عصر نحاسى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
عصر نحاسى
جزء من عصر برونزى ،  والعصر الحجرى الحديث   تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
 

اتسمى باسم نحاس   تعديل قيمة خاصية سُمِّي باسم (P138) في ويكي بيانات
سبقه العصر الحجرى الحديث   تعديل قيمة خاصية سبقه (P155) في ويكي بيانات
تبعه عصر برونزى   تعديل قيمة خاصية تبعه (P156) في ويكي بيانات
انتهى بتاريخ القرن 55 ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ النهايه (P582) في ويكي بيانات

العصر النحاسى The Chalcolithic period من اليونانية خالكس khalkos وليثوس lithos حجر النحاس أو العصر النحاسي Copper Age، المعروف كمان باسم الإينيو ليثيك Eneolithic هو فتره من فترات تطور الحضارات البشريه اللى بدأ معها استخدام الأدوات المعدنيه بجانب الأدوات الحجريه.[1][2][3] ويتجنب علماء الآثار ربط تسميته بالحجري، مع أن البعض يسميه العصر الحجرى النحاسى، لأن البعض يفضلون تسميته العصر النحاسي أو المعدني، وخاصة الأوروبيين منهم.

  1. . توجد في مصر مناجم سيناء وهي ليست بعيده من العراق. فإذا كانت مصر هي الأولى في صناعة النحاس فلا بد أن العراق قد ساهمت كمان في أن تكون هي الأخرى من المناطق السابقة في صناعة النحاس.
  2. . يرى البعض أن المصريين عرفوا صناعة النحاس من العراق عبر سوريا أو عن طريق العنصر الأرمني واللى ظهر على الساحة المصرية في مصر السفلى قبل نهاية فترة الأسرات.
  3. . ذكرت أرض تسمى (Magam) وتعنى أرض السفن أو الأرض اللى ترسو عليها السفن في المخطوطات السومرية في الألف الرابع ق.م على أنها تحتوى على النحاس. فإذا كانت هذه الكلمة تعنى سيناء فهذا يشير إلى أن العراقيين مثل المصريين قد حصلوا على النحاس من سيناء.
  4. . إذا كان الأرمنيين قد جلبوا النحاس معهم فانهم لابد وقد حصلوا عليه من جهات إلى الشمال من جبال أرمينيا الحالية مثلما فعل العراقيون في الأصل.
هيكل لطفل مدفون في جرة من العصر الحجري النحاسي موجود في الأردن اليوم

مراجع[تعديل]

  1. Méry, S; Anderson, P; Inizan, M.L.; Lechavallier, M; Pelegrin, J (2007). "A pottery workshop with flint tools on blades knapper with copper at Nausharo (Indus civilisation ca. 2500 BCE)". Journal of Archaeological Science. 34 (7): 1098–1116. doi:10.1016/j.jas.2006.10.002.
  2. IRON IN AFRICA: REVISING THE HISTORY(2002). Unesco. Archived 2017-10-16 at the Wayback Machine
  3. "Serbian site may have hosted first copper makers". UCL.ac.uk. UCL Institute of Archaeology. 23 September 2010. Archived from the original on 28 مارس 2017. Retrieved 22 April 2017.
نظام الحقب التلاتة
هولوسين   حضارة لاتين   فجر التاريخ
  حضارة هالستات
عصر حديدى
  عصر برونزى اخير  
  عصر برونزى متوسط
  عصر برونزى مبكر
عصر برونزى
    عصر نحاسى    
  عصر حجرى حديث ما قبل التاريخ
عصر حجر متوسط / ابياليوليثيك
بليستوسين / عصر جليدى     عصر حجرى قديم علوى  
    عصر حجرى قديم متوسط
    عصر حجرى قديم سفلى
  عصر حجرى قديم
عصر حجرى