ، كمان العلمانية أو العلمانية (من اللاتينية saeculum ، "دنيوية" أو "جيل")، هيا حالة عدم الارتباط أو الحياد بخصوص بالدين . ممكن إرجاع أصول العلمانية لالكتاب المقدس نفسه، و تجسدت عبر التاريخ المسيحى لحد العصر الحديث. فى العصور الوسطى كان فيه لحد رجال دين علمانيون .[1] ما كانتش الكيانات العلمانية والدينية منفصلة فى فترة العصور الوسطى،لكن كانت تتعايش وتتفاعل بشكل طبيعي.

اليوم، أى شيء لا فيه إشارة صريحة لالدين، سواء سلب أو إيجاب، ممكن اعتباره علمانى . [2] من الاحسن فهم العلمانية، مش على أنها "معادية للدين"، لكن على أنها "محايدة دينى" علشان كتير من الأنشطة فى الهيئات الدينية علمانية فى حد ذاتها، و رغم وجود أنواع متعددة من العلمانية أو العلمنة، معظمها لا يؤدى لاللادينية. لغوى، تسمى العملية اللى يصبح من خلالها أى شيء علمانى علمنة ، رغم أن المصطلح مخصص بشكل أساسى لعلمنة المجتمع ؛ و أى مفهوم أو أيديولوجية تروج للعلمانية ممكن تسميتها بالعلمانية ، و هو مصطلح يطبق بشكل عام على الأيديولوجية اللى لا تملى أى تأثير دينى على المجال العام . يدرك العلما أن العلمانية مبنية على النماذج البروتستانتية للمسيحية، وتشترك فى لغة موازية للدين، وتكثف السمات البروتستانتية زى تحطيم المعتقدات التقليدية، والشك تجاه الطقوس، والتأكيد على المعتقدات.[3] وبذلك، تعمل العلمانية على إدامة السمات المسيحية تحت اسم مختلف.

  1. "Secular Priest". Religion Past and Present Online. Brill. April 2011.
  2. Lee 2015.
  3. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع sec para