شوتينج جارد

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مايكل جوردان ، شوتينج جارد المعروف اللى لعب فى الدورى الاميركى للمحترفين

حارس الرماية شوتينج جارد ( SG ) ، المعروف كمان باسم الحارسين أو الحارسين أو الحارس ، [1] هو واحد من المواضع الخمسة التقليدية فى لعبة كرة السلة التنظيمية. الهدف الرئيسى لحارس الرماية هو تسجيل نقاط لفريقهم وسرقة الكرة فى الدفاع.[1] تطلب بعض الفرق من حراس التسديد احضار الكرة كمان ؛ يُعرف دول اللاعبون بالعامية باسم حراس التحرير والسرد .[2] يُعرف اللاعب اللى يمكنه التبديل بين لعب حارس التسديد والمهاجم الصغير باسم swingman .[3] فى الدورى الاميركى للمحترفين ، يتراوح حراس الرماية فى العاده من 6 قدم 4 فى (1.93 م) لحد 6 قدم 6 فى (1.98 م) وقت التواجد فى WNBA ، يميل حراس الرماية علشان يكونوا بين 5 قدم 10 فى (1.78 م) و 6 قدم 1 فى (1.85 م) .

خصائص و أنماط اللعب[تعديل]

يصف دليل كرة السلة من تأليف Lee Rose شوتينج جارد بأنه لاعب يتمثل دوره الأساسى فى تسجيل النقاط. كما يوحى الاسم ، معظم حراس الرماية هم رماة جيدون بعيدون المدى ، بمتوسط - % من مدى 3 نقاط . الكتير من حراس الرماية أقوياء ورياضيون كمان ، و عندهم القدرة على الدخول لالطلاء والقيادة لالسلة.عادةً شوتينج جارد أطول من حراس النقاط . يختلف الارتفاع فى الموضع ؛ يلعب الكتير من حراس الرماية الاكبر حجم لالقدام . لازم يكون حراس التسديد مدربين جيدين للكرة ويكونو قادرين على التمرير بشكل جيد ، رغم أن التمرير مش من أولوياتهم الرئيسية. علشان حراس التسديد الجيد قد يجتذبون فرق مزدوجة ، فهم فى الغالب يكونون معالجات الكرة الاحتياطية للفريق لالقاعدة ويحصلون فى العاده على عدد لا بأس به من التمريرات .[4] لازم أن يكون حراس التسديد قادرين على التسجيل بطرق مختلفة ، خاصةً فى وقت متأخر من الماتش القريبة لما تكون الدفاعات اكتر احكامًا. لازم يكون عندهم نسبة رمية حرة جيدة كمان ، ليكونوا موثوقين فى الماتشات القريبة ولثنى اللاعبين المنافسين عن ارتكاب الأخطاء. نظر للمستوى العالى من المهارات الهجومية اللى يحتاجها حراس الرماية ، فانهم فى الغالب يكونون خيار تسجيل الأهداف الأساسى للفريق ، وفى بعض الأحيان ياتبنا الهجوم حولهم.فى الدورى الاميركى للمحترفين ، هناك بعض حراس الرماية يشار ليهم على أنهم لاعبون "3 و D". يشير المصطلحان 3 و D علشان اللاعب هو مطلق نار جيد بثلاث نقاط يمكنه كمان لعب دفاع قوى ( ساعات من النخبة). بقا اللاعب 3 و D مهم اوى تتأرجح اللعبة علشان تكون موجهة نحو المحيط.[5] فى الغالب يلعب حراس الرماية الجيدون دور حارس النقاط لحد معين. من المقبول فى العاده أن يكون حراس النقاط فى أيديهم فى معظم الأوقات فى اللعبة ، لكن فى بعض الأحيان يكون لحارس التسديد تأثير كبير بما يكفى على الفريق يتعاملون مع الكرة فى كثير من الأحيان ، لالنقطة اللى ممكن يكون فيها حارس القاعدة يتم تحويلها لمعالج كرة احتياطى أو spot-up shooter . ومن حراس الرماية البارزين مايكل جوردان وكوبى براينت ودواين ويد ومانو جينوبيلى وجيمس هاردن وكلاى طومسون وكلايد دريكسلر وجيرى ويست وجورج جيرفين وفينس كارتر ودونوفان ميتشل وألين ايفرسون .

المهارات والصفات[تعديل]

من المهم للحارس أن يطور مهاراته فى الدفاع والتمرير والقوة و قدرته على التسديد. يعرض ده الوضع الحركة الاكتر هجومية عند محاولة الحصول على تسديدة مفتوحة ، مع ابقاء الأمور تحت السيطرة فى الطرف الدفاعي. يتشكل حول قدرة التصويب للرياضى ، الكتير من القدرات الخارجية المطبقة على اللاعب ستساعد بشكل عام فى بناء الامكانات اللى يمتلكها الرياضي. تتكون القدرات الخارجية من التعامل القوى مع الكرة ، وعقل حاد ، وتطوير ذكاء كرة سلة عالي.

ملحوظات[تعديل]

  1. أ ب Shooting guards are 6'3"–6'7". BBC Sports academy. URL last accessed 2006-09-09.
  2. Greg Haefner (October 18, 2008). "NBA Analysis: The Rise of the "Hybrid" Player". Bleacher Report. Retrieved May 13, 2020.
  3. "Basketball Swingman". Rookie Road. Retrieved May 13, 2020.
  4. "NBA.com - Players and Positions". Nba.com. Retrieved 3 February 2018.
  5. "'3-and-D': The specialist's path to a long NBA career". Usatoday.com. Retrieved 3 February 2018.

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

Media related to Shooting guards at Wikimedia Commonsقالب:Basketball Positions