شوارع بيروت

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

جنينة الحريرى وسط بيروت
الزيتونة باى وسط بيروت
مبنى حديث فى حى الأشرفية ببيروت.
مبنى قديم برسم الترميم يقع فى حى الأشرفية.

بيروت هيا العاصمة السياسية للجمهورية اللبنانية واكبر مدنها. يتعدى عدد سكانها المليونين انسان بحسب إحصائيات سنة 2007. تقع مدينة بيروت وسط خط الساحل اللبنانى الشرقى على ضفة البحر المتوسط. تتركز فيها معظم المرافق الحيويه من صناعة وتجارة وخدمات. هيا مدينة قديمه وعريقه فذكرت فى رسايل تل العمارنة

مبنى تراثى قديم فى بيروت.
واحده من الشوارع ذات المبانى القديمة اللى تمّ تحديثها فى وسط بيروت التجارى
الاسم صورة ملاحظات
الفردان
المشهورة بشارع فردان، هيا من المناطق الراقيه والتجارية والسكنية فى بيروت العاصمة اللبنانية.

يعتبر شارع رئيسى حيوى للتسوق ومركز للجذب السياحي، اتسمى تكريم لضحايا معركة فردان اللى وقعت وقت الحرب العالمية الأولى.

ساحة ساسين
هى ساحة تتواجد فى مدينة بيروت فى لبنان. تعتبر واحده من أبرز المناطق الحضرية فى بيروت الشرقية. الساحة فى منطقة الأشرفية.[1]
شارع الحمراء
هو واحد من الشوارع الرئسية فى بيروت وواحد من المحاور الرئيسية والاقتصادية والدبلوماسية فى لبنان، فيه فيه الكتير من القهاوى والفنادق والمطاعم والمسارح اللبنانية المشهوره، و كان كمان مركز النشاط الفكري[2] فى بيروت قبل الحرب اللبنانية.
شارع المعرض
اتسمى الشارع بشارع مراد كناية من "عبارة طريق المعرض"، بعد المعرض الدولى اللىاتعمل هناك فى سنة 1921. يتميز الشارع بأقواس ذات جمالية على طول المباني.
شارع بلس
يعتبر شارع شعبى وحيوى بامتياز، الجامعة الأميركية على الجهة الغربية منه فى الوقت نفسه تصطف الكتير من المعالم التاريخية والمبانى التجارية والقهاوى والمطاعم والبارات والمكتبات على الجهة الشرقية، ويضم اكتر المطاعم شعبية، زى رودستر و Urbanista ، و العم سام وبلس هاوس
شارع جورو
يعتبر شارع سكنى وتجارى فى منطقةِ الأشرفية.[3][4] يعتبر واحد من شوارعِ بيروت الاكتر عصريه بمطاعمِ راقيةِ ومتنوعة وقهاوى وبارات اللى تجذب سياح وزوار المدينة.
شارع كليمنصو شارع كليمنصو هو شارع تجارى وسكنى فى بيروت قريب من شارع الحمراء والجامعة الأمريكية. يتميز الشارع بكثرة المراكز والعيادات الطبية زى المركز الطبى للجامعة الامريكانيه فى بيروت.
شارع مادم كورى اتسمى الشارع تكريم للعالمه مارى كورى، هيا فيزيائية وكيميائية اكتشفت المواد المشعة. يتقاطع شارع مدام كورى مع شارع ألفرد نويل وشارع دونان.
شارع مونو شارع مونو[3] يقع فى الجهة الشرقية من وسط بيروت فى حى السوديكو، اتسمى الشارع باسم الأب أمبرواز مونو. ويتوفر على قطاع خدمات ومرافق وصيانة جيدة، وعلى عدد كبير من المطاعم والمحلات والحانات.
كورنيش بيروت
كورنيش بيروت هو ممشى ساحلى طويل يطل على البحر المتوسط ويقع فى وسط بيروت. يوفر الكورنيش ساحة للزوار لرؤية البحر وقمم جبل لبنان.
شارع جعتاوى (بيروت) كان «عصره الذهبي» فى الثمانينات من القرن العشرين، و كان الشارع الوحيد فى منطقة الأشرفية اللى لم يتأثر سلبيا بالحرب الكارثية على الوطن اللبناني، تستقطب محلاته التجارية اللبنانيين، لما تتمتع به من تنوع فى المنتجات المناسبة، علاوة على المكتبات ومحلات الحلويات والمطاعم. وبالتالي، لقبه البعض بالشارع اللى لا ينام لساعات متأخرة، خصوصا فى المناسبات والأعياد.-
شارع طرابلس بالانجليزى: Trablos Street. فى القرن 19 تم استخدام شارع طرابلس كمحطة نقل المسافرين من و لطرابلس، وان كان نقلت المحطة بعدها لساحة البرج، وفى النصف الاولانى من القرن 20 ابتدت مكاتب الصحف تتخذ من شارع طرابلس مقرات لها.

مصادر[تعديل]

  1. تاريخ الأشرفية، مقابلة مع ميشال ساسين Archived 2016-03-05 at the Wayback Machine
  2. [1] Archived يناير 22, 2008 at the Wayback Machine
  3. أ ب New York Times-Badaro Archived 2019-03-31 at the Wayback Machine
  4. Petit Futé, ed. (2013). "Gemmayzé"+vie+nocturne&source=bl&ots=o-ZJOlHWEk&sig=dMnPoz9IFz8rJezmn0ZT3__UgdM&hl=fr&sa=X&ei=aeTnUNLGOIuN0wWgroHQAw&ved=0CFoQ6AEwBw "Beyrouth - Cafés - Bars - Sortir". Archived from the original on 2019-12-23. "Gemmayzé"+vie+nocturne&source=bl&ots=o-ZJOlHWEk&sig=dMnPoz9IFz8rJezmn0ZT3__UgdM&hl=fr&sa=X&ei=aeTnUNLGOIuN0wWgroHQAw&ved=0CFoQ6AEwBw#v=onepage&q="Gemmayzé"%20vie%20nocturne&f=false Archived 2019-12-23 at the Wayback Machine